نگاهی به رویای بعدی بیل گیتس؛ برگرهای گیاهی با ظاهر و طعمی مشابه برگرهای واقعی

بیل گیتس و "سیلیکون وَلی" از حامیان برگرهای گیاهی هستند

نگاهی به رویای بعدی بیل گیتس؛ برگرهای گیاهی با ظاهر و طعمی مشابه برگرهای واقعی

گفته می شود جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ به ۹ میلیارد نفر خواهد رسید.

خبر بدتر برای علاقمندان به گوشت اما این است که کره زمین ظرفیت پرورش دام و طیور کافی برای مرتفع کردن نیاز این حجم از جمعیت را ندارد. در حال حاضر تنها پرورش مرغ، خوک، گاو و گوسفند ۳۰ درصد سطح زمین را اشغال کرده است.

شرکت ها و غول های بسیار بزرگی در جهان مشغول تولید لبنیات و فرآورده های گوشتی هستند اما اخیر کارخانه ای در”رِد فورد سیتی” ایالت کالیفرنیا آغاز بکار کرده که مدعی است “همبرگری گیاهی” تولید می کند که تمیز آن از گوشت واقعی برای افراد معمولی تقریبا غیر ممکن است.

شرکت”Impossible Foods” یا غذاهای غیرممکن همبرگری گیاهی آماده ساخته که داخل ماهی تابه یا باربیکیو با گوشت واقعی مو نمی زد. از صدای جلیز ُ ولیز سرخ شدن گرفته تا بو و دود و حتی قطره های خون.

این برگر بسیار هیجان آور نخستین بار در تابستان امسال در نیویروک عرضه شد اما قرار است از ۱۳ اکتبر اهالی سواحل غربی آمریکا نیز در سه رستوران در شهرهای لس آنجلس  و سن فرانسیسکو این همبرگر را تست کنند.

پایگاه اینترنتی بیزینس اینسایدر اخیرا سری به این کارخانه زده تا از مراحل تهیه و تولید این گوشت گیاهی گزارشی مصور تهیه کند. در ادامه برگردان این گزارش تقدیم شما عاشقان فرآورده های گوشتی می شود.

در شهر رِد وُود کالیفرنیا کارخانه ای با نمای شیشه های مشکی تاسیس شده است که دانشمندان، کارشناسان امور تغیه و تعدادی از بزرگان سیلیکون وَلی گرد هم آمده اند تا یک همبرگر گیاهی ممتاز گیاهی را به جهان عرضه کنند.
در شهر رِد وُود کالیفرنیا کارخانه ای با نمای شیشه ای  و مشکی تاسیس شده است که دانشمندان، کارشناسان امور تغذیه و تعدادی از بزرگان دره سیلیکون گرد هم آمده اند تا یک همبرگر گیاهی ممتاز  را به جهان عرضه کنند.
اما در نزدیکی پَت براون -موسس این کارخانه- از اصطلاح همبرگر گیاهی نمی توان استفاده کرد! هدف از راه اندازی این کارخانه تولید همبرگرهای گیاهی است ه نتوان آن را از گوشت واقعس تشخیص داد. اگرچه برگر های "لوبیای سیاه" و یا "قارچ" هیچ کس را به اشتباه نمی اندازد اما این همبرگر واقعا قابل تشخیص نیست.
اما در نزدیکی پَت براون -موسس این کارخانه- از اصطلاح همبرگر گیاهی نمی توان استفاده کرد! هدف از راه اندازی این کارخانه تولید همبرگرهای گیاهی است که نتوان آن را از گوشت واقعی تشخیص داد. اگرچه برگر های “لوبیای سیاه” و یا “قارچ” هیچ کس را به اشتباه نمی اندازد (گیاهی بودنشان واضح است)  اما این همبرگر واقعا به این سادگی ها قابل تشخیص نیست.
کریس دیویس -مدیر تحقیقات و توسعه درشرکت "غذای غیرممکن" به بیزینس اینسایدر گفت: اصلا دلیلی وجود ندارم که بتوان بر اساس آن خود را متقاعد کرد گاو بهترین منبع تولید گوشت هستند.
کریس دیویس -مدیر تحقیقات و توسعه درشرکت “غذاهای غیرممکن” به بیزینس اینسایدر گفت: اصلا دلیلی وجود ندارد که بتوان بر اساس آن خود را متقاعد کرد گاوها بهترین منبع تولید گوشت برای برگر هستند.
پس از سالها تحقیق دانشندان دریافته اند که تنها یک مولکول نمی تواند تعیین کنده بو و مزه منحصب به فرد گوشت باشد.
پس از سالها تحقیق دانشمندان دریافته اند که تنها یک مولکول نمی تواند تعیین کننده بو و مزه منحصر به فرد گوشت باشد.
این تحقیقات نان یک برگر خوش مزه ملقمه ای از عناصری است که اگر هر یک از آنها را تا سطح مولکولی جداسازی کنیم، مزه هایی عجیب مثل آناناس، کاهو و جراب ! احساس می شود.
این تحقیقات نشان داد یک برگر خوش مزه ترکیبی از عناصری است که اگر هر یک از آنها را تا سطح مولکولی جداسازی کنیم، مزه هایی عجیب مثل آناناس، کاهو و جوراب! احساس می شود.
اما عنصری سرّی که مابقی این عناصر را به هم متصل می کند، «هِم یا بطور کل آهن» (Heme) است. مولکولی که اکسیژن را در رگ های خونی جانوران حمل کرده و طی سازوکاری در تولید انرژی نقش آفرینی می کند.
اما عنصری سرّی که مابقی این عناصر را به هم متصل می کند، «هِم یا بطور کل آهن» (Heme) است. مولکولی که اکسیژن را در رگ های خونی جانوران حمل کرده و طی ساز و کاری در تولید انرژی نقش آفرینی می کند.
impossible-foods-meatless-burger-8
در واقع وجود «هِم» به خون رنگ می دهد و رنگ صورتی گوشت هم از همین ماده است. طعم فلز مانند گوشت و راحیه دلپذیر آن همگی ناشی از وجود «هم» است.
مشکل اینجاست که «هم» را نمی توان از سوپر مارکت تهیه کرد. بنابران شرکت مجبور شد به سراغ دانه های روغنی سرشار از این و سویابرود. اما باید میلیون ها گیاه برای تامین «هم» نورد نیاز ارخانه قطع می شود.
مشکل اینجاست که «هم» را نمی توان از سوپر مارکت تهیه کرد. بنابران شرکت مجبور شد به سراغ دانه های روغنی سرشار از آهن و البته سویا برود. اما باید میلیون ها گیاه تنها برای تامین «هم» مورد نیاز کارخانه نابود می شد.
 بنابراین دانشمندان شرکت تصمیم گرفتند این عنصر را به شل مصنوعی در آزمایشگاه تولید کنند. آنها با کشف کد ژنتیک تولید «هم» در سویا آن را به خمیر مایع تزریق کنند.
بنابراین دانشمندان شرکت تصمیم گرفتند این عنصر را به شکل مصنوعی در آزمایشگاه تولید کنند. آنها با کشف کد ژنتیک تولید «هم» در سویا آن را به خمیر مایع تزریق کنند.
خمیر مایع تبدیل به کارخانه موقت تولید «هم» شد. خمره های دوّار مایع سفید پر از کف آرام آرام به مایعی شیر مانند به رنگ توت فرنگی در آمده و این یعنی «هم» در حال تولید بود.
خمیر مایع تبدیل به کارخانه موقت تولید «هم» شد. خُمره های دوّار مایع سفید پر از کف آرام آرام به مایعی شیر مانند به رنگ توت فرنگی در آمده و این یعنی «هم» در حال تولید بود.
محلول تولید شده جهت تغلیظ به این استوانه ها وارد می شود تا خمیر و آب وجود در آنها جدا شود. این روند تقریبا یک هفته بطول خواهد انجامید.
مایع تولید شده جهت تغلیظ به این استوانه ها وارد می شود تا خمیر و آب موجود در آنها جدا شود. این روند تقریبا یک هفته بطول خواهد انجامید.

