۱۱ درمان خانگی برای توقف ریزش موها

با استفاده از مواد طبیعی، به حفظ موهای خود کمک کنیم

۱۱ درمان خانگی برای توقف ریزش موها

اگر شما هم در گروه افرادی قرار دارید که با ریزش مو مواجه هستید، بهتر است ابتدا علت آن را از پزشک خود جویا شوید. اگرچه این مسئله تا اندازه قابل توجهی، ریشه ژنتیکی دارد اما گاهی نیز سایر عوامل می تواند باعث تشدید یا به وجود آمدن آن شود. عواملی چون اضطراب و استرس شدید، بیماری های جسمی، رژیم های غذایی سنگین، استفاده مکرر از رنگ موهای شیمیایی و بسیاری از دلایل دیگر که منجر به ریزش موهای شما خواهند شد.

در این نوشته بر آن  هستیم تا به بررسی ۱۱ روش ساده و با استفاده از مواد طبیعی بپردازیم که می تواند به راحتی و در منزل انجام شوند. نویسنده این مقاله «آبری آلمانزا» بر این باور است که امتحان یک بار هرکدام از این راهکارها بدون ضرر است و می تواند مفید باشد. با هم به مرور شان می پردازیم:

روغن جوجوبا (این روغن از دانه درختچه هایی در آمریکا شمالی گرفته می شود)

1

کف سر گاهی با مشکلاتی چون خشک شدن مواجه می شود که عمدتا منجر به شوره، از بین رفتن شفافیت مو و به دنبال آن ریزش آن می شود.

یکی از راه هایی که می تواند برای مرطوب نگه داشتن فولیکول های کف سر به کار برده شود، استفاده از روغن جوجوبا در کف سر است که سبب می شود موهایی که تازه در می آیند، سالم و مقاوم شوند.

این روغن به تولید سریع تر سلول های مو کمک فراوانی می کند و خوشبختانه بلافاصله پس از شستن مو، چربی حاصل از آن از روی مو از بین می رود. برای تاثیرگذاری خوب این روغن، چند قطره از آن را در دستان تان ماساژ دهید تا کمی گرم شود و سپس به کف سر یعنی همان محل اصلی رویش موهاتان بمالید و ماساژ دهید. بعد از گذشت بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه، آن را از روی سر با همان شامپو و نرم کننده همیشگی خود بشویید.

آلوورا

2

اگر به دنبال یک راه خانگی برای جلوگیری از ریزش موهایتان هستید، آلوورا می تواند درمان بسیار خوبی به شمار رود. آلوورا به موهای آسیب دیده کف سر کمک می کند تا مکانی مناسب برای ساخته شدن دوباره سلول های سالم فراهم آورد.

این ماده برای تمیز کردن سبوم ها که همان غدد تولید چربی هستند نیز کاربرد دارد. چربی روی سر سبب مسدود شدن فولیکول ها می شود و مانع از رشد مو می گردد. با استفاده از این ماده چنین انسدادی کاهش پیدا می کند.

برای گرفتن نتیجه بهتر از این ماده، آن را مستقیم بر روی سرتان مالیده و ماساژ دهید. راه دیگری هم وجود دارد که از شامپوهای محتوی آلوورا برای شست و شوی موهایتان استفاده کنید که مسلما استفاده تازه و خالص آن موثرتر است.

ریشه شیرین بیان 

3

ریشه شیرین بیان زمانی که پای درمان خانگی ریزش مو به میان می آید، بسیار موثر است. این ماده به خشکی مو کمک می کند، خارش کف سر نیز کاهش می دهد. همچنین در تقویت فولیکول های ضعیف شده مو نیز موثر است.

همین ضعف فولیکول هاست که عامل اصلی ریزش مو به شمار می رود. اگر می خواهید از این ماده نتیجه بگیرید هفته ای یک بار آن را استفاده کنید. مصرف خوراکی آن نیز می تواند بسیار موثر باشد.

آب پیاز

4

مطالعه ای که نتایج آن در «مجله پوست» آمریکا چاپ شد، نشان داده که آب پیاز می تواند در رشد مو تاثیر فراوانی داشته باشد. بعد از دو بار استفاده روزانه از آب پیاز بر روی کف سر و به مدت ۶ هفته،، از ۲۳ نفر شرکت کننده در این مطالعه، ۲۰ نفر آنها نتیجه مثبتی از آن گرفته بودند و بدین ترتیب از دیدگاه علمی نیز به این نتیجه رسیدند که آب پیاز برای درمان ریزش مو می تواند مفید باشد.

یکی از خصوصیات بسیار خوبی که در مورد استفاده از آب پیاز وجود دارد این است که می تواند در طولانی مدت تاثیرات خود را حفظ کند و این کار را با دارا بودن سولفور موجود در آن که سبب افزایش جریان خون می شود انجام می دهد.

همچنین در ساختن کلاژن نیز کاربرد دارد و مهم تر از همه این که دارای مواد ضد باکتریایی است که از عفونت های احتمالی در کف سر جلوگیری به عمل می آورند. اجازه دهید آب پیاز به مدت ۱۵ دقیقه بر روی کف سرتان باقی بماند و آن وقت با استفاده از همان شامپوی همیشگی تان موها را آبکشی کنید.

روغن رُزماری 

5

گیاه اصلی و خالص رُزماری دارای خصوصیت ضدعفونی است و برای درمان پوسته پوسته ها، شوره و عفونت های کف سر که همگی می توانند منجر به ریزش مو شوند، قادر است مفید واقع گردد.

این ماده در صورتی که مستقیما بر روی کف سر استفاده شوند، می توانند در درمان ریزش مو تاثیرگزار باشند. در مجله بین المللی بیوتکنولوژی نیز روغن رُزماری به داشتن خواص ضدباکتریایی و دارا بودن آنتی اکسیدان ها معروف است که همگی در درمان ریزش احتمالی مو موثر هستند.

سیر 

6

در مطالعه ای که در حدود نه سال پیش انجام پذیرفته بود، متخصصان پوست، بر استفاده از ژل سیر در کنار درمان استروئید، در نواحی که در آنها موها بیشتر می ریزند، تاکید داشته اند و به این نتیجه دست پیدا کردند که از داروهای مشابهی که تصور می شود دارای همین ترکیبات باشند موثرتر است.

سیر حتی موثرتر از پیاز، با دارا بودن مواد معدنی و ویتامین های طبیعی برای درمان ریزش مو نقش موثری دارد. بنابراین استفاده از خمیری که از له کردن حبه های سیر بدست می آید می تواند در کاهش میزان ریزش مو موثر واقع شود.

روغن نارگیل 

7

بی دلیل نیست که در بسیاری از شامپوها از روغن نارگیل استفاده شده، چرا که این روغن توانایی عجیبی در مرطوب کنندگی دارد. جالب این است که یکی از دلایل ریزش مو، خشکی کف سر است بنابراین خصوصیت مرطوب نگه دارندگی این روغن می تواند بسیار مفید باشد.

برای اینکه بتوانید فولیکول های مو سر را بازگردانید، مقداری از این روغن را در داخل دست تان ماساژ دهید و سپس اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه بر روی کف سر بماند.

سرکه سیب 

8

برای جلوگیری از آسیب هایی که خشکی مو بوجود می آورد که یکی از آنها ریزش مو و بسته شدن فولیکول ها است، می توان از مواد دیگری چون سرکه سیب هم کمک گرفت.

زمانی که فولیکول های مو بسته شوند و از رسیدن روغن و چربی به آنها خودداری شود، باکتری ها در آن محل جمع می شوند و میزان چربی مفید کاهش پیدا می کند که نتیجه چنین فعل و انفعالی، ریزش مو خواهد بود.

برای جلوگیری از چنین روندی، کف سر را با ترکیبی از سرکه سیب و آب، بشویید. این راه ساده و طبیعی می تواند باعث باز شدن، غدد چربی و در نتیجه رشد دوباره سلول ها شود.

فلفل قرمز 

9

شاید برای آنکه روند جریان خون در سر و به دنبال آن گریز از ریزش مو را تجربه کنید، بهترین راه استفاده از فلفل قرمز باشد. این نوع فلفل با دارا بودن ماده ای به نام کاپسایسین، که باعث افزایش جریان خون می شود، در کاهش ریزش مو موثر واقع می شود.

روغن گلرنگ (Safflower oil

10

علاوه بر گیاهانی چون جوجوبا و رُزماری که به آنها اشاره شد، گلرنگ نیز می تواند باعث تقویت فولیکول های خشک شده و مبارزه با شوره شود.

این گیاه می تواند با تغذیه کف سر، نقش بسیار موثری در ساخت فولیکول و تقویت سلول های آن ایفا کند. از همان روش ماساژ روغن بر روی سر که در موارد قبلی بدان اشاره کردیم برای این روغن نیز استفاده کنید. بلافاصله بعد از مصرف آن می توانید تاثیرات اش بر ریزش و درخشندگی موی های تان را احساس کنید.

تخم مرغ

11

اگرچه ممکن است که این راه برای فردی که آن را به کار می گیرد چندان خوشایند نباشد اما یکی از بهترین راهکارهایی است که می توان برای جلوگیری از ریزش مو از آن استفاده کرد.

تخم مرغ این کار را به دلیل دارا بودن میزان فراوان پروتئین انجام می دهد. از آنجایی که کراتین ۷۰ درصد از پروتئین مو را تشکیل می دهد چندان هم عجیب نیست که تخم مرغ با دارا بودن مقادیر فراوانی پروتئین بتواند نقش موثری در بازسازی پروتئین های موجود در موها داشته باشد.

در داخل یک کاسه یک تخم مرغ و مقداری روغن زیتون را با هم مخلوط کنید و آن را بر روی موهایتان بگذارید. اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه بر روی سرتان بماند و سپس آن را بشویید و اگر از نرم کننده استفاده می کنید، سعی کنید که نرم کننده تان خصوصیت مرطوب کنندگی نیز داشته باشد.

منبع: rd
مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود