ابرهای قارچی شکل ناشی از انفجارهای هسته ای تا چه اندازه بزرگ هستند؟

ابرهای قارچی شکل ناشی از انفجارهای هسته ای تا چه اندازه بزرگ هستند؟

قدرت وحشتناک سلاح های هسته ای نخستین بار هنگام استفاده در هیروشیما و ناگازاکی ژاپن در سال ۱۹۴۵ میلادی نمایان گشت. از آن زمان تاکنون، سلاح های مذکور روز به روز قدرتمند تر و پیشرفته تر شده اند. بمباران ژاپن توسط آمریکا، به جنگ جهانی دوم پایان داد و طی آن ۱۳۰ هزار نفر جانشان را از دست دادند. این دو بمب هسته ای که تنها سلاح های استفاده شده در این زمینه هستند، اهداف خود را با خاک یکسان کردند و ابرهایی قارچ گونه در آسمان شهرهای ژاپن به وجود آوردند.

با این حال، بمب های هسته ای مورد استفاده در سرزمین آفتاب که قدرتی معدل با ۲۰ هزار تُن «تی ان تی» داشتند، به هیچ عنوان قابل مقاسیه با سلاح های امروزی نیستند.

nintchdbpict0002661315291-w600

ویدیویی که در ادامه خواهید دید، به مقایسه بمب های مورد استفاده در ژاپن و سلاح های هسته ای امروزی می پردازد و نشان می دهد که قدرت آن ها در مقاسیه با امروز چندان قابل توجه نیست. انفجارهای هسته ای با مقیاس های مگاتُن و کیلوتُن سنجیده می شوند. هر مگاتن معادل با ۱۰۰ هزار تن و هر کیلوتن با ۱۰۰۰ تن برابر است.

قدرت بمب ۱۵ کیلوتنی هیروشیما به هیچ وجه قابل مقایسه با بمب مدرن B-83 نیست و توان تخریبی اسلحه امروزی ۸۰ برابر بیشتر برآورد می شود. B-83 می تواند ابر قارچی شکلی با ارتفاع ۲۰ هزار متر تولید کند که بسیار بلندتر ار کوه اورست (قله جهان) است.

nintchdbpict000273056936-w600

با وجود قدرت خیره کننده B-83، هیچ اسلحه آمریکایی را نمی توان با بمب مورد آزمایش این کشور یعنی «Castle Bravo» مقایسه نمود. این ماشین کشنده می تواند ابری با ارتفاع ۳۰ هزار متر ایجاد کند و قدرتی معادل با ۱۵ میلیون تن «تی ان تی» دارد؛ یعنی ۱۰۰۰ برابر قوی تر از بمب هیروشیما.

nintchdbpict000273056935-w600

با این حال روس ها کسانی هستند که قدرتمند ترین بمب هسته ای جهان را در اختیار دارند. اسلحه ۵۰ مگاتنی «تزار» می تواند قوی ترین انفجار در سراسر دنیا را رقم بزند. امواج ناشی از آن، هواپیمای حامل این بمب را به نابودی کشاند. البته اسلحه ای با قدرت ۱۰۰۰ مگاتن نیز در دستور کار روس ها قرار داشت که خوشبختانه توسعه آن متوقف شد.

nintchdbpict000273056937-w600

سرزمین های کمی دارای این فناوری هستند، البته نباید ۵ کشور پیشرو (آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه و چین) در این زمینه را فراموش کرد. آن ها قراردادی را به امضا رساندند که استفاده از سلاح های هسته ای را منع می کند. البته کشورهایی مانند هند، پاکستان و کره شمالی نیز این سلاح ها را در سرزمین خود توسعه داده و بخشی از قرار داد منع استفاده به شمار نمی روند. در ادامه از شما دعوت می کنیم ویدیوی مقایسه بمب های هسته ای را تماشا کنید.

منبع: thesun
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود