از «پرنسس دایانا» تا «مارگارت تاچر»؛ ۲۵ هنرپیشه ای که نقش شخصیت های سیاسی و هنری را بازی کردند

از «پرنسس دایانا» تا «مارگارت تاچر»؛ ۲۵ هنرپیشه ای که نقش شخصیت های سیاسی و هنری را بازی کردند

روزیاتو امروز قصد دارد تا عاشقان پرده نقره ای را با بخشی از تاریخ سینمای معاصر جهان آشنا کند. جایی که سخن از چهره های کاریزماتیک و بیان تصاویری از زندگی شخصیت های فرهنگی، سیاسی و هنری جهان بر پرده هنر هفتم دارد و با مرور آن، بخشی از تاریخ سینمای معاصر را از مرلین مونرو تا مارگارت تاچر یادآوری خواهیم کرد.

در نیم قرن اخیر، فیلم های سینمایی بسیاری درباره شخصیت های فرهنگی، سیاسی، نظامی، موسیقی، سینمایی، علم و حتی ورزشی توسط کارگردانان شهیر و حتی غیر مطرح سینما ساخته و تولید شده است که البته هر یک، به واسطه روایت داستانی از زندگی شخصیت مورد نظر، با استقبال ها و انتقادات گسترده ای هم روبرو شده اند.

اما به هر حال، فیلم هایی که در ژانر بیوگرافی شخصیت های واقعی حال یا گذشته جهان طراحی و ساخته می شوند، از جمله موضوعات مورد علاقه عاشقان دنیای هنر هفتم بوده که همواره واکنش های مثبت و منفی بسیاری را با خود همراه کرده اند. در سالهای اخیر، دنیای سینما، با فیلم های بیوگرافی مطرحی چون استیو جابز و بانوی آهنی که یادآور استیو جابز فقید و مارگارت تاچر بود، ژانر بیوگرافی را همچنان زنده نگهداشته است.

ژانری که البته در کوران ملودرام های عاشقانه و ژانر علمی تخیلی و انیمیشن، تا حدودی ژانر درجه چندم محسوب می شود.

در گزارش امروز، شما را با ۲۵ هنرپیشه غربی آشنا می کنیم که در دهه های اخیر، در نقش شخصیت های معروف دنیای فرهنگ و هنر و سیاست، ایفای نقش کرده اند و بعضی بخاطر بازی زیبا، جذاب و تاثیرگذار، شایسته دریافت جوایز معتبر بین المللی از آکادمی های گوناگون نیز شده اند.

با ما همراه باشید در پرتره نگاری امروز روزیاتو .

نائومی واتس در نقش پرنسس دایانا

d2

نائومی واتس (Naomi Wats)، هنرپیشه انگلیسی بود که در سال ۲۰۱۳ میلادی، در فیلم زندگی نامه ای پرنسس دایانا (DIANA) به کارگردانی الیور هرشبیگل ایفای نقش کرد. درباره این فیلم در این لینک اطلاعات تکمیلی ارائه شده است.

مریل استریپ در نقش املین پانکهورست

d3

مریل استریپ (Meryl Streep) در سال ۲۰۱۵ میلادی در نقش املین پن هرست (Emmeline Pankhurst) در فیلم حق رای ایفای نقش کرد و تلاش های این فعال حقوق زنان را به تصویر کشید. این فیلم به جنبش طرفداران حق رای زنان در بریتانیا در اوایل قرن بیستم می‌پردازد و نخستین فیلمی است که اجازه پیدا کرده در پارلمان بریتانیا فیلمبرداری شود.

سارا گورن این فیلم را کارگردانی کرد. با وجود ۱۴ میلیون پوند هزینه ساخت، ۳۲ میلیون کسب نمود. بسیاری معتقدند که تشابه چهره مریل استریپ با املین، فعال بریتانیایی، از جمله موارد جذابیت ساز این درام-بیوگرافی به شمار می رود.

مایکل فاسبندر در نقش استیو جایز

d4

استیو جابز، رهبر فقید و تاثیرگذار اپل که برخی او را یکی از ۳ معمار عصر دیجیتال در کنار استیو ووزنیاک و بیل گیتس قرار می دهند، موضوع فیلم های سینمایی در چند سال اخیر شده است. فردی چون مایکل فاسبندر (Michael Fassbender) توانست در فیلم استیو جابز، نقش او را بازی کند.

تا کنون ۲ فیلم در سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۵ درباره رهبر اپل ساخته شده است.

این فیلم زندگی‌نامه‌ای درام، به نویسندگی آرون سورکین و کارگردانی دنی بویل، محصول سال ۲۰۱۵ کشور آمریکا است؛ که در تاریخ ۹ اکتبر ۲۰۱۵ به اکران درآمد.

فیلم براساس کتاب «استیو جابز» به قلم والتر ایزاکسون، نویسنده و زندگی نامه‌نویس آمریکایی، ساخته شده‌ است. مایکل فاسبندر، ست روگن، کیت وینسلت، جف دانیلز، مایکل استلبرگ و کاترین واترستون بازیگران این فیلم هستند. فیلم توسط دنی بویل کارگردانی، توسط اسکات رودین تهیه، و فیلم‌نامه آن توسط آرون سورکین نوشته شده‌ است.

بسیاری تشابه چهره مایکل با استیو را از عوامل موفقیت و جذابیت آن برای عاشقان دنیای اپل می دانند.

الن پیج در نقش استاچی اندره

d5

الن پیج (Ellen Page) در نقش استاچی اندره (Stacie Andree) در فیلم Freeheld ایفای نقش کرد. “مِلک مطلق” یا به بیانی دیگر ملک موروثی فیلمی آمریکایی است که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد.

موضوع فیلم یک کارآگاه پلیس به نام «لاورل هستر» پس از ابتلا به سرطان با هدف انتقال حقوق بازنشستگی خود به شریک زندگی اش (با بازی الن پیج) با ادارات دولتی و قوانین ایالت نیوجرسی درمی‌افتد.

جوزف گوردن لویت در نقش فیلیپ پتیت

d6

یکی دیگر از چهره های سینمایی که نقش یک چهره تاثیرگذار دنیای واقعی را ایفا کرد، جوزف گوردون (Joseph Gordon) بود که در نقش فیلیپ پتیت (Philipe Petit) در فیلم The Walk بازی کرد.

«بند باز» در واقع یک فیلم به کارگردانی رابرت زمکیس است که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد. این فیلم ماجرای واقعی راه رفتن غیرقانونی فلیپ پتی بر روی طناب متصل بین برج‌های «مرکز تجارت جهانی» در سال ۱۹۷۴ را به تصویر می‌کشد.

پیش از این در سال ۲۰۰۸ جیمز مارش فیلمِ مستند مردی روی سیم را دربارهٔ این کارِ فیلیپ پتیت ساخت که «جایزه اسکار بهترین فیلم مستند» را برایش به ارمغان آورد.

فیلیپ پتیت، بند باز معروف فرانسوی است که در سال ۱۹۴۹ متولد شد و به واسطه هنرنمایی هایش، فیلم بند باز به افتخارش ساخته شد.

جانی دپ در نقش جیمز ویتی

d7

جانی دپ (Johnny Depp) بازیگر توانا و مطرح هالیوود، در فیلم Black Mass در نقش ویتی بالجر (Whitey Bulger) ایفای نقش کرد.

فیلم Black Mass که درام جنایی آمریکایی به نویسندگی مارک مالوک و جز باترورث و کارگردانی اسکات کوپر است که در ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۵ اکران شد. این فیلم زندگی واقعی جیمز بالجر، تبهکار مخوف بوستون را روایت می کند.

در این فیلم بازیگرانی همچون جانی دپ، کوین بیکن، جوئل اجرتون، سینا میلر و داکوتا جانسون ایفای نقش می‌کنند. این فیلم بر اساس کتاب غیر داستانی عشاء ربانی سیاه جیمز بالجر در سال ۲۰۰۱ ساخته شده‌ است.

d8
(پوستر فیلم عشا‌ی سیاه)

خلاصه داستان این بود که در جنوب بوستون سال ۱۹۷۰، مأمور اف‌بی‌آی جان کانلی (جوئل اجرتون)، تبهکار ایرلندی وایتی بالجر (جانی دپ) را ترغیب به همکاری با اف‌بی‌آی و از بین بردن دشمنی مشترک یعنی گروه مافیای ایتالیایی کردند.

این اثر درام داستان واقعی اتحادی را نشان می‌دهد که از کنترل خارج شده و به وایتی اجازهٔ فرار از اجرای قانون و تحکیم قدرت را داد، که بدین سبب او تبدیل به یکی از قدرتمندترین و خطرناک‌ترین تبهکارها در بوستون شد.

اندره بنجامین در نقش جیمی هنردیکس

d9

آندره بنجامین (Andre Benjamin) در فیلم By my Side در نقش جیمی هندریکس (Jimi Hendrix) ایفای نقش کرد.

جیمز مارشال هندریکس، زاده ۲۷ نوامبر ۱۹۴۲ – درگذشت در ۱۸ سپتامبر ۱۹۷۰، گیتاریست، آوازخوان، ترانه‌نویس آمریکایی بود. هندریکس تاثیر زیادی بر روی خواننده‌های سبک راک اند رول گذاشت.

او خودش به تنهایی نحوه نواختن گیتار را فرا گرفته بود و معمولاً یک فندر استرتوکستر می‌نواخت. از آنجا که هندریکس یک چپ‌دست بود، گیتار را به‌صورت وارونه می‌نواخت. او ابتدا در انگلستان، سپس در تمام دنیا، پس از اینکه در سال ۱۹۶۷ در فستیوال پاپ مونتری به نوازندگی پرداخت، به شهرت رسید. وی در سال ۱۹۶۶، با ترانه‌های خلسه‌آوری چون آهای جو و گرد ارغوانی و همچنین یک اجرای زندۀ افسانه‌ای به مقام ستارۀ راک دست یافت.

آندره بنجامین در سال ۲۰۱۳ میلادی به کارگردانی جان ریدلی، در نقش ترانه سرای معروف دهه شصت میلادی، حضوری موفق را تجربه کرد.

آدرین برودی در نقش هری هودینی

d10

آدرین برودی (Adrien Brody) در فیلم Houdini، در نقش هری هودینی (Harry Houdini) بازی کرد. هری هودینی ، متولد (۲۴ مارس۱۸۷۴ – ۳۱ اکتبر ۱۹۲۶) در بوداپست یک شعبده‌باز، بدلکار، تهیه‌کننده و بازیگر فیلم مجارستانی-آمریکایی بود. هودینی امروزه به عنوان یکی از بزرگان شعبده بازی دنیا شناخته می‌شود.

عمده معروفیت وی به خاطر نقشهای فرار وی در فیلمها است. نام او به هنگام تولد در بوداپست اریک فایس بود. آدرین برودی که از هنرپیشه های مطرح زمان خود است، نقش این شخصیت هنری دنیای شعبده بازی را ایفا کرد.

چادویک بوزمن در نقش جیمز براون

d11

چادویک بوزمن (Chadwick Boseman) در نقش جیمز براون (James Brown) در فیلم Get On Up ایفای نقش کرد. این فیلم، زندگی این پدر خوانده موسیقی سول را به تصویر می کشد. جیمز براون را پادشاه فانک و پدرخوانده موسیقی سول می دانند. وی در سال ۱۹۳۳ میلادی متولد شد و در سال ۲۰۰۶ در آتلانتا درگذشت.

چادویک توانست، نقش این ستاره موسیقی دهه پنجاه و شصت میلادی را بازی کند.

اشتون کوچر در نقش استیو جابز

d12

یکی دیگر از بازیگران مطرح سینما که توانست نقش استیو جابز فقید رهبر اپل را بازی کند، اشتون کوچر (Ashton Kutcher) معروف است که در فیلم Jobs ایفای نقش نمود.

کیت بلانشت در نقش باب دیلان

d13

کیت بلانشت (Kate Blanchett) در فیلم I’m not There در نقش باب دیلان (Bob Dylan) ایفای نقش کرد.

جیمز فرانکو در نقش جیمز دین

d14

جیمز فرانکو (James Franco) در فیلم James Dean، توانست به خوبی تشابه چهره جیمز دین را در اختیار داشته و مخاطبان را در این درام جذاب، همراهی کند.

مریل استریپ در نقش مارگارت تاچر

d15

به قول بزرگان سینما، شاید یکی از نزدیک ترین چهره ها با مارگارت تاچر، نخستین وزیر معروف و اسبق بریتانیا در قرن بیستم میلادی، مریل اسریپ (Meryl Streep) بازیگر مطرح هالیوود باشد که توانست در فیلم Iron Lady، تا حدود زیادی، بخشی از زندگی خانم تاچر را به تصویر بکشد.

بندیکت کامبربچ در نقش جولیان آسانژ

d16

بندیکت کامبربچ (Benedict CumberBatch) در فیلم Fifth Estate، در نقش جولیان آسانژ، رهبر ویکی لیکس که بزرگ ترین افشاگری قرن علیه اسناد محرمانه وزارت امور خارجه آمریکا انجام داد، ایفای نقش کرد.

آنتونی هاپکینز در نقش آلفرد هیچکاک

d17

آنتونی هاپکینز از بازیگران هالیوود، در فیلم هیچکاک، ایفاگر نقش آلفرد هیچکاک، کارگردان نامدار سینمای وحشت در قرن بیستم بود. تشابه چهره و استایل بدنی آنتونی با آلفرد سبب شده بود تا وی بتواند تا حد زیادی از عهده نقش یکی از بزرگان تاریخ سینمای معاصر بر آید.

سلما هایک در نقش فریدا کالو

d18

سلما هایک، بازیگر مطرح سال های اخیر در فیلم Frid، نقش FRIDA KAHLO را ایفا کرد. ماگدالنا کارمن فریدا کالو ی کالدرون د ریورا (به اسپانیایی: Magdalena Carmen Frieda Kahlo y Calderón de Rivera) ‏ (زادهٔ ۶ ژوئیه ۱۹۰۷ در کویوآکان، مکزیکوسیتی – درگذشتهٔ ۱۳ ژوئیه ۱۹۵۴ در کویوآکان، مکزیکوسیتی) نقاش مکزیکی و یکی از زنان نامدار تاریخ هنر معاصر است.

او به‌ویژه به‌خاطر خودنگاره‌های هنرمندانه‌اش، مشهور است. سلما، نقش این هنرمند معروف قرن بیستم را بازی کرد که به نظر می رسد تشابه چهره وی با ایشان بسیار است.

گری اولدمن در نقش سی ویسیوس

d19

در فیلم SID AND NANCY، گری اولدمن (Gary Oldman) در نقش Sid Vicious ایفای نقش کرد. به نظر شما تا چه اندازه گریم آقای گری در تشابه چهره با آقای سید، یکسان است؟

دنزل واشنگتن در نقش مالکوم ایکس

d20

یکی از نقش های ماندگاری که دنزل واشنگتن در طول دوران بازیگری خود ایفا کرد، نقش مالکوم ایکس، این فعال حقوق بشر سیاه پوست آمریکا بود. شاید از چهره او، نزدیک تر به مالکوم، چهره ای طبیعی تر نمی توان پیدا کرد. همانطور که از چهره مورگان فریمن  به نلسون ماندلا، چهره ای جذاب تر و کاریزماتیک تر در اختیار نداریم.

d21
تشابه چهره مورگان فریمن با نلسون ماندلا، رهبر ضد نژاد پرستی آفریقای جنوبی

لئوناردو دی کاپریو در نقش جی ادگار

d22

لئوناردو دی کاپریو در فیلم J.EDGAR، نقش جی ادگار، رئیس سابق CIA را بازی کرد.

بن کینگسلی در نقش مهاتما گاندی

d23

بن کینگسلی با توجه به تشابه چهره و شرایط فیزیکی اش در نهایت به عنوان بهترین گزینه برای ایفای نقش در فیلم گاندی شناخته شد و در آن بازی جالبی را ارائه نمود.

میشل ویلیامز در فیلم مرلین مونرو

d24

میشل ویلیام در فیلم هفته من با مریلین (My week with Marilyn)، نقش مریلین مونرو یکی از جذاب ترین چهره های هنری سینمایی قرن بیستم را بازی کرد.

خواکین فونیکس در نقش جانی کش

d25

جانی کش (مرد سیاه پوش)، ترانه سرای معروف آمریکایی قرن بیستم که آوازهایش یادآور لئونارد کوهن کانادایی است، در فیلمی به نام (Walk the Line) مشاهده کردیم که خواکین فونیکس، در آن به ایفای نقش پرداخت.

دانیل دی لوئیس در نقش آبراهم لینکلن

d26

دانیل دی لوئیس از جمله هنرپیشه هایی بود که نقش یکی از تاثیرگذار ترین شخصیت ها در تاریخ آمریکا یعنی آبراهام لینکلن را در فیلم Lincoln بازی کرد.

دان چیدل در نقش مایل داویس

d27

دان چیدل (Don Cheadle) در فیلم مایل های پیش رو (Miled Ahead)، در نقش مایلز داویس، ترانه سرا و خواننده سیاه پوست قرن بیستم ایفای نقش کرد.

آیا در ژانر بیوگرافی، فیلم های دیگری وجود دارد که هنرپیشه های مطرح شرقی یا غربی، در نقش شخصیت های کاریزماتیک دنیای سیاست و فرهنگی و هنر، ایفای نقش کرده باشند؟

منبع: تایم
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۷ نظر

ورود

  • حميد آذر ۲۵, ۱۳۹۵

    مرلین مونرو واقعا تک بود

  • مهتاب آذر ۲۶, ۱۳۹۵

    چه جالب بود نقش مریلین مونرو و تاچر
    یادشون بخیر

  • آزیتا آذر ۲۶, ۱۳۹۵

    دایانا زیبا ترین پرنسس جهان بود
    عاشقشم

  • رعنا جهرمی آذر ۲۶, ۱۳۹۵

    جانی کش . . .
    اشتون. . .
    مریلین. . . .
    مورگان . . .
    یادش بخیر استیو
    کجایی هیچگاک که یادت بخیر
    خداحافظ بافانا 🙂
    دمتون گرم با این روایت عالی

  • یگی ایرانی آذر ۲۶, ۱۳۹۵

    صبح بخیر
    مارگارت تاچر و داینا رو خیلی قشنگ بازی کردن و گریم کردن. شاید خانم ها را راحت تر بشه گریم کرد و عینش درآورد. آقایون مشکله. مخصوصا برای لینکلن و جی ادگار، خیلی شبیه نبود اصن. البته به نظر من. این یو آر ال های کوچیک خیلی خوبه. تونستم به دوستام بدم.
    مثه همیشه ممنون

  • فرناز آذر ۲۶, ۱۳۹۵

    هلن میرن در فیلم ملکه نقش ملکه الیزابت رو بازی کرد…نیکول کیدمن هم نقش گریس کلی رو در فیلم پرنسس موناکو

  • فرهاد شمس آذر ۲۶, ۱۳۹۵

    آسانژ عین خوووووووووووووودشه مثله دایانا
    جذاب