عدم تعویض هفتگی ملحفه های تخت و مخاطرات آن در بهداشت عمومی بدن

بیشتر از هر زمان دیگری این موضوع را جدی بگیرید

عدم تعویض هفتگی ملحفه های تخت و مخاطرات آن در بهداشت عمومی بدن

اگر در شبانه روز حدود ۷ ساعتی که برای خوابیدن توصیه شده را رعایت کنیم، چیزی حدود ۴۹ ساعت از هفته را روی تخت مان به سر می بریم. همین موضوع اهمیت فراوان نظافت ملحفه های تخت را نشان می دهد.

بیشتر افراد علاقه فراوانی به داشتن تختی مرتب و تمیز دارند و برای حفظ سلامتی خود مدام ملحفه های تخت را تعویض می کنند چرا که عدم انجام مداوم این کار می تواند خطراتی را برای سلامتی تان به وجود آورد.

دکتر «لیزا اکرلی» با برشمردن باکتری های و عفونت های مداخله گر، حاصل از عدم رعایت بهداشت تخت و ملحفه های آن، به بررسی مخاطرات این کار در سلامتی افراد مبادرت کرده است.

وی در این باره می گوید: “به تمام کارهایی که بر روی تخت تان انجام می دهید، تمرکز کنید، چرا که نه تنها روی آن می خوابید بلکه ممکن است گاهی از آن به عنوان میز کار، مکانی برای نوشیدن چای استفاده کرده و حیوان خانگی خود را نیز روی آن بخوابانید.”

وی ادامه می دهد: “با توجه به استفاده هایی که از رختخواب خود می کنید، می توانید حدس بزنید که تا چه اندازه آلودگی را می تواند در خود جای داده باشد.”

دکتر «اکرلی» دلایلی را در این نوشته برای شما آورده است که با دانستن آنها زمانی که برای عوض کردن ملحفه ها تنبلی می کنید با این حس خود مبارزه کرده و برای این کار تعجیل هم خواهید کرد.

میکروب ها، باکتری ها، قارچ ها و ویروس ها 

روی بدن  تمامی ما انواع و اقسام جرم ها و باکتری ها وجود دارند که یکی از مناسب ترین مکان ها برای رشد آنها، رختخواب مان است. چرا که به دلیل رطوبت موجود در این محل، به دلیل تعرق، ریزش آب دهان، سلول های پوستی و سایر چیزها همانند زمانی که در رختخواب خوردنی را  می خوریم می تواند، باعث ایجاد آلودگی هایی کند.

یکی از باکتری هایی که امکان رشد بر روی رختخواب را پیدا می کنند، Staphylococcus aureus نام دارد. این باکتری عمدتا بر روی پوست، بینی، بریدگی ها یا سوختگی های پوستی افراد سالم یافت می شود.

بیماری ها و عفونت های پوستی، عفونت ادراری، ذات الریه و سرماخوردگی می توانند با تغییراتی در گردش خون، ورود باکتری هایی که از آنها یاد کردیم را افزایش نیز بدهد.

زمانی که ملحفه ها را زود به زود عوض نکنید، این باکتری ها، زمان آن را پیدا خواهند کرد که خصوصا اگر عادت به کشیدن بدن تان روی ملحفه ها را در حین خواب داشته باشید به داخل بدن وارد شوند.

2

بیماری معروف به پا کچلی یا Tinea pedis 

اگر شما یا همسرتان بر روی پاهای تان عفونت های واگیرداری دارید، رعایت بهداشت می تواند از پاها و جوراب و کفش به فرش ها هم برسد. تمام ملحفه ها را به طور مداوم با آب گرم بشویید تا تمامی قارچ های احتمالی موجود در آن کشته شوند. اگر این کار را در دمای پایین انجام دهید آن گاه تنها این قارچ ها را به اطراف انتقال داده اید. فراموش نکنید که حوله و زیراندازی که معمولا مقابل درب حمام می اندازید نیز به صورت مداوم باید شسته شوند.

از دیگر عفونت های قارچی می توان به  Candida albicans  اشاره کرد که به ملحفه های تخت انتقال پیدا می کنند اما با شستشوی صحیح و مداوم آن از بین می روند.

عفونت های مخمری 

این نوع عفونت هم که عمدتا در اندام های تحتانی بدن به وجود می آیند عمدتا با نشستن مداوم ملحفه ها رشد می کنند. دقت داشته باشید که برای جلوگیری از رشد این نوع از عفونت ها هم باید حتما ملحفه ها با آب گرم و به دفعات شسته شوند.

ویروس ها 

اگر به سرماخوردگی مبتلا شده اید حتما باید دفعات شستشوی ملحفه ها را افزایش دهید چرا که در غیر این صورت همسرتان نیز سریع تر به این بیماری مبتلا خواهد شد.

از آنجایی که انتقال چنین ویروس هایی سریع اتفاق می افتند از قرار دادن ملحفه های نشسته در اطراف تخت خود خودداری کنید و سبد مخصوص لباس های کثیف در دار را در مکان مناسبی دور از دسترس همیشگی تان قرار دهید.

3

کنه گرد و خاک یا Dermatophagoides

این موجودات بسیار ریز که در سلول های مرده جا خوش می کنند، به خودی خود سبب بیماری نمی شوند اما می توانند سبب بروز آلرژی در برخی از افراد شوند.

تخمین زده شده که انسان روزانه حدود ۱۰ گرم پوست مرده از روی بدنش بیرون می ریزد که خوراک بسیار مناسبی برای این کنه ها به شمار می رود.

در مدفوع این کنه ها، آنزیمی آزاد می شود که در برخی از افراد ایجاد حساسیت و آلرژی می کند. چنین حساسیت هایی باعث بیماری های چون آسم، خارش های پوستی، کیپ شدن یا روان شدن آب بینی می شود. بر اساس نظر برخی از پزشکان گوش و حلق و بینی، چنین کنه هایی می توانند سبب بروز اختلالاتی در سینوزیت و گوش هم شوند.

این کنه ها عمدتا در مکان هایی مانند ملحفه ها، تشک و یا بالش که تهدیدی برای آنها وجود ندارد جا خوش می کنند. تصور می شود که در حدود ۱۰ درصد از بالش هایی که بیش از دو سال از عمر آنها گذشته در معرض این کنه ها قرار دارند.

اکنون و با دانستن تمامی این مخاطرات، لازم است برای نظافت و بهداشت تخت مان چه کارهایی انجام دهیم؟ 

۱- با استفاده از جارو برقی از شر تمام گرد خاک ها حتی در زیر تخت مان هم نجات پیدا کنیم. برای شستشوی تشک ها اقدام کنیم. بالش ها را در صورت قابل شستشو بودن بشوییم و اجازه دهیم که به طور کامل خشک شوند. می توانیم از خشکشویی هم برای انجام این کار کمک بگیریم.

از محافظ بالش و تشک استفاده کرده و با ضدعفونی های مخصوص، روی آنها را اسپری کنیم.

۲- تمام این شستشوها را در دمای ۶۰ درجه و یا بالاتر انجام دهید.اگر هم جنس ملحفه های تخت تان ظریف است از دمای پایین تری استفاده کنید. در تمام این موارد از تمیزکننده ها و ضدعفونی کننده های مخصوص خشکشویی استفاده کنید. این را به خاطر داشته باشید که بهترین دما برای رشد باکتری ها، دمای بدن یعنی بین ۳۰ تا ۴۰ درجه است بنابراین اگر از ضدعفونی کننده استفاده نکنید، قادر به از بین بردن آنها نخواهید بود.

۳- اگر می توانید هفته ای یک بار ملحفه های تخت تان را بشویید در غیراین صورت اجازه ندهید این زمان به بیش از دو هفته برسد.

۴- قبل از رفتن به رختخواب دوش بگیرید و اگر هم برای این کار حوصله یا وقت ندارید لااقل دست های تان را بشویید.

۵- لباس خواب تان را هر سه شب یک بار بشویید.

۶- همواره از ضدعفونی کننده های ضدباکتریایی استفاده کنید و آن را دم دست داشته باشید.

۷- اگر به حیوان خانگی تان مانند سگ یا گربه اجازه می دهید که روی تخت شما بخوابد حتما برای او ملحفه ای جداگانه در نظر گرفته و هر هفته آن را بشویید.

۸- اگر در میان اعضای خانواده کسی وجود دارد که اخیرا بیمار شده، روند شستشو و دفعات آن را در مورد ملحفه ها بیشتر کنید.

منبع: dailymail
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • Mr.FR آذر ۲۷, ۱۳۹۵

    اخرین بار یادم نیس کی شستمش???