۹ دلیل برای اینکه در فصل پائیز بیشتر زغال اخته بخوریم

مصرف سالانه حدود 192 میلیون کیلو از این ماده در آمریکا بی دلیل نیست

۹ دلیل برای اینکه در فصل پائیز بیشتر زغال اخته بخوریم

زغال اخته یکی از خوردنی های مورد علاقه مردم سرزمین های مختلف است. در کشور ما هم خصوصا در میان خانم ها خوردنی پرطرفداری است. اما شاید تا کنون تنها به دلیل مزه ترش و ملس، رنگ زیبا و حس خوبی که از خوردن آن به ما دست می داد هیجان خریدن و خوردن آن را داشتیم، اما با خواندن این نوشته در کنار علاقه مان، با آگاهی از خواص این خوردنی با لذتی بیشتر از سابق به سمت آن خواهیم رفت.

بدنیست بدانیم در آمریکا سالانه حدود ۱۹۲ میلیون کیلو زغال اخته در سال مصرف می شود که ۲۰ درصد آن در هنگام مراسم شکرگزاری سال نو خورده می شود. شاید با خواندن مزایای این خوردنی خوشمزه، ما هم آن را برای بهره بردن از فواید شگفت انگیز آن بیشتر استفاده کنیم. پس با هم این موارد را مرور کنیم:

آنتی بیوک کمتری مصرف خواهید کرد

1

باید بدانیم که به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان فراوان در زغال اخته، بسیاری از عفونت های ادراری بر اثر مصرف مداوم آن از بین می روند. البته تمام انواع به اصطلاح بِری ها (خانواده توت) دارای آنتی اکسیدان و متشکل از پُلی فِنول هستند اما در زغال اخته نوع خاصی از این پُلی فِنول به نام پروانثُسیانیدی وجود دارد که این ماده کمک می کند، ادرار در مسیر حرکت از دیواره مثانه و مسیر معده باکتری ای را با خود همراه نسازد. بر اساس مطالعات «اُشن اِسپری»، زنانی که به مدت ۶ ماه و روزانه نوشیدنی هایی را مصرف کردند که ۲۷ درصد آن را زغال اخته تشکیل می داد، تا ۴۰ درصد، نسبت به کسانی که آن را مصرف نمی کردند، کمتر به عفونت های مثانه مبتلا شدند. عفونت مثانه دومین عفونت شایعی است که ابتلا به آن با مصرف آنتی بیوتیک همراه خواهد بود. دکتر کرستینا خو، محقق «اُشِن اِسپری» که بر تاثیر مصرف زغال اخته پژوهش می کرد در این باره می گوید: “زغال اخته یکی از مواد خوراکی است که به شما در سلامت و به دور ماندن از عفونت های خصوصا ادراری بسیار کمک می کند.”

 از التهاب جلوگیری می کند

2

زغال اخته یکی از موادی است که باعث کاهش تورم می شود. ورم سبب برخی از بیماری ها از قبیل آرتروز، آلزایمر و بیماری های قلبی و عروقی است. اما تنها مصرف کمی آب زغال اخته در روز می تواند در مبارزه علیه چنین بیماری های موثر باشد. این کار به کمک پُلیفنول موجود در این خوراکی انجام می شود. پُلیفنول با قرار گرفتن در کنار سایر مواد بایواکتیو از تورم جلوگیری کرده و سیستم ایمنی بدن را تا حد فراوانی قوی تر می سازد. البته متخصصان تغذیه استفاده از آب زغال اخته بدون شکر را توصیه می کنند.

ضدسرطان است

3%d9%88

زغال اخته با دارا بودن، فیبر رژیمی می تواند ریسک ابتلا به سرطان را کاهش دهد. این نوع فیبر، مانع از به وجود آمدن ماده ای به نام بوتیرات می شود و از تولید سلول های سرطانی نیز جلوگیری به عمل می آورد. البته باید به این موضوع هم اشاره کرد که زغال اخته تازه می تواند تا ۲۰ درصد فیبر رژیمی مورد نیاز بدن را فراهم آورد. به دلیل داشتن میزان فراوان ویتامین سی، و فلوونوید از تولید کارسینوژن در بدن که عامل سرطان است، جلوگیری می کند.

دیابت را کنترل می کند

3

زغال اخته در سطح قند خون تعادل به وجود می آورد. یک مطالعه نشان داده که مصرف زغال اخته بدون شکر و یا خشک شده آن در تنظیم میزان قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع دوم بسیار موثر است. اما از مکمل های آن استفاده شود یا دارای شکر باشد، نتیجه فوق حاصل نخواهد شد. دکتر لیزا رُومسی سخنگوی آمادمی تغذیه و رژیم غذایی در این مورد می گوید: “مکمل های این ماده خوراکی به دلیل دارا بودن میزان کم آن نمی توانند به اندازه نوع تازه و طبیعی آن موثر واقع شوند.”

وضعیت شکم و باکتری های موجود در آن  را بهتر خواهد کرد

9

همان باکتری های موجود در مثانه که آنها را برشمردیم، در معده نیز وجود دارد و می تواند زخم هایی را در معده افراد به وجود آورد که در مواردی منجر به سرطان می شوند. در پژوهش های اولیه این نتیجه بدست آمد که پُلیفِنول موجود در زغال اخته از زخم های معده جلوگیری می کند. در مطالعه ای دیگری که در کشور کانادا و روی موش ها انجام پذیرفت، نشان داده شد که پُلیفِنول موجود در زغال اخته، میکروبیوم های موجود در شکم این حیوانات را به وضعیت بهتری تغییر داد. کار جالب دیگری که در این پژوهش مورد آزمون و خطا قرار گرفت این بود که به مدت ۸ هفته به برخی از موش ها، انواع پرچرب، شیرین و پرشکر از زغال اخته داده شد و نه تنها میزان قند خون تنظیم نشد و باکتری های شکمی از نظر مقدار تنظیم نشدند بلکه میزان باکتری ها و همچنین سطح قند خون آنها افزایش فراوانی پیدا کرد. اهمیت این باکتری های مفید شکمی در این است که به سوخت و ساز بهتر بدن کمک می کنند و در نتیجه میزان قند خون را تنظیم می کنند.

تمرکز را افزایش می دهد

4

زغال اخته با دارا بودن دو ماده خاص می تواند در افزایش تمرکز نقش موثری داشته باشد. آنتی اُکسیدان ها با خنثی کردن رادیکال های آزاد این کار را انجام می دهند. این رادیکال های آزاد که به سلول های «دی اِی اِن» بدن آسیب وارد می کنند، به تبع آن باعث ایجاد تورم مغز می شوند و خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهند. ماده دیگری به نام نورپینِفرین هم سبب می شود که میان سلول های مغز ارتباط موثری به وجود آید و کارآیی بهتری داشته باشند. دکتر رُومسی باز هم به مصرف تازه یا خشک زغال اخته تاکیید می کند و توصیه می کند از مصرف انواع پرشکر و غیر طبیعی آن خودداری شود.

چروک های روی پوست را کاهش می کند

5

وجود آنتی اکسیدان های موجود در زغال اخته سبب رنگ قرمز آن شده و همین آنتی اکسیدان ها می توانند کلاژن تولید کنند. کلاژن می تواند به جوان ماندن پوست و درخشندگی آن کمک کند چرا که در مقابل رادیکال های آزاد مقاومت نشان داده و از پوست محافظت می کنند.

با سلامت دندان ها، لبخند را هم زیباتر می کند

6

زغال اخته با دار بودن میزان آنتی اکسیدان قابل توجه از ابتلا به بیماری های دهان و لثه نیز خودداری می کند و امکان فعالیت باکتری های این نواحی بدن را نیز کاهش می دهند. در واقع این کار را با ممانعت چسبیدن باکتری های دهانی به دندان و لثه انجام می دهند.

قلب را در وضعیت سلامت بهتری قرار می دهد

7

اگر می خواهید از مراجعه به دکتر خودداری کنید، در روز یک لیوان آب زغال اخته میل کنید. پژوهش های انجام پذیرفته در این مورد نشان داده که با این کار میزان «اچ دی اِل» یا همان کلسترول مفید بدن افزایش پیدا می کند. در مطالعه ای دیگر هم این نتیجه به دست آمد، افرادی که روزانه یک لیوان آب زغال اخته می نوشند، میزان التهات و تری گلیسیرید در بدن آنها کاهش پیدا می کند. افزایش این ماده منجر به بسیاری از بیماری های قلبی و عروقی خواهد شد. در نهایت این نتیجه حاصل شد که نوشیدن خصوصا نوع طبیعی زغال اخته تا ۳۲ درصد از ابتلا به عوارض قلبی جلوگیری خواهد کرد.

منبع: rd
مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود