چگونه از دنیای الکترونیک فاصله بگیریم

چگونه از دنیای الکترونیک فاصله بگیریم

در دنیای امروز اینترنت در تمامی سطوح زندگی ما نفوذ کرده و وظیفه هماهنگی همه فعالیت‌ها، روابط اجتماعی و مسئولیت‌های ما را به عهده گرفته است. باوجوداین، ممکن است در بعضی مواقع احساس کنید که زندگی آنلاین شما روی زندگی واقعیتان تاثیر منفی داشته. بنابراین، اگر بخواهید از وسایل الکترونیک، پیامک‌ها و رسانه‌های اجتماعی فاصله بگیرید، بهتر این است که از این ابزارها و روش‌هایی که شمارا مستقیم به دنیای واقعی مرتبط می‌کند، استفاده نمایید.

 

بخش اول: محیط زندگی خود را طراحی کنید

1-w900

۱-رایانه خود را به اتاق کار یا محلی که به آن تعلق دارد، انتقال دهید. اتاق‌خواب و دیگر فضاهای خانه باید از هرگونه وسایل الکترونیکی عاری باشد.

۲-همیشه روند شارژ دستگاه‌های دیجیتال را در اتاق کار انجام دهید زیرا صدا و ویبره های دیوایس‌هایی که در حال شارژ هستند، می‌توانند آرامش شمارا به هم بزنند.

2-w900

۳- ورود هرگونه وسایل الکترونیک را به اتاق‌خواب ممنوع کنید. از آوردن تلفن، تبلت، تلویزیون و موبایل به اتاق‌خواب خودداری نمایید. بررسی‌ها نشان می‌دهد نور آبی دیوایس‌های الکترونیک موجب اختلال خواب می‌شوند. جا دارد اشاره نماییم که بیشتر مردم به خاطر وابستگی به ابزار الکترونیک، کم‌خواب هستند و همواره از بی‌خوابی رنج می‌برند.

3-w900

۴-روزهای آخر هفته زنگ ساعت خود را خاموش‌کنید. سعی کنید در تمام طول هفته بدون زنگ ساعت از خواب بیدار شوید. این کار احساس خوبی به شما در هنگام بیدار شدن می‌دهد. اگر زمان خواب شما کافی نیست و برای بیدار شدن در صبح  مشکل‌دارید، یک ساعت از زمانی که صرف جست‌وجو در اینترنت می‌کنید را به خوابیدن اختصاص دهید.

افرادی که عموما بین ۷ تا ۸ ساعت در روز می‌خوابند، استرس کمتری داشته و سالم‌تر زندگی می‌کنند. کم‌خوابیدن موجب ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن و افزایش اضطراب می‌شود.

4-w900

۵-روی کامپیوتر خود زمان‌سنج (تایمر) نصب کنید تا به شما در فواصل ۳۰ تا ۶۰ دقیقه هشدار بدهد که در حال استفاده از اینترنت هستید. زمانی که در حال استفاده از وسایل الکترونیکی هستید، به دلیل اینکه در حال دریافت اطلاعات هستید از گذشت زمان بشدت غافل خواهید بود، بنابراین لازم است از گذشت زمان خبردار شوید.

بخش دوم: برای زندگی خود برنامه‌های غیر دیجیتال تعریف کنید

۱-حمام کنید.

۲- بدون استفاده از شبکه‌های اجتماعی یا پیامک و تنها با استفاده از تلفن، با دوستان برای یک گردش خارج از شهر برنامه‌ریزی کنید.

۳- برای کوهنوردی و پیاده‌روی به جنگل بروید. بیرون رفتن از خانه و حضور یافتن در طبیعت باعث می‌شود تا مهارت و توانایی‌های شما در حل مشکلات افزایش یابد و به آرامش اعصاب دست‌یابید. تلفن همراه خود را درجایی امن و دور از دسترس در کوله‌پشتی خود قرار دهید و طی کوه‌نوردی از آن استفاده نکنید.

۴- عضو باشگاه‌های ورزشی، بازی‌ها و دیگر فعالیت‌های گروهی بشوید.

5-w900

۵-برای خودتان «قلعه تنهایی» بسازید. یک روز در هفته ارتباطتان را با همه قطع کنید. به همکاران، خانواده و دوستان خود بگویید که پاسخگوی تلفن خود نیستید. برای خود غذای خوب درست کنید، کتاب بخوانید یا کاردستی بسازید.

6-w900

۶-گروهی بدون شبکه‌های اجتماعی درست کنید. یک ساعت در هفته با دوستان خود بدون استفاده از تلفن همراه و کامپیوتر قرار ملاقات ترتیب دهید. ملاقات با دوستان بدون داشتن تلفن همراه یا کامپیوتر دوستی و مصاحبت را بهتر و صمیمی‌تر می‌کند.

7-w900

۷- فهرستی از سرگرمی‌های خود تهیه کنید. اگر شما نمی‌توانید بیشتر از ۲ یا ۳ سرگرمی که بیرون یا درون خانه از آن‌ها لذت می‌برید برای خود لیست کنید، مطمئن باشید وقت‌گذرانی در اینترنت جایگزین فعالیت‌های سالم و به‌دوراز استرس شما بیرون از خانه شده است.

8-w900

۸-دست‌کم ۲ هفته از سال را برای تعطیلات سالیانه خود در نظر بگیرید و برنامه‌ریزی کنید. برنامه‌ریزی برای تعطیلات ممکن است برای کسانی که با شما ارتباط دارند مشکلاتی ایجاد نماید اما لازم است بدانید درزمانی که آن‌ها در مسافرت هستند شما نیز مشکلی مشابه خواهید داشت.

بخش سوم: اعتیاد خود را به وسایل الکترونیک کم کنید

9-w900

۱-استفاده بیش‌ازحد از وسایل الکترونیکی و اینترنت شمارا به یک فرد معتاد تبدیل کرده است. هنگامی‌که فردی پست شما بروی فیس‌بوک را لایک می‌کند، این عامل باعث ترشح هورمون اندورفین می‌شود که همانند مخدر برای معتادین به مواد عمل می‌کند.

اگر بیش از ۳۰ ساعت در هفته از اینترنت استفاده می‌کنید، بدون شک شمارا باید یک معتاد به اینترنت دانست.

10-w900

۲-افرادی که از اینترنت برای فعالیت‌های اجتماعی خود استفاده می‌کنند و زمانی بیشتر از ۳۰ ساعت در هفته را به آن اختصاص می‌دهند، درصورتی‌که این زمان را کاهش ندهند، ممکن است در معرض خطر خودکشی قرار بگیرند که بدون شک خبر خوبی محسوب نمی‌شود.

11-w900

۳- یک‌شب در هفته را به شب «تماس ممنوع» اختصاص دهید. اگر شما بیش از ۴۰ ساعت در هفته کار می‌کنید، به همکارانتان اعلام کنید در آن شب به هیچ تلفن یا ایمیلی را  پاسخ نخواهید داد و به آن‌ها هم پیشنهاد کنید تا چنین روزی را به خود اختصاص دهند.

12-w900

۴-از خانواده خود نیز بخواهید تا به این حرکت یعنی کنار گذاشتن وسایل الکترونیکی بپیوندند. البته بهتر است آن‌ها را برای انجام این موضوع اجبار نکنید. مجبور کردن جوانان و نوجوانان برای استفاده نکردن از وسایل الکترونیک منجر به موضع‌گیری آن‌ها خواهد شد. بهترین حالت این است که از آن‌ها بخواهید تا با شما و بدون تلفن همراه برای گردش و تفریح بیرون بیایند.

نقطه‌ای از ساحل یا پارک جنگلی را پیدا کنید که تحت پوشش آنتن تلفن همراه نیست. چند ساعت در هفته به آنجا بروید و از این حرکت لذت ببرید.

۵-قبل از آنکه شب از دفتر کار خارج شوید، ایمیل خود را در وضعیت تعطیلات قرار دهید. بنابراین مجبور نخواهید بود پس از ترک شرکت به تلفن‌ها یا ایمیل‌های خود پاسخ دهید. در آخر اینکه بهتر است یک یا ۲ شب در هفته به ایمیل‌های خود پاسخ دهید.

منبع: wikihow
یک نظر

ورود

  • RezaPanahyazdan تیر ۲۰, ۱۳۹۵

    فکرکنم اولین پست روزیاتو باشه!!!?????
    اومدم فقط این پست یه امضا کرده باشم?