چرا مهم است که انسان ها با هم همدلی کنند؟

چرا مهم است که انسان ها با هم همدلی کنند؟

همدلی که درواقع توانایی درک احساسات و افکار اطرافیان و دوستان محسوب می‌گردد، یکی از باارزش‌ترین صفاتی است که یک انسان می‌تواند داشته باشد. هم‌احساسی لزوما به این مفهوم نیست که رابطه عمیق و محکمی با افراد برقرار کنید، بلکه می‌توانید به‌واسطه‌ی آن موفقیت‌های خوبی در زندگی خود و دیگران ایجاد نمایید. شاید این مسئله در ظاهر کمی ایده‌آلیستی به نظر برسد اما بدون شک دور از واقعیت نیست. به همین دلیل می‌خواهیم برایتان توضیح دهیم که چرا همدلی کردن و همدرد بودن با اطرافیان اهمیت دارد.

انسان یک موجود اجتماعی است

بدون شک نمی‌توان انکار نمود که انسان یک موجود اجتماعی است که برای بیشتر کارهای خود به تعامل و معاشرت با دیگران نیاز دارد. انسان‌ها در بیشتر مسایل زندگی خود ناگزیر از ارتباط با اطرافیان هستند و فعالیت‌های اندکی در زندگی روزمره آن‌ها را می‌توان نام برد که بدون حضور دیگران محقق می‌گردند. به همین خاطر لازم است از احساسات و افکار اطرافیان درک و بینش صحیحی داشته باشد. این مسئله موجب می‌گردد تا از انگیزه‌های دیگران مطلع بوده و به‌واسطه‌ی آن، رفتار مناسب‌تری با آن‌ها برقرار نماید و به نیازهایشان بیشتر توجه داشته باشد. با آگاهی از این موارد، ارتباطات متقابل بسیار موفق‌تر و سالم‌تر شکل خواهند گرفت.

این مورد برای تجارت و کار بسیار مهم است

فارغ از اینکه مدیر یا کارمند بوده یا در بخش فنی یا دپارتمان فروش مشغول کار باشید، باید بدانید که همدلی موجب می‌شود تا دیدگاه شما به دنیا تغییر کرده و به آینده و وضعیت شغلی خود چشم‌انداز مناسب‌تری پیدا کنید. یک رابطه کاری صحیح، بر صداقت و درستی استوار است و برای این منظور باید ابتدا بدانید که طرف مقابلتان (همکار، مدیر یا مشتری) دقیقا چه می‌خواهد و چه انتظارهایی از شما دارد. همدلی و درک صحیح احساسات اطرافیان این فرصت را به شما می‌دهد تا با همکاران خود رابطه مناسب‌تری برقرار نموده و فضای کار را به فضایی آرام و سالم تبدیل نمایید.

موجب درک درست ارتباطات غیرکلامی می‌شود

«ارتباط» مفهومی فراتر از یک واژه‌ی صِرف دارد. افرادی که همدلی و انعطاف‌پذیری ضعیفی دارند به‌سختی می‌توانند از افکار و صحبت‌های اطرافیان درک درستی داشته باشند و همین مسئله موجب ایجاد اختلال رابطه‌هایشان می‌شود. حتی این احتمال وجود دارد که دیگران نیز نتوانند مفهوم صحیح سخنان و خواسته‌های آن‌ها را درک نمایند.

موجب مدیریت بهتر مناقشه‌ها می‌شود

با درک درست از خواسته‌های دیگران، بسیار آسان‌تر می‌توانید راهکار مناسب برای تضادهای فکری و بحث‌های پیش‌آمده پیدا نموده و روی مشکلات خود مدیریت بهتری داشته باشید.

کمک می‌کند راحت‌تر بقیه را متقاعد و تشویق نمایید

هنگامی‌که بتوانید دنیا را از نگاه دیگران ببینید، قادر خواهید بود درک درست‌تری به احساسات و تفکرات آن‌ها داشته باشید و با این آگاهی، توصیه‌های بهتری نیز برایشان خواهید داشت. برای ارتباط بهتر با انسان‌ها باید از چهارچوب‌های ذهنی خود خارج شوید زیرا نمی‌توان با تمامی آدم‌ها به یک‌شکل رفتار نمود. مردم دیدگاه‌ها، خواسته‌ها، نیازها و تمایلات گوناگونی دارند و بدون شک لازم است با توجه به رفتارشان با آن‌ها همدلی نموده و هم‌کلام شد.

موجب توسعه چشم‌اندازهای شما در زندگی خواهد شد

همدلی یعنی تجربه تماشای دنیا از دید دیگران، یعنی بتوانید احساسات دیگران را حس کرده و در مسیر عواطف و نیازهایشان با آن‌ها همگام شوید. با هم‌احساسی قادر خواهید بود دنیا را از چندین منظر مختلف ببینید که موجب افزایش انعطاف‌پذیری شما شده و سطح ارتباطات اجتماعی‌تان را نیز ارتقاء می‌دهد. همدلی در پایین‌ترین سطح خود، نماد انسان بودن ماست و در همین راستا، هر چه این درک بالاتر باشد، انسانیت فرد نیز بیشتر خواهد بود. به این مفهوم که می‌توان بسیار بهتر روی همدلی‌ها و همدردی با دیگران تمرکز نموده و به آن‌ها کمک نمود.

منبع: lifehack
بدون نظر

ورود