راهکارهای طبیعی برای کاهش فشار خون

با رژیمی بهتر از میدیترانه ای آشنا شوید

راهکارهای طبیعی برای کاهش فشار خون

در سال گذشته در حدود یک میلیارد نفر در جهان با فشار خون بالا دست و پنجه نرم کرده اند. این اختلال که از آن به عنوان «کشنده خاموش» یاد می شود، در بسیاری از افراد زمانی درک و دانسته می شود که بسیار دیر شده باشد.

فشارخون بالا در افراد ممکن است گاهی بدون هیچ نشانه ای باشد بنابراین بهتر است از راه های طبیعی برای کاهش آن کمک گرفته شود.

بر اساس پژوهش های اخیر که نتایج آن در «لَنست» به چاپ رسید، در افراد سالم، در طول روز فشار خون می تواند افزایش و کاهش پیدا کند.

بر اساس یافته های بدست آمده از این پژوهش که همان طور که گفته شد، اخیرا هم انجام پذیرفته، در کشورهایی با درآمدهای پایین تر همچون کشورهای آفریقایی و جنوب آسیا، افراد بیشتر به فشار خون بالا مبتلا هستند. این در حالی است که این میزان در میان کشورهایی با درآمد بیشتر کمتر بوده.

بر اساس آمار بدست آمده از این پژوهش ها، مردان در مقایسه با زنان فشار خون بالاتری را دارا هستند.

پروفسور مجید عزتی این امر را وابسته به وضعیت فقر می داند. وی که به بررسی های محیطی می پردازد و گروه پژوهشگران در دانشگاه امپریال را هدایت می کند در مصاحبه ای با «سی ان ان» می گوید: “در جاهایی از جهان با درآمدهای بالاتر، میزان فشار خون علی الرغم افزایش سن و جمعیت در حال کاهش است اما در میان آسیایی ها، با بالاتر رفتن سن، فشارخون در معرض بالاتر رفتن قرار می گیرد.

از آنجایی که تحت کنترل داشتن میزان فشار خون از اهمیت برخوردار است، در این نوشته به بررسی سه راهکار طبیعی مبارزه با آن پرداخته شده که آنها را با هم مرور می کنیم.

فعالیت جسمی

2

بسیاری از افرادی که به فشار خون مبتلا هستند، از دارو استفاده می کنند. اما برای برطرف کردن آن راه های بهتری چون رعایت رژیم غذایی و فعالیت بدنی وجود دارد.

تمرین و ورزش مداوم باعث تقویت قلب شده و خون را بهتر پمپ می کند و فشار کمتری را برای انجام این کارها به این عضو مهم بدن وارد می کند. زمانی که قلب کمتر کار کند، فشار وارد بر رگ ها نیز کاهش پیدا کرده و به تبع آن فشار خون نیز کمتر خواهد شد.

با تداوم تمرین های ورزشی به مدت چند ماه، می توان میزان فشار خون را به حالت تعادل و سلامت آن رسانید. باید بدانیم که اگر تمرین های خود را چند بار در طول هفته ادامه ندهیم، آن وقت، فشار خون دوباره به وضعیت قبلی خود باز خواهد گشت.

راه دیگر هم رهایی یافتن از شر اضافه وزن است. توجه داشته باشید، اینکه در حال انجام تمرین ها و فعالیت های ورزشی هستید بدان معنا نیست که هرآنچه دوست داشته باشید را میل کنید و عواقبی را نیز برای این کار خود تصور نکنید.

داشتن یک رژیم غذایی متعادل می تواند در حفظ فشار خون متعادل بسیار نقش داشته باشد.

نمک را کم یا آن را کنار بگذارید

3

یکی دیگر از راهکارهایی که برای کاهش فشار خون می توان به کار گرفت، کاهش میزان سدیم دریافتی است. بر اساس یافته های «مایو کلینیک» مردم آمریکا به طور متوسط، روزانه ۳۴۰۰ میلی گرم سدیم دریافت می کنند.

اما یافته های «دایتری گایدلاین فُر امریکن» نشان داده که این میزان باید تا ۲۳۰۰ میلی گرم در روز کاهش پیدا کند و برای افراد بالای ۵۰ سال که به فشار خون بالا یا دیابت مبتلا هستند، باید به ۱۵۰۰ میلی گرم رسانده شود.

بسیاری از غذاهای فرآوری شده و طعم دهنده ها نیز مقادیر بالایی سدیم دارند. بهتر است در هنگام خرید چنین موادی برچسب های روی آنها را مطالعه کنید و تا آنجایی که می توانید از مواد غذایی بدون نمک استفاده کنید. اگر هم می خواهید از طعم دهنده ها استفاده کنید آنها به صورت طبیعی و گیاهی آن مصرف کنید.

اگر کابینت آشپزخانه خود را از طعم دهنده های دیگری پر کنید، باعث خواهد شد از نمک کمتری استفاده کنید و یا آن را به طور کامل کنار بگذارید. پودر سیر، پیاز، کاری، چیلی و فلفل از رایج ترین طعم دهنده هایی هستند که باعث افزایش فشار خون نمی شوند.

اگر هم نمکدان را از روی میز غذا بردارید، به مصرف کمتر آن کمک خواهید کرد خصوصا اگر عادت دارید که در طول خوردن وعده غذایی از آن استفاده بیش از اندازه کنید. نمکدان های روی میز را هم از طعم دهنده های مذکور پر کنید.

اگر هم این نمکدان های مخصوص طعم دهنده های خود را به رستوران بردید و احساس کردید که گارسون ها شما را مورد تمسخر قرار می دهند به آنها در مورد فشار خون بالا بگویید.

رژیم غذایی را بیابید که برای تان کارآمد باشد

4

رژیم غذایی که در آن میوه های تازه، سبزیجات و مقادیر کافی از غلات وجود داشته باشد که چربی کمی هم دارند می تواند باعث پایین نگه داشتن میزان فشار خون شود.

رژیمی که توسط دکتر «تام مور» و همکاران محقق او از دانشگاه پزشکی هاروارد، به کار گرفته شده و به «دَش» معروف است، برای تنظیم میزان فشار خون می تواند موثر باشد.

این رژیم یکی از بهترین رژیم هایی است که اخیرا به کار گرفته شده که حتی در تراز بالاتری از رژیم های مدیترانه ای قرار گرفته است.

در برنامه غذایی دیگری با نام «پریتیکین پروگرم» رژیمی پیشنهاد شده که با کنترل فشار خون از حملات قلبی و چاقی جلوگیری به عمل می آورد. این رژیم به مصرف هرچه بیشتر سبزیجات، میوه، غلات، حبوبات و لوبیا، سبزیجات نشاسته ای و کمی لبنیات کم چرب، سویا و ماهی تاکید دارد.

مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود