رنگ چشم در مورد سلامت و شخصیت افراد چه می گوید؟

مطالعات نشان داده که مردانی قابل اعتمادتر هستند که رنگ چشم های شان ...

رنگ چشم در مورد سلامت و شخصیت افراد چه می گوید؟

رنگ چشم که عمدتا با ژن در ارتباط است بخشی از هویت هر فرد به شمار می رود. جغرافیای زندگی افراد هم می تواند در شکل گیری رنگ چشم که آن هم وابستگی های ژنتیکی دارد موثر باشد. به عنوان مثال در اغلب ساکنان خاور میانه رنگ چشم تیره فراوانی بیشتری دارد این در حالی است که در میان اروپاییان رنگ های چشم روشن شیوع بیشتری دارد.

شاید بارها و بارها به عباراتی چون «چشم های قهوه ای مهربان» برخورد کرده باشید اما نکته جالب آن است که در پژوهش های انجام شده بر روی رنگ چشم افراد این عبارت چندان هم دور از ذهن نیست. همچنین مطالعات نشان داده اند که بروز برخی از بیماری ها در افرادی با رنگ های روشن تر بیشتر و برخی بیماری های دیگر هم در میان چشم تیره ها بیشتر است.

همچنین رنگ چشم می تواند مطالب پنهانی را هم در مورد شخصیت افراد در خود پنهان داشته باشد که برای آشنایی بیشتر با آن موارد این نوشته را با هم مرور می کنیم.

البته این را باید گفت که نمی توان نسخه صد در صدی در مورد آنچه در این نوشته برخواهیم شمرد، پیچید، چرا که محققان هم بر این باور هستند که برای رسیدن به نتایج قطعی نیاز به مطالعات بیشتری وجود دارد. با این حال مطالعه و آمار بدست آمده در پژوهش هایی که به بیان آنها خواهیم پرداخت خالی از لطف نیستند.

چشم های تیره تر؛ احتمال کمتری برای ابتلا به «دژنراسیون ماکولا» دارند

1

کسانی که عنبیه چشم شان روشن تر است عمدتا دو برابر بیشتر به نوعی بیماری چشمی به نام «دژنراسیون ماکولا» مبتلا می شوند. این بیماری که تاری در دید در دوران کهولت است، در افرادی با عنبیه های تیره تر و یا تیرگی متوسط کمتر دیده می شود.

در مطالعه ای که نتایج آن در مجله «چشم پزشکی بالینی و تجربی» به چاپ رسید، ۱۷۱ شرکت کننده حاضر شدند. دکتر کریستوفر کوئین، رئیس انجمن چشم پزشکان آمریکا گفت:

چشم های تیره تر در مقابل اشعه ماورا بنفش مقاومت بیشتری دارند. این اشعه که یکی از ریسک فاکتورهای این بیماری به شمار می آید، باعث می شود که در چشم افرادی که عنبیه روشن تری دارند، ورود بیشتری پیدا کند و در آنها عمدتا فراوانی بیشتری از دژنراسیون های شبکیه اتفاق می افتد.” 

 چشمان تیره ؛ احتمال کمتر برای ابتلا به ملانوم دارند

2

خطر ابتلا به سرطان پوست در افرادی با رنگ های چشم تیره تر کمتر است. مطالعه ای در این زمینه انجام شد که نتایج آن هم در مجله «اپیدمولوژی، نشانگرها و پیشگیری های سرطان»، به انتشار رسید.

در این پژوهش که به مدت ۴ سال هم به طول انجامید، نمونه «دی اِن اِی» ۵۰۰ کودک در سنین بین ۶ تا ۱۰ سال مورد بررسی قرار گرفت. در کودکانی که ژن رنگ آبی چشم به آنها به ارث رسیده بود، احتمال به وجود آمدن خال و لک به مراتب بیشتر از سایر کودکان بود. به وجود آمدن خال ها و لک ها در دوران کودکی می تواند فرد را در معرض بیشتر ابتلا به سرطان پوست در بزرگسالی قرار دهد.

در پژوهش دیگری نشان داده شد که افرادی با رنگ چشم های آبی و سبز، به علت وجود ذرات کمتری برای جذب نور آفتاب، بیشتر در معرض خطر سرطان های پوستی قرار دارند. مهم نیست که رنگ چشم های تان چه باشد بهتر است که از عینک های آفتابی یا لنزهای محافظ اشعه ماورا بنفش استفاده کنید.

چشمان روشن؛ چشم روشن ها، کاراکترهای رقابتگری در مقایسه با چشم تیره ها دارند

3

در پژوهشی که توسط محققان استرالیایی انجام شد، از ۳۳۶ شرکت کننده در این پژوهش خواسته شد تا فرم های نظرسنجی را پر کنند. در میان این فرم های نظرسنجی این نکته دیده می شد که افرادی که چشم های تیره تری داشتند عمدتا از لغت هایی چون «سخاوت، موافقت و همدلی» استفاده بیشتری می کردند و در میان افرادی با رنگ چشم های روشن تر، روحیه رقابتگرانه بیشتر و موافقت کمتری دیده می شد.

البته پژوهشگران اذعان داشتند که برای بدست آوردن یک نتیجه قطعی به مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است. هزاران سال پیش در شمال اروپا، احتمالا داشتن رنگ چشم آبی بسیار جذاب و عجیب به نظر می رسید و برای پیدا کردن یک شریک خوب برای زندگی گزینه مناسبی به شمار می رفت که شاید این مطالعه خبر چندان خوبی نباشد.

چشم های تیره؛ قابل اعتمادتر قلمداد می شوند

4

در مطالعه علمی که در مجله «پلاس وان» به چاپ رسید، ۲۳۸ نفر داوطلبانه به عکس های افراد دیگری نگاه کردند. نتیجه کلی که از این پژوهش به دست آمد این بود که افرادی که رنگ چشم شان قهوه ای بود بسیار بیشتر از افرادی با رنگ چشم آبی مورد اعتماد بودند. زمانی که به ایجاد تغییراتی دیجیتالی در رنگ چشمان این افراد مبادرت کردند باز هم صاحبان چشم های قهوه ای مورد اقبال بیشتری برای مورد اعتماد واقع شدن قرار گرفتند.

همین نتیجه پژوهشگران را بر آن داشت تا به تجزیه و تحلیل رابطه میان رنگ چشم و سایر بخش های صورت نیز بپردازند. این نتیجه به دست آمد که مردانی با چشمان تیره تر در مقایسه با چشم روشن ها بیشتر مورد اعتماد بودند. (عوامل دیگری مانند بزرگی دهان، عرض چانه و بزرگی چشم ها در میزان شادی ظاهری افراد نیز مورد بررسی قرار گرفتند.)

در این زمینه هم تحقیقات بیشتری خصوصا در میان زنان و فرم های صورت های شان لازم است.

چشمان روشن؛ احتمال کمتری برای ابتلا به بیماری پوستی «ویتیلیگو» دارند 

5

در دانشکده پزشکی کلورادو، محققان بر روی نزدیک به ۳۰۰۰ نفر از افرادی که به بیماری «ویتیلیگو» مبتلا بودند بررسی هایی را انجام دادند. در این بیماری لکه های پوستی بر روی دست ها به رنگ هایی روشن تر از رنگ خود پوست شکل می گیرد.

سیستم ایمنی افراد مبتلا به طور خودکار بر ضد سلول های سالم پوستی حملاتی انجام می دهند که باعث به وجود آمدن چنین لکه های روشن رنگی بر روی سطح پوست می شود. پژوهشگران ۱۳ ژن مرتبط با این بیماری را نیز شناسایی کردند. آنها به این نتیجه دست یافتند که افرادی با چشمان آبی و سبز کمتر در معرض این بیماری قرار می گیرند.

از میان مبتلایانی که اسلاف غیراسپانیایی زبان داشتند، ۴۳ درصد آنها چشم های تیره داشتند، ۳۰ درصد چشمان سبز و میشی و ۲۷ درصد آنها هم چشمانی به رنگ های آبی و طوسی داشتند. این گسترش در میان اروپاییان غیر اسپانیایی گسترش متفاوتی داشت چرا که در آن میان ۵۲ درصد چشمانی آبی و سبز و ۲۷ درصد چشمانی قهوه یا تیره داشتند.

افراد مبتلا به ویتیلیگو، به دلیل نوع عملکرد خاص سیستم ایمنی بدن شان، بیشتر در معرض امراضی چون لوپوس، دیابت نوع اول و تیروئید قرار دارند.

منبع: rd
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • بیتا شهریور ۱۰, ۱۳۹۶

    من چشمام روشنه
    قهوه ای روشن مایل به عسلی