فصل سرماخوردگی نزدیک است؛ واکسن آنفولانزا بزنیم یا نزینم؟

محققان با برشمردن تحقیقات اخیر خود می گویند ...

فصل سرماخوردگی نزدیک است؛ واکسن آنفولانزا بزنیم یا نزینم؟

پژوهشگران و مطالعات اخیر آنها می گوید زدن واکسن آنفولانزا از بسیاری از دردها، تب، احساس خستگی ای که براثر ابتلا به این بیماری به وجود می آیند، تا حد زیادی جلوگیری می کند. آنها خصوصا در مورد افرادی که بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند، تاکید می کنند.

سیندی وِستون، استادیار پرستاری دانشگاه اِی اند اِم دانشگاه تگزاس می گوید: “سالانه جمعیت انبوهی از افرادی که این واکسن را می زنند، بدن شان پاسخ مناسب و خوبی به آن نشان می دهد. این واکسیناسیون خصوصا برای کودکان و افراد مسن تر بسیار توصیه می شود.”

اکنون پاییز فرا رسیده و بهترین فصل برای زدن واکسن آنفولانزا نیز همین فصل است.

انجمن کنترل و پیشگیری بیماری های آمریکا (سی دی سی) تزریق این واکسن را در همه افراد و نوزادان بیش از ۶ ماه توصیه می کند. همچنین زنان باردار نیز در فهرست افرادی هستند که زدن واکسن آنفولانزا شامل آنها و حتی توصیه می شود.

نوزادانی که هنوز ۸ ماهشان نشده، ممکن است احتیاج داشته باشند که این واکسن را در دو نوبت تزریق کنند. افراد بالای ۶۵ سال نیز باید بالاترین دُز این واکسن را دریافت کنند. بر اساس آنچه سی دی سی پیشنهاد کرده، بزرگسالانی که به تخم مرغ حساسیت دارند باید از نوع دیگری از این واکسن که به فِلابُوک (Flublok) معروف است، استفاده کنند.

واتسون در مورد افرادی که حساسیت های شدید دارند می گوید، بهتر است افرادی که در این گروه قرار دارند، این واکسن را تزریق نکنند اگر چه تا حد فراوانی آنها را از ابتلا به آنفولانزا مصون نگه می دارد.

برای بسیاری از بزرگسالان که در سلامت کامل به سر می برند، تزریق این واکسن ممکن است کمی سخت باشد و بسیاری از آنها هم از این کار پرهیز می کنند.

بسیاری هم این تصور اشتباه را دارند که با تزریق این واکسن، به آنفولانزا مبتلا می شوند. برخی هم به علت ترسی که از تزریق دارند از این کار پرهیز می کنند. برخی از واکسن هایی که از طریق بینی وارد بدن می شوند از جمله FluMist، بی اثر هستند و به هیچ عنوان توصیه نمی شوند. واتسون به این موضوع نیز اشاره می کنند که در میان افراد تصور نادرستی وجود دارد که چون سال گذشته به این بیماری مبتلا شده اند بنابراین امسال دیگر آنفولانزا نمی گیرند و به همین دلیل هم برای زدن این واکسن مقاومت نشان می دهند.

خانم واستون برای روشن ساختن این موضوع توضیحاتی می دهد. وی می گوید: “موج این بیماری در هر سال تغییراتی پیدا می کند و به همین دلیل نیز است که ترکیبات واکسنی که شما امسال می زنید با ترکیبات سال گذشته کاملا متفاوت است چرا که واکسن های امسال برای مقابله با ویروس های سال جاری هستند.”

واتسون ادامه می دهد که اگر تعداد افرادی که این واکسیناسیون را انجام می دهند کم باشد، شیوع کشنده این بیماری می تواند افزایش پیدا کند. بر اساس آمار بدست آمده از انجمن کنترل و پیشگیری بیماری های آمریکا (سی دی سی)،  سالانه میلیون ها نفر برای غلبه بر این بیماری واکسینه می شوند. همچنین هر سال صدها هزار نفر در بیمارستان بستری و بر اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند.

وی در مورد فصل شیوع آنفولانزا می گوید: “شیوع این بیماری از فصل پاییز تا بهار است.” وی توصیه می کند که خانواده ها پس از بازگشت از سفرهای تابستانی خود این واکسن را تزریق کنند.

این محقق می گوید حدود ۲ هفته پس از تزریق این واکسن، آنتی بیوتیک هایی که قرار است مقابل ویروس ها مقاومت کنند، در بدن رشد پیدا می کنند. در این دوران رعایت بهداشت می تواند بسیار تاثیرگزار باشد.

واتسون در مورد راه هایی که از ابتلا به این بیماری جلوگیری می کنند به شستن دائم دست ها و عدم تماس دست با صورت و چشم اشاره کرد. همچنین استفاده از ضدعفونی کننده ها نیز می تواند بسیار موثر باشد.

بد نیست که از نشانه های این بیماری نیز آگاه باشیم که عبارتند از:

  • تب ناگهانی و بالا
  • بدن درد
  • سردرد
  • کوفتگی
  • تورم
  • گلودرد
  • سرفه
  • آبریزش بینی

واتسون بهترین راه مقابله با آنفولانزا را تزریق واکسن آن می داند و تاکید می کند که برای محافظت خود و خانواده تان حتما این واکسن را بزنید.

منبع: Health
دیجیاتو
۲ نظر

ورود