impossible-foods-meatless-burger-13

پروتئین گندم، یکی از جایگین های رایج پروتئین حیوانی، مادها اصلی تولید این بگرها است. با فرآروی تحت فشار بافت این نوع پروتئین در تنور، ساخداری شبیه به ماهیچه حیوانات به آن می دهند. اگرچه محصول نهایی از نظر ظاهری شبیه به سالد تن ماهی است.
پروتئین گندم، یکی از جایگزین های رایج پروتئین حیوانی، ماده اصلی تولید این برگرها است. با فرآروی تحت فشار بافت این نوع پروتئین در تنور، ساختاری شبیه به ماهیچه حیوانات به آن می دهند. اگرچه محصول نهایی از نظر ظاهری شبیه به سالاد تن ماهی است.
سیب زمینی های بزرگ پخته شده به این پروتئین اضافه می شوند تا قابلیت جویده شدن این برگرها را افرازیش دهند. سیب زمینی های اضافه شده، پروتئینی معادل یک وعده پنیر چدا را به "برگرخای غیرممکن" اضافه می کند.
سیب زمینی های بزرگ پخته شده به این پروتئین اضافه می شوند تا قابلیت جویده شدن این برگرها را افزایش دهند. سیب زمینی های اضافه شده، پروتئینی معادل یک وعده پنیر چدار را به “برگرهای غیرممکن” اضافه می کنند.
روغن نارگیل، چربی، شکر و افزودنی های مجاز در مراحل مختلف تولید این محصول بکار گرفته می شود، البته مواد دیگری نیز وجود دارند.
روغن نارگیل، چربی، شکر و افزودنی های مجاز در مراحل مختلف تولید این محصول بکار گرفته می شود، البته مواد دیگری نیز وجود دارند.
اما واقعا مزه ین برگرها چطور است.
اما واقعا مزه این برگرها چطور است؟
حتی با وجود مرکز صورتی و مزه اغواکننده، برگرهای غیرممکن بازهم نمی تواند یک گوشتخوار حرفه ای را دچار گمراهی کند. مشکل اصلی بافت لاستیکی . قارچ مانند آن است.
حتی با وجود مرکز صورتی و مزه اغواکننده، برگرهای غیرممکن بازهم نمی تواند یک گوشتخوار حرفه ای را دچار گمراهی کند. مشکل اصلی بافت لاستیکی و قارچ مانند آنها است.
impossible-foods-meatless-burger-19
اما با وجود این ضعف، این برگر روی گریل دقیقا شبیه به گوشت واقعی سرخ می شود، اطراف برگر خشک شده و به سیاهی می زند اما مرکز و داخل آن کاملا شبیه به یک برگر واقعی است. به راحتی می توان گفت این محصول کیلومترها از محصولات گیاهی مشابه دیگر از نظر کیفی جلوتر قرار دارد.
سرمایه گذاران بزرگی پشت این محصول ایستاده اند، برای مال بیل گیتس -مالک و موسس شرکت مایکروسافت- و شرکت گوگل از حامیان "غذای غیرممکن" هستند. تلاش گوگل در سال 2015 برای خرید این شرکت غذایی نافرجام ماند.
سرمایه گذاران بزرگی پشت این محصول ایستاده اند، برای مثال بیل گیتس -مالک و موسس شرکت مایکروسافت- و شرکت گوگل از حامیان “غذای غیرممکن” هستند. البته تلاش گوگل در سال ۲۰۱۵ برای خرید این شرکت غذایی نافرجام ماند.

impossible-foods-meatless-burger-21

گورو کریس دیویس- عضو تیم تحقیق و توسعه (R&D) شرکت درباره دورنمای موجود به بیزینس اینسایدر گفت: طی پنج سال از ایده برگر غیرممکن به جایی رسیدیم که اکنون ماهده می کنید. مطمئن باشید،پنج سال دیگر برگهایی به مراتب خوشمزه تر را اخواهید چشید.
گورو کریس دیویس- عضو تیم تحقیق و توسعه (R&D) شرکت درباره دورنمای موجود به بیزینس اینسایدر گفت: طی پنج سال از ایده برگر غیرممکن به جایی رسیدیم که اکنون مشاهده می کنید. مطمئن باشید، پنج سال دیگر برگرهایی به مراتب خوشمزه تر را خواهید چشید.
از آنجایی که نمی تئان کیفیت گاو ها را برای تولید برگرهایی بهتر ارتقا داد، شرکت "غذاهای غیرممکن" قصد دارد به این هدف یعنی تولید برگرهایی عنی تر، سالم تر، خوشمزه تر و البته عاری از گوشت دست یابد.
از آنجایی که نمی توان کیفیت گاوها را برای تولید برگرهایی بهتر ارتقا داد، شرکت “غذاهای غیرممکن” قصد دارد به این هدف یعنی تولید برگرهایی غنی تر، سالم تر، خوشمزه تر و البته عاری از گوشت دست یابد.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود