اشتباهات رایج دوش گرفتن در فصول سردی همچون زمستان که به پوست و مو آسیب می رسانند

بهترین زمان استفاده از مرطوب کننده از لحاظ علمی ...

اشتباهات رایج دوش گرفتن در فصول سردی همچون زمستان که به پوست و مو آسیب می رسانند

همان طور که با تغییر وضعیت و دمای هوا برخی از عادات و نوع لباس پوشیدن مان تفاوت پیدا می کند، بد نیست در مورد مراقبت از موهای مان نیز این تغییرات جوی و میزان رطوبت هوا را در نظر داشته باشیم.

چگونگی و میزان شامپو، نرم کننده و یا شوینده های بدنی که استفاده می کنیم می تواند در فصول سرد سال همچون زمستان تفاوت هایی داشته باشد. حتی میزان دفعات حمام کردن و یا شستن سر هم در این فصل نیاز به بازنگری دارد.

بنابراین بهتر است از توصیه های پزشکی متخصصان پوست استفاده کرده و از ۹ کار پرمخاطره در حمام کردن و در فصل زمستان پرهیز کنیم. با هم به مرور این ۹ مورد خواهیم پرداخت:

با آب گرم و به مدت طولانی حمام می کنید

24

شاید هیچ کاری به اندازه گرفتن یک دوش طولانی و با آب گرم، بعد از سپری کردن یک روز سرد، نتواند باعث رفع خستگی شود. اما باید دانست که این کار هم برای خود عواقبی دارد.

«دئان مراتز رابینسون» از متخصصان متبحر پوست در این باره می گوید: “دوش گرفتن با آب گرم و به مدت طولانی می تواند سبب خشکی و متعاقب آن خارش پوست شود.” وی توصیه می کند که در فصول سرد سال، زمان گرفتن دوش به ۵ تا ۷ دقیقه کاهش پیدا کند و دما زیر ۹۹ درجه نگه داشته شود.

هر دمایی بالاتر از این میزان می تواند بر رطوبت پایه پوست اثر منفی گذاشته و در مقابل محافظت کننده های طبیعی پوست ایجاد سد کند و این امر یکی از عوامل خشکی پوست تلقی می شود.

زیاد حمام می کنید 

65

دکتر رابینسون علاوه بر آب گرم و حمام کردن های طولانی، دفعات زیاد حمام کردن را هم از عوامل خشکی و قرمزی پوست می داند که موجب خارش شده و عارضه های پوستی همچون اگزما را نیز به وجود می آورد. بر حسب میزان فعالیت بدنی روزانه ای که دارید، اگر در فصول سرد سال هم هر روز حمام می کنید، در صورت عدم استفاده از مرطوب کننده های پوست، آسیب جدی به پوست وارد خواهید آورد.

 از شوینده های نه چندان مناسبی برای بدن استفاده می کنید

45

دکتر رابیسنون بر این باور است که صابون هایی که در زمان های قدیم به کار برده می شدند باید کنار گذاشته شوند چرا که چربی طبیعی پوست را از بین برده و منجر به خشکی می شوند. به جای استفاده از این صابون ها از شوینده هایی بدون صابون استفاده کنید. برای آنکه بتوانید چربی بیشتری را در پوست ذخیره کنید، بعد از دوش گرفتن هم با لوسیون و در داخل حمام بدن تان را چرب کنید.

در شیو کردن موهای بدن دقت کافی ندارید

66

این امکان وجود دارد که در زمستان، کمتر بدن خود را شیو کنید. دکتر رابینسون بر این باور است که در فصول سرد سال به هیچ عنوان نباید فضاهای خشک را برای شیو کردن برگزید و حتما باید جاهای مرطوبی چون فضای داخل حمام برای این کار انتخاب شود. در واقع برای باز نگه داشتن منافذ پوستی برای گرفتن نتیجه بهتر چنین توصیه ای می شود.

بهتر است که از کرم های نرم کننده هم برای این کار استفاده شود. دکتر رابیسنون این نوع از کرم ها را برای فصول سرد سال و در زمان شیو کردن توصیه می کند چرا که این کار به مراتب آسان تر می کند.

یکی دیگر از متخصصان پوست به نام دکتر «تانزی» توصیه می کند که افرادی که پوست های حساسی دارند از ژل هایی با فرمول و ترکیبات مغذی دیگری که در آنها بلغور جوی دوسر وجود دارد استفاده کنند.

همچنین بهتر است برای کم شدن تر احتمال انتقال باکتری ها به بدن بعد از هرچند بار، تیغ عوض شود. تیغ هایی چون «ونوس» و «اُلِی» بیشتر توصیه می شوند.

بیش از اندازه موهای تان را می شویید

44

همان طور که لزومی ندارد بدن هر روز شسته شود، سر نیز همین وضعیت را دارد. دکتر رابینسون توصیه می کند، بد نیست که هر سه روز یک بار سرتان را با شامپو و نرم کننده بشویید. اگر با این کار موهای تان چرب می شود خیلی سریع و با کمی شامپوی خشک و خیلی سریع موها را بشویید.

شامپو را با خشونت بر کف سرتان ماساژ می دهید

6

دکتر رابینسون می گوید از آنجایی که چربی سر از ناحیه کف آن تولید می شود، تمرکز اصلی شامپو باید بر روی کف سر باشد. اما لزومی ندارد برای انجام این کار بیش از اندازه لازم به کف سرتان فشار وارد کنید گویی در حال از بین بردن چرک کف وان حمام هستید. اگر با فشار فراوان این کار را انجام دهید باعث خارش، تورم و در مواقعی هم خون آمدن سر می شوید.

نرم کننده نمی زنید 

33

دکتر تانزی بر این باور است که نه تنها پوست در فصول سرد سال خشک می شود بلکه مو هم می تواند وضعیت مشابهی را تجربه کند بنابراین بهتر است در زمستان از شامپو و نرم کننده هایی استفاده شود که مرطوب کننده بیشتری در آنها وجود دارد.

دکتر رابینسون هم توصیه می کند از آنجایی که نوک مو کمترین میزان چربی را دریافت می کند، بسیار خوب است که کمی نرم کننده روی این قسمت ها قرار گیرد. اگر هم در گروه افرادی قرار دارید که موهای بیش از اندازه خشکی دارید، هفته ای یک بار از درمان هایی مغذی مخصوص مو استفاده کنید.

پوست مرطوب خود را با خشونت خشک می کنید

7

باید دوباره بر این موضوع تاکیید کنیم که این پوست بدن تان است که این طور با خشونت با آن برخورد می کنید نه کف وان حمام. دکتر تانزی تاکید فراوان دارد که تنها با حوله ضربات آرامی را برای خشک کردن به پوست بدن وارد کنید نه اینکه با خشونت به جان پوست خود افتاده و با حوله و محکم روی آن بمالید.

بعد از این کار هم به آرامی مرطوب کننده را روی پوست خود بمالید. برخورد نامناسب با پوست می تواند سبب افزایش خشکی و پوسته پوسته شدن شود.

از مرطوب کننده ها به روش درستی استفاده نمی کنید

Beautiful Model Applying Cosmetic Cream Treatmen On Her Face

دکتر رابینسون بر این باور است که اگر از بهترین مرطوب کننده ها هم استفاده کنید اما آنها را در زمان درستی استفاده نکنید بی فایده است. وی بهترین زمان استفاده از این مرطوب کننده ها را بلافاصله بعد از حمام کردن می داند چرا که در این زمان هنوز پوست کمی رطوبت را در خود دارد.

همچنین اگر در طی روز هم این کار به دفعات انجام شود، بهتر هم است. دکتر تانزی هم بر مصرف میزان فراوان مرطوب کننده بر روی کل بدن و خصوصا در فصول سرد سال تاکید دارد.

منبع: rd
یک نظر

ورود

  • آناهیتا آذر ۲۰, ۱۳۹۵

    به نظرم درسته
    نباید با اب داغ دوش گرفت