طول خمیازه با اندازه مغز و هوش جانوران ارتباط مستقیم دارد

خمیازه به خنک شدن مغز کمک می کند

طول خمیازه با اندازه مغز  و هوش جانوران ارتباط مستقیم دارد

محققان زیست شناس اخیرا دریافته اند طول و عمق خمیازه در پستانداران با بزرگی و پیچیدگی ساختار مغزی آنها ارتباط مستقیم دارد.

نسخه اینترنتی روزنامه دیلی میل امروز با انتشار خبر مربوط به نتایج این تحقیق جدید نوشت: انسان ها طولانی ترین خمیازه را در بین پستانداران دارند و پس از آنها فیل ها و شامپانزه ها در رده های بعدی قرار می گیرند و این دقیقا با بزرگی و کارآمدی مغز در این سه گونه موجودات مطابقت دارد.

محققان دانشگاه ایالتی نیویورک با انتشار مقاله ای در نشریه علمی بیولوژی لِتِرز نشان دادند چگونه طول خمیازه در گونه های مختلف جانوری می تواند با “هوش” و “قدرت ادراکی” آنها ارتباط مستقیم داشته باشد.

728648616

این مقاله با تاکید بر اینکه خمیازه رده پستانداران تا ۵۰% طولانی تر از گونه های دیگر است، می افزاید: موش های آزمایشگاهی، موش های فاضلاب، خرگوش ها و قورباغه ها به ترتیب کوتاه ترین خمیازه ها را دارند، در حالیکه طول خمیازه در گوریل ها، میمون ها، شیرماهی، شترها، فیل ها و در نهایت انسان ها به ترتیب (از آخر) از همه موجودات بیشتر است.

اگرچه انسان از نظر اندازه، از بزرگترین مغز در بین پستانداران برخوردار نیست (مغز فیل به مراتب بزرگتر از انسان است) اما قشر مغز انسان نرون ها و پیچیدگی های عصبی به مراتب بیشتری در مقایسه با سایر پستانداران و بطور کل دیگر موجودات دارد.

capture2

دکتر اندرو گالوپ از دانشگاه ایالتی نیویروک به اشاره به یافته های جدید به دیلی میل گفت: نه اندازه و نه ساختار فیزیولوژیکی بدن موجودات ارتباطی با طول خمیازه آنها ندارد. بر عکس اندازه و پیچیدگی های قشر خاکستری مغز (تعداد بیشتر نرون های عصبی) مهمترین نقش را در طول خمیازه ایفا می کنند.

capture3

این آزمایش بطور کل ویدئوی ۲۰۵ خمیازه ۱۷۷ حیوان از ۲۴ گونه متفاوت را مورد بررسی قرار داده است. در این بین انسان ها به طور متوسط با نزدیک به ۷ ثانیه طولانی ترین خمیازه را دارند. فیل های آفریقایی با ۶ ثانیه در رده دوم، زرافه ها با کمی بیش از ۵ ثانیه جایگاه سوم و شامپانزه ها نیز با ۵ ثانیه در این جدول در جایگاه بعدی قرار می گیرند.

دانشمندان امیدوارند نتیجه تحقیقات جدید بتواند توضیحی مناسب برای دلایل خمیازه و مکانیزم آن بیابد. معمایی که از ابتدای خلقت تا کنون ذهن دانشمندان و محققان را مشغول کرده است.

فیل های آفریقایی بزرگترین مغز را در بین پستانداران برخوردار هستند و پس از انسان طولانی ترین خمیازه ها مربوط به این جانوران است.
فیل های آفریقایی بزرگترین مغز را در بین پستانداران برخوردار هستند و پس از انسان طولانی ترین خمیازه ها مربوط به این جانوران است.

اگرچه برخی تحقیقات نشان می دهد خستگی، خواب آلودگی و کسالت می توانند از عوامل خمیازه باشند اما برخی تحقیقات دیگر نشان می دهد در پاره ای از پستانداران خمیازه می تواند مسری هم محسوب گردد.

دکتر گالوچ در توضیح ابهامات بسیار درمورد مکانیزم خمیازه در بدن جانداران با بیان اینکه خمیازه ممکن است با خنک نگه داشتن مغز موجب افزایش کارایی آن شود، می افزاید: برخی مطالعات همچون هیپنوتیزم و تهیه نوار مغزی در طول آن نشان می دهد خمیازه باعث افزایش کارایی مغز شده و هراندازه مغز موجودات بزرگتر باشد این تاثیر نیز بیشتر خواهد بود.

فرضیه دیگری که این تحقیق مطرح می کند این است که طول خمیازه در جانداران با ظرفیت ادراکی و همچنین تنوع رفتاری در آنها ارتباط مستقیم دارد.

از سوی دیگر این تحقیقات نشان می دهد عوامل دیگری همچون سن می تواند در طول خمیازه بین گونه های مختلف موثر باشد. برای مثال طول خمیازه در انسان های بالغ بیشتر از کودکان و نوزادان است.

دکتر گالوپ در بیان اینکه طول خمیازه و مکانیزم عمل آن ارزش تمرکز و تحقیقات دقیق تر را دارد گفت: طول و عمق خمیازه در فردی که درگیر موضوعی جدی است، بسیار بیشتر از شخصی است که روی کاناپه در حال دیدن تلویزیون احساس آرامش دارد.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود