صادرات نیم میلیون دلاری آبگوشت و بادکنک ایرانی به آسیا و اروپا

صادرات کالاهای جذاب به قاره اروپا را جدی بگیریم

صادرات نیم میلیون دلاری آبگوشت و بادکنک ایرانی به آسیا و اروپا

در خبر های چند وقت اخیر آمده بود که طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در شش ماهه منتهی به شهریور ماه ۹۵، بیش از ۱۱۱ تن آبگوشت ایرانی به کشورهای مختلف جهان صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، از نظر حجم و ارزش افزایش قابل توجهی را نشان می دهد.

طبق این گزارش، آبگوشت ایران در کشور هایی نظیر افغانستان، امارات متحده عربی، انگلستان، آلمان، عراق، استرالیا، کویت، لبنان و حتی نیوزلند نیز مشتریان بسیاری دارد و از جمله اقلام غذایی پر مخاطب ایران در ۵ قاره به شمار می رود.

در واقع در نیمه نخست امسال، قریب به نیم میلیون دلار آبگوشت، این غذای لذیذ سنتی ایران به مقصد های مختلف صادر شده است که نشان می دهد، غذای ایرانی می تواند یکی از فرصت های عالی برای توسعه گردشگری کشور در حوزه گردشگری غذا باشد.

در میان کشور های اروپایی، آلمان به عنوان یکی از شرکای اصلی تجاری ایران در نیم قرن اخیر، سهم زیادی در صادرات محصولات غیر نفتی و واردات صنعتی و غیر صنعتی کشور داشته و همواره یکی از مقصد های اصلی واردات کالا از اروپا و صادرات ایرانی به این قاره عنوان شده است.

آلمانی ها، طبق آمار های رسمی گمرگ، در ۵ ماهه نخست سال ۹۵، روده، بادکنک و شکمبه حیوانات را به همراه انواع خشکبار و گل های سرخ از ایران وارد کرده که ارزش دلاری این کالاهای جالب، قریب به ۱۱۰ میلیون دلار برآورد شده است.

g2

(آبگوشت ایران در میان آلمانی ها، مخاطبان بسیاری دارد)

اکنون هفدهمین مقصد صادرات کالهای غیر نفتی ایران در جهان، آلمانی ها هستند که عاشق خشکبار، عصاره شیرین بیان و گل های خشک ایرانی بوده و برای آن، هم چون طلای سرخ(زعفران)، پول های خوبی پرداخت می کنند.

در واقع کشور های اروپایی به خصوص بلوک شرق، علاقه زیادی به اقلامی چون روده، شکمبه حیوانات و بادکنک ایران نشان داده و امسال، آلمان و ایتالیا به ترتیب ۵۹۱ تن و ۵۵ تن، این سه اقلام صادراتی غیر نفتی را از کشورمان وارد کردند که به نظر می رسد با وجود استقبال گسترده از این سه کالا، در سال های آینده نیز بر میزان تقاضا افزوده شود.

g1

(تصویر جدید ایندکس پرتال گمرگ جمهوری اسلامی ایران)

شاید برای شما جالب باشد که بدانید چطور بین این همه اقلام صادراتی غیر نفتی کشور، روده و آبگوشت و شکمبه حیوانات، با استقبال اروپایی ها قرار گرفته است. روده، به عنوان یک ماده پروتئینی، علاوه بر استفاده در روکش سوسیس و کالباس، برای مصارف تهیه نخ بخیه، و در تولید لوازم آرایشی و بهداشتی هم کاربرد دارد.

قبلا، رییس اتحادیه صادرکنندگان روده گفته بود که کلیه روده به دست آمده از ذبح دام سبک مانند گوسفند، پس از فرآوری آماده صادرات می شود و در بازار داخلی مصرفی ندارد اما در آن سوی مرز ها، مخاطبان بسیار دارد.

g3

(۹۵ درصد روده صادراتی ایران در شهرستان ورامین تولید می شود)

جالب است که بدانید در سال ۹۴، صادرات روده به اروپا و دیگر کشور های دنیا بیش از ۱۱۷ میلیون دلار ارز آوری برای کشور به ارمغان آورده و حتی از ارزش صادراتی کالای استراتژیک کشاورزی ایران (خرما) نیز بیش تر بود.

چرا اروپایی ها، عاشق آبگوشت ایرانی هستند؟

خوب اکنون این پرسش مطرح می شود که چرا در بین این همه کالای صادرات غیر نفتی غذایی کشور، آبگوشت ایرانی با استقبال گسترده مخاطبان در سراسر جهان به خصوص در قاره سبز مواجه می شود. یکی از پاسخ های محتمل را می توان در ارزش غذایی این خوراک سنتی جذاب و لذیذ ایرانی جست و جو کرد که توانسته، به مذاق خیلی ها خوش آمده و آن را در فهرست برنامه غذایی لوکس خود اضافه کنند.

قطعا آبگوشتی که در تهران و مراکز استان ها تناول می کنیم، با قیمتش در برلین و پاریس و استکهلم، متفاوت است و حتما بهای آبگوشت ایرانی، از مک دونالد و غذاهای اروپایی بیشتر تمام می شود. اما به هر حال، اگر حس ناسیونالیستی را کنار بگذاریم، ارزش غذایی این غذای سنتی ایران هم چون چلوکباب، مورد توجه است.

از طرفی، در قاره سبز و حتی قاره اقیانوسیه، ده ها هزار ایرانی زندگی می کنند که در معرفی و تبلیغ این غذای سنتی کشورمان به طرف های غربی، نقش تاثیر گذاری داشته و بخشی از سبک زندگی و غذایی این کهن دیار را نمایندگی کرده اند.

g4

(تولید روده و آبگوشت ایرانی، بازارهای زیادی در آن سوی آب ها دارد)

شوربا، دیزی یا پیتی، نام سنتی یکی از سنتی ترین غذاهای مردمان سرزمین ما به شمار می رود که به واسطه استفاده از مواد پروتئینی هم چون گوشت قرمز، انواع حبوبات و هم چنین رب گوجه و ادویه جات و سبک پخت پر قلق آن، محصولی لذیذ را به ارمغان می آورد که می تواند مخاطبان بسیاری را عاشق خود کند.

آبگوشت در هر استان کشور، سبک پخت و تهیه خاص خود را دارد و به همین خاطر، بعضاً در خبر ها می خوانیم که آبگوشت فلان خطه کشور، به فهرست آثار معنوی کشور اضافه شد. مثلاً همین چند ماه پیش بود که آبگوشت شرق دیار کریمان (استان کرمان)، ثبت ملی شد.

این آبگوشت، متعلق به شهرستان ریگان در استان کرمان است که می تواند در رونق صنعت گردشگری این منطقه با وجود این برند غذایی لذیذ، تاثیر بسزایی داشته باشد. در واقع، گردشگری غذایی، همان طور که در ابتدای گفتار هم عنوان شد، در توسعه ظرفیت های گردشگری یک کشور اهمیت دارد و باید به مقوله صنایع غذایی در صنعت گردشگری، نگاهی راهبردی را معطوف نمود.

داستان بادکنک در صادرات ایران

g5

(بادکنک آرایی یکی از شغل های نوظهور در اقتصاد ایران است)

بادکنک هم یکی از اقلام صادراتی کشور در سال های اخیر به شمار می رود. بادکنک های فانتزی با رنگ ها و شکل های مختلف، بخشی از صنعت در حال رشد اسباب بازی جهان به شمار آمده که می تواند در بازار های هدف خارجی ایران، بخش قابل ملاحظه ای از کل ارزش صادراتی ایران را در آینده ای نزدیک به خود اختصاص دهد.

نه فقط بادکنک، بلکه تولید اسباب بازی منطبق با اصول و ارزش های ایرانی و به جهت معرفی ظرفیت های گردشگری، فرهنگی و تاریخی این سرزمین در قالب بازی های جذاب چند زبانه، عاملی برای فرهنگ سازی و بسط گردشگری و صادرات کشور خواهد بود که باید به آن توجه جدی داشت.

در دنیای امروز، برای هر کالا و خدماتی که بر اساس ایده های خلاقانه و نوآورانه، جذابیت سازی شده و ارزش افزوده ارائه کند، پول های خوبی پرداخت می شود و این مساله را در محصولات و خدمات دیجیتالی به خوبی مشاهده می کنیم که با چند صد دلار سرمایه گذاری، صد ها هزار دلار ارزش افزوده ایجاد می شود.

دستگاه تولید بادکنک، فروش خط تولید بادکنک، سامانه فروش آنلاین بادکنک، بادکنک های فانتزی، عکس شما بر روی بادکنک برای هدیه، بادکنک های جذاب برای مخاطبان خاص، از جمله کلید واژه هایی است که این روزها، فضای جامعه اطلاعاتی کشور را به خصوص در شبکه های اجتماعی به خود اختصاص داده است و مخاطبان بسیاری دارد.

g6

(صنعت بادکنک، جدی تر از آن چیزی است که فکرش را می کنید!)

به نظر می رسد، اقتصاد بادکنک، گر چه به ظاهر خنده دار باشد، اما هزاران نفر را به طور مستقیم و غیر مستقیم وارد چرخه اقتصادی کشور در عرصه اقتصاد اسباب بازی کرده و در صورت سرمایه گذاری بهینه و هدفمند، بتواند ارزش افزوده ای به مراتب بیش از رقم چند میلیارد تومنی امروزی، وارد اقتصاد ایران کند.

برخی از خطوط تولید بادکنک قادر هستند که بر اساس طرح و اندازه و شکل مورد نظر شما، ۲۰ هزار قطعه بادکنک در ساعت تولید کرده و از طریق سیستم های بسته بندی خودکار، آن ها را در بازار های داخلی و بین المللی عرضه کنید.

این ویدئو، شما را با شیوه های تولید بادکنک آشنا می کند. شاید همین ایده، بتواند کسب و کار آسان و جذابی را برای خیلی ها فراهم کرده و کارگاه های کوچک بادکنک سازی، زمینه اشتغال مولد استارت آپ ها را فراهم کند.

نباید فراموش کرد که اکنون، اقتصاد بادکنک و عروسک سازی و شمع و به طور کل کارهای خانگی، از لواشک سازی گرفته تا گل های کاغذی و صنایع دستی، منابع درآمد زایی هزاران ایرانی را در سراسر کشور تشکیل داده و با جادوی شبکه های اجتماعی برای عرضه محصولات، رونقی را برای اقتصاد محصولات فانتزی پر مخاطب، فراهم کرده است که اوج آن را در ایام نوروز ولنتاین مشاهده می کنیم.

بادکنک های گازی و هم چنین بادکنک هایی با شکل های خاص، برای جشن ها و مراسم گوناگون، کاربرد های زیادی دارند که ایده های خوبی برای عاشقان کسب و کار های جذاب و همیشه مخاطب دار ایرانی به شمار خواهد آمد.

g7

اکنون موسسات متعددی در زمینه طراحی و تولید بادکنک و هم چنین بادکنک آرایی در کشور فعال هستند که قادرند فعالیت های خود را در عرصه فرا ملی نیز توسعه دهند.

ایده های جذاب برای صادرات جذاب

g9

(صادرات امروز دنیا، به خلاقیت و نوآوری در بسته بندی و بازاریابی نیاز مبرم دارد)

صادرات، مقوله ای پیچیده بوده که برای موفقیت در آن، باید علم و هنر را توامان به کار بست و در نظر داشت. آمار گمرک حقایق جالبی را به ما گوشزد می کند که توجه به آن، می تواند رونق صادرات غیر نفتی و افزایش اشتغال مولد را در اقتصاد ایران به ارمغان آورد:

۱- صادرات فزاینده آبگوشت ایرانی به اروپا نشان می دهد که می توان با بسته بندی بهینه غذاهای سنتی ایران، سبک غذایی و عادت غذایی اروپایی ها را با غذای سنتی ایران تحت تاثیر قرار داد و خوشبختانه، این آمادگی در میان شهروندان اروپا به واسطه تردد بسیار ایرانیان به اروپا و اروپاییان به ایران در قرن های اخیر، وجود دارد.

۲- بسته بندی بهینه غذاهای سنتی ایران از جمله خورشت ها که مجوز بین المللی و بسته بندی شکیل و قیمت رقابتی دارند، می تواند از جمله اقلام صادراتی پر مخاطب کشور در کشورهای اروپایی بوده و زمینه را برای گسترش غذا فروشی های حلال و معرفی فرهنگ غذایی ایران به شرق و غرب، فراهم کند.

۳- استارت آپ ها می توانند وارد گردشگری غذایی شده و در این زمینه، با راه اندازی سامانه های وب سایتی و اپیلیکیشنی، فرصت آفرینی کنند.

۴- مشکلاتی که در بسته بندی و تبلیغات و بازاریابی اقلام خشکبار ایران از جمله خرما وجود دارد، ایده های خلاقی را در اختیار ایده پردازان جوان ایرانی قرار می دهد که از این بستر، برای خلق فرصت های گسترده استفاده کنند.

۵- صادرات بادکنک ایران به خارج از کشور مبین این حقیقت است که صنعت اسباب بازی در دنیا، علاقمند به محصولات و ایده های جذاب ایرانی بوده و به واسطه هزینه تمام شده محصولات و خدمات این عرصه در برخی از حوزه ها، می تواند روی این بخش، سرمایه گذاری خوبی انجام داد و جوانان را به این عرصه جذاب، هدایت کرد.

۶- صادرات بادکنک، روده و آبگوشت ایرانی به اقصی نقاط جهان نشان می دهد که سازمان گردشگری، با همکاری وزارت خارجه و سازمان توسعه صادرات، می توانند کارگروه مشترکی را ایجاد و برای توسعه و معرفی محصولات غذایی و فرهنگی کشور در مقصد های صادراتی ایران، فعالیت های گسترده را در دستور کار قرار دهند.

۷- برای اسباب بازی های برتر منتخب ایران، با حمایت کارگروه پیشنهادی فوق الذکر، فرصت های صادراتی پیدا شود تا سهم ایران از صنعت اسباب بازی جهان، ده ها برابر افزایش یابد.

امیدواریم، در عصر اقتصاد مقاومتی، بخشی از همت کارآفرینان و فعالان دولتی، بر روی صادرات کالا و خدمات فانتزی، کم هزینه و جذابی باشد که مخاطبان بسیاری در سراسر جهان، به انتظار دریافت آن ها نشسته و بعضا بروکراسی و ضعف تبلیغات  و بازاریابی ما، این فرصت را از خریدار سلب می کند.

به نظر شما، برای افزایش صادرات آبگوشت و بادکنک و دیگر اقلان صادراتی جذاب در حوزه های غذایی و اسباب بازی، چه راهکارهایی می تواند اثر بخش باشد؟

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۳ نظر

ورود

  • سحر کریمی آذر ۴, ۱۳۹۵

    شوووووووووووووخی میکنید؟
    منفجر شدم
    جل الخالق

  • فربد آذر ۴, ۱۳۹۵

    سلام
    واقعا آمار جالبیه. به یاد واردات سنگ پا افتادم در قبل 🙂
    من با ایده ۵ که گفتین موافقم. واقعا اروپایی ها دنبال این چیزان
    ما قدرشون نمیدونیم. آبگوشت که بهتر از فست فوده خوب

  • مهدی ثیامی آذر ۴, ۱۳۹۵

    بیا!
    حالا نفت صادر کنیم همش. دارن برای آبگوشت و بادکنک سر و دست میشکنند. من خودم پاریس دیدم چلوکبابی و آبگوشتی ایرانی که توش خارجیها داشتن صفا میکردن.
    واقعا دنبال اینا باید بود