۱۸حقیقت کاربردی که در مواقع خطر جان شما را نجات خواهند داد

۱۸حقیقت کاربردی که در مواقع خطر جان شما را نجات خواهند داد

همه ما با برخی از بایدها و نبایدهای زندگی در راستای حفظ سلامت و پیشگیری از گرفتار شدن در هرگونه مهلکه یا شرایط دشواری، آشنا هستیم. اما برخی از مسائل هستند که بسیاری از ما از آنها آگاه نیستیم و در مواقع لزوم، نمی توانیم جان خود یا اطرافیان را نجات دهیم.

مثلا همه می دانیم که هنگام رانندگی نباید با موبایل پیام داد. اما شاید ندانید که موقع تشنگی و وجود نداشتن آب، بهتر است تا حد امکان از خوردن برف پرهیز کنید زیرا موجب کاهش انرژی بدن شما شده و حرارت آن را کاهش می دهد.

برای دانستن برخی حقایق کاربردی برای نجات جان خود در مواقع بحران در ادامه این مطلب با روزیاتو همراه باشید.

مغز شما نمی تواند به طور همزمان راه رفتن و استفاده از موبایل را مدیریت کند

1-w900

«مورالی کریشنان»، یکی از مشاوران مسائل ایمنی، بیان داشته که استفاده از موبایل هنگام راه رفتن، تمرکز و هوشیاری بسیار بالائی می طلبد. به همین خاطر بسیاری از افراد قادر به انجام آن نیستند. نتیجه آن این است که نمی توانید به طور همزمان روی هر دو کار تمرکز کنید. شاید نهایتا قادر باشید هنگام راه رفتن، آدامس بجوید. به این مشکل «کوری تشخیصی» گفته می شود. به همین خاطر است که وقتی سرتان در موبایل است نزدیک شدن یک شئ را حس می کنید اما نمی توانید تشخیص دهید که آن شئ، ممکن است یک ماشین پر سرعت باشد.

از بین بردن نقطه کور آینه های بغل ماشین، با تنظیم صحیح آن

2-w900

برای این منظور، آینه را طوری تنظیم کنید که لبه های ماشین خود را به سختی ببینید. به این ترتیب می توانید نقاط کور آینه های بغل را از بین ببرید. آینه شیشه جلو هم موقعیت وسایل نقلیه در پشت سرتان را نشان خواهد داد. این کار مجموعا چند ثانیه بیشتر وقت شما را نمی گیرد اما در عوض از بسیاری از تصادفات پیشگیری می نماید.

گرما از طریق مایعات سریع تر منتقل می شود تا گاز، بنابراین سعی کنید بدن خود را همیشه خشک نگه دارید

3-w900

لازم است بدانید که بین خیس بودن و احساس سرما و برعکس، رابطه مستقیمی وجود دارد. برای اینکه در فصل سرما دمای بدنتان به طور ناگهانی پائین نیاید، بهتر است از لباس های پشمی به جای لباس های نخی استفاده کنید. پارچه های پشمی رطوبت را به خود جذب کرده و مانع از خیس شدن پوست می شوند. همچنین برای حفظ گرمای بدن، لازم است که پوست خود را خشک نگه دارید.

هرگز برای رفع تشنگی برف نخورید مگر اینکه مجبور شوید

4-w900

بدن برای تبدیل مواد از گونه ای به گونه دیگر انرژی زیادی مصرف می کند. بنابراین توصیه می شود فقط در مواقع اضطراری از برف به عنوان آب و برای رفع تشنگی استفاده کنید. به این دلیل که برای به دست آوردن مقدار کمی آب، حرارت زیادی از بدن خود را از دست خواهید داد.

اگر مجبور به فرود اضطراری روی آب شدید، پس از خروج از هواپیما جلیقه نجات خود را باد کنید

5-w900

«آلوین یپ» در مورد جلیقه های نجاتی که در طول پرواز به تن می کنید بیان داشته که هنگام فرود اضطراری روی آب، بهتر است پس از خروج از هواپیما جلیقه نجات خود را باد کنید. دلیل آن این است که اگر داخل کابین هواپیما پر از آب شود و جلیقه شما هم باد کرده باشد، نمی توانید به راحتی حرکت کنید و این مساله می تواند خطرناک باشد. برای این منظور، بهترین کار این است که خود را به در خروج رسانده و سپس جلیقه را باد کنید.

خودتان مانور هایملیک را روی خودتان اجرا کنید

6-w900

مانور هایملیک در واقع فشار دادن شدید و ناگهانی شکم درست زیر جناق سینه است که در مورد کسانی که چیزی در گلوی شان گیر کرده باشد، کاربرد دارد. برای اینکه این مانور را روی بدن خود اعمال کنید، باید مراحل زیر را طی کنید:

  • دستی که قدرت بیشتری دارد را مشت کرده و زیر جناق سینه و بالای ناف قرار دهید. سپس دست دیگر خود را مشت کرده و روی آن یکی دست بگذارید و با قدرت فراوان آنها را به درون فشار دهید.
  • مشت را به سمت داخل و بالا در قسمت پرده دل ( بالای معده) بکشید و این کار را چندین بار با قدرت تکرار کنید تا چیزی که در گلویتان پریده، بیرون بیاید.

هنگام سفر به مناطق جدید حتما آنتی هیستامین قوی در کیف خود داشته باشید

7-w900

شما نمی دانید که غذای جدیدی که می خورید یا مکان جدیدی که می روید برایتان ایجاد حساسیت می کند یا خیر. بنابراین، بهترین و عاقلانه ترین کار این است که حتما چند ورق آنتی هیستامین قوی همراه خود داشته باشید تا از بروز هر گونه مشکلی پیشگیری نمائید.

ضربه زدن با چوب یا میله خطر مرگ در اثر برق گرفتگی را کاهش می دهد

8-w900

وقتی فردی دچار برق گرفتگی می شود، می توانید با قطع جریان برق تا حد زیادی به زنده ماندن وی کمک کنید. اما اگر امکان دسترسی به منبع برق وجود نداشت، باز هم می توانید با این ترفندی که ذکر می کنیم، جان وی را نجات دهید؛ به این صورت که فرد برق گرفته را با استفاده از یک چوب یا میله بزنید. این کار موجب قطع شدن جریان برق شده و به این ترتیب می توانید او را از کام مرگ بیرون بکشید.

محدودیت های بدن انسان منجر به پیروی از «قانون ۳» می شود

9-w900

خوب است انسان ها بدانند که بدن آنها قادر است ۳ دقیقه بدون هوا، ۳ ساعت بدون سرپناه در شرایط آب و هوایی بد، ۳ روز بدون آب و ۳ هفته بدون غذا باشند.

اگر روغن سرخ کردنی آتش گرفت، شعله را خاموش کرده و در ظرف را بگذارید

10-w900

«روچین آگاروال» توضیح داده که مردم هرگز نباید روی روغنی که آتش گرفته آب بریزند. مولکول های آب در کف ظرفی که آتش گرفته ته نشین شده و به سرعت تبخیر می شوند و این امر به بیشتر شدن آتش دامن می زند. به جای این کار، شعله را خاموش کرده و با قرار دادن در روی قابلمه، مسیر رسیدن اکسیژن به آن را مسدود کنید.

اگر وسیله یا شئ تیزی وارد بدن تان شد، آن را از بدن خارج نکنید

11-w900

وقتی وسیله تیزی وارد بدن می شود، اگر آن را بیرون بکشید به افزایش خون ریزی کمک کرده اید. به جای این کار، سعی کنید آن را با پارچه یا هر چه دم دست دارید بپوشانید تا به بیمارستان برسید.

بیشتر سقوط هواپیماها سه دقیقه پس از بلند شدن از زمین یا ۸ دقیقه پیش از فرود روی می دهند

12-w900

یک متخصص پرواز به نام «سانکت شاه» بیان داشته که با آگاهی از قانون +۳/-۸ مردم می تواند خود را برای وقوع هر نوع رویداد ناگواری آماده کنند. به همین خاطر بسیار مهم است که در این زمان بسیار هوشیار بوده و حواستان به همه اتفاق های اطراف باشد.

بیشتر مرگ های ناشی از گیر افتادن در حریق به موجب تنفس دود است نه سوختگی

13-w900

برای اینکه کمترین میزان دود و گازهای سمی را تنفس کنید، هنگام گیر افتادن در حریق کف زمین دراز بکشید و تا حد امکان کمتر نفس بکشید.

اگر در مکان های عمومی دچار حادثه شدید از مردم کمک طلب کنید

14-w900

تحقیقات روانشناسی ثابت کرده وقتی کسی در ازدحام و شلوغی دچار آسیب می شود، تقریبا هیچ کسی به کمک او نمی رود زیرا همه تصور می کنند یکی دیگر این کار را انجام خواهد داد. بنابراین، اگر در چنین شرایطی قرار گرفتید، بهترین کار این است که از کسانی که اطرافتان هستند به طور مستقیم طلب کمک کنید.

یک چراق قوه پرنور می تواند بهترین سلاح در برابر فرد حمله کننده باشد

15-w900

به جای استفاده از چماق و یا اسلحه، از یک چراق قوه پرنور برای فراری دادن دزد استفاده کنید. اگر فردی به سمت شما هجوم آورد، یک نور با شدت بالای ۳۰۰ لومن (مقدار نوری که در یک ثانیه ساطع می شود) (به خصوص در شب) می تواند به شما برای فرار کردن کمک کند. با این روش هیچ کس صدمه نمی بیند و شما می توانید مشکل را حل کنید

اگر در یک مسیر گم شدید، سعی کنید جریان رودخانه و یا حصارها را پیدا کنید

16-w900

جریان همیشه به صورت سراشیبی ادامه دارد و معمولا به شاخه ای بزرگ تر یا منبع آب متصل می گردد. حصارها نیز معمولا به جاده و یا یک آبادی (ساختمان) ختم می گردند.

در نظر گرفتن چند راه فرار، می تواند جلوی چرخه «تعصب عادی» شما را بگیرد

18-w900

هنگام که مقامات محلی درباره وقوع فجایع هشدار می دهند، بسیاری از مردم حتی در زمان اعلام تخلیه، در سر جای خود باقی می مانند. روانشناسان این پدیده را «تعصب عادی» می نامند. این مسئله به این علت رخ می دهد که مردم گمان می کنند حتی زمانی که در خطر هستند، همه چیز رو به راه خواهد شد.

افراد می توانند با شناسایی چند محل به عنوان راه خروج، این چرخه را بشکنند. تمرین برای داشتن آمادگی ذهنی، می تواند هوشیاری شما را افزایش دهد.

خطوط برقی که افتاده و سقوط کرده اند، می توانند کشنده باشند

19-w900

ولتاژی که در آن ها وجود دارد، به اندازه ای قوی هست که خاک اطراف را تحت تاثیر قرار دهد. اگر با چنین صحنه ای مواجه شدید، مسیر خود را تغییر داده و با پلیس تماس بگیرید. اگر یکی از خطوط نزدیک شما افتاد، پاهای خود را جفت کرده و با پرش و حرکت سریع، از محل دور گردید. راه رفتن به صورت عادی می تواند برق را از هر دو پا به بدن وارد نموده و باعث ایجاد جریان الکتریکی در بدن شما شود.

منبع: businessinsider
مطالب مرتبط
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • سروش آذر ۲۱, ۱۳۹۵

    “بیشتر مرگ های ناشی از گیر افتادن در حریق به موجب تنفس دود است نه سوختگی”
    متاسفانه من یکی از عزیزانم رو به دلیل همین واقعه ازدست دادم
    شیوه مقابله با این واقعه صحیح است ولی حفظ خونسردی و تمرکز کردن خیلی سخته
    آدم ها تو شرایط مشابه فقط مدام سعی میکنند از محیط خطر دور بشن