دنیای دیجیتالی باشگاه‌های فوتبال ایران

سایت باشگاه‌های ورزشی مطرح دنیا، امروزه تنها محفل اخبار باشگاه نیست

دنیای دیجیتالی باشگاه‌های فوتبال ایران

دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات امروز دنیا، همه عرصه‌ها از صنعت تا ورزش را تحت تاثیر بلامنازع خود قرار داده و سبک زندگی دیجیتالی را برای ساکنان هزاره سوم به ارمغان آورده است. در این رهگذر، ورزش به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای اطلاع رسانی، تبلیغات و صنعت سرگرمی، از فواید عصر دیجیتال بسیار بهره مند شده است. سایت اینترنتی باشگاه‌های ورزشی به خصوص در رشته فوتبال، مخاطبان زیادی دارد و بخشی از جامعه اطلاعاتی کشورمان نیز، مخاطبان سایت‌ باشگاه‌های فوتبالی در فضای صفر و یک هستند. گزارش امروز سرویس ورزشی روزیاتو اختصاص دارد به بررسی دنیای دیجیتالی باشگاه‌های ایرانی در فضای مجازی. با ما همراه باشید.

سایت باشگاه های ورزشی مطرح دنیا، امروزه تنها محفل اطلاع رسانی اخبار و گزارشات بازی تیم های ورزشی باشگاه نیست. بلکه، فرصت تبلیغاتی گسترده ای را برای صاحبان برند، طرفداران و مجموعه هایی که اسپانسر تیم های ورزشی هستند و از موفقیت آنها کسب سود و اعتبار می کنند، فراهم می کند. بعضا، زمینه های شاخصی از عرصه کارآفرینی دیجیتالی را در پرتال های باشگاه های ورزشی معتبر دنیا مانند رئال مادرید و بارسلونا و منچستر و پاری سن ژرمن و امثالهم مشاهده می کنیم. سایت هایی که محلی برای عرضه کالا و خدمات تحت برند باشگاه به جامعه مخاطبان در سراسر جهان هستند. مخاطبانی که برای رشد و موفقیت باشگاه مورد علاقه خود، از طریق باشگاه و بستر دیجیتالی آن در تعامل هستند. چنین رویه ای بهتر است برای توسعه ورزش کشور، در دستور مدیران باشگاه ها قرار بگیرد. اکنون که روزهای آغازین سال ۹۵ که لیگ در آستانه آغاز شدن است فرصتی برای تجدید بنیه باشگاه ها در فضای رسانه دیجیتالی است. فضایی که هم از جنبه اثربخشی و هم ارزش آفرینی، بازدهی بهتری از فضای سنتی دارد. باشگاه های فوتبال کشورمان در دسته های سه گانه لیگ و حتی لیگ برتر، برای مشتری سازی و فرصت آفرینی برای سودآوری بیش تر، باید به سایت خود بیش تر بها دهند تا دیگر شاهد سایت های کم بازده، تک زبانه و غیر چند رسانه در سال ۹۵ نباشیم.

1-w600-h600

صدها هزار دامنه بر روی پسوند ir. که پسوند ملی ایران در نام گذاری domain است، ثبت و راه اندازی شده و توسط nic.ir‌ مدیریت می شود. در یک دهه اخیر، شمار کاربران ایرانی و همچنین تعداد پایگاه های اینترنتی که توسط ایرانیان راه اندازی شده است. به طرز شگفت آوری روند افزایشی نشان می‌دهد. اکنون بیش از ۳۰ میلیون کاربر اینترنت و بیش از ۲۰۰ هزار دامنه تحت پسوند ملی ایران در دسترس است که فضای جامعه اطلاعاتی کشور را با خود همراه می‌کند. در این بین، سایت های ورزشی در رشته‌های مختلف به ویژه فوتبال، مخاطبان بسیاری را تجربه می‌کند به گونه ای که بر اساس فهرست alexa امروزه چند سایت ورزشی پر طرفدار، در فهرست ۱۰۰ سایت پر بیننده ایرانی قرار دارد و این قضیه، اهمیت اطلاع رسانی فوتبالی در دنیای مجازی را نشان می دهد.

اطلاع رسانی مجازی و گسترده مبتنی بر نیازهای مخاطبان، وقتی با سطح اطلاع رسانی چند رسانه (multimedia) همراه شود، در جدب شمار زیادی از کاربران ایرانی وب، تاثیر گذار خواهد بود. معجزه شبکه‌های اجتماعی (social media) مانند فیس بوک و اینستاگرام در سال‌های اخیر، نقش بسزایی در افزایش اطلاع رسانی و کسب مشارکت عمومی و استقبال گسترده از محتوای ورزشی در اینترنت ایفا کرده است. به همین خاطر، تئوریسین‌های وب و کارآفرینی دیجیتالی همواره به مدیران باشگاه‌های ورزشی توصیه می‌کنند که اطلاع رسانی مجازی را در اولویت‌های اطلاع رسانی و روابط عمومی خود قرار دهند.

باشگاه‌های بزرگ دنیا مانند بارسلونا و منچستر یونایتد و برخی از شخصیت‌های ورزشی معروف دنیا مانند لیونل مسی و کریس رونالدو، ده‌ها میلیون مخاطب در سایت‌ها و صفحات اجتماعی خود در اختیار دارند که بازوی تبلیغاتی فوق العاده‌ای برای آن‌ها ایجاد کرده است.

تنها در صفحه اختصاصی منچستر یونایتد در فیس بوک، بیش از ۶۸ میلیون کاربر عضویت دارند. این صفحه، یکی از بازوهای تبلیغاتی قدرتمند شیاطین سرخ در فضای مجازی محسوب می شود. چنین صفحاتی باید توسط باشگاه های ایرانی در شبکه های اجتماعی نیز طراحی و راه اندازی شود تا مخاطب مداری باشگاه ها و ارتباط با طرفداران و معرفی ظرفیت های تبلیغاتی آن ها بیش از پیش توسعه یابد.

2-w600-h600

(تصویر صفحه اختصاصی منچستر یونایتد انگلستان در فیس بوک با ۶۸ میلیون مخاطب)

اگر نام باشگاه پرسپولیس را در صفحات شبکه های اجتماعی جست و جو کنید، به صفحه رسمی پر مخاطبی مواجه نمی شوید. با این که این باشگاه، یکی از پر طرفدارترین باشگاه های ایران و آسیا محسوب می شود.

3-w600-h600

(وقتی پرسپولیسی ها در شبکه های اجتماعی خیلی فعال نیستند)

البته کانون هواداران قرمز پوشان پایتخت با ۱۲۰ هزار مخاطب، حضور غیر رسمی پرسپولیسی ها در فضای مجازی را شکل دادند.

4-w600-h600

(صفحه اختصاصی کانون هواداران پرسپورلیس تهران در فیس بوک)

این بازوی تبلیغاتی که با همراهی و فالو مخاطبان دنبال می‌شود، فرصتهای تبلیغاتی و اطلاع رسانی متنوعی را برای باشگاه ها و اشخاص معروف در اینترنت سبب شده که در روزهای آینده، درباره این فواید در سرویس ورزشی روزیاتو توضیح خواهیم داد.

5-w600-h600

(تصویر ایندکس سایت بارسلونا – اطلاع رسانی چند رسانه‌ای و خبری حرفه‌ای، از مزایای این سایت است)

به هر حال، باشگاه‌های ورزشی در عرصه های مختلف و هم چنین ورزشکاران و مربیان، باید استفاده از سایت های وب و شبکه های اجتماعی را به عنوان بخش جدایی ناپذیری از سبک زندگی دیجیتالی خود پذیرا باشند و برای افزایش مخاطب و تعامل با طرفدارانشان، از فرصت های دنیای دیجیتالی وب استفاده کنند.

نگاهی به چالش‌ها

در بررسی پرتال اینترنتی ۳۰ باشگاه فوتبال ایرانی از استقلال تهران گرفته تا ملوان بندر انزلی، می توان به ۱۰ معضل عمده رایج در همه این درگاه‌ها اشاره کرد که تلاش برای رفع آن‌ها، اکیدا توصیه می‌شود. تلاش برای بهره وری بیشتر در اطلاع رسانی دیجیتالی باشگاه های فوتبالی ایران در فضای مجازی، اقدامی برای جذب بیشتر مخاطب داخلی و بین المللی و ابزاری برای درآمدزایی مولد موثر برای باشگاه‌داری حرفه‌ای در دنیای امروز محسوب می‌شود که امیدواریم مسئولان سایت‌ها، به این موضوع توجه کنند.

6-w600-h600

(تصویر ایندکس سایت باشگاه استقلال تهران که اطلاع رسانی غیر  انگلیسی و غیر  چند رسانه ای دارد)

۱-اطلاع رسانی چند رسانه‌ای

اکثر سایت‌های فوتبالی ایران در فضای مجازی، از اطلاع رسانی چند رسانه‌ای غافل هستند. عدم اطلاع رسانی چند رسانه‌ای، جذابیت اطلاع رسانی درگاه را کاهش می‌دهد و این کاهش، عدم ترغیب کردن مخاطبان بالقوه و بالفعل را سبب می‌شود. اطلاع رسانی چند رسانه‌ای، معرفی بهتر و گسترده تر فعالیتهای حرفه ای و غیر حرفه ای باشگاه به جامعه طرفداران را سبب می‌شود و درک بهتری به آن‌ها از فعالیت‌های باشگاه می‌دهد. در دنیای صوت و تصویر و ویدئو، انتشار فایل‌های صوتی و ویدئویی چند دقیقه ای به صورت روزانه در سایت های فوتبالی کشورمان، خالی از لطف نیست.

۲-فرم ارتباط الکترونیکی

همه سایت‌های فوتبالی ایران در فضای مجازی، می بایست از فرم ارتباط الکترونیکی مطلوب بهره مند شوند تا مخاطبان بتوانند به راحتی با قسمت‌های مختلف باشگاه در تعامل سازنده باشند. معرفی پست الکترونیک فلان بازیگر و مربی و مسئول باشگاه کفایت نمی‌کند و روش پسندیده ای در دنیای امروز نیست. فرم الکترونیکی، میتواند با فیلدهای مختلف، طیف مختلف کاربران را به ارتباط با قسمت‌های مختلف پرتال هدایت کند. این هدایت مطلوب سبب می شود تا بازخورد خوبی برای طرفداران/کاربران/مخاطبان باشگاه به ارمغان آید. فرم های الکترونیکی بهتر است کد پیگیری هم به مخاطبان سایت های باشگاهی بدهند تا در ارتباطات بعدی، بتوان از آن استفاده کرد.

۳-نقشه سایت

همه صفحات سایت، باید در بخشی به نام نقشه سایت، دارای یک شناسنامه باشد. مثلا تاریخ باشگاه، در این قسمت در چند خط معرفی شود که به چه موضوعی می پردازد.

۴-اطلاع رسانی خبری حرفه‌ای

اطلاع رسانی خبری باشگاه‌های فوتبالی به واسطه حاشیه ها و مطالب آن، می بایست به صورت روزانه و با نثر مطلوب همراه شود تا مورد استفاده کاربران و خبرگزاری های داخلی و بین المللی قرار بگیرد. اطلاع رسانی حرفه ای معمولا با صوت و تصویر و ویدئو همراه است.

۵-فروش اینترنتی کالا

سایت رئال مادرید، بایرن مونیخ آلمان و منچستر یونایتد انگلستان، ده‌ها موضوع کالا را از طریق پرتال در اختیار میلیون ها مخاطب این باشگاه‌ها در سراسر جهان قرار می دهد و درآمد زایی بالایی را برای این مجموعه‌ها به همراه می‌آورد. این درآمد زایی، کمکی به باشگاه از سمت طرفداران محسوب می‌شود. همه باشگاه‌های ایرانی با توجه به قابلیت‌های تجارت الکترونیک  و ابزارهایی چون enamad.ir می‌توانند به عرضه و فروش کالاهایی با برند خود از طریق سایت اقدام کنند. از این فرصت نباید غفلت شد.

۶-اطلاع رسانی چندزبانه

این‌که ملوان بندر انزلی فقط در انزلی مخاطب دارد و سپاهان اصفهان در اصفهان، و اطلاع رسانی فارسی کفایت می ‌کند، تصور صحیحی نیست. همه باشگاه‌های فوتبالی کشور مانند باشگاه های منطقه خلیج فارس، اطلاع رسانی ۲ زبانه منطقی و مطلوبی را باید در دستور کار قرار بدهند تا در دنیای تولید محتوای اینترنت، مخاطبان زیادی را از طریق ربات‌های گوگل به سمت خود جذب کنند. این قضیه را نباید فراموش کرد که یک سوم کاربران دنیا، چینی هستند و به انگلیسی آشنا نیستند و خیلی ها در دنیا، علاقمند آگاهی از صنعت و ورزش ایران به زبان خود هستند.

۷-اهمیت شبکه‌های اجتماعی

هر چیزی که در سایتهای فوتبالی کشور منتشر می‌شود، بهتر است در فضای شبکه‌های اجتماعی نیز منعکس شود. به همه سایتهای فوتبالی، توصیه می کنیم دارای صفحات اجتماعی باشند تا محتوای خبری خود را در این مجموعه ها بازنشر دهند.

۸-طراحی سبک

طراحی سایتهای فوتبالی به دلیل مخاطب زیادی باید سبک باشد. ۳۰ سایت باشگاهی مورد بررسی ورلد اسپرت، از بارگذاری آسان و سبک برخوردار نیستند و این قضیه دسترسی کاربرانی که اینترنت کم سرعت دارند را با مشکل رو به رو می کند.

۹-نسخه ویژه کودکان و نوجوانان

مخاطب سایت های فوتبالی، طیف های مختلفی از کاربران اینترنت از کودکان تا افراد مسن هستند. این سایتها بهتر است برای مخاطبان کودک و نوجوان، درگاه اختصاصی با مطالب آموزنده و جالب برای این قشر سنی طراحی و راه اندازی کنند.

۱۰- نسخه موبایلی

نسخه موبایلی برای کلیه سایت های ایرانی به خصوص سایت های فوتبالی رسمی توصیه می شود. بیش از ۵۰ درصد مخاطبان سایتها،از طریق گوشی های هوشمند وارد این مجموعه‌ها می شوند. بنابراین ایجاد نسخه موبایلی، فرصتی برای تعامل بهتر با جامعه مخاطبان هدف است.

سرویس مقالات پرتال خبری روزیاتو، در روزهای آینده، به معرفی ظرفیتها، قابلیت‌ها و فرصت های اطلاع رسانی دیجیتالی باشگاه‌های ورزشی معروف دنیا می پردازد تا در این رهگذر، خواننده گان سایت را با دنیای دیجیتالی باشگاه های ورزشی در رشته فوتبال آشنا کند.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود