راهکارهای موثر کاهش درد کمر و بهبود مشکلات مرتبط با ستون فقرات

و باز هم نقش موثر یوگا

راهکارهای موثر کاهش درد کمر و بهبود مشکلات مرتبط با ستون فقرات

نشستن طولانی بر روی صندلی های نه چندان استاندارد و عدم تکیه دادن صحیح به چنین صندلی هایی در زندگی مدرن در کنار عوامل بسیار دیگری چون حمل نادرست وسایل و یا والدینی که فرزندان شان را به درستی بغل نمی کنند و حتی وضعیت خوابیدن افراد همه و همه می توانند در ایجاد دردهایی در ناحیه کمر و پشت بدن تاثیر داشته باشند.

در این نوشته بر آن هستیم که با برشمردن ۷ راهکار ابتدایی ترین نکات در بهبود چنین وضعیتی را برای تان برشماریم. پس با ما همراه باشید.

با کاهش پیام دادن با گوشی های هوشمند خود از عارضه «درد گردن» خودداری کنید

1

اگر بتوان تنها به یک دلیل قانع کننده برای استفاده کمتر از گوشی های هوشمند اشاره کرد می توان آسیب های گردن و کمر حاصل از آن را برشمرد. دکتر «داگلاس تیری» از «تری کایروپراکتیک بولدر» واقع در بولدر، ایالت کلرادو در این مورد می گوید: “وضعیتی که در آن به سمت جلو خم می شوید تا بتوانید به گوشی تلفن تان نگاه کنید، قطعا می تواند به گردن و سیستم های عصبی تان آسیب وارد کند.” وی ادامه می دهد: “در این وضعیت ستون فقرات کشیده می شود و می تواند سبب درد در ناحیه گردن، انحطاط دیسک، برخورد اعصاب و بیماری های مرتبط شود.” علاوه بر اینها می تواند باعث کاهش میزان هورمون «سروتونین» شود. این هورمون سبب ایجاد شادی و حال روحی بهتر در افراد می شود. در عصب واگ هم انقباضاتی را به وجود می آورد. این عصب نقش بسیار موثری در کنترل تنظیمات مربوط به روده دارد. تری بر این باور است در موقع چک کردن تلفن همراه تان آن را به سطح چشم نزدیک کنید یا اینکه آن را کنار بگذاریم و از جهان پیرامون خود لذت بیشتری ببرید.

صاف بنشینید

2

زمانی که پشت میز کارتان نشسته اید، غذا می خورید یا تلویزیون تماشا می کنید، معمولا در چه حالتی می نشینید؟ آیا لم می دهید؟ بله حق با مادرانمان بود که دائم به ما گوشزد می کردند که صاف بنشیم. دکتر تری می گوید اگر لازم است به گونه ای بنشینید که بتوانید به چیزی در جلو نگاه کنید، خوب است که کمر در زاویه ۱۵ تا ۲۰ درجه ای داشته باشد. بهتر است که به جای آنکه گردن را به سمت جلو متمایل کنید تا بهتر ببینید کمرتان را صاف نگه دارید و از قسمت شانه به سمت جلو متمایل شوید. توجه داشته باشید که بخش های پایینی ستون فقرات را آزاد نگه دارید چرا که اگر بخواهید بیش از اندازه آنها را به حرکت در آورید باعث آسیب شان خواهید شد.

تحرک داشته باشید 

اینکه چه ورزش هایی انجام دهید که بدن تان را در بهترین وضعیت ها قرار دهید نیز اهمیت فراوانی دارد. بر اساس اطلاعات به دست آمده از «وب اِم دی» یوگا و پیلاتس از جمله ورزش های بسیار موثر برای عضلات هستند. برخی از حرکات یوگا همچون کبرا از بهترین ها هستند.

%db%8c%da%a9

%d8%af%d9%88
کبری

بدن تان را در حالت معکوس نگه دارید

88

زمانی که تمام نرمش های مربوط به یوگا را انجام دادید، می توانید با برعکس نگه داشتن بدن تان، یعنی سر در پایین و پاها در بالا، از فشار وارد بر قسمت های پشت و ستون فقرات کم کنید. همچنین با این کار شانه ها و گردن را هم در حالت صاف قرار می دهید و به سیستم هضم هم کمک می کنید. مهم تر اینکه در این حالت میزان استرس تان هم کاهش پیدا می کند. اینها نتایجی هستند که از پژوهش های وب سایت «لیواسترانگ» به دست آمده اند. اگر هم نمی توانید این کار را انجام دهید از دیوار کمک بگیرید.

به پهلو بخوابید 

4

حالتی که می خوابید می تواند نقش مهمی در وضعیت گردن و پشت تان در طول روز داشته باشد.  دکتر تِری در این باره می گوید: “اگر در هنگام خواب، بالش را زیر سرتان بگذارید و صاف بخوابید، درست مانند خم کردن گردن به سمت جلو است.” اما اگر به یکی از طرفین بخوابید آن وقت با وضعیت بهتری از خواب بلند خواهید شد. دکتر تِری می گوید بهترین حالت خوابیدن به یکی از طرفین است و بالش را به جای قرار دادن زیر سر بین پاها قرار دهید. برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله چرا باید به پهلوی چپ بخوابیم را مطالعه کنید.

کفش های مناسب بپوشید

99

اگر از طرفدارای پوشیدن کفش های پاشنه بلند هستید باید بدانید که برای تان خبرهای خوبی نداریم. دکتر تِری در این باره می گوید: “زنانی که کفش های پاشنه بلند می پوشند، بیشتر در معرض دردهای پشت و مشکلات دیسک قرار دارند.”  وی بر این باور است که بهتر است این کفش ها تنها در مهمانی ها پوشیده شوند و بعد از پوشیدن شان هم حتما ماساژ کمر انجام شود. برای استفاده روزانه و طولانی مدت بهتر است از کفش هایی استفاده شود که قوس مناسب را داشته باشد.

به فیزیوتراپ مراجعه کنید

7

اگرچه «سی بی پی» یا «فیزیوتراپی بیوفیزیکی» کاری بی آسیب نیست اما گاهی لازم است که برای بهبود وضعیت کمر و پشت از آن استفاده شود. دکتر تِری در این مورد می گوید که این نوع فیزیوتراپی تفاوت هایی با فیزیوتراپی های معمولی دارد و در بهبود وضعیت بخش پشتی بدن فرد موثر است. در واقع در این روش تاندوم های عضلانی و رباط هایی که در اطراف ستون فقرات قرار گرفته اند، از حالت انحراف و عدم تعادل خارج شده و کمی بهبود پیدا می کنند. در واقع «سی بی پی» مانند ارتدونسی عمل می کند با این تفاوت که به جای ایجاد هارمونی و نظم در دندان های نامنظم، این کار را در مورد مهره های کمر انجام می دهد. این روش سریع پاسخ نمی دهد و حداقل یک ماه طول می کشد که از این روش پاسخی گرفته شود. بنابراین می توان گفت که بهبودی در این روش به تدریج صورت می پذیرد.

منبع: rd
بدون نظر

ورود