از پاساژ نوردی تا کافی شاپ گردی

از پاساژ نوردی تا کافی شاپ گردی

شمار زیادی از تهرانی ها، علاقه زیادی به تهران گردی با ماشین های لوکس دارند و البته مقاصدگردشگری آن ها، کمی با گردشگران حرفه ای فرق دارد.

1-w600-h600

فکر نکنید که پاساژ گردی فقط مختص به تهرانی هاست! خیر! نصف جهانی ها هم عاشق پاساژ  گردی  هستند و البته در ایران، این فرهنگ در گردشگری شهری در حال جا افتادن است. اینکه پاساژ گردی ، گردشگری واقعی هست یا کاذب، موضوعی است که اخیرا مورد نظر جامعه شناسان و روانشناسان و فعالان صنعت گردشگری قرار گرفته اما به نظر می رسد، بخش جدایی ناپذیر از فرهنگ عامه است. به هر حال زندگی صنعتی مدرن، نوعی نیاز سازی را هم برای مردم ایجاد کرده است که این نیاز سازی، بخشی از ظرفیت گردشگری درون شهری شهروندان مرفه به شمار می رود و البته طیف های مختلف مردم را نیز با خود همراه می کند. البته پاساژ گردی در برخی کشورها مانند قطر،‌به عنوان ابزاری برای کاهش وزن نیز شده است. سبک زندگی جدید و تفریح جوانان تهرانی، عنوان تحقیقات آکادمیک هم شده که جای تامل دارد.

پاساژ نوردی و کافی شاپ گردی، بخشی از فرهنگ عامه به ویژه مرفهین است که هم شیک و در بسیاری موارد کم هزینه و آسان به نظر می رسد و می توان حوصله هایی که سر رفته است را احیا کرد، دوستان زیادی پیدا کردن و با آخرین برندها و طرح ها و نظرها نیز آشنا شد. مهم تر از همه ان که بخش های مختلف شهر را نیز دید و کثیف هم نشد. پاساژ گردی، چیزی به شما یاد نمی دهد،‌اما برای مرفهین، خیلی یادگیری در گردشگری شهری معنا ندارد.

البته نباید از نظر دور داشت که تجهیز  برخی از خانه ها و مراکز فرهنگی و هنری شهر تهران به امکاناتی همچون کافی شاپ و مراکز تفریحی،‌فرصت های خوبی را برای تهران گردی های اخر هفته فراهم کرده است که می توان از عمارت مسعودیه و امکاناتش و هم چنین کاخ گلستان و موزه زمان در شمال و جنوب تهران نام برد.

2-w600-h600

(عمارت مسعودیه در بهارستان تهران)

خیلی از پاساژ های بزرگ، پول پارگینگ از شما دریافت نمی کنند و در روزگاری که تهران، یک پارکینگ متحرک شده است و ماشین های چند صد میلیونی را هر جایی نمی توان پارک کرد، پاساژ گردی های لوکس،‌ یک تیر و دو نشان است. هم جای شیکی قدم میزنید هم تفریح می کنید!‌ا هم خودرو شما در امن و امان است و سریع با یک آسانسور یا پله برقی به پارکینگ می رسید.

3-w600-h600

(تصویر موزه زمان که بخشی از ان به خدمات کافی شاپ می پردازد)

پاساژ گردی و به خصوص کافی شاپ گردی در روزهای بلند بهار و تابستان که هوا فرصت این کار را به شما می دهد،‌بیش تر از دیگر فصول سال به چشم می خورد. هوای پاساژ خنک است. دور تا دور را سنگهای سرد محاصره کرده اند که در این گرمای تابستان غنیمت است. برای گشتن و وقت گذراندن در پاساژها هم کسی از آدم مالیات نمی گیرد. پاساژها ورودی ندارند. جامعه شناسان معتقدند که پاساژها صرف نظر از کالایی که عرضه می کنند خود به کالا تبدیل شده اند .

4-w600-h600

(تصویر کافی شاپ بنتیس در مرکز خرید الماس)

به هر  حال، پاساژ گردی و کافی شاپ گردی، در فرهنگ خودمانی طیف مرفه جامع بیش تر نمود پیدا می کند. بین سوسول ها! اصطلاح سوسول ها در فرهنگ عامه و جامعه شناسی خودمانی، به افرادی اطلاق می شود که همانند طیف های مختلف مردم، کارهای روزمره را انجام نمی دهند و سبک زندگی خاص خود را دارند. این افراد حتما هر وعده صبجانه را برای کاهش کلسترول دریافتی از تخم مرغ عسلی، با آب پرتقل طبیعی میل می کنند و هر جایی غذایی نمیخورند، هر لباسی را نمی پوشند و به قولی وسواس های زیادی برای انجام کارهای متداولی دارند که در طول روز، میلیون ها شهروند و هموطن در سراسر کشور انجام می دهند.

5-w600-h600

(نوشیدنی های فرانسوی و اسپانیایی و کیک های غربی و آبفون سیکس، بخشی از فرهنگ کافی گردی)

ظاهرا سبک گردشگری و حتی تهرانگردی سوسول ها با بقیه تفاوت زیادی دارد، چرا که آن ها برای یک سفر ۲۴ تا ۴۸ ساعته، میلیون ها تومان هزینه می کنند و وقت زیادی را صرف عکس گرفتن و آماده کردن لوکیشن های عکس برداری و فیلم برداری های ۱۵ ثانیه ای اینستاگرام می کنند. گردشگری دیجیتالی سوسول ها،‌فقط به این جا ها ختم نمی شود و هشتگ گذاری روی کلید واژه های معروف مثل زعفرانیه و نیاوران و کردان و لاو و ایران و تهران و باهم و دوستان، ادامه کار گردشگری مجازی سوسول ها را تشکیل می دهد. در واقع، گردشگری شهری سوسول ها،‌نوعی رقابت را نیز میان ان ها ایجاد کرده که برایشان امتیاز رقابتی با دیگران محسوب می شود.

 

6-w600-h600

(صبحانه خوری، فرهنگ چدید کافی شاپ بازهای تهرانگرد محسوب می شود)

روزگاری، واژه دور دور به عنوان بخشی از فرهنگ تهرانگردی جوان های پایتخت به شمار می آمد و ایران زمین و مرکز خرید گلستان شهرک غرب و جردن و آفریقا (نلسون ماندلای کنونی) و خیابان فرشته، پایتخت دور دور بازی و تهرانگردی های شبانه جوانان تهرانی مرفه را تشکیل می داد. اما امروزه، تنوع مراکز و ظرفیت های دورهمی و گردش در پایتخت،‌فرصتی را ایجاد کرده است که تهرانگردان ، بتوانند به مقصدهای گردشگری تهرانی بیش تری فکر کنند.

پاساژ های معروف مانند میلاد شهرک غرب‌،‌  روشا نیاوران، تندیس و قائم تجریش، تیراژه صادقیه،‌ پالادیوم زعفرانیه، کوروش اتوبان ستاری،‌ هایپر مارکت مرکزی ،‌ پاساژ گلدیس صادقیه و هم چنین گشت های چند ساعته در خیابان پاساژ باز تهران مانند میرداماد و ولیعصر، از جمله مقصدهای گردشگری عموم مردم  را تشکیل می دهد. پاساژ گردی، ‌در واقع تفریحی شیک و ارزان و جالب است که البته برای معتادان خرید می تواند هزینه بر باشد.

7-w600-h600

(خیلی از پاساژ نوردها، خریدار نیستند و تنها به قول غربی ها window shopper‌ هستند)

تارت توت فرنگی با اسپرسو فرانسوی و موهیتو نعنا دار کفی، بخشی از نوشیدنی های خاص تهران گردان است .

8-w600-h600

(تصویر ماکارون های فرانسوی با کرم پنیر که بخشی از ذائقه پاساژ گردی سوسول های پایتخت را تشکیل می دهد)

9-w600-h600

(طرح نوشیدنی با طرح گیاه در کافی شاپ پستو پالادیوم)

به هر حال کافی شاپ گردی و پاساژ نوردی های شیک و لوکس، بخشی از فرهنگ تهرانگردی پایتخت نشینان شده و این قضیه در مناطق شمالی و غربی تهران بیش از سایر نقاط به چشم می خورد. اگر عاشق پاساژ  نوردی و کافی شاپ گردی هستید، توصیه های زیر را در نظر بگیرید.

۱-سعی کنید اگر واقع عاشق پاساژ نوردی هستید، این فعالیت را در طول هفته و با همراهی دوستان انجام دهید که هم مهارت های ارتباطی جمعی شما افزایش پیدا کند هم درگیر ترافیک و شلوغی نشوید و بتوانید از فرصت های خرید و تفریح راحت تری استفاده کنید.

۲-سعی کنید تهرانگردی پاساژ نوردی خود را به بخش های مختلف شهر نیز گسترش دهید تا بتوانید معماری های منظر مختلف شهر تاریخی تهران را مشاهده کنید. این فرصت خوبی برای شما برای آشنایی با جذابیت های طبیعی و گردشگری شهر فراهم می کند.

۳-در کافی شاپ گردی، برای کاهش هزینه ها، از تخفیف هایی که سایت های تخفیف به مشتریان ارائه می کنند استفاده کنید.

۴-خود را عادت دهید تا سبک زندگی دیجیتالی شما محدود شود و اعتیادتان به شبکه های اجتماعی به خصوص سلفی گیری برای اینستاگرام، کاهش یابد. مخصوصا زمانی که با دوستان، به کافی شاپ گردی مشغول می شوید، از تگ گردن بدون اطلاع دوستانتان در کافی شاپ گردی های هفتگی،‌ خودداری کنید. همواره به حریم خصوصی افرادی در عکسهای گردشگری شهری توجه کنید. این موضوع ساده ای هست که متاسفانه خیلی ها فراموش می کنند.

10-w600-h600

(تصویری از کاخ نیاوران که می تواند کاخ گردی و موزه گردی را جایگزین پاساژنوردی بکنید)

۶-پاساژ نوردی و کافی شاپ گردی ، یک تفریح اثربخش نیست و چیزی به شما یاد نمی دهد. بیش تر به درد گردشگران موقتی میخورد که مدت کمی در شهری اقامت دارند. به جای این کار، مقصدهای گردشگری جذاب پایتخت را آماده کنید و هر هفته به همراه دوستان و خانواده، یکی از آن ها را بازدید کنید. پس از ۱ سال درخواهید یافت که چه میزان جذابیت های فرهنگی، هنری، تاریخی و طبیعی در همین شهر تهران وجود داشت که شما به عنوان شهروند تهران،‌از ان بی خبر بودید! مثلا کجا؟

11-w600-h600

(تصویر اشیا موزه جواهرات سلطنتی ایران در خیابان فردوسی تهران)

  • مثلا موزه جواهرات ملی ایران در خیابان فردوسی که یکی از برترین موزه های جواهرات دنیا محسوب می شود.
  • مثلا موزه ملی ملک که بیش از ۳ هزار سکه تاریخی و باستانی در آن نگهداری می شود.
  • مثلا گشت زدن در کنار دریاچه خلیج فارس در غرب تهران که بزرگ ترین دریاچه مصنوعی خاورمیانه است.
  • مثلا بازدید از موزه هنرهای معاصر در خیابان کارگر شمالی تهران و تماشای تابلوهای هنری نفیس ان که ارزشی بالغ بر ۲ میلیارد دلار دارد.
  • مثلا گشت زدن در خانه های تاریخی تهران مانند عمارت مسعودیه در بهارستان یا موزه سینما در ولیعصر شمالی
  • مثلا گشت زدن در بوستان های بزرگ و زیبای جدید پایتخت مانند بوستان جوانمردان و بوستان نهج البلاغه شهرک غرب.
  • مثلا گشت زدن در شهر کتاب های چند طبقه شهرداری تهران در سراسر شهر.
  • مثلا دیدار با هنرمندان جوان در عرصه های مجسمه سازی و نقاشی و خطاطی و صنایع دستی در گالری های تهران.
  • مثلا قرار گذاشتن با دوستان برای ۲ ساعت مطالعه مشترک در محل کتابخانه ملی تهران

 

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود