عاداتی در جهت سلامتی که علاوه بر توصیه هایی برای کنار گذاشتن شان، بهتر است ادامه پیدا کنند [اینفوگرافیک]

از میزهای ایستا تا رژیم های سم زدا

عاداتی در جهت سلامتی که علاوه بر توصیه هایی برای کنار گذاشتن شان، بهتر است ادامه پیدا کنند [اینفوگرافیک]

همگی ما عاداتی را داریم که انجام آنها یا از ابتدا در ما نهادینه شده اند و یا بر اثر توصیه های دوستان و آشنایان، در خود به عادت تبدیل کرده ایم. برخی از این عادات و بدون اینکه بدانیم برای مان زیان هایی را به همراه دارند و برخی دیگر هم بدون آنکه از آنها آگاهی کافی داشته باشیم، مفید هم هستند.

به عنوان مثال اینکه از خوردن زیاد غذا پرهیز کنیم، به ما توصیه شده است. اما آیا این کار اگر تبدیل به عادت شود، درست است؟

یا اینکه خوردن مولتی ویتامین ها اگر به عنوان یکی از عادات ما به شمار آیند، برای سلامتی مان مفید هستند؟

پاسخ به این سئوالات ممکن است موجبات تعجب شما را به وجود آورند. در این نوشته به بررسی برخی از عاداتی خواهیم پرداخت که علی الرغم تصور رایج ما از انجام آنها، چندان هم سلامت به نظر نمی رسند.

100

به بررسی جداگانه و علمی هر کدام از موارد خواهیم پرداخت. در مرور آنها با ما همراه باشید:

۱- استفاده از میزهای ایستا به جای نوع نشسته آنها 

1

در مطالعه اخیر انجام پذیرفته شده در میان ۴۰۰۰ آمریکایی نشان داده شده که ایستادن در مقایسه با نشستن درجلوگیری از میزان مرگ و میر مزیتی به شمار نمی رود.

البته ایستادن در کوتاه مدت، می تواند باعث سوزاندن کالری شود. بنابریان اگر نگران وزن تان هستید آن وقت می توانید بیشتر بایستید.

۲- استفاده از توالت های فرنگی عمومی 

2

ویروس هایی از جمله «اچ آی وی» و «هِرپِس» خارج از بدن گرم انسان جایگاهی برای بقا ندارند. زمانی که شما بر روی توالت فرنگی عمومی می نشینید، حتی اگر قبل از شما هم فردی مبتلا به یکی از این ویروس ها روی آن نشسته باشد، نمی تواند باعث انتقال چنین ویروس هایی به شما شود.

باید اضافه کرد که خود بدن همانند یک سد عمل کرده و از ورود چنین ویروس هایی به بدن خودداری می کند. البته این را هم باید در نظر داشت که اگر زخم سرباز یا بریدگی بر روی پوست بدن وجود داشته باشد، بهتر است بیشتر احتیاط شود.

۳- پرهیز از پرخوری 

3

اگر شما همانند حدود یک درصد از آمریکایی ها به بیماری سلیاک مبتلا نیستید، پرخوری دشواری را برای تان به وجود نخواهد آورد.

در واقع مطالعات نشان داده که در میان افرادی که مستعد نفخ کردن هستند، چه ترکیبات گندم در رژیم غذایی آنها وجود داشته باشد و چه نه، به این عارضه دچار می شوند. پس اگر دوست دارید شیرینی مورد علاقه تان را بخورید، همین الان این کار را انجام دهید.

۴- نوشیدن شیر نارگیل

4

یکی از نوشیدنی هایی که در طول چند سال اخیر رواج بسیاری پیدا کرده، شیرنارگیل است. درست است که بادام پروتئین قابل توجهی دارد اما در یک لیوان شیرنارگیل تنها ۲ درصد بادام وجود دارد و می توان گفت که تقریبا بدون پروتئین است.

دیگر ویتامین ها هم به این نوشیدنی افزوده شده وگرنه در خود آن وجود ندارد. بنابراین اگر واقعا به دنبال نوشیدنی هستید که بتواند برای سلامتی تان مفید باشد، به سراغ سویا شیر، سرشیر و شیر کم چرب باشید.

۵- مصرف آبمیوه طبیعی

5

زمانی که شما میوه را آب می گیرید، در واقع تمام فیبر موجود در آن را خارج ساخته و آنچه را که میل می کنید، تنها خواهد توانست تا وعده بعدی غذایی که میل می کنید، شکم شما را پر و حال تان را بهتر کند.

در مصرف کوتاه مدت نوشیدنی خصوصا نوع حاوی شکر، می تواند در برخی از انواع رژیم های لاغری تاثیر داشته باشد اما انرژی کمی را به بدن می رساند. در طولانی مدت و به دلیل وابستگی عضلات بدن به پروتئین، ماهیچه ها شل شده و با گذشت زمان ممکن است توده های عضلانی بدن خود را از دست دهید.

۶- روش تمیز کردن گوش با شمع 

99

در این روش، شمع روشنی را در داخل حفره گوش قرار می دهند. افرادی که این روش را به کار می گیرند بر این باورند که با این کار، جرم های داخل گوش راحت تر خارج می شوند. اما بر اساس نتایج علمی بدست آمده از «کلینیک مایو» این کار تاثیر چندانی ندارد.

همچنین نشان داده شده، این کار نه تنها می تواند باعث سوزاندن صورت، مو، گوش و یا کف سرتان شود بلکه گاهی به جای خارج کردن جرم های داخل گوش، آنها را به عمق بیشتری نیز می برد.

۷- عدم استفاده از ماکروویو 

6

حتما همگی ما در مورد اینکه ماکرو وسیله مناسبی برای گرم کردن مواد غذایی نیست، چیزهایی شنیده ایم اما این باورها چندان هم درست نیستند. با نفوذ موج های گرما به داخل مولکول های غذا، این مولکول ها به تحرک درآمده و به سرعت گرم می شوند.

نه تنها در مورد ماکروویو بلکه در کل هر نوع وسیله گرم کننده دیگری همچون شعله گاز می تواند باعث از بین بردن اثر برخی از مواد غذایی شود. بنابراین حتی شاید بتوان گفت که ماکرو به دلیل حرارت کوتاه تری که به ماده غذایی وارد می کند، برای گرم کردن آن بهتر از شعله گاز هم باشد.

۸- استفاده از ضدعفونی کننده دست 

7

اگر در طول روز و به صورت مدام، دست های تان را می شویید، استفاده از چنین ضدعفونی کننده هایی ضرورتی ندارد. به علاوه چنین موادی نمی تواند تمام جرم هایی را که آب و صابون قادر به از بین بردن آنهاست را بکشد.

۹- مصرف مولتی ویتامین ها 

8

نزدیک به نیمی از بزرگسالان، هر روز ویتامین مصرف می کنند. اما سال ها پژوهش نشان داده که هیچ توجیهی برای چنین مصرفی وجود ندارد.

البته این بدان معنا نسیت که بدن به هیچ نوع ویتامینی برای بقا نیاز ندارد. ویتامین هایی چون «ویتامین آ»، «سی» و «ای» به عنوان مثال ضروری هستند و بدون وجود آنها بدن قادر به تبدیل غذا به انرژی نیست و به بیماری هایی مرتبط با کمبود ویتامین هایی این چنینی دچار می شویم.

تحقیقات و پژوهش های انجام پذیرفته نشان می دهد که میزان مورد نیاز از این ویتامین را از طریق مواد غذایی که مصرف می کنیم، تامین می کنیم و نیازی به استفاده از ویتامین های مکمل نیست.

۱- پرهیز از مصرف MSG

9

مونو سدیم گلوتامات یا MSG، ترکیبی است که به بسیاری از غذاها و برای دادن طعم به آنها افزوده می شود. 

MSG، در برخی از مواقع نشانه هایی همانند بی حسی در گردن و رخوت و خستگی را به دنبال دارد که از آن به «سندروم رستوران چینی» یاد می شود. خوردن این ماده نیست که ایجاد مشکل می کند اما پرخوری می تواند در این مورد به خصوص نقش داشته باشد.

۱۱- شکستن قلنج انگشتان 

10

تا همین اخیرا هم این تصور می شد که شکستن قلنج انگشتان می تواند برای مفاصل ایجاد آسیب هایی را کند. اما مطالعات اخیر انجام پذیرفته بر این امر نشان داده که این باور کاملا نادرست است.

پروفسور «گرگ کاوچوک» که هدایت گروه پژوهشی دانشگاه توانبخشی «آلربتا» را در مطالعه اخیر PLOS بر عهده داشت در این باره می گوید: “بر خلاف تصور ما از شکستن انگشتان و آسیب مفاصل، شگفت آور است که بگوییم این کار مفید هم هست.”

برای اطلاع بیشتری می توانید به مقاله شکستن قولنج انگشتان، ممکن است مفید هم باشد مراجعه کنید.

۱۲- گرفتن رژیم های غذایی سم زدا 

11

در واقع هیچ فردی نیازی به سم زدایی ندارد مگر آنکه سمی به بدنش وارد شده باشد. در بدن ما به طور طبیعی فیلتری برای انجام چنین سم زدایی وجود دارد. دو عضو اصلی بدن یعنی کبد و کلیه این کار را به طور خودکار انجام می دهند.

تا مادامی که این دو عضو به خوبی کار می کنند و کار سم زدایی را از بدن انجام می دهند، نیازی به گرفتن هیچ نوع رژیمی برای سم زدایی از بدن وجود ندارد.

منبع: businessinsider
دیجیاتو
بدون نظر

ورود