از لحاظ علمی هرچند وقت یک بار بهتر است خودمان را وزن کنیم؟

گول وزنه را نخوریم

از لحاظ علمی هرچند وقت یک بار بهتر است خودمان را وزن کنیم؟

برخی افراد وزنه را دشمن خود قلمداد می کنند. برخی هم آن را بهترین دوست خود می دانند و از آن به عنوان همراهی در سفر خود به سوی سلامت یاد می کنند. آیا واقعا استفاده از وزنه می تواند الهام بخش مناسبی در این راه به شمار آید؟ مسلما پاسخ مثبت است. در راس بسیاری از مناقشات کم کردن وزن در سال های اخیر نیز کاربردی بوده است. چرا که یکی از اصلی ترین مسائل پس از کاهش وزن می تواند حفظ آن تلقی شود. برخی از پژوهش ها نشان داده که با انجام روزانه این کار می توان به حفظ وزن ایده آل کمک کرد. اما پژوهش های دیگری هم اخیرا انجام شده که با هم نتایج آن را مرور خواهیم کرد:

در تحقیق دیگری که به مدت دو سال و در «دانشگاه کورنل» صورت پذیرفت، در سال اول داوطلبان مجاز بودند که از روش های انتخابی خود برای کاهش وزن استفاده کنند. در سال دوم نیز باید برای حفظ این وزن تلاش می کردند.

در طول مراحل این پژوهش، شرکت کنندگان روزانه خود را وزن می کردند و در جدولی آن وزن را یادداشت می کردند. نتایج نشان داد که این کار می تواند در حفظ وزن تاثیر موثری داشته باشد. در این مطالعه مردان بیش از زنان وزن کم کردند که هنوز نمی توان نتیجه قطعی علمی را برای آن برشمرد.

پروفسور «دیوید لویستکی»، متخصص تغذیه و روانشناس دانشگاه کورنل و از نویسندگان اصلی این پژوهش علمی در مصاحبه ای با «کورنل کلینیک» می گوید: “قبلا تصور می شد که نباید هر روز خودمان را وزن کنیم اما اکنون نتیجه برعکسی به دست آمده” وی ادامه می دهد: “ما گمان می کنیم که وزنه می تواند به عنوان یک مکانیسم اولیه کاربرد داشته باشد. استفاده از این وسیله می تواند شما را از آنچه می خورید آگاه ساخته و از مواد خوراکی که می توانند تعادل بیشتری را در وزن تان به وجود آوردند باخبر می سازد.”

اما این را هم باید بدانیم که وزن کردن وزانه می تواند مشکلاتی را نیز به همراه داشته باشد. بر طبق یافته های «پریونشن» این وزن کردن روزانه می تواند می تواند سبب چاق شدن افرادی که رژیمی را دنبال می کنند شود. چرا که می تواند باعث شود که آنها در رژیم و تمرین های ورزشی روزانه خود زیاده روی هایی کنند. همچنین می توان سبب راهنمایی نادرستی به آنها هم شود چرا که وزن در طول روز و یا در طول هفته با تغییراتی همراه است. این امر سبب می شود که اگر عدد نشان داده شده بر روی وزنه تغییر کند، فردی که در حال پیشبرد یک رژیم است از این کار ناامید شده و انگیزه خود را برای ادامه دادن رژیم از دست بدهد.

3

دکتر «دیوید لودویگ»، رئیس مرکز «نیو بالِنس» که پیشگیری های مربوط به چاقی را هدایت می کند تاکیید فراوانی بر عدم وزن کردن روزانه دارد. وی در این مورد می گوید: “وزن بدن ممکن است به دلیل عواملی چون تغییراتی در مایعات بدن و سایر متغیرهای طبیعی حتی تا چند کیلو هم بالا و پایین شود. مهم تر اینکه اندازه دور کمر می تواند گواه بهتری از وزن افراد به شمار آید.”

به عنوان مثال بعد از پیروی از یک رژیم غذایی سه هفته ای فردی ممکن است حدود چند کیلو چربی و چند کیلو عضله از دست دهد. فرض کنید کلا حدود ۹ کیلو وزن کم کند. این در حالی است که فرد دیگری ممکن است تنها چند کیلو چربی از دست بدهد و تغییر وزن چندانی در او مشاهده نشود. دکتر لودویک می گوید: “وزنه در مورد فرد اول ممکن است وضعیت بهتری را نشان دهد. این در حالی است که از نظر بیولوژیکی فرد دوم در وضعیت بهتری قرار دارد. به همین دلیل هم است که من در کتاب جدیدم به نام «آیا همیشه گرسنه ای؟» تاکیید کرده ام که بیش از یک بار در هفته خودتان را وزن نکنید اما وضعیت دور کمر خود را تحت کنترل داشته باشید.”

پروفسور «دین اورنیش» نویسنده کتاب «طیف» و استاد دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا می گوید: “من تصور می کنم هوشیاری و آگاه بودن قدم اول در مداوا باشد.” وی ادامه می دهد: “آگاه بودن از وضعیت کارکرد بدن تان می تواند انگیزه لازم برای ایجاد تغییراتی در سبک زندگی تان را به شما بدهد. همچنین می تواند وضعیت سلامت شما را بهبود و یا به مخاطره بیاندازد.”

منبع: rd
دیجیاتو
بدون نظر

ورود