چگونه با نگاه به چهره افراد تشخیص دهیم دروغ می گویند؟

ترفندهایی برای شناخت زبان بدن آدم ها

چگونه با نگاه به چهره افراد تشخیص دهیم دروغ می گویند؟

اگر سریال «به من دروغ بگو» را دیده باشید، احتمالا برخی از ترفندهای دکتر «لایتمن» (شخصیت اصلی سریال با بازی «تیم راث») در رمزگشایی از دروغ متهمان مختلف به نظرمان کمی دور از باور می آمد. اما گزارش امروز پایگاه اینترنتی بیزینس اینسایدر، با عنوان «چگونه با نگاه کردن به صورت افراد متوجه دروغ آنها شویم»، تردیدها درباره ترفندهای دکتر لایتمن را تا حدود زیادی تعدیل کرده است.

شاید با ما موافق باشید که تقریبا همه آدم ها به دلایل مختلف در زندگی خود دروغ های کوچکی گفته اند و پوشاندن برخی از واقعیت ها در زندگی چندان هم غیرعادی نیست. اما بعضی از آدم ها به بیان خلاف حقیقت اعتیاد دارند و برای مسائل ریز و درشت خود در حال دروغ پردازی هستند و به این واسطه به وجهه اجتماعی خود آسیب رسانده و در روابط عاطفی و شغلی شان با مشکل مواجه می شوند.

اما اینکه چطور می توان کذب بودن سخنان دروغگوهای حرفه ای را متوجه شد و به ناراستی صحبت هایشان پی برد، کاری است که تخصص می خواهد. مثلا کارمندان اف بی آی در این کار تبحر ویژه ای دارند و با بررسی نکته های ریزی از رفتار و واکنش های فرد، قادرند به صحت یا سقم ادعاهایش پی ببرند.

در گزارش بیزینس اینسایدر، «مارک بوتون» مامور ۳۰ ساله FBI که نویسنده کتابی با عنوان «چگونه همانند اف بی آی دروغ را تشخیص دهیم» نیز هست گفته شده که وی از چندین نشانه برای تعیین صحت ادعاهای «تیموتی مک وی» مظنون بمب گذاری شهر اوکلاهاما استفاده نموده است.

وی همچنین بیان داشته که برای تعیین درستی یا نادرستی صحبت افراد لازم نیست کارشناس اف بی آی باشید و در این رابطه، برخی از نشانه های دروغ گویی که در چهره انسان ها قابل تشخیص است را توضیح داده که در ادامه می توانید مطالعه کنید. البته شایان ذکر است که برای تشخیص این موارد باید روی شخصیت فرد مقابل خود و رفتارهای عادی وی شناخت درستی داشته باشید.

gg1-2

این یک واکنش روانی در برابر موقعیتی است که فرد در آن راحت نیست و نمی خواهد به سوالات شما پاسخ دهد. همچنین باید گفت راه گریز برای افرادی محسوب می گردد که می خواهند از شرایط موجود که برایشان خطرناک است، فرار کنند.

gg2

وقتی یک فرد در هر دقیقه یا هر ۱۰ ثانیه یکبار، ۵ تا ۶ بار پشت سر هم و سریع پلک می زند، یعنی مضطرب است و مثلا فهمیده که دیگران متوجه دروغ وی شده اند.

بوتون در این رابطه همچنین یادآور شده که تعداد پلک زدن افراد به میزان ترشح دوپامین در بدن وی بستگی دارد. به این صورت که فردی با بیماری پارکینسون، بسیار آرام و کند پلک می زند. در حالی که یک شیزوفرن با شدت و سرعت بالا چشم بر هم می زند.

gg3

بوتون می گوید وقتی فرد رو به روی شما چشمانش را بسته و بیشتر از یک یا دو ثانیه نگه می دارد، یعنی به شما دروغ گفته است. این یک مکانیسم دفاعی عادی در بدن محسوب می شود. یک فرد ممکن است با سرعت ۱۰۰ تا ۴۰۰ میلی ثانیه یا ۰.۱۰ تا ۰.۴۰ در ثانیه پلک بزنند.

gg4

وقتی از یک فرد عادی و راست دست در مورد آنچه که دیده سوال می پرسید، اگر به سمت چپ نگاه کرد، یعنی به واقع در حال جست‌وجو در حافظه اش برای بیان حقیقت است. اما اگر به سمت راست نگاه کرد، یعنی دست به دامن خیال پردازی شده و قصد دارد پاسخ دروغین بدهد.

این امر در مورد چپ دست ها دقیقا به صورت عکس مصداق دارد. همچنین باید بدانید که بعضی از آدم ها برای یادآوری تصویرهای ثبت شده در حافظه شان به رو به رو خیره می شوند.

gg5

وقتی از یک راست دست سوال می پرسید، برای بیان حقیقت چشم هایش به سمت چپ می گردد اما اگر قصد دروغگویی داشته باشد، سمت راستِ بالا را نگاه می کند.

gg6

بوتون در این رابطه بیان داشته که وقتی فرد راست دست در مورد بوهایی که استشمام نموده یا احساسات و مواردی که لمس کرده دروغ می گوید، چشمانش به سمت پایین و سمت راست می چرخد.

gg7

کارشناس مورد بحث همچنین بیان داشته که وقتی انسن ها واقعا می خندند، گوشه چشم هایشان جمع شده و چروک می شود.

gg8

بوتون شرح می دهد که خارش پوست صورت هنگام دروغ گفتن یک واکنش شیمیایی در بدن است.

gg9-2

افرادی که دروغ می گویند دچار خشکی دهان می شوند و برای از بین بردن این مشکل، لب هایشان را جمع می کنند. اگر غنچه شدن لب ها زیاد باشد و رنگ لب نیز به سفیدی بزند، یعنی فرد خلاف واقعیت را بیان می کند.

gg10

عرق کردن را می توان در پیشانی، پشت گردن یا گونه های فرد مشاهده کرد.

gg111

گل انداختن لپ ها امری غیرارادی است که سیستم عصبی بدن در مقابل ترشح آدرنالین اینگونه واکنش نشان می دهد.

gg12

وقتی افراد راست می گویند در جهت تصدیق صحبت های خود سرشان را تکان می دهند، اما وقتی سر را با دو طرف تکان می دهند، یعنی به صورت درونی حرف های خود را انکار می کنند که نشان از غیرواقعی بودن سخنانشان دارد.

منبع: businessinsider
مطالب مرتبط
۴ نظر

ورود

  • راستگو مهر ۱۴, ۱۳۹۵

    لازم نیست همه نوشته های بالا رو بخونید من خلاصش رو بهتون میگم
    خلاصه :
    همه ی دنیا دروغ میگن

    • h شهریور ۱۶, ۱۳۹۶

      پس چرا تو اسمت راستگوه؟

  • sara آذر ۷, ۱۳۹۵

    خوب بود من درباره زبان بدن خیلی تحقیق کردم و بیشتر از همه مقاله های دکتر میر نظرمو جلب کرد پیشنهاد میکنم به سایتشون سر بزنید

  • حامد دی ۳, ۱۳۹۷

    دیدگاه هارا قبول دارم و یک سری حرکات دیگر هستند که در جامعه ما فراگیر شده دقت کنید-
    افرادی که دروغ میگویند البته خانومارو هنوز تجربه ای نداشتم
    ۱-طرف میگه باور نمیکنی خودت ازش بپرس ولی نپرسی بهتره یا میگوید میخوای پیامش را نشانت بدهم و یکم معطل میکند و حرف را عوض میکند!
    ۲-در بین کسانی که ذهن کودک دارند صادقه-من نبودم من نگفتم ولی یکم میگذره میگه حالا که چی-حالا من یه چیزی گفتم!
    ۳-نگاه تحقیر آمیز یعنی سر بالا میگیرند و به پاییین نگاه میکنند اینو دوستان حتما دقت کنید این نگاه ۹۰% برای حسادت افراد است و وقتی شما حقیقت حرف را بر خلاف سخنش میگویید این نگاه دیده میشود-
    ۴-داری با طرف حرف میزنی وقتی دروغاش تموم میشه دیگر وقتی برای گوش دادن به حرفای شما ندارد و مدام سرش در گوشی خود یا مدام ساعت نگاه میکند در محل کار خیلی دیدم
    ۵-واقعا دروغ گو ها حافظه ندارند واقعا ندارند
    ۶-ادمای دروغگو دروغی که بهشون نمیاد خیلی تاکید دارند شما اگر زرنگ باشید دروغ طرف از طرف یک شخص فرضی بگید ولی فلانی اینو گفته ببین عکس عمل طرف چیه من در ۳ نفر از دوستان و فامیل قدیمم امتحان کردم طرف سریع از کوره در میرود و چیزی نمیگوید درحالی که اگر راست میگفت باید آروم میبود حد اقل نه اینگونه دروغ هایی که به ضرر ما شنونده تمام میشود نه موضوع شخصی طرف یا خالی بندی خاطراتی
    به فرض دوستی داشتم با چندین ترفند دروغگوییی میخواست پول قرض بگیره اخرش به این نتیجه رسیدیم واقعا مشکل بیماری و چیزی نداره فقط میخواسته چیزی از ما بگیره این هم قیمت افراد است
    ۶-یک بار در جمعی حالت پیک نیک یکی از افراد چند بسته پفک خریدم و چیپس اینارو در وسایل خود پنهان کردند
    من تا مدتی خیلی عصبانی بودم که چرا وقتیم بهش میگفتی چشمانش محکم میزد به هم
    ۷-شاید بیشترش به دروغ ربطی نداشته باشه ولی امیدوارم درمورد تجربیاتتان در باره جمع گردی و اینگونه رفتار ها مطلبی بنویسید
    من یک بار بااوتوبوس تور رفتم بیشتر افراد وسایل همدیگر را کش میرفتند یعنی مورد سرقت قرار میدادند!