سرگذشت آنگلا مرکل؛ شیمی دان کوانتومی که قدرتمندترین زن جهان شد

سرگذشت آنگلا مرکل؛ شیمی دان کوانتومی که قدرتمندترین زن جهان شد

دنیای سیاست، پیچیدگی های خاص خودش را دارد و هر کسی نمی تواند به آن ورود پیدا کند. کسانی که می خواهند به این عرصه وارد شوند، باید بسیاری از مسائل را نادیده بگیرند و از زاویه ای دیگر اتفاقات را بسنجند. مردان و زنان زیادی را می شناسیم که توانسته اند با هوش و ذکاوت خود، مدارج بالای سیاسی را طی نموده و به بالاترین سطح در این زمینه برسند.

اگر به عنوان قاعده ای کلی به مسئله نگاه کنیم، مردها معمولا در سیاست موفق تر هستند. اما این بدان معنا نیست که زنان نمی توانند پیشرفت داشته باشند. یکی سیاست مداران موفق زن در دنیای امروز، «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان است که به عنوان قدرتمند ترین بانوی جهان شناخته می شود.

او در زمینه فیزیک کوانتوم دکترای خود را گرفته و سپس اداره امور قوی ترین اقتصاد اروپا را به دست گرفته است. ما قصد داریم به مناسبت تولد آنگلا مرکل، نگاهی به زندگی او داشته باشیم. در ادامه همراه باشید.

آنگلا کاسنر، هفدهم جولای سال ۱۹۵۴ میلادی، در شهر هامبورگ آلمان غربی متولد شد

pic-1-w700

هرست کاسنر و هرلیند کاسنر، پدر و مادر وی بودند. آقای کاسنر یک کشیش بود و همسرش نیز تدریس زبان را در پیش گرفته بود. بعد از به دنیا آمدن خانم مرکل، پدر او خانواده را به منطقه تمپلین نزدیک به شهر برلین منتقل کرد. کودکی او در سایه پلیس مخفی گذشت. مرکل خیلی زود یاد گرفت که باید حواسش را به همه چیز جمع کند.

او ذاتا یک ایده آل گرا بود و توانست در تحصیلاتش سرآمد باشد

pic-2-w700

خانم مرکل توانست در دروس خود به ویژه ریاضی، علوم و زبان، موفق ظاهر شود. والدینش قصد داشتند او را در سن نوجوانی به عضویت سازمان جوانان کمونیست ها در بیاورند تا مهارت های وی در سیاست افزایش یابد. بعد از عدم موفقیت در درس فیزیک دوره دبیرستان، مرکل تصمیم گرفت برای کسب مهارت در موضوع مذکور، فیزیک را در دانشگاه لایپزیگ ادامه دهد.

او به یک فیزیک دان تبدیل شد

pic-3-w700

وی که در میان هم کلاسی هایش مشهور بود، مورد توجه فردی به نام «اولریش مرکل» قرار گرقت. این دو همدیگر را در یک سفر ملاقات کرده بودند. آن ها در سال ۱۹۷۷ میلادی با یکدیگر ازدواج کردند. او سال بعد از آن نیز توانست در زمینه فیزیک و کاربرد آن در شیمی، از دانشگاه مدرک بگیرد. وی تحصیلات خود را ادامه داد و به آکادمی نخبگان آلمان راه یافت. مرکل دکترای شیمی کوانتوم را در سال ۱۹۸۶ میلادی گرفت.

او با استفاده از سوابق تحصیلی بسیار خوب، از دست رژیم سرکوب گر آلمان شرقی رهایی یافت

pic-4-w700

بعد از اخذ مدرک، وی به عنوان شیمی دان در آکادمی علوم مشغول به کار شد و به عنوان یکی از معدود زنان این مرکز، به فعالیتش ادامه داد. مرکل به این نتیجه رسیده بود که تحصیلات عالی می تواند از او در برابر حکومت آلمان شرقی محافظت کند. او و شوهرش در سال ۱۹۸۲ از یکدیگر جدا شدند. صدر اعظم آلمان بعدها با «یوآخیم زاور» استاد شیمی ازدواج کرد.

مرکل همواره برای کارهای روزمره و برنامه های خود احترام زیادی قائل بوده است

pic-5-w700

در نهم نوامبر سال ۱۹۸۹ میلادی، او همزمان با تخریب دیوار برلین، مانند هر پنجشنبه به سونا رفت و کارهای خودش را دنبال نمود. تصمیم مرکل برای در پیش گرفتن این رویه، تضاد رفتاری او با بسیاری از مردم را نشان داد. 

باز کردن جعبه ها نخستین شغل صدر اعظم آلمان در دنیای سیاست بود

pic-6-w700

او در سال ۱۹۸۹ روند شغلی خود را تغییر داد و به فعالان حزب بیداری دموکراتیک پیوست. نخستین شغل او، باز کردن جعبه های کامپیوتر و سر هم بندی آن ها بود. وی یک سال بعد به عنوان سخنگوی حزب انتخاب شد و نام تشکیلات را «اتحاد برای آلمان» گذاشت.

او نمونه کمیابی در دنیای سیاست است

pic-7-w700

وی به عنوان یک زن و دارنده مدرک دکترا در زمینه شیمی کوانتوم، توانست خیلی زود در دنیای سیاست جا بیفتد. مرکل به عنوان سخنگو نیز ظاهر خود را تغییر نداد و برای همین مسئله مورد سرزنش قرار گرفت. همتایان مرد او از پوشش وی ناراضی بودند و پیشنهاد خرید لباس برای مرکل را مطرح کردند.

مرکل در مسائل سیاسی سرآمد بود

pic-8-w700

وی با پیوستن به اتحادیه دموکرات های مسیحی، توانست به پیشرفت خود در زمینه سیاست ادامه دهد. او توسط «هلموت کوهل» رهبر اتحادیه، برای پست ها و مقام های متعددی در نظر گرفته شد. آقای کوهل، خانم مرکل را به سمت وزیر زنان منصوب کرد. وی بعدها به عنوان وزیر محیط زیست هم فعالیت نمود و بر موضوعات بحث برانگیزی مانند ایمنی هسته ای نظارت کرد.

مقاله آتشین او، استعفای رئیسش را به همراه داشت

image-72025-galleryv9-jroc-72025-w700

آقای کوهل بعد از آن که با اتهاماتی درباره چگونگی تامین بودجه برای حزب مواجه شد، در سال ۱۹۹۹ میلادی استعفا داد. رئیس دفتر سابق نخست وزیر بریتانیا در این رابطه می گوید: “یکی از ابهاماتی که درباره خانم مرکل وجود دارد، این است که آیا او یک سیاست مدار بی رحم است یا خیر. کاری که مرکل با رقبای حزبی خود انجام داد، بسیار وحشتناک است. او همه آن ها را کنار زد.”

او بعد از این ماجرا تاریخ ساز شد

pic-10-w700

چهار سال بعد، مرکل به عنوان دبیر کل حزب انتخاب شد و نخستین زن آلمانی لقب گرفت که رهبری یکی از احزاب قدرت مند را در دست می گیرد. وی فعالیت های خود علیه «گرهارد شرودر» رهبر حزب حاکم سوسیال دموکرات را آغاز نمود.

رای دهندگان او را به عنوان فردی با شخصیت می شناختند

pic-11-w700

در طول یکی از مناظره های انتخاباتی، شرودر فریاد زد و گفت که مرکل باید بازنده بودنش را قبول کند. صدر اعظم فعلی آلمان، به آرامی و مودبانه پاسخ داد و از این استراتژی، برای تضعیف رقیبانش استفاده کرد. مردم نیز مرکل را به عنوان سیاست مداری با شخصیت شناختند. او مدت کوتاهی پس از این ماجرا، به عنوان صدر اعظم انتخاب شد.

او برای کمک مالی گسترده به ۱۹ کشور، میانجی گری کرد

angela-merkel-w700

یکی از شاخص ترین کارهایی که او در دوران سیاسی اش انجام داده، مدیریت بحران اقتصادی کشورهای اروپایی بوده است. بعد از آن که کشورهای زیادی به ناتوانی در مدیریت بدهی ها اعتراف کردند، مرکل تمام گزینه های موجود را قبل از موافقت برای کمک مالی گسترده، مورد بررسی قرار داد. او به خاطر تعلل در تصمیم گیری و سر سخت بودن، مورد انتقاد قرار گرفت.

او در سیاست های خود از روشی علمی استفاده می کند

pic-13-w700

مرکل در این رابطه می گوید: “مردم مرا به تعلل و عدم تصمیم گیری سریع متهم می کنند. بررسی تمام گزینه ها برای من از اهمیت زیادی برخوردار است. در پیش گرفتن سیاست های درست و پرهیز از انجام کارهای غیر عملی، موضوعی است که من به آن اهمیت می دهم. من درباره تصمیم خود یک روز کامل فکر می کنم و جوانب متعددی مانند عواقب ناشی از آن، نظر مردم، دیدگاه روزنامه نگاران و بیانات منتقدان را به دقت می سنجم.”

وی اهل عقب نشینی در برابر همتایان مرد خود نیست

pic-14-w700

هنگامی که مرکل به عنوان صدر اعظم به روسیه سفر کرده بود، پوتین به او یک سگ اسباب بازی مخملی هدیه داد. نکته جالب اینجاست که او اواسط دهه ۹۰ میلادی مورد حمله یک سگ قرار گرفته بود. مرکل در سفر بعدی کار جالبی انجام داد و یک سگ مشکی را همراه خود به اتاق آورد. وی بعدها علت رفتار پوتین را ضعف دانست. او در این رابطه گفت: “پوتین از ضعف خود وحشت دارد. روسیه به هیچ جا نرسیده و اقتصاد و سیاست ناموفقی دارد.”

او به خاطر داشتن تیم فوتبال قهرمان جام جهانی ستایش می شود

pic-15-w700

مرکل نخستین صدر اعظمی است که به خاطر حمایت های ورزشی مورد قدردانی قرار می گیرد. تیم آلمان او را برای مجموعه خوش یمن می دانست و نام «Muttivation» را برایش در نظر گرفته بود. «Mutti» به معنای مادر است. دیدار با اعضای تیم هنگام برگزاری مسابقات جام جهانی، اهمیت وی به خواسته ها و علایق مردم را نشان می دهد. آنگلا مرکل قدرتمند ترین زن جهان است.

منبع: businessinsider
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۳ نظر

ورود