خوراکی هایی که بدن را در برابر آلودگی هوا ایمن می سازند

خوراکی هایی که بدن را در برابر آلودگی هوا ایمن می سازند

سازمان جهانی سلامت در جدیدترین آمار خود گزارش کرده که سالانه حدود ۷ میلیون نفر در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند. این در حالی است که گفته می شود این میزان دائم در حال افزایش است و کلان شهرهای دنیا هر روز بیشتر از دیروز با مشکلات آلاینده های سربی دست و پنجه نرم می کنند.

این مساله به ویژه در شهرهای بزرگ کشور ما همانند تهران، تبریز و اصفهان نیز مشکلات عدیده ای را برای شهروندان ایجاد کرده است. از افزایش بیماری های تنفسی گرفته تا ابتلا به انواع سرطان ها. در روزهای اخیر نیز میزان آلودگی هوای پایتخت از مرز هشدار هم عبور کرده و برای تمامی گروه های سنی خطرناک اعلام شده است.

تنفس آلاینده ها، موجب بروز بیماری هایی همانند برونشیت مزمن، آمفیزم، بیماری های قلبی، سرطان ریه، آسم، سرفه و تنگی نفس می شود.

با این تفاسیر، مردم باید بیشتر به سلامت جسمانی خود توجه نشان داده و به مصرف خوراکی هایی روی بیاورند که مرهمی جزئی برای درد آلودگی محسوب می شوند. از جمله تاکید شده که در این روزها، مصرف لبنیات و شیر را افزایش دهید. یا خوراکی های غنی از ویتامین های C و E می توانند به پاکسازی سیستم بدن کمک کنند.

در ادامه، خوراکی هایی که در روزهای آلوده کمک حال خوبی محسوب می شوند را برایتان نام برده ایم، بلکه مفید واقع شوند.

روغن زیتون

1

روغن زیتون مملو از ویتامین E است که به کارکرد بهتر ریه کمک شایانی می کند. اسیدهای چرب موجود در روغن زیتون موجب کاهش التهاب می شوند. بهترین روش مصرف این روغن، ریختن آن روی سالاد است زیرا استفاده از آن به عنوان روغن سرخ کردنی، موجب از بین رفتن برخی از مواد مغذی اش خواهد شد.

تخم کتان

2

تخم کتان مملو از فیتواستروژن و امگا ۳ است. مورد اول، آنتی اکسیدان زیادی در خود داشته و از این رو به کاهش آسم و واکنش های ناشی از حساسیت در بدن کمک شایانی می کند. شما می توانید هر روز تخم کتان را درون اسموتی، سالاد یا غذاهای خود ریخته و به طور غیرمستقیم آن را مصرف کنید.

آووکادو

3

در نتیجه تحقیقات صورت گرفته توسط دانشمندان انگلیسی، مشخص شده که ویتامین E برای پیشگیری و رفع بیماری ها و سرطان های ریه بسیار موثر است. بنابراین توصیه می کنیم از سبزیجاتی همانند اسفناج و آووکادو که مقادیر بسیار زیادی ویتامین E در خود دارند بیشتر استفاده کرده و خود را در برابر آلودگی هوا ایمن کنید.

بروکلی

4

تحقیقات پزشکی دانشمندان دانشگاه جان هاپکینز مشخص نموده، افرادی که به طور دائم از کلم بروکلی در وعده های غذائی خود استفاده می کنند، بسیار بیشتر و بهتر از بقیه می توانند سموم جذب شده از آلودگی های هوا را دفع نمایند. دلیل آن نیز سولفورفان، عنصر ضد سرطانی است که به مقدار زیاد در کلم بروکلی وجود دارد.

این کلم را می توانید به صورت خام در سالاد مصرف کنید. یا پودر گلچه های آن را در مخلوط آب، آب لیمو و آب آناناس ریخته و بنوشید.

بد نیست بدانید که دیگر کلم های مشابه بروکلی نیز تا حدی از این خاصیت برخوردار هستند.

گوجه فرنگی

5

تا حد امکان، مصرف گوجه فرنگی خام را در وعده های غذایی خود افزایش دهید زیرا این ماده خوراکی مملو از آنتی اکسیدان و لیکوپن است که هر دو آنها برای پیشگیری از بیماری های تنفسی بسیار مهم هستند.

منبع: cambridgemask
دیجیاتو
بدون نظر

ورود