چرا بهنوش بختیاری از جراحی بینی خود پشیمان است؟

ایران، پایتخت جراحی زیبایی بینی در جهان است

چرا بهنوش بختیاری از جراحی بینی خود پشیمان است؟

تصویری که در بالا مشاهده می کنید مربوط به بهنوش بختیاری، بازیگر سینما و تلویزیون، پیش و پس از عمل جراحی بینی در چند سال قبل است. عملی که وی بعدها در اینستا نوشته ای، از انجام آن ابراز پشیمانی کرد.

جراحی زیبایی به خصوص جراحی بینی در ایران، از دهه هفتاد شمسی همچون فراگیری اینترنت در کشور، با استقبال گسترده جامعه به خصوص دختران و زنان در استان های مختلف همراه شد. موج جراحی بینی در ایران دو دهه اخیر به قدری افزایش یافت که رقابت برای تحصیل در تخصص های زیبایی، پوست و رشته های مرتبط با این مسائل، به شدت میان دکتر های عمومی که در امتحان دستیاری شرکت می کردند، داغ شد.

داغ بودن رقابت برای پذیرش در رشته های مرتبط با جراحی زیبایی در کشورمان، نشان دهنده تقاضای بالای علاقمندان جراحی زیبایی و همچنین بازار جذاب فعالیت پر سود این حوزه پزشکی لوکس در ایران زمین به شمار می رود. اقتصاد زیبایی در ایران پس از انقلاب به شدت افزایش یافته است به گونه ای که هم از جنبه های انجام عمل های جراحی بعضا غیر ضروری و هم از بعد اقتصاد لوازم آرایشی و بهداشتی وارداتی، ایران مقام نخست خاورمیانه را در اختیار دارد.

روی آوردن به فعالیت های لوکس در میان طیف های مختلف جامعه و صرف میلیاردها دلار ارز ممکلت برای فعالیت های غیر ضروری این عرصه ،در شرایطی میان اقشار جامعه فراگیر شده است که کشور در سخت ترین شرایط اقتصادی نیم قرن اخیر قرار داشته و بیش از سه دهه، در وضعیت تحریم به سر می برد.

بسیار مشاهده شده است که به واسطه فراگیر شدن جراحی زیبایی و لوکس گرایی یا به قول عامه: مدل گرایی بخش هایی از جامعه مردان و زنان ایرانی، برخی از مخاطبان این فعالیت ها، با پول قرضی و وام، به این برنامه ها گرایش پیدا کرده و به قول روانشناسان، چشم و هم چشمی، رونق یافتن اقتصاد زیبایی در ایران را به دنبال داشته است.

n2
گزارش خبرگزاری رویترز از افزایش جراحی بینی در میان بانوان ایران

مقوله ای که به عنوان ناهنجاری در حال گسترش در فرهنگ عامه از آن نام برده می شود که می توان در لایه های جامعه شناسی خودمانی مورد بحث و بررسی قرار داد. در حالی علاقه طیف وسیعی از دختران ایرانی به انجام جراحی های زیبایی (اعم از جراحی لب و سینه و گونه و ….) غیر ضروری افزایش یافته و پول های میلیاردی در این عرصه صرف می شود که اقتصاد این عرصه، ۷ برابر اقتصاد زیبایی در آمریکا با جمعیتی ۵ برابر ایران برآورد می شود.

ایران: رتبه سوم جراحی بینی در جهان

چند روز پیش، دبیر علمی کنگره رینوپلاستی (جراحی بینی) اعلام کرد که طبق بررسی های جمعیتی، سالانه نزدیک به ۱۵۰ هزار جراحی بینی در ایران انجام می شود و به همین خاطر،‌ کشورمان در رتبه سوم جراحی بینی در جهان قرار دارد.

جاالب است که بدانید، بیشترین حجم جراحی بینی در دنیا، در ونزوئلا و کلمبیا انجام می شود که اقتصاد ضعیف و شکننده ای دارند و موج مدل گرایی و زیبایی بین دختران و زنان این کشور که متاثر از فعالیت های زیبایی و مدلینگ و امثالهم است، در رونق این صنعت در کشورهای جهان سوم آمریکای لاتین تاثیر گذار بوده است.

n3
تعداد جراحی بینی در ایران، ۷ برابر جراحی بینی در آمریکا است

ارزان بودن انجام جراحی زیبایی در ایران باعث شده تا این فعالیت در فهرست برنامه های گردشگری سلامت (HEALTH TOURISM) قرار گرفته و ایران شاهد افزایش میزان تقاضای جراحی پلاستیک از سوی گردشگران خارجی باشد که حتی از آمریکا، ‌فرانسه و انگلستان و استرالیا برای انجام عمل های جراحی ارزان قیمت به کشورمان می آیند.

جراحی پلاستیک در ایران، یکی از صورت های شهرت پزشکی و حتی گردشگری ایران در جهان شده است که این موضوع را می توان در لابلای کامنت ها و پیام هایی که گردشگران خارجی در سایت های مطرح گردشگری و شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند،‌ مشاهده کرد.

n4
ایران، ارزان ترین کشور آسیا برای انجام جراحی های زیبایی به شمار می رود

این ویدئو، بخش هایی از عمل جراحی بینی را به تصویر می کشد که شاید شما را از انجام جراحی بینی غیر ضروری در آینده، برحذر دارد.

بازتاب جهانی جراحی بینی در ایران

گسترش فعالیت های جراحی زیبایی به خصوص جراحی بینی در ایران سبب شده تا رسانه های غربی نیز به این موضوع واکنش نشان داده و گزارش های تصویری و ویدئویی بسیاری از بازار پر سود جراحی بینی در کشورمان منتشر کنند.

رویترز، از جمله خبرگزاری های مطرحی است که به موضوعات فرهنگی و اجتماعی در ایران علاقه نشان داده و تا کنون گزارش های مفصلی از فعالیت های پر استقبال در میان بانوان ایران منتشر کرده است که یکی از آنها، مانند گزارش بانوان نینجاکار ایران، بازتاب گسترده ای پیدا کرد.

n6
گزارش رویترز از رونق جراجی بینی در میان بانوان ایرانی

سال گذشته بود که شبکه خبری المانیتور، از افزایش میزان استفاده از مواد غیر استاندارد در فرآیند های جراحی پلاستیک در ایران خبر داد و در ادامه مصاحبه هایی با برخی از قربانیان اعمال جراحی بینی غیر موفق صورت پذیرفت که بازتاب زیادی در رسانه های داخلی پیدا کرد.

n7
گزارش المانیتور از برخی از جراحی های بینی با مواد غیر استاندارد در ایران

در گزارش سال ۲۰۱۳ میلادی المانیتور آمده بود که بر اساس تحقیقی که درباره میزان استفاده از لوازم آرایشی در استان اصفهان انجام شد، حدود ۳۲ درصد دختران بین ۱۵ تا ۱۹ سال، برنامه های ماهواره را از جمله دلایل استقبال گسترده خود از لوازم آرایشی غربی اعلام کردند. در این گزارش به صفحه فیس بوکی اشاره شده است که در آن، کمپین مقابله با روند فزاینده جراحی بینی غیر ضروری و لوکس توسط کاربران مدیریت می شود.

در این کمپین اینترنتی، بیش از ۱ هزار تصویر بینی غیر عمل کرده توسط دختران ایرانی به اشتراک گذاشته شده و از مخاطبان خواسته شده تا از این فعالیت غیر ضروری که سلامت آنها را در کوتاه مدت و بلند مدت تهدید می کند، پرهیز کنند.

n1

شبکه ITV، در گزارشی، ایران را پایتخت جراحی بینی جهان می داند و از مخاطبان خود میخواهد که برای انجام این عمل زیبایی، کشور ایران را در اولویت برنامه های زیبایی خود قرار دهند. سایت THE NATIONAL امارات نیز چندی پیش، با حضور در یکی از اتاق های عمل جراحی بینی در کلینیکی خصوصی در تهران، گزارش مصوری از رونق اقتصاد جراحی زیبایی در کشورمان منعکس کرد که در رسانه های عربی بازتاب یافت.

n8
گزارش دنشنال امارات متحده عربی از رواج جراحی پلاستیک در ایران

در گزارش این سایت اماراتی آمده است که انجام جراحی بینی در ایران، حدود ۱۵۰۰ دلار آمریکا است که ۵ برابر حداقل حقوق ماهانه کارگران ساده در کشور برآورد می شود. نکته جالب در این گزارش آن است که خبرنگار دنشنال در مصاحبه با یکی از جراحان ایرانی، از استقبال گسترده پسران برای انجام جراحی زیبایی بینی خبر می دهد که از ۵ درصد به ۳۵ درصد در دو دهه اخیر افزایش یافته است.

هافتینگتون پست نیز در گزارش سال ۲۰۱۳ خود، درباره اقتصاد زیبایی پر سود جراحی پلاستیک به خصوص جراحی بینی در ایران خبر داد که با استقبال گسترده بانوان کشورمان در دو دهه اخیر مواجه شده است. بخشی از این گزارش، به خبر گاردین استناد شده بود که به دنیای مدل های ایرانی اشاره می کرد.

جالب است که بدانید بر اساس گزارش هافتینگتون پست، انجام جراحی پلاستیک به خصوص جراحی بینی غیر ضروری در میان زنان ایرانی مهاجرت کرده به ایالات متحده آمریکا نیز در سال های اخیر روند صعودی به خود گرفته است. موضوعی که در گزارش FACIALPLASTIC هم منعکس شد.

این فقط رسانه های غربی نیستند که درباره روند فزاینده جراحی بینی در ایران، گزارشات مفصلی منتشر می کنند. بلکه در سایت آمازون ،‌کتاب های بسیاری وجود دارد که نویسندگانشان، در فصول مختلف این کتاب ها، به بازار پر رونق جراحی بینی در ایران اشاره دارند. نمونه متن یکی از این کتاب ها را در زیر مشاهده می کنید.

n9
تصویر متنی از کتاب بیداری زیبایی اثر آنتونی ناپلئون- استقبال زنان ایران به جراحی بینی

این کتاب که بیداری زیبایی (AWEKNING BEAUTY)‌ نام دارد، در سال ۲۰۰۳ میلادی به قلم پروفسور آنتونی ناپلئون منتشر شد و یکی از دلایل رونق جراحی بینی را به نسل دیجیتالی (DIGITAL GENERATION) نسبت می دهد. در این کتاب، یکی از دلایل استقبال دختران و زنان جوان به جراحی های زیبایی، برداشت نادرست آن ها از تعریف زیبایی و خاص بودن است که زمینه رونق یافتن اقتصاد زیبایی را سبب می شود.

بایدها و نبایدهای جراجی بینی در ایران

باوجود روند فزاینده جراحی زیبایی بینی در کشورمان، برخی از جراحان هم هستند که از متقاضیان این عمل های زیبایی میخواهند که از انجام این جراحی غیر ضروری، پرهیز کنند. دکتر عباس زاده، فوق تخصص جراحی زیبایی و ترمیمی معتقد است که در بسیاری موارد مشاهده می شود که فرد نیاز به عمل جراحی ندارد، اما به خاطر نداشتن اعتماد به نفس، خود زشت پنداری یا به واسطه مسایل مد پرستی، اقدام به عمل زیبایی می کند.

وی یکی از متداول ترین تصورات اشتباه در میان دخترانی که عمل زیبایی بینی را انجام می دهند، انتظار یک شکل بودن می داند و معتقد است: متاسفانه بسیاری از افرادی که عمل زیبایی انجام می دهند، انتظار دارند که عمل آنها دیده شود، در حالی که عمل بینی، در راستای اصلاح نقص هاست و نباید همه بینی ها، یک مدل باشند.

او نسبت به بروز مشکلات تنفسی در افرادی که بینی آنها خیلی کوتاه میشود، هشدار داد.

افزایش کلینیک های زیبایی که در شبکه های اجتماعی نیز بسیار فعالیت دارند سبب شد که در شهریور امسال، مدیرکل بازرسی سازمان غذا و دارو، درباره استفاده شهروندان از کلینیک های پزشکی غیر قانونی برای انجام جراحی بینی، هشدار دهد. وی از شهروندان خواست در مراجعه به این اماکن، نسبت به استفاده از تجهیزات مصرفی پزشکان اطمینان حاصل پیدا کرده تا مواد مصرفی با برچسب سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت استفاده شود.

وقتی بهنوش بختیاری ابراز ندامت می کند . . .

سال ۹۳ بود که بهنوش بختیاری، از بازیگران سینما و تلویزیون ،که اکنون پر مخاطب ترین صفحه ایرانیان در شبکه محبوب اینستاگرام را با بیش از ۵ میلیون مخاطب در اختیار دارد، از انجام جراحی بینی خود ابراز تاسف کرد.

بهنوش بختیاری در زیر عکس قدیمی خود نوشت:

«روزی روزگاری در نوجوانی من اشتباه بزرگی کردم و دلیلش احساس خود کم‌بینی و نداشتن اعتماد به نفس بود. بینی نمی‌گویم فوق‌العاده، ولی متناسبم رو عمل کردم. هرگز فکر نمی‌کردم بازیگر بشم. الانم پشیمونم و به همه می‌گم صورتی که خدا بهتون داده زیباترین حالتشه. چهره خودتو، وجود خودتو دوست داشته باش. هر چیزی اصلش بهتره. مخصوصاً بازیگر اصلا نباید دست به صورتش بزنه، اما خدائیش دمم گرم که راحت راجع به این موضوع با مردمم که از خودم می‌دونمشون حرف می‌زنم.

مسلماً اکثریت آدما این روزا جراحی می‌کنن و هم در میان بازیگران و هم مردم عادی تعداد عمل‌های متعدد زیاده و فقط من نیستم که راجع بهم انقدر صحبت میشه. هستند کسانی که به کل منکر جراحی میشن اما من صادقانه می‌گم و حتی اجازه می‌دم تو فیلما باهام شوخی بشه و اگه این باعث طنز میشه و شادی لحظه‌ای آدما رو فراهم میاره، انقدر جنبه‌ام بالا هست که مشکلی با این شوخی ندارم. ولی من فقط و فقط یک بار عمل کردم. آخه شنیدم که میگن همه جاش عملیه. نه عزیزانم، اینطور نیست.»

n10
بهنوش بختیاری نخستین بازیگر ایرانی نیست که از عمل بینی ابراز پشیمانی می کند

او اینطور ادامه می دهد:

«خدا رو شکر که اگه خیلی چیزا رو ندارم، صداقت و شجاعت دارم و راجع به اشتباهم حرف می‌زنم. جالب اونایی هستن که ادعا می‌کنن با پنج عمل زیبایی خدادادی زیبان. من اگه یک درصد فکر می‌کردم بازیگر میشم اینکارو نمی‌کردم. اما نصیحتم اینه که اگه واقعا ناراحتید از چهرتون فقط برید جلوی آینه خدا رو شکر کنید که تن سالمی دارید و خدا شاهد است که من تابحال هیچ صورت زشتی در این دنیا ندیدم.

باطن نازیبا باعث خجالته نه صورت. هر کی دلش زیباست، چشماش قشنگه. اگه دروغ نگی و قضاوت نکنی و غیبت نکنی و تهمت نزنی جذاب‌ترین لب و بینی دنیا رو داری. انرژی صورت فقط از درونه و اگر احساس زشتی کردی بدون یه چیزی اون اعماق وجودت غلطه و مواظب گناهامون باشیم که قربونش برم خداوند تمام افکارت رو میاره توی صورتت. آیا تا حالا شده کسی بهت حسادت کنه و اینو توی صورتش نبینی؟؟

همه باهوشن و همه همه چیزو میفهمن. تنها چاره اینه که صادق و خوش‌فکر و خوش‌قلب باشی و به فکر افراد احترام بگذاری تا صورتم پر از انرژی مثبت بشه.»

n11
شراره رخام، قبل و بعد از عمل جراحی بینی

البته این فقط بهنوش بختیاری در میان کاروان سوپر استارهای پرده نقره ای ایران نیست که انجام جراحی پلاستیک غیر ضروری را کاری اشتباه در زندگی حرفه ای خود می داند. چند سال پیش، شراره رخام نیز در برنامه تلویزیونی کافه سوال، از کاهش میزان پیشنهادهای کاری به خود به واسطه انجام جراحی زیبایی لب خبر داد که بازتاب گسترده ای پیدا کرد.

جنجال های جراحی بینی ادامه دارد…

داستان جراحی های بینی در ایران فقط به بازیگران ایرانی خلاصه نمی شود که هر ازگاهی در قاب سینما و تلویزیون، نگاه ها و بحث های زیادی را به سمت خود می کشانند. تابستان امسال بود که حضور یکی از چهره های سرشناس فیلم های غیر اخلاقی در تهران برای انجام جراحی بینی، خبر ساز شد.

این بازیگر در اولین پست اینستاگرامی‌اش، عکسی سلفی با عینک آفتابی و روسری منتشر کرد و نوشت: “من تعطیلات را در ایران سپری کردم. ایرانیان بسیار مهربان و بخشنده‌اند و حتی اگر تو را نشناسند هم هرکاری از دستشان بربیاید برایت انجام میدهند.

بینی من صاف نیست و ایرانیان بهترین جراح بینی در جهان هستند ولی بینی من مشکلی ندارد”.

در همین حال، معاون پارلمانی و امور کنسولی وزارت امور خارجه اعلام کرد که «کندی چارمز»، چهره معروف فیلم های خیر اخلاقی غربی، با نام مستعار و از طریق یکی از آژانس های مسافرتی تهران با نامی دیگر درخواست روادید داده بود.

n12
تصویر پست اینستاگرامی جنجالی کندی چارمز از سفر تابستانی به ایران

شبکه خبری راشاتودی در گزارشی درباره سفر جنجالی این فرد به کشورمان اعلام کرد که وی علاقه زیادی به جراحی پلاستیک داشته و تا کنون سه بار سایر اندام خود را زیر تیغ جراحان برده است.

پدیده ای به نام «خوشگل های بازاری»

به هر حال، جراحی بینی در پایتخت جراحی بینی جهان، همواره مقوله ای خبر ساز است که با استقبال رسانه های داخلی و بین المللی روبرو می شود. اینکه گردشگری سلامت، ایران را به هاب خاورمیانه و آسیا تبدیل کند، پدیده ای ارزشمند و ستودنیست، اما به هر حال، نباید رواج تبلیغات شبکه های اجتماعی در ترغیب و تشویق بانوان جوان ایرانی به فعالیت های زیبایی غیر ضرور را از ذهن دور کرد.

مقوله ای که اگر فرهنگ سازی درستی برای آن صورت نگیرد،‌ نسل آینده ایرانیان را با چهره های فانتزی و مصنوعی در خیایان ها روبرو خواهد کرد که جذابیت های دهه هشتاد و نود را نداشته و شاید این موضوع، به عنوان یک ناهنجاری فرهنگی، بستر مشکلات دیگری را در جامعه به دنبال آورد که کمرنگ شدن چهره شرقی دختران ایرانی، یکی از آن موارد از جنبه زیبایی شناسی خواهد بود.

n5
جراح بینی، در حال بررسی نقشه جراحی بینی بیمار در اتاق عمل بیمارستان است

در این ویدئو یک دقیقه ای، آن دسته از بینی هایی که نیاز به جراحی ندارند معرفی شده است. به نظر شما چه عواملی منجر به ترغیب بانوان ایرانی به انجام عملی زیبایی بینی میشود؟

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۱۱ نظر

ورود

  • جاسم آذر ۳, ۱۳۹۵

    من فقط موندم جراحی زیبایی بە دنبالچە نرسە خوبە…

  • راحله آذر ۳, ۱۳۹۵

    سلام و شب بخیر
    خیلی خیلی خیلی من خوشم اومد از این گزارش
    خوشگل بازاررررررررررررررررررررررررررررری واقعا درررررررررسته
    احسنت
    عکسها فوق العادس
    ندیده بودم

  • سمیرا عباسی آذر ۳, ۱۳۹۵

    مرسی از دوستان برای معرفی این لینک
    بهنوش واقعا فوق العاده و مهربون و صادق است
    چندتا مثل اون پیدا میشه که اینقدر راحت بگه؟
    باید ازش یاد گرفت
    جالب بود

  • امیر آذر ۳, ۱۳۹۵

    دمش گرم
    خیلی شجاع و فعاله. بیشتر خوشم اومد از این ستاره
    cool

  • فربد آذر ۴, ۱۳۹۵

    woooowwwwwwww
    اون چارمز تهران بوده؟ شوکه شدم شبی 🙂
    لینک ها عالین. بهنوش واقعا شجاعه. آفرین.
    هر دم از این باغ بری می رسدا

  • رعنا جهرمی آذر ۴, ۱۳۹۵

    واقعن پول رو بعضیا چطوری حروم میکنند 🙂

  • فریبا شوقی آذر ۴, ۱۳۹۵

    دم بهنوش گرم
    خوشم میاد ازش. واقع بینه
    مرسی مرسی

  • سحر آذر ۵, ۱۳۹۵

    درود
    عکسهای جراحی بینی محشر بود. تا حالا ندیده بودم
    بهنوش یه هنرمند مسئوله به نظرم. کارش درسته. حقیقت رو میگه راحت
    آفرین

  • میثم آذر ۵, ۱۳۹۵

    خوشگل های بازاری، خعلی با حال بود
    تنکیو وری ماچ 🙂

  • لیلا آذر ۶, ۱۳۹۵

    اووووه
    کندی چارمز ایران بوده؟ الان فهمیدم.
    آفرین به بهنوش به قول بچه ها

  • mona مرداد ۲۵, ۱۳۹۹

    من سه هفتس ک بینیمو عمل کردم.وخیلی پشیمونم.فک میکنم زشت شدم ووقنی میخندم خندم ب زیبایی قبل نیست.البته شایدالان ورم داشته باشه.یاعادت نکردم ب چهره‌جدیدم.امروزکلی گریه کردم.نمیدونم چیکارکنم.خانوادمم ب شدت مخالف جراحی بودن.وقتی چسب نمیزنم ب بینیم فک میکنم خیلی زشتم.من میخاستم طبیعی عمل کنم.یکم نوک دماغم سربالا شده‌ویکم‌کوتاه.و دکترمم گفت دماغت طبیعی عمل شده اماخودم فک نمیکنم.کاش بعدا تغییرکنه .چون اینجوری افسردگی شدیدمیگیرم.خدایامنوببخش ناشکری کردم.