مردی که بزرگترین کلکسیون همبرگر دنیا را دارد

این کلکسیون شامل بیش از ۳۰۰۰ هزار شی همبرگری مختلف می شود

مردی که بزرگترین کلکسیون همبرگر دنیا را دارد

کُلکسیونرهای بسیاری در سرتاسر جهان وجود دارند که به گردآوری اشیاء و قطعات خاص علاقمند هستند. علاقه ای که البته گاها به نوعی وسواس و اعتیاد تبدیل می شود و آنها را برآن می دارد، هر آنچه که به موضوع و مجموعه مورد علاقه شان مربوط می شود، بخرند.

هری اِسپِرل ملقب به “هری همبرگری” یکی از عجیب ترین ساکنین منطقه ساحلی دیتونا آمریکا است. علاقه عجیب او به همبرگر موجب شده وی بزرگترین مجموعه از اشیاء مربوط به این ساندویچ را در خانه خود جمع آوری کند. علاقه ای افراطی که حتی نام او را در کتاب رکوردهای جهانی گینس نیز به ثبت رسانده است.

وی که از ۲۹ سال پیش تا کنون مشغول تکمیل کلکسیون خود است به پایگاه اینترنتی وایس گفت: مجموعه او در گینس شامل ۳۷۲۴ تکه می شود. از جا سوئیچی گرفته تا اسباب بازی حیوانات و یا از ماشین های همبرگری تا دکور فیلم های هالیوودی همگی در این مجموعه بامزه جای گرفته اند.

البته خود اسپرل معتقد است کارشناسان گینس، نزدیک به ۶ هزار مورد را در کلکسیون وی نادیده گرفته اند.

meet-the-man-with-the-worlds-largest-collection-of-hamburger-memorabilia-body-image-1474999462-size_1000

ماجرا از سال ۱۹۸۷ شروع شد. زمانی که اسپرل به عنوان یک دلال تمام وقت اشیاء و یادبودهای کلکسیونی فعالیت می کرد. او برای فروش یک سینی متعلق به دهه ۱۹۵۰ در یک رستوران بین جاده ای مجبور شد چند ماکت نوشابه، سیب زمینی سرخ شده و همبرگر خریداری کند. سینی و تمام اسباب بازی ها به جز همبرگرهای پلاستیکی به فروش رسید. دوستان اسپرل با مشاهده همبرگرها روی میز کارش به شوخی به وی گفتند: عقلت را از دست داده ای؟ همبرگر جمع می کنی؟ و او در پاسخ گفت: نه! اما شاید ایده بدی نباشد.

در سال اول جمع آوری، او ۹۲ شی همبرگری جمع کرد که اغلب شامل اقلامی کوچک همچون نمک و فلفل پاش، جا شمعی، سینی و اسباب بازی حیوانات همبرگری می شد. این اشیاء عموما از حراجی های خیابانی و بازارهای اجناس دست دوم خریداری می شدند. اما با وسعت گرفتن کار فروشگاه اینترنتی eBay، کار اسپرل بسیار ساده تر و روز به روز بر وسعت این مجموعه افزوده شد.

meet-the-man-with-the-worlds-largest-collection-of-hamburger-memorabilia-body-image-1474999398-size_1000

ارزشمند ترین بخش این مجموعه یک موتور هارلی داویدسون مدل ۱۹۸۷ است که اسپرل آن را به سه چرخه ای همراه با یک پوشش فایبرگلاس تبدیل کرده است. یک چیز برگر بزرگ توسط تیم اسپرل موسوم به “همراهان همبرگر” طراحی و رنگ آمیز شده و روی این سه چرخه قرار گرفته است. او که این موتور را در سال ۱۹۹۳ خرید، دو سال زمان و ۱۰۰ هزار دلار هزینه کرد تا به چیزی تبدیل شود که در عکس بالا مشاهده می کنید.

این موتور همبرگری بارها در برنامه ها و آگهی های تلویزیونی به تصویر کشیده شده است.

meet-the-man-with-the-worlds-largest-collection-of-hamburger-memorabilia-body-image-1474999535-size_1000

اسپرل که متولد آلمان است در سال ۱۹۸۳ به آمریکا مهاجرت کرد و طی مدت کوتاهی شهروند این کشور شد. “از نظر او همبرگر نماد میهن پرستی برای آمریکایی هاست”، به گفته وی مردم باحال، غذای خوب، ماشین ها و موتورسیکلت های آمریکایی و بطور کل سبک زندگی این کشور برایش جالب است و بر این اساس همبرگر را یکی از اصول جدا نشدنی در فرهنگ آمریکایی می داند.

“از نظر من همبرگر نماد کشور آمریکا است. وقتی به آلمان فکر می کنید، آبجو و بزرگراه های این کشور در ذهنتان شکل می گیرد اما در مورد آمریکا همبرگر را باید نماد این کشور دانست.”

اسپرل که تا پیش از این به شکلی افراطی همبرگر می خورد، پس از بالا رفتن کلسترول خونش مجبور شده این میزان را به هفته ای یک برگر کاهش دهد.

meet-the-man-with-the-worlds-largest-collection-of-hamburger-memorabilia-body-image-1474999306-size_1000

صرف نظر از تمسخر برخی فعالان حقوق حیوانات، دیگر مردم شهر ساحلی دیتونا از این سرگرمی اسپرل استقبال می کنند و به گفته وی مهمترین عاملی که موجب شده طی این سالها به فعالیتش ادامه دهد همین اشتیاق مردمی است.

وی به خبرنگار وایس گفت: وقتی مردم به خانه من می آیند و بچه هایشان به بازی با این اسباب بازی های همبرگری مشغول می شوند، دیدن این شور و هیجان برایم بسیار جذاب است. اساسا هدف من از جمع آوری این مجموعه لذت و سرگرمی بوده و حال که این حس را در مردم شهر می بینم، بسیار خوشحالم.

meet-the-man-with-the-worlds-largest-collection-of-hamburger-memorabilia-body-image-1474999599-size_1000

کلکسیون اسپرل در حال حاضر شخصی محسوب می شود، به این معنی که تنها در صورت تمایل و دعوت وی، قادر خواهید بود از آن بازدید کنید. اما او امیدوار است روزی بتواند مجموعه خود را یکجا به کسی بفروشد که بتواند آن را در قالب یک موزه و یا نمایشگاه عمومی در معرض دید عموم قرار دهد.

وی معتقد است حتما افراد دیگری با منابع و امکانات بهتری وجود دارند که بتوانند مجموعه او را به شکلی بهتر و مناسب تر در اختیار عموم قرار دهند. به تنهایی شرایط این کار را ندارم و امیدوارم روزی فردی متولی این کار شود.

البته تا به آن روز هری ایپرل همبرگری، همچنان سلطان همبرگر باقی خواهد ماند.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود