فرصت های تحصیلی و بورس در دانشگاه ۵۰۰ ساله استانبول

گزارش روزیاتو از دانشگاه ۵۰۰ ساله و ۱۷۸ هزار دانشجویی استانبول

فرصت های تحصیلی و بورس در دانشگاه ۵۰۰ ساله استانبول

بخش دانشگاه گردی روزیاتو ظرف ۸ ماه اخیر، به معرفی گسترده فرصت های تحصیلی و بورس در کشورهای مختلف جهان پرداخته و تلاش کرده تا طیفی از مخاطبان گرامی سایت را که علاقمند به تحصیل رایگان در دانشگاه های خارج از کشور هستند را با ظرفیت های تحصیلی، تحقیقاتی و بورسیه آشنا کند.

همان طور که می دانید، سالانه ده ها هزار ایرانی مشتاق به تحصیل در آن سوی آب ها، در آزمون های بین المللی IELTSTOEFL-GRE در تهران و سنتر های مراکز استان ها شرکت می کنند تا یکی از شرایط لازم برای پذیرش در دانشگاه های خارجی که همانا تسلط به زبان انگلیسی (English Language Proficiency) است را به عنوان یکی از معیار های پذیرش (admission’s requirements) در فرآیند اپلای (apply) بدست آوردند.

البته تنها دانشگاه های ایالات متحده آمریکا برای پذیرش دانشجویان ارشد و دکترا، نیازمند مدرک GRE-GMAT هستند و اکثر قریب به اتفاق دانشگاه های آسیا، اروپا و آمریکای جنوبی و حتی اقیانوسیه، به چنین مدرک استعداد تحصیلی نیاز ندارند.

اما به هر حال،‌ همان طور که در بخش های قبلی سلسله گفتار های تحصیل و بورسیه در خارج از کشور روزیاتو اشاره کردیم،‌دریافت مدرک آیلتس ۶.۵ آکادمیک و یا تافل اینترنتی (TOEFL IBT) با نمره ۸۰ به بالا، شرط لازم برای اخذ پذیرش در دانشگاه ها به شمار می رود اما به هر حال، شرط کافی نیست.

برای ارتقای شانس پذیرش در دانشگاه ها، معمولا پرونده دانشجویی باید قابل رقابت و ترغیب کننده برای واحد پذیرش بین الملل دانشگاه ها (International Admission office) باشد. داشتن رزومه قوی،‌ در اختیار داشتن توصیه نامه های خوب (recommendation letters)، نوشتن انگیزه نامه موثر (statement of purpose) و هم چنین ریز نمرات و معدل خوب که دلالت بر تلاش و جدیت متقاضی (applicant) برای ادامه تحصیل دارد، از جمله معیار هایی است که شانس پذیرش دانشجو را افزایش می دهد.

البته نباید فراموش کرد که برای دریافت پذیرش به خصوص با بورس تحصیلی (scholarship) ، متقاضیان می بایست پروزپال تحقیقاتی (research proposal) را به اساتید دانشگاه مقصد ارسال کنند تا بتوانند یک سرپرست موقت (potential supervisor) را برای سرپرستی دوره ارشد یا دکترای خود متقاعد کرده و با تایید این فرد، نامه پذیرش (admission’s letter) دریافت کنند.

t000
فرصت های تحصیل در ترکیه، ارزان تر از تحصیل در شمال اروپا یا اقیانوسیه خواهد بود

همه هدف سرویس دانشگاه گردی روزیاتو در طول هفته، ارائه راهکارهایی اثر بخش و کاربردی برای بهینه سازی فرآیند اپلای و تحصیل و بورس و زندگی دانشجویی درخارج از کشور علاقمندان به خارج بوده و در این راه می کوشیم تا خبرهای خوبی از دنیای بورس و تحصیل برای عزیزان به ارمغان آوریم.

تا کنون، فرصت های تحصیلی و بورس در دانشگاه های ایتالیا، اتریش، اسپانیا، ارمنستان، سوئد، فنلاند و نروژ را مورد بحث و بررسی قرار دادیم و این رویه در روز های آتی نیز ادامه خواهد یافت. در صورتی که برای تحصیل و حتی بورس در خارج از کشور پس از بررسی مطالب ارائه شده در روزیاتو، با پرسشی مواجه شدید، از طریق کانال های ما در شبکه های اجتماعی در تعامل باشید.

امروز، قصد داریم شما را به دانشگاه استانبول ببریم. جایی که قریب به ۵۰۰ سال قدمت داشته و بیش از ۱۰۰ هزار دانشجوی ترک و بین المللی در آن مشغول به تحصیل هستند. دانشگاه استانبول را باید یکی از قدیمی ترین دانشگاه های ترکیه،‌اروپا و جهان دانست که قدمتش به قرن چهاردهم میلادی باز میگردد.

گر چه این دانشگاه هیچ گاه در فهرست ۱۰ اولویت اول دانشجویان ایرانی برای تحصیل در قاره اروپا و آسیا نبوده، اما به واسطه نزدیک بودن این کشور با ایران و تشابهات فرهنگی و اجتماعی و رایزنی های علمی و اقتصادی ایران و ترکیه در ۴ دهه اخیر، این کشور همیشه یکی از مقصد های برخی از دانشجویان ایرانی برای تحصیل در خارج از کشور بوده است.

دانشگاه استانبول نیز به واسطه قدمت، کیفیت تحصیل و هم چنین تعدد رشته هایی که در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا به زبان انگلیسی و ترکی ارائه می کند، با استقبال دانشجویان کشورهای مختلف از جمله ایرانیان مواجه شده است.

اگر قصد دارید برای تحصیل به ترکیه بروید، دانشگاه استانبول در برخی از رشته ها می تواند انتخاب خوبی برای علاقمندان به تحصیل در دیار آتا ترک و انتاکیه باشد. با ما در این دانشگاه گردی همراه باشید.

تحصیل در ترکیه

t8

بر خلاف نظر عموم، دانشگاه های ترکیه اعتبار بین المللی دارند و برای تحصیل در خارج از کشور یکی از گزینه های خوب محسوب می شوند. مخصوصا که هزینه تحصیل و زندگی در ترکیه به نسبت کشورهای شمال اروپا و اقیانوسیه پایین تر است و بسیاری از دانشگاه های این کشور مورد تایید وزارت بهداشت و وزارت علوم ایران است.

دانشگاه‌ ها و مؤسسات آموزش عالی ترکیه در هر سال تحصیلی موظف به پذیرش سهمیه‌ای بالغ بر ۴۵۰۰ دانشجوی خارجی (غیر ترک) هستند. در این راستا سازمان ÖSYM (مرکز انتخاب و جایگزینی دانشجو) ترکیه متولی برگزاری آزمونی به نام YÖS (آزمون دانشجویان خارجی) شده که همه ساله در ماه آوریل در کشور ترکیه و چند کشور منطقه به‌طور همزمان برگزار می‌شود.

t6
تصویر ایندکس سایت OSYM

با توجه به سطح معلومات دبیرستانی دانش آموزان ایرانی در مقایسه با داوطلبان سایر کشورهای منطقه و همچنین اعتبار علمی بسیار بالای دانشگاه‌های ترکیه، هزینه ‌های تحصیلی و هزینه‌ های زندگی بسیار پائین این کشور، برگزاری آزمون به زبان انگلیسی، سهل‌الوصول بودن تردد به کشور ترکیه و عوامل بسیاری از این قبیل فرصت استثنایی برای داوطلبان ایرانی مهیا شده است تا با شانس قبولی بسیار بالا امکان ادامه تحصیل در دانشگاه‌های معتبر کشور ترکیه نصیبشان شود.

دانشگاه‌ های ترکیه‌‌ سیستم آموزشی دانشگاه‌ های ترکیه کاملاً مطابق با استاندارد های سیستم آموزشی آمریکا بوده و دروس به‌صورت ترمی- واحدی ارائه می‌شود. زبان آموزشی بسته به دانشگاه و رشته، انگلیسی، فرانسه، آلمانی و یا ترکی خواهد بود. تقویم آموزشی دانشگاه‌های ترکیه تقریباً همانند دانشگاه‌های ایران است بدین ترتیب که شروع ترم پائیز از ماه اکتبر و انتهای ژانویه و ترم بهار از فوریه آغاز و در ماه ژوئن به انتها خواهد رسید و ترم‌های تابستانی از جولای تا آگوست خواهد بود.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا

گزینش دانشجو در مقاطع بالای لیسانس در دانشگاه‌ های ترکیه از طریق کنکور سراسری انجام نمی ‌پذیرد، بلکه دانشگاه ‌ها به‌صورت جدا گانه مدارک و امتیاز های لازم را از داوطلبان درخواست کرده و با برگزاری امتحانات داخلی اقدام به پذیرش دانشجو در این مقاطع می‌نمایند. بر این اساس ورود به دانشگاه‌ها در این مقاطع به مراتب آسانتر از دانشگاه‌های ایران است.

دانشگاه‌های ترکیه سالانه دوبار اقدام به اعلام لیست رشته‌هایی که در آنها پذیرش دانشجوی فوق لیسانس و دکترا خواهند داشت و نیز ظرفیت پذیرش دانشجو درآن رشته‌ها برای هر دو مقطع می‌نمایند. داوطلبان باید رشته‌ای را که می‌توانند در آن ادامه تحصیل بدهند انتخاب کرده و اقدام به ثبت‌نام جهت شرکت در امتحانات مربوطه و طی مراحل پذیرش نمایند. طول دوره فوق لیسانس حداقل ۲ سال و Ph.D چهار سال است.

تعداد واحدهای لازم برای گذراندن در هر دو مقطع عموماً بین ۲۰ تا ۳۰ واحد است که باید در نیمی از طول مدت تحصیل گذرانده شوند و بقیه دوره به گذراندن پایان نامه اختصاص دارد. زبان تدریس در دوره‌های فوق لیسانس و Ph.D ، ترکی یا انگلیسی است.

فهرست دانشگاه های ترکیه (مورد تایید وزارت علوم  در سال ۹۵)

گروه الف (ممتاز)

ترکیه

  1. Bilkent University
  2. Bogazici University

گروه ب (خوب)

  1. Hacettepe University
  2. Istanbul University
  3. Gazi Universitesi
  4. Sabanci University
  5. KOC University
  6. Istanbul Technical  University
  7. Middle East Technical University

گروه ج (متوسط)

  1. Dokuz Eylul Universitesi
  2. Ege Universitesi
  3. Karadeniz University of Technology
  4. Marmara Universitesi
  5. Cukurova Universitesi
  6. Anadolu University
  7. Ataturk University
  8. Ankara University
  9. Mimar Sinan University
  10. Yildiz Technical  University

تحصیلات‌ دانشگاهی

‌برای‌ ورود به‌ دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌ عالی‌ کشور ترکیه‌ داشتن‌ دیپلم‌ دبیرستان‌ و گذراندن‌ آزمون‌ سراسری‌ (کنکور) الزامی‌ است.آزمون‌ سراسری‌ برای‌ متقاضیان‌ خارجی‌ و محلی متفاوت‌ است‌ و برای‌ خارجیان‌ به‌ زبان‌های‌ ترکی‌ و انگلیسی‌ و برای‌ مردم‌ ترکیه‌ به‌ زبان‌ ترکی‌ برگزار می‌شود. دروس‌ امتحانی‌ شامل‌ ریاضی، فیزیک، شیمی، معلومات‌ عمومی‌ و هوش‌ است. پذیرش‌ دانشجو در دانشگاه‌ها نیز بر اساس‌ رتبه‌ آنان‌ در آزمون‌ سراسری‌ صورت‌ می‌گیرد.

دوره‌های‌ تحصیلی‌

Ön Lisans Diplomasi .۱ شامل‌ دو تا سه‌ سال‌ تحصیل‌ بعد از  دیپلم‌ دبیرستان‌ است.

Lisans Diplomasi .۲ شامل چهار سال‌ تحصیل‌ و گذراندن‌ حداقل‌ ۱۴۷ واحد است.

Yuksek Lisans Diplomasi .۳شامل دو سال‌ تحصیل‌ تمام‌ وقت‌ است. برای‌ ورود به‌ این‌ دوره‌ داشتن‌ مدرک‌ Lisans Diplomasi    الزامی است. این‌ دوره‌ شامل‌ دو نیم‌ سال‌ کلاس‌ درس‌ و دو نیم‌ سال‌ پایان‌ نامه‌ پژوهشی‌ می‌شود.

Veterner Hekimligi Yuksek Lisans Diplomasi .۴شامل پنج‌ سال‌ تحصیل‌ تمام‌ وقت‌ در رشته‌ دامپزشکی‌ بعد از دیپلم‌ دبیرستان‌ است.

DOKTORA (Ph.D.) .۵ شامل سه‌ تا چهار سال‌ تحصیل‌ تمام‌ وقت‌ است. برای‌ ورود به‌ این‌ دوره‌ داشتن‌ مدرک‌    Yuksek Lisans Diplomasi   الزامی است.

‌این‌ دوره‌ شامل‌ دو تا چهار نیم‌ سال‌ کلاس‌ درس‌ و حداقل‌ ۴ نیم‌ سال‌ برای‌ پژوهش‌ است. قبل‌ از شروع‌ پژوهش، دانشجو باید امتحان‌ جامع‌ را با موفقیت‌ بگذراند. نوشتن‌ پایان‌ نامه‌ دوره‌ دکترا و دفاع‌ موفقیت‌آمیز از پژوهش‌ انجام‌ شده، شرط‌ اعطای‌ مدرک‌ دکتراست.

نگاهی به دانشگاه استانبول

t9

اول صحبت بگوییم که بسیاری از چهره های سیاسی، هنری و اجتماعی ترکیه از جمله عبدالله گل، دانش آموخته دانشگاه استانبول بوده و این دانشگاه نقش زیادی در توسعه علمی، اقتصادی و فرهنگی ترکیه امروزی ایفا کرده است.

گر چه دانشگاه هیچ وقت در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار نگرفته اما تعاملات گسترده علمی با دانشگاه های مختلف دنیا و تولید علمی که دانشکده های مختلف دانشگاه در ۲ دهه اخیر داشتند، این دانشگاه را یکی از مراکز مهم علمی پیش برنده ترکیه در رقابت های علم و فناوری روزگار امروزی کرد.

بنابراین از دانشگاه استانبول می توان به عنوان یک دانشگاه تاریخ ساز در این کشور نام برد. سال ۱۴۵۳ میلادی بود که سلطان محمد عثمانی، پادشاه وقت، دستور تاسیس دانشگاه را صادر می کند. اما برخی، قدمت دانشگاه را به سال ۱۳۲۱ نسبت می دهند.

این دانشگاه بیش از ۸۱ هزار دانشجوی کارشناسی، بیش از ۱۷ هزار دانشجوی کارشناسی ارشد و قریب به ۱۰ هزار دانشجوی دوره دکترا و پسا دکترا دارد و قریب به ۷۰ هزار نفر نیز در دوره های آموزش از راه دور دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

t10
İstanbul University Çapa and Cerrahpaşa Campuses

۱۲۷۰۰ کارشناس و استاد نیز، امور آموزشی دانشگاه در ۱۷ دانشکده آن را انجام می دهند. این دانشگاه تا کنون، ۲ برنده نوبل داشته است. یکی Orhan Pamul در رشته ادبیات و دیگری پروفسور عزیز سانچار در شیمی. مخزن ۲ میلیون جلدی کتابخانه دانشگاه استانبول، مملو از کتاب های نفیس خطی و کتب روز در علوم گوناگون است بستر خوبی برای فرصت های مطالعاتی فراهم می کند.

این دانشگاه اکنون دارای ۱۷ دانشکده در پنج پردیس مختلف در سراسر این شهر است. ساختمان اصلی دانشگاه برای کسانی که به میدان بیازیت استانبول رفته اند، عمارتی شناخته شده بوده و یکی از جاهای دیدنی این شهر گردشگری ترکیه به شمار می رود. شهری که در سال های اخیر، آماج فعالیت های تروریستی و کودتا شده است.

t2
تصویر مراسم آغاز سال تحصیلی ۲۰۱۶-۲۰۱۷ دانشگاه استانبول

دانشگاه استانبول، برای خیلی های رشته های دانشگاهی که در ایران در نظر داریم، فرصت های تحصیل، تحقیق و بورس فراهم کرده است. دانشکده های هفده گانه دانشگاه دولتی استانبول عبارتند از:

دانشکده علوم سیاسی، دانشکده حقوق، دانشکده روزنامه نگاری، دانشکده ادبیات و علوم اجتماعی، دانشکده علوم ،دانشکده پزشکی استانبول، دانشکده پزشکی کاراهپاسا، دانشکده اقتصاد، دانشکده داروسازی، دانشکده آموزش و پرورش حسن علی یوسل، دانشکده دندانپزشکی، دانشکده جنگلداری. دانشکده فنی و مهندسی، دانشکده علوم دامپزشکی، دانشکده مدیریت بازرگانی، دانشکده ارتباطات ،دانشکده شیلات، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشکده مدیریت کسب و کار.

دانشگاه استانبول، هم چون دانشگاه تهران ایران، نماد آموزش عالی در ترکیه شناخته می شود و همان طور که مشاهده می کنید، در اکثر رشته های مهندسی، علوم و حتی پزشکی، فعالیت دارد. تقریبا برای اکثر علایق تحصیلی و تحقیقاتی، این دانشگاه فرصت مطالعات و آموزشی فراهم کرده است اما به هر حال، زبان تحصیل در این دانشگاه اکثرا ترکی استانبولی بوده و در برخی دانشگده ها، رشته هایی به زبان انگلیسی نیز در دسترس علاقمندان قرار دارد.

دانشگاه استانبول از نظر تراز علمی، همواره در فهرست ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان و ۳ دانشگاه برتر ترکیه قرار دارد. طبق بررسی های اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم، تحصیل در این دانشگاه در رتبه الف قرار دارد که ارزشیابی تحصیلی مدارک دانش آموختگان را بدون شرط و شروط خاصی امکان پذیر می کند.

گشتی در سایت دانشگاه استانبول

t1

پرتال دانشگاه استانبول به دو زبان انگلیسی و ترکیه در این نشانی در دسترس است. این پرتال، همه اطلاعات مورد نیاز برای پذیرش،بورس و تعامل با اساتید و شیوه های تحقیقاتی را در اختیار متقاضیان تعامل علمی با این دانشگاه قرار می دهد و در صورتی که به زبان انگلیسی مسلط باشید،‌ دریافت اطلاعات از این دانشگاه کار سختی نیست.

گر چه ترک ها بر خلاف مردم اسکاندیناوی، تسلط زیادی به زبان انگلیسی ندارند، اما دانشکده هایی که رشته به زبان انگلیسی ارائه می کنند، مشکلی برای ارتباط و تحصیل و آموزش به این زبان بین المللی ندارند و شما می توانید برای تحصیل به این زبان، رشته های انگلیسی زبان دانشگاه استانبول را انتخاب کنید.

موسساتی که زیر نظر این دانشگاه فعالیت دارند عبارتند از:

موسسه حسابداری، انستیتور اصول و اصلاحات آتاتورک، انستیتو اقتصاد بازرگانی، انستیتو قلب و عروق، انستیتو بهداشت کودکان، انستیتو اوراسیا، انستیتو پزشکی تجربی، انستیتو جرم شناسی، انستیتو سل و بیماری های ریوی، انستیتو علوم دریابی و مدیریت، انستیتو علوم پزشکی، انستیتو اعصاب، انستیتو آنکولوژی، انستیتو علوم انستیتو علوم اجتماعی و انستیتو مطالعات ترکی که اطلاعات فعالیت این مراکز را در پرتال دانشگاه می توان بدست آورد.

همان طور که در تصویر فوق مشاهده می کنید، این پرتال از بخش های مهم به صورت زیر تشکیل شده است:

  • بخش academic برای معرفی دانشکده ها، موسسات، مدارس علمی، دپارتمان ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه استانیول و هم چنین اعضای هیات مدیره دانشگاه.
  • بخش Administrative که به معرفی دبیر کل دانشگاه، سیستم ممیزی داخلی، پروژه اتوماسیون، پروژه مشارکتی و هم چنین سیستم ایمنی و بهداشت دانشگاه می پردازد.
  • بخش student به معرفی دپارتمان امور دانشجویی، انجمن های دانشجویان بین المللی دانشگاه استانبول، قوانین دانشگاه، تقویم آموزشی، شورای دانشجویی، قوانین آزمون در این دانشگاه برای دانشجویان خارجی و هم چنین معرفی فرصت های بورسیه اراسموس می پردازد.
  • بخش press که به اخبار دانشگاه و روابط عمومی دانشگاه استانبول اشاره می کند.
  • بخش Library هم به معرفی ظرفیت های گسترده کتابخانه های این دانشگاه کهن استانبول می پردازد.

نکته ای که برای تحصیل در دانشگاه استانبول باید بدانید آن است که این دانشگاه برای پذیرش دانشجوی بین المللی، آزمون ورود (entrance exam) دارد که در واقع آزمونی است که توانایی داوطلبان را در زمینه های ریاضیات عمومی مشخص می کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر به این نشانی مراجعه کنید. فرآیند پذیرش (application process) در این آدرس معرفی شده است و هم چنین،  اسکوپ سوالاتی که در آزمون مطرح می شود را در این لینک مشاهده نمایید که موارد زیر را نیز شامل می شود:

İÜYÖS 2016 EXAMINATION WILL BE HELD IN THE SCOPE OF THE TOPICS LISTED BELOW.

GEOMETRY

CIRCLE

  1. Angle of a Circle
  2. Length of a Circle
  3. Area of a Circle

TRIANGLE

  1. Length of a Triangle
  2. Angle of a Triangle
  3. Area of a Triangle
  4. Bisector of a Triangle
  5. Median Line of a Triangle
  6. Similarities of Triangles

SQUARE

  1. Length of a Square
  2. Angle of a Square
  3. Area of a Square

RECTANGLE

  1. Length of a Rectangle
  2. Angle of a Rectangle
  3. Area of a Rectangle

متقاضیان تحصیل در این دانشگاه می باییست به این نشانی مراجعه کرده و فرم آنلاین را تکمیل کنند. برای تکمیل فرم، ابتدا بایستی پروفایل تشکیل داده و کد کاربری و رمز عبور دریافت کنید . به همین خاطر، باید پست الکترونیک معتبر داشته باشید.

t3

(تصویر صفحه ثبت نام آنلاین در دانشگاه استانبول)

وقتی وارد لینک بالا شوید، در سمت راست، همان طور که در شکل بالا مشاهده می کنید، بخش login را کلیک کرده و وارد صفحه زیر می شوید.

t4

در این صفحه، باید کد کاربری و رمز عبور ایجاد کنید و کلیه مراحل ثبت نام را انجام دهید. در همین فرم آنلاین، هزینه application fee را می توانید پرداخت کرده و سنتری که برای آزمون ورودی استعداد تحصیلی دانشگاه استانبول قصد شرکت دارید را انتخاب نمایید.

نتایج پذیرش یا رد درخواست شما، در پروفایل آنلاین شما در سایت دانشگاه استانبول اعلام می شود.

اگر قصد دارید تا در آزمون ورودی در ایران (که در محل سفارت ترکیه در تهران) برگزار می شود شرکت کنید، می بایست هزینه ۷۰ یورویی را پرداخت کنید یا اگر در استانبول این آزمون را شرکت می کنید، هزینه ۵۰ یورویی از شما اخذ می شود. هزینه را باید از طریق کارت های اعتباری ارزی پرداخت کنید.

وقتی فرآیند ثبت نامه شما تکمیل شده و هزینه را به صورت ارزی پرداخت کردید، applicant number برای شما صادر می شود که از این شماره برای تعاملات با دانشگاه استفاده کنید.

آزمون ورودی دانشگاه استانبول

همان طور که گفتیم، متقاضیان تحصیل دردانشگاه استانبول، می بایست در آزمون ورودی موفق به اخذ حداقل نمره بشوند. این آزمون، در سراسر جهان و در سفارت ترکیه در تهران نیز برگزار می شود. زمان شرکت در آزمون را از سایت دانشگاه استعلام کنید.

این آزمون شامل ۷۰ پرسش است که ۴۰ پرسش موضوعات مهارت یادگیری و ۳۰ پرسش مسائل ریاضی عمومی مانند جبر و هندسه و انتگرال و به طور کل پرسش هایی که در آزمون ریاضیات GRE با آن سر و کار داریم را شامل می شود. مدت زبان آزمون، ۱۱۰ دقیقه است. نمونه پرسش های سال ۲۰۱۵ را در این نشانی مشاهده کنید.

برای قبولی در دانشگاه، باید ۴۰ نمره بدست آورید.

t5

(تصویر پرسش های آزمون ورودی ریاضیات دانشگاه استانبول)

این آزمون سطح آمادگی داوطلبان تحصیل در دانشگاه استانبول در کلیه گرایش های تحصیلی را در زمینه ریاضیات و استعداد تحصیل مورد بررسی و ارزشیابی قرار می دهد. آزمون، ارتباطی به سطح زبان انگلیسی ندارد و به سه زبان انگلیسی، عربی و ترکی هر ساله برگزار می شود.

این آزمون برای کسانی است که قصد دارند به زبان ترکی در این دانشگاه تحصیل کنند.

تماس با دانشگاه استانبول

اگر برای تماس با دانشگاه استانبول جهت اطلاعات درباره تحصیل و پذیرش و بورس، به دنبال راهکارهای بودید، اطلاعات زیر را در نظر داشته باشید.

Contact Information
Tel: +۹۰ ۲۱۲ ۴۴۰ ۰۰ ۰۰

Extension: ۱۲۳۵۰ / ۱۲۳۵۱

Technical Assistance Extension: ۱۴۰۷۵

Faks: +۹۰ ۲۱۲ ۴۴۰ ۰۰ ۴۸

E-mail: yos@istanbul.edu.tr

Web: http://yos.istanbul.edu.tr

Address
Istanbul University Rectorate
Students Affairs Office
Central Building
۳۴۱۱۹ Beyazıt-İstanbul/TURKEY

توصیه

t7

۱- برای تحصیل در دانشگاه استانبول، پیش از هر اقدامی، سایت دانشگاه و بخش دانش اموخته ها را برای کسب اطلاعات تکمیلی مرور کنید.

۲- از طریق شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک. درباره دانشگاه اطلاعات کسب کرده و با دانش جویان آن تعامل کنید.

۳- از طریق یوتیوب می توانید به گشتی واقعی در دانشگاه بپردازید.

۴- پذیرش ارشد و دکترا در دانشگاه استانبول، در رشته های انگلیسی زبان، به نمره زبان خیلی بالا نیاز ندارد. همواره با بخش بین المللی رایزنی کنید.

۵- سفارت ایران در ترکیه و هم چنین سفارت این کشور در تهران بهترین منبع برای دریافت اطلاعات تحصیل و زندگی در این کشور است.

۶- اگر خواهان تحصیل پزشکی در این دانشگاه هستید، اعتبار این دانشگاه را با وزارت بهداشت چک کنید.

۷- نمونه پرسش های آزمون ورودی دانشگاه استانبول در اینترنت به راحتی یافت می شود.

۸- صدها ایرانی در ۲ دهه اخیر از دانشگاه استانبول دانش آموخته شده اند. اطلاعات این دانشجویان بعضا در لینکدین، فیس بوک و از طریق گوگل اسکولار (از طریق مقالات علمی آن ها) قابل بررسی خواهد بود.

۹- پرتال هایی مانند تحصیل در ترکیه، وزارت آموزش ترکیه  راهنمای خوبی برای تحصیل در این کشور هستند.

[ منابع: وزارت علوم، سایت دانشگاه استانبول ]

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۳ نظر

ورود

  • حمید اربابی آبان ۳, ۱۳۹۵

    چقدر اطلاعات خوبی دادین
    ممنون. هزینه تحصیل در این دانشگاه چقدر است؟

  • ارسلان آبان ۳, ۱۳۹۵

    درجه مفید بودن مطالب روزیاتو خیلی بیشتر از زومیت شده.
    این مطلبتون واسه خیلیا میتونه مفید باشه.
    عالی بود.

  • ارش مرداد ۱۷, ۱۳۹۶

    سلام من میخوام بدون ازمون وارد دانشگاه استانبول بشم میتونید راهنمایی کنید