چگونه بهترین بهره را از ساعات اولیه کاری ببریم

بخش فوقانی مغز در ساعات اولیه صبح، بیشتر به افکار منطقی تمایل دارد بنابراین ...

چگونه بهترین بهره را از ساعات اولیه کاری ببریم

زمانی که وارد محل کارتان می شوید، با همکارانتان سلام و احوالپرسی می کنید و چای یا قهوه صبحگاهی تان را برمی دارید تا به سراغ کارکردن بروید. ساعات اولیه کار عمدتا جزء زمان های حیاتی کارکردن هر فردی است که اگر به درستی از آن استفاده نشود، ممکن است مشکلاتی را در کار حرفه ای فرد به وجود آورد. در اینجا به بررسی مواردی می پردازیم که می توانند در استفاده بهتر از زمان در ساعات اولیه کاری و برای گرفتن نتیجه بهتر مفید باشند:

۱- قبل از شروع به کار صبحانه بخورید

1

لارا استک، نویسنده کتاب «چگونه اجرای موثری از زمان کاری مان داشته باشیم» در این مورد می گوید، زمانی که صبحانه خود را به سر میز کارتان می برید مثلا مقداری غذا و نوشیدنی چون چای یا قهوه را کنار کامپیوترتان می گذارید، آن وقت این تصور در شما به وجود خواهد آمد که در این فرصت، گشتی هم در شبکه های اجتماعی بزنید. او بر این باور است که چطور می شود که اول صبح و قاشق به دست پشت میزمان بنشینیم و جدی کارهایمان را دنبال کنیم. بیشتر شبیه به این می ماند که به کنار دریا رفته ایم و مشغول خوش گذراندن هستیم. وی اعتقاد دارد زمانی که هر دو دست بر روی کیبورد باشد و همه حواس فرد مشغول کاری باشد که انجام می دهد، بازدهی بیشتری دارد.

۲- فهرستی از کارهایی که قرار است انجام دهید تهیه کنید

2

چالز داهینگ، نویسنده نیویورک تایمز و کتاب پرفروش «رموز عملکرد بهتر در کار و زندگی» در این باره می گوید، زمانی که فهرست کارهایی را که باید انجام دهید یادداشت می کنید، این کار سبب می شود که در زمان بندی و اولیت بندی انجام هر کدام بهتر عمل کنید و وقت تان کمتر گرفته می شود. به کار گرفتن چنین روشی اعتماد به نفس را افزایش می دهد اما تاثیر چندانی در کارآیی بیشتری ندارد. اما نتایج بسیار خوبی را در دراز مدت به همراه خواهد داشت. آن چه داهینگ از آن به ذکاوت یاد می کند، مجموعه ای از تخمین زمان انجام دادن کارها، قابل دستیابی بودن آنها، واقعیت پذیری و قابل زمان بندی بودن شان است. زمان بندی واقع بینانه کارهایی که قرار است انجام شوند باعث می شود که دستیابی آنها هم عملی تر شود.

۳- ساعت تنظیم کنید

3

کوین کروس نویسنده موفق دیگر نیویورک تایمز و نویسنده «۱۵ رمزی که افراد موفق برای زمان بندی مدیریتی از آنها تبعیت می کنند» می گوید، برای اینکه حواس و تمرکزتان از کاری که مشغول به انجام آن هستید پرت نشود، برای خودتان ساعت تنظیم کنید تا دقیقا در همان زمان، آن را به پایان برسانید. به عنوان مثال برای ۵۰ دقیقه کارکردن برای خودتان ساعت را تنظیم کنید تا بعد از آن زمان، به راحتی بتوانید یک استراحت ۱۰ دقیقه ای داشته باشید. کروس می گوید، این کار باعث می شود که اگر در آن بین بخواهید ۲۰ دقیقه ای هم در شبکه های اجتماعی گشتی بزنید به واسطه آن ساعتی که تنظیم کرده اید و خود را متعهد به پایان رساندن آن کار کرده اید، از این کار صرفنظر می کنید. حتی او پیشنهاد می دهد که برای این کار، ساعتی غیر از گوشی همراه تان را به کار ببرید تا همان نگاه های مداوم به گوشی، باعث پرت شدن حواس تان شود.

۴- با کاری شروع کنید که بیشتر به آن فکر کرده اید

4

به جای آنکه برای پرت کردن حواس خود از کارهایی که ذهن تان را مشغول کرده، به شبکه های اجتماعی روی آورید، تلاش کنید که روز کاری تان با آن چیزی که ذهن تان را بیشتر از همه به خود مشغول کرده، آغاز کنید. دیوید الن، نویسنده «هنر به پایان رساندن بدون استرس کارها» در این باره می گوید، با کاری روزی تان را شروع کنید که بیشتر آزارتان می دهد و با به انجام رساندن آن، استرس و اضطرابی که قرار بوده در کل روز تحمل کنید را به پایان رسانید. به این ترتیب بقیه روز با آسودگی بیشتری به سایر کارهایتان خواهید پرداخت.

۵- گوشی های تلفن را خاموش کنید

5

کروس در این مورد می گوید، زمانی که شبکه های اجتماعی را چک می کنید، مغزتان دُپامین ترشح می کند و باعث تحریک سیستم پاداش ذهنی می شود. حتی اگر نکته چندان جالبی هم در آن شبکه ها وجود نداشته باشد، این اتفاق در مغز می افتد. تنها راهی که برای جلوگیری از این واکنش خودکار مغزی می توانیم انجام دهیم این است با عدم مراجعه به شبکه های اجتماعی، جلوی این تغذیه مغزی مان را بگیریم. بهتر است که گوشی مان را خاموش کنیم و از اطلاعاتی که مدام از این طریق ممکن است به ما برسد پرهیز کنیم. کروس می گوید حتی تلفن خود را به حالت سایلنت هم درنیاورید. وی بر این باور است که ما نباید اجازه دهیم دیگران، ارزشمندترین ساعات روز ما را از بین ببرند.

۶- دایم قهوه ننوشید

6

کریس بِیلی نویسنده «پروژه خلاق» می گوید، این درست است که نوشیدن قهوه می تواند انرژی بیشتری به ما در زمان کارکردن بدهد، اما با از بین رفتن اثر آن ممکن است انرژی و نیروی شما هم از دست برود. بهتر است مصرف مداوم قهوه را به نوشیدن آن در زمان هایی تبدیل کنید که واقعا نیاز دارید انرژی و آگاهی بیشتری بدست آورید. وی  اشاره می کند، ارزش دارد که مقدار قهوه روزانه ای را که قرار است بنوشید به زمان هایی چون قبل از انجام پروژه های خیلی مهم اختصاص دهید.

۷- برای خلاص شدن از سر و صدا، هر موسیقی را گوش ندهید

7

بله درست است، همان طور که بیشتر ما می دانیم قرار دادن هدفن در گوش باعث می شود که از شر صداهای مزاحم اطراف خلاص شویم اما کروس در این باره به نکته ای هم اشاره می کند. همیشه همان موسیقی های دائمی را گوش ندهید و گاهی هم موسیقی های آرامبخشی چون آنچه ممکن است در یک سالن اسپا و در حال گرفتن ماساژ گوش کنید را امتحان کنید. یا به صدای پرنده ها گوش دهید یا موسیقی هایی با ضرب آهنگ های متعادل و یکنواخت را هم امتحان کنید. چنین موسیقی هایی ممکن است به نظر برسند که در حال دیوانه کردن شما هستند اما در واقع جریانی را که در مغزتان به وجود می آورند، برای کارآیی بهتر آن بسیار مفید است.

۸- تصویر بزرگ تری از آنچه مشغول انجام آن هستید، در ذهن تان به وجود آورید

8

داهینگ می گوید، اینکه هر روز وارد محل کارتان شوید و شروع به انجام انبوهی از کارهایی کنید که ممکن است چندان هم آسان به نظر نرسند، می تواند ریتم یکنواختی را به زندگی افراد بدهد. بنابراین تحت کنترل گرفتن احساس تان می تواند برای بالا بردن اعتماد به نفس تان به شما کمک کند. به عنوان مثال تلاش کنید که تمام مسئولیت هایی را در کار به عهده شما گذاشته شده به یک دلیل فراگیر و کلی برای انجام آن کار ربط دهید. علت اینکه افراد موفق از پس تمام کارهایی سختی که با آن مواجهه می شوند برمی آیند آن است که آنها به چیزی فرای آن کار می اندیشند و انگیزه ها و دلایل خاص خودشان را از انجام آن پروژه پیدا کرده اند. داهینگ تاکید می کند زمانی که شما هم بتوانید آن دلیل را در انجام کارهای تان بیابید، برای به انجام رساندن آن، انگیزه بیشتری پیدا خواهید کرد.

۹- به خلاقیت در کار بیاندیشید

9

بِیلی می گوید، در هنگام صبح، بخش فوقانی کُرتِکس مغز، بیشتر به افکار منطقی تمایل دارند و این یعنی شما کمتر به اینکه دیگران در مورد کاری که انجام می دهید، چه فکری می کنند، توجه می کنید بنابراین می توانند ایده های خلاقانه بیشتری را در این زمان تولید کنید. حتی اگر انرژی کمتری دارید، با این حال در وضعیتی قرار دارید که قدرت خلاقه شما فعال است. بیلی براین باور است که این درست زمانی است که می توانید از آن به خوبی برای خلاقیت در کارهایی که قرار است انجام دهید استفاده کنید.

منبع: rd
دیجیاتو
بدون نظر

ورود