بیشترین میزان شکری که روزانه مجاز به مصرف آن هستیم چقدر است؟

از میزان شکر خوراکی های روزانه بیشتر بدانیم

بیشترین میزان شکری که روزانه مجاز به مصرف آن هستیم چقدر است؟

شکر؛ بله شکر مقوله ای است که ممکن است عاشق مزه آن باشید یا اینکه حتی از آن تنفر داشته باشید، با این حال این امکان وجود ندارد که از این ماده که در بسیاری از خوراکی ها هم به کار گرفته شده، سرسری و بدون توجه کافی گذشت.

سازمان دارو و غذای آمریکا با توجه به اینکه روزانه بیش از ۵۰ گرم شکر، نباید در رژیم غذایی افراد گنجانده شود، بر این موضوع تاکید دارد که برچسب های روی مواد غذایی باید دارای درصد یا میزان شکری باشند که در آن محصول وجود دارد.

از آنجایی که ۵۰ گرم شکر، میزانی نیست که به آسانی قابلیت نشان داده شدن را داشته باشد، بنابراین بر اساس داده های وب سایت Caloriecount.com مصمم هستیم تا میزان تقریبی شکر در برخی مواد غذایی را برای تان برشماریم تا با آگاه شدن از میزان این ماده نه چندان مطلوب برای سلامتی، در استفاده از آن تجدید نظر کنیم.

به عنوان مثال در برخی از مواد غذایی که توصیه هم می شود با مواد دیگری جایگزین شوند، بدون آنکه آگاهی چندانی داشته باشیم، مقادیری شکر وجود دارد. در نان های سفید و در تمام انواع آن که برای ساندویچ های گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد، مقادیری شکر وجود دارد که در کنار نوشابه ای که با آن مصرف می شود، می تواند بسیار فراتر از ۵۰ گرمی باشد که باید در طول یک روز مصرف شود.

در ادامه این مطلب، میزان شکر موجود در برخی از مواد غذایی که در طول روز آنها را مصرف می کنیم را برخواهیم شمرد. با ما همراه باشید:

یک قوطی نوشابه 

1

اگر از علاقمندان نوشیدن نوشابه هستید، بهتر است که این عادت خود را از بین ببرید. در هر قوطی ۱۲ اونسی نوشابه (حدود ۳۴۰ گرم) حدود ۳۹ گرم شکر وجود دارد.

بر اساس داده های بدست آمده از سازمان غذا و داروی آمریکا، هر نوشابه سرد جدید ۱۶ اونسی که معادل ۴۵۳ گرم است، ۵۲ گرم شکر وجود دارد. ممکن است توصیه هایی را در مورد مصرف نوشابه های رژیمی دریافت کرده باشید که البته آنها هم برای استفاده طولانی مدت، گزینه های مناسبی برای سلامت تان به شمار نمی آیند.

یک قهوه استارباکس کاراملی فراپوچینو

3

احتمالا بسیاری از مردم از طرفداران قهوه های استارباکس هستند اما شاید موجبات تعجب شما را فراهم آورد اگر بدانید که این نوع قهوه ها تا چه اندازه می توانند مضر باشند. در هر قهوه کارامل فراپوچینو که روی آن هم با مقادیری خامه پوشانده شده، در حدود ۵۲ گرم شکر وجود دارد و این همان نوع قهوه ای است که بسیاری از افراد روزانه چند بار آن را می نوشند.

نه همه این نوع قهوه ها، بلکه برخی از آنها محتوی ۴۳۰ کالری و ۱۶ گرم چربی هستند و این دقیقا معادل یک چهارم میزان توصیه شده شکر و نیمی از چربی اشباع شده ای است که توصیه می شود مورد مصرف روزانه قرار گیرد. نوع سبک تر همین قهوه با دارا بودن ۱۴۰ کالری و ۲۹ گرم شکر گزینه بهتری به شمار می رود.

۲ عدد ماست  میوه ای 

2

ماست میوه ای می تواند خوراکی محسوب شود که مقادیری شکر را در خود پنهان کرده است. آن ماست هایی که در بسیاری از کشورها، مادران برای ناهار فرزندان شان داخل ظرف غذای آنها می گذارند، چیزی معادل ۲۶ گرم شکر را داراست.

این میزان شکر نصف مقدار شکری است که هر فرد مجاز به مصرف روزانه آن است. یک ماست دارای ۴.۹ گرم پروتئین است که در مقایسه با ۸۰ گرم پروتئین روزانه ای که توسط متخصصان توصیه شده، میزان ناچیزی به شمار می رود.

بنابراین بهتر است از ماست های خالص بدون طعم دهنده ها همچون ماست یونانی استفاده شود که تنها ۱۴.۵ گرم پروتئین و ۴ گرم شکر را داراست.

۵ کاسه کُورن فلِکس 

4

بسیاری از کورن فلکس هایی که در برخی از کشورها تبلیغات فراوانی هم برای مصرف آنها در وعده صبحانه می شود، دارای مقادیر آجیل های مفید هستند که در تبلیغاتی که در مورد آنها می شود، توصیه شده که همراه با یک لیوان آب پرتقال و یک نان تست گندم میل شود.

برخی از این انواع کورن فلکس ها در هر ظرفی که در یک وعده مصرف می شود چیزی در حدود ۱۰.۳ گرم شکر دارد، این میزان حدودا معادل شکر موجود در یک شیرینی دونات است یا بهتر بگوییم به اندازه یک پنجم میزان شکری است که در طول روز مجاز به مصرف آن هستید. این میزان شکر برای وعده صبحانه تعادل لازم را دارد.

۴ قاشق کامل مربا

6

صبحانه بسیاری از کودکان آمریکایی، ساندویچ کره بادام زمینی و مربا است. اما ناهار مردم این کشور وعده های پرشکری محسوب می شوند. به عنوان مثال هر یک قاشق از مربای انگور، ۱۲ گرم شکر دارد.

بنابراین دو قاشق از آن در وعده صبحانه و دو قاشق دیگر هم در وعده ناهار می تواند ۵۰ گرم شکر روزانه مورد نیاز بدن را فراهم آورد. اگر بخواهیم در کنار این میزان، ۳ گرم شکر موجود در هر وعده کره بادام زمینی را به ۱.۱ گرم موجود در نان های سفید هم اضافه کنیم، خواهیم دید که این کودکان بیش از نیاز روزانه خود از شکر استفاده می کنند.

کمی بستنی 

7

در برخی از بستنی ها که عمدتا هم برندهای غیرایرانی در این مطالعه علمی مورد بررسی بوده که حاوی شکلات هم هستند در کمی از آن ۵۲ گرم شکر وجود دارد.

سازمان غذا و داروی آمریکا که این بررسی را در مورد برند «بِن اند جِری» انجام داده، در مورد چربی های اشباع شده این نوع از بستنی هم هشدار می دهد. مصرف این نوع بستنی ها می تواند تمام میزان چربی اشباع شده ای را که فرد در روز به آن نیاز دارد را به تنهایی در خود جای دهد. به همین دلیل هم توصیه شده که تنها یک اسکوپ از این نوع بستنی ها در روز مصرف شود.

اگرچه در مورد بستنی های ایرانی چنین میزان اندازه گیری دقیقی انجام نشده اما شاید بتوان گفت که در برخی از انواع آن چنین تعمیمی امکان پذیر باشد.

۴ عدد شیرینی دونات

5

همه ما می دانیم که دونات ها تا چه اندازه برای ما مضر هستند. واقعا این مقدار ضرر تا چه اندازه است؟ در هر یک دونات با رعایت استانداردهای کامل، ۱۲ گرم شکر وجود دارد، بنابراین خوردن بیش از ۴ عدد از آن در روز می تواند میزان شکر دریافتی را به بیش از ۵۰ گرم افزایش دهد.

در مورد سایر شیرینی ها هم جریان مشابهی وجود دارد چرا که برخی از آنها می توانند میزان بیشتری شکر در مقایسه با دونات داشته باشند. همچنین انوع شیرینی ها به هیچ عنوان گزینه مناسبی برای صبحانه به شمار نمی آیند.

منبع: businessinsider
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • مصطفی دی ۱۸, ۱۳۹۵

    خدا رو شکر در این مقوله ما ایرانی ها با مشکلات کمتری روبرو هستیم چون اصولا خیلی شیرین نمیخوریم.
    و حتی از سال ۹۴ میزان شکر نوشابه ها از ۱۰ گرم در صد گرم به ۷ گرم کاهش پیدا کرد. و قراره از سال دیگه به ۵ گرم برسه. ما ماست شیرین نمیخوریم. و بستنی هامون زیاد شیرین نیست. و حتی مربا ها. مشکل ما بیشتر روغن و نمکه