جمعیت مهره داران کره زمین تا سال ۲۰۲۰ میلادی ۶۷ درصد کاهش خواهد یافت

فعالیت های انسانی به شدت آن ها را تهدید می کند

جمعیت مهره داران کره زمین تا سال ۲۰۲۰ میلادی ۶۷ درصد کاهش خواهد یافت

بر اساس گزارش های جدید، جمعیت مهره داران وحشی تا سال ۲۰۲۰ حدودا ۶۷ درصد کاهش خواهد یافت. این مسئله باز هم تاثیر تکان دهنده بشر بر روی طبیعت را نشان می دهد و آینده ای ترسناک را پیش روی چشمان ما قرار خواهد داد.

این هفته، گزارش صندوق جهانی حیات وحش که جامع ترین تحلیل درباره جمعیت گونه های جانوری به شمار می رود، منتشر شد. محور اصلی گزارش بر اساس «شاخص سیاره زنده» که از داده های جمعیتی بلند مدت برای اندازه گیری تغییرات گونه های جانوری در طول زمان استفاده می کند، بنا شده است. آن ها شامل داده هایی درباره بیش از ۱۴ هزار گونه مهره دار رصد شده از جمله پستانداران، پرندگان، ماهی ها، دوزیستان و خزندگان هستند. گزارش های بعدی، حشرات و گیاهان را نیز شامل خواهند شد.

آخرین شاخص ها بیان گر این نکته است که از سال ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۲ میلادی، جمعیت مهره داران با کاهش ۵۸ درصدی مواجه شده است؛ متوسط سالانه حدود ۲ درصد. جمعیت مهره داران زمینی ۳۸ درصد، مهره داران دریایی ۳۶ درصد و گونه های ساکن در آب شیرین، ۸۱ درصد کمتر شده است. با این روند، جمعیت این دسته حیوانات تا ۴ سال دیگر به یک سوم تقلیل خواهد یافت.

gchvlupxdh72hofazdhx-w600

گونه های ناپدید شده، از فیل ها تا قورباغه ها و ماهی های تن متغیر هستند؛ مجموعه ای از حیوانات متنوع و با ارزش که جمعیت ۷.۳ میلیارد نفری انسان ها عامل اصلی از بین رفتن آن است. همانطور که انتظار داشتیم، بزرگترین تهدید موجود در این زمینه، از بین رفتن زیستگاه ها و محل زندگی حیوانات است. آب شدن یخ ها، کشاورزی، توسعه، استخراج انرژی و برداشت منابع آب، سیاره ما را دگرگون خواهد کرد.

ماهیگیری و شکار، آلودگی، گونه های مهاجم و بیماری نیز دیگر تهدیدها در این زمینه به شمار می روند. علی رغم انتشار اخبار ناامید کننده، این گزارش بر انجام برخی اقدامات مفید تاکید می کند. سیاست های حفاظتی موثر، می تواند زندگی برخی گونه ها مانند موش خرماهای پا سیاه و پانداهای غول پیکر را نجات بخشد. مرمت و در پیش گرفتن شیوه های توسعه پایدار، قادر است برخی از زیستگاه های تخریب شده جهان را احیا کند.

با این حال، اقدامات بسیار زیادی باید صورت گیرد تا بتوان بخشی از خرابی ها و ضررهایی که انسان برای محیط زیست به بار آورده را جبران نمود. با این شرایط، می توان به پیشنهاد ایلان ماسک برای زندگی در کره مریخ، فکر کرد.

منبع: gizmodo
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • Nila مرداد ۹, ۱۴۰۱

    انسان : منزجر کننده ترین جانور زمین.