۶ نشانه خاموش سرطان روده بزرگ که ممکن است از آنها غافل باشید

از کم خونی تا رنگ مدفوع

۶ نشانه خاموش سرطان روده بزرگ که ممکن است از آنها غافل باشید

حدود ۱۴۰.۰۰۰ نفر در آمریکا با بیماری سرطان روده بزرگ دست و پنجه نرم می کنند. یکی از نشانه های آشکار این بیماری خونریزی در ناحیه مقعد است اما متاسفانه سایر نشانه های این بیماری به خوبی قابل تشخیص نیستند و یا باسایر بیماری ها مشترک هستند. در این نوشته به بررسی نشانه های احتمالی این نوع از سرطان خواهیم پرداخت و در صورت داشتن چنین نشانه هایی توصیه می شود که حتما به پزشک مراجعه شود.

اگر به نوعی کم خونی به نام آنِمی مبتلا هستید

1

درمان نوعی کم خونی که به آن آنمی گفته می شود، حتی اگر نشانه ای از آن مشاهده نشود، ممکن است با خونریزی داخلی همراه باشد. دکتر راندال هولکامب مسئول بخش سرطان «مونت سینای» شهر نیویورک در این باره می گوید: “در مورد زنان که عادت ماهیانه را تجربه می کنند و مبتلا به این نوع کم خونی هستند، بهتر است که همان طور که آنمی یا کم خونی در آنها مورد آزمایش قرار می گیرد، آزمایش های مربوط به روده بزرگ هم انجام شود. این جریان در مورد مردان که چنین روند بیولوژیک ماهانه ای را تجربه نمی کنند اما به کم خونی از نوع آنمی مبتلا هستند، نشانه های خونریزی کاملا آشکار می شود. چرا که خون از جای دیگری از بدن در حال خارج شدن است.” دکتر پاتریشیا ریموند هم به عنوان یک متخصص گوارش بر این باور است که امکان ندارد در فردی ۶ ماه خونریزی داخلی ادامه داشته باشد اما خونی در مدفوع آن فرد دیده نشود. بنابراین هر نشانه ای از بیماری آنمی مانند احساس سرگیجه و خستگی مفرط دارید برای پیگیری بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

در نفس گیری دچار مشکل می شوید

2

یکی دیگر از نشانه های خونریزی داخلی با روندی آرام این است ک در نگه داشتن نفس های تان دچار مشکل هستید. دکتر ریموند در این باره می گوید، اگر خونریزی های ناگهانی ندارید و خون هم بالا نمی آورید، بدن تان پلاسمای بیشتری به خون وارد می کند و این کار را بدون آنکه آهن یا گلبول های قرمزی بیشتری بسازد انجام می دهد. اما اتفاق دیگری در حال وقوع است چرا که این پلاسمای اضافه مانع از دست دادن خون بیشتر می شود اما توانایی خون برای حمل اکسیژن را کاهش می دهد و به همین دلیل هم است که نفس کشیدن های کوتاه تری را تجربه می کنید.

اگر احساس نفخ می کنید و شکم تان بی دلیل بزرگ شده

3

دکتر هولکامب می گوید اگر در معرض ابتلا به سرطان روده بزرگ باشید، عمدتا در ناحیه شکم احساس نفخ می کنید. اگر به طور ناگهانی و بدون تغییر رژیم غذایی و فعالیت بدنی، احساس کردید که شکم تان بزرگ تر از همیشه شده، بهتر است در کنار سایر نشانه های این بیماری جدی گرفته شود. البته اگر این وضعیت ادامه دار شود، می تواند تامل برانگیز باشد و برای اطمینان خاطر به پزشک مراجعه شود. اگر چنین نشانه ای ادامه پیدا کرد و همراه درد در سمت راست شکم بود، ممکن است در مواقعی سرطان روده پیشرفت کرده و به کبد یا کلیه هم رسیده باشد.

اگر یبوست شدید دارید

4

هر فردی ممکن است یبوست را تجربه کند و در وضعیت نورمال مشکلی به وجود نمی آورد اما اگر ادامه دار باشد می تواند یکی از نشانه های سرطان روده باشد. دکتر هولکامب می گوید: “در واقع یبوست مدت دار می تواند دلیلی برای انسدادی در روده ها باشد که حتما باید جدی گرفته و به پزشک مراجعه شود.

اگر اندازه مدفوع تان کوچک یا باریک تر شده

5

حتی اگر در مدفوع تان خونی هم دیده نمی شود باز هم به اندازه آن دقت داشته باشید. دکتر ریموند در این باره می گوید: “اگر اندازه مدفوع شما قبلا بزرگ تر بوده و اکنون باریک تر و کم حجم تر شده، می تواند به دلیل پولیپس هایی باشد که انسدادهایی را در روده شما به وجود آورده اند.”

اگر رنگ مدفوع تان به سمت تیرگی و قیری شدن تغییر یافته 

6

دکتر هولکامب در این مورد می گوید: “بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ لزوما نباید مدفوعی به رنگ خون روشن داشته باشند بلکه گاهی تیره و قیری رنگ هم نشانه ای است که بر اثر باقی ماندن خون در مدفوع به وجود می آید. در بسیاری از مواقع، عامل این رنگ تیره مدفوع می تواند یک زخم باشد اما برای اطمینان بیشتر بهتر است پی گیری های لازم انجام شود.

منبع: rd
مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود