مژگان روستایی؛ اولین پرورش دهنده کروکودیل در خاورمیانه

گزارش روزیاتو از نخستین مزرعه کروکودیل ایران در جزیره قشم

مژگان روستایی؛ اولین پرورش دهنده کروکودیل در خاورمیانه

همین چند وقت پیش بود که با دو بانوی کارآفرین از خطه شمال آشنا شدیم که یکی در تولید کیک لواشکی، چهره ملی و بین المللی شده و دیگری با غذاهای خانگی خوشمزه اش (خاور خانوم)، منطقه سرولات چابکسر را به یکی از مقصدهای گردشگری گیلان تبدیل کرده است.

این دو بانوی کارآفرین که با کمترین امکانات و همت و اراده وصف ناشدنی، ده ها نفر را به طور مستقیم و غیر مستقیم وارد چرخه تولید مولد کرده اند، بخشی از ظرفیت های ممتاز بانوان این مرز و بوم در خطه سرسبز شمال است. اما قضیه این زنان کارآفرین، تنها به نقاط خوش آب و هوای شمال مربوط نمی شود.

قهرمان قصه امروز ما، بانوی خلاق و پر اراده ای است که با همکاری همسرش، توانسته در جزیره قشم، دست به کاری بزند کارستان که نه تنها در ایران بلکه در خاورمیانه بی نظیر است:

تولید و پرورش  بزرگ ترین نوع کروکودیل جهان در ایران!

k21

شاید خیلی ها اصلا فکرش را هم نمی کردند که پرورش کروکودیل در ایران، با اراده یک بانوی تحصیل کرده از خطه جنوب آغاز شود و بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان داشته باشد. گزارش امروز سرویس گردشگری روزیاتو، شما را با مژگان روستایی، نخستین پرورش دهنده کروکودیل در خاورمیانه آشنا می کند.

با ما در گزارش جالب امروز همراه باشید که داستان همت است که به قول شاعر:

همت بلند دار که مردان روزگار                با همت بلند به جایی رسیده اند

k18
(گزارش نشریه نشنال امارات متحده عربی از نخستین مزرعه کروکودیل خاورمیانه)

داستان مژگان: داستان ترس و اراده

مژگان روستایی، خانمی که هم اکنون سی و اندی سال سن دارد، شش هفت سال پیش، کارمندی بود مانند خیلی از کارمندان زن در مناطق جنوبی کشور. اما تصمیم گرفت با همکاری همسرش، دست به کاری بزند کارستان که شاید ابتدا، خیلی ها سخن و گفته آنان را شوخی می گرفتند. اما اکنون، وی با کروکودیل ها، یک چهره سرشناس کارآفرین جهانی شده است. آوازه او، اکنون به رسانه های مکتوب و تصویری جهان منتقل شده و بهمن ۹۴، تندیس بانوی کارآفرین ایران را از دست معاون اول رییس جمهور دریافت کرد.

داستان مژگان روستایی، داستان اراده، خلاقیت و پشتکار است. دست زدن به تولید، آن هم برای یک بانو با امکانات حداقلی، آن هم در کشوری که حتی قانون و رویه مشخصی برای تولید کروکودیل در دهه هشتاد شمسی وجود نداشت، کار کمی نیست.

k0

مژگان روستایی، از سال ۱۳۸۵، طرحی را در سر داشت تا بتواند، از جانوری که خیلی در ایران، سابقه حضور و فعالیتی از آن مشاهده نمی شود و بیشتر در مستندها و کتاب ها از آن، چیزهایی شنیده و دیده بودیم، کسب و کاری خلق کند.

کسب و کار از ژانر ترس و با حیوانی که برای همه ما، یادآور دندان های تیز و مستندهای شکار گله های گاو وحشی در دشت های آفریقا است. او زمانی کارش را آغاز کرد که نه دولت، آیین نامه ای برای بررسی طرح داشت و نه دستورالعملی مشخص و مستند برای حمایت و اعطای مجوز به چنین فعالیتی. چند سال گذشت تا همت مژگان خانوم بر مشکلات غلبه کرد و نخستین مجوز پرورش کروکودیل ایران به نامش صادر شد.

k15
(تصاویری از مزرعه کروکودیل)

او اکنون با همیاری همسرش، در سومین دهه زندگی خود، دختری ۴ ساله به نام آنیسا دارد و در کنار بیست کارگر مزرعه، ۱۵۰ سر کروکودیل را نگهداری می کنند که بخشی از مزرعه و پارک کروکودیل آن ها را تشکیل می دهد.

وی در سال ۱۳۸۶، شرکتی به نام نوآوران پویا کیمیا قشم تاسیس کرد که مجری مزرعه و پارک پرورش کروکودیل نوپک قشم است و به عنوان طراحی نوآورانه و کارآفرین در ایران شناخته می شود. برای رفتن به این پارک، می بایست به استان هرمزگان و جزیره هنگام رفت و در این جزیره، از هر کس سوال کنید، شما را به پارک کروکودیل نوپک راهنمایی خواهد کرد.

k19
(گزارش شبکه NBC NEWS از فعالیت بانوی ایرانی در شرایط تحریم)

در این پارک، تکثیر کروکودیل ها و پذیرش گردشگران و ارائه خدمات آموزشی و مشاوره به آنان صورت می گیرد که ظرف چند سال اخیر، میزبان هزاران گردشگر داخلی و صدها گردشگر از کشورهای مختلف جهان بوده است.

k20
(بازتاب فعالیت مزرعه در درگاه نشریه نشنال جئوگرافیک)

مهندس مژگان روستایی که کارشناسی جانور شناسی و دوره صلاحیت حرفه ای پرورش کروکودیل را در خارج از کشور گذرانده است، اکنون مدیرعامل شرکت محسوب می شود و در کنارش، مهندس بهروز سالاروند که طراحی و نظارت بر احداث و مدیریت مزرعه را در دستور کار دارد، همکاری می کند. او همسر مژگان خانوم نیز به شمار می رود.

خون کروکودیل کاربرد پزشکی دارد و پوست و گوشت آن نیز صادر می شود.

کارآفرینی با کروکودیل های ۳ متری!

k5
(تصاویری از کروکودیل های سه متری آبشور مزرعه مژگان خانوم)

داستان مزرعه کروکودیل در ایران، تاکنون در برنامه های تلویزیونی و رادیویی متعددی در چند سال اخیر مورد بحث و بررسی کارشناسان و کارآفرینان قرار گرفته است و مژگان روستائی و همسرش، مهمان برنامه های بسیاری بوده اند. شروع کار، پس از شکل گیری ایده در ذهن خلاق و با اراده خانم روستائی در سال ۸۵، به طور جدی با گذراندن دوره در خارج از کشور و مطرح کردن طرح با خانواده پدری آغاز شد.

k7
(همسر مژگان روستائی، بچه کروکودیلی را برای عکسبرداری انتخاب کرده است)

پس از پیگیری های قانونی با نهاد های ذیربط توسط سرکار خانم مهندس روستایی مدیرعامل نوپک در اول دی ماه سال ۱۳۸۶ موافقت اصولی جهت ایجاد اولین مرکز پرورش کروکودیل ایران صادر گردید. این مرکز، اکنون نخستین مرکز تخصصی پرورش کروکودیل در خاورمیانه به شمار می رود و نمونه دیگری به نظر می رسد که نداشته باشد.

پیگیری های اداری مستمر با سازمان های شیلات ، محیط زیست و دامپزشکی موجب شد تا در سال ۱۳۸۷، اولین پروانه تاسیس مزرعه پرورش تمساح در کشور برای شرکت نوپک صادر گردد .

k6
(انتخاب مژگان روستایی و همسرش به عنوان کارآفرین برتر هرمزگان و ایران)

با احداث مزرعه در جزیره هنگام و واردات تمساح های اولیه به این مزرعه رسما در بهمن ماه سال ۱۳۸۹ پرورش کروکودیل در اولین مرکز رسمی و خصوصی کشور شروع شد. چند ماه بعد یعنی در بهار ۱۳۹۰، ساخت بخش گردشگری مزرعه با عنوان پارک کروکودیل نوپک در جزیره قشم به پایان رسیده و پارک کروکودیل نوپک به عنوان اولین پارک کروکودیل خاورمیانه آغاز به کار کرد.

k22
(بازدید معاون اول رئیس جمهور از غرفه بانوی کارآفرین ایران در قشم)

در سال ۱۳۹۱ بود که تحقیقات پرورشی در این مزرعه، راه را برای گسترش طرح هموار نمود. یکسال بعد یعنی در سال ۱۳۹۲، سری نخست تخم ریزی و تکثیر کروکودیل زنده در محیط پرورشی نوپک انجام شد. با این اقدام مزرعه نوپک به عنوان یکی از مراکز مولد در بین مزارع پرورشی دنیا مطرح گردید که بازتاب رسانه ای گسترده پیدا کرد.

اکنون فعالیت کروکودیلی آقای سالاروند و خانم روستایی سبب شده تا این مجموعه در سال ۱۳۹۳، به عنوان کارآفرین برتر استان هرمزگان انتخاب شود و بهمن سال گذشته نیز،‌ عنوان کارآفرین برتر کشور را بدست آورد.

افتخاری که برای رسیدن به آن‌، جرقه یک ایده و تلاش برای عملی کردنش کافی بود.

درباه مزرعه کروکودیل

اکنون یکی از مقصدهای گردشگری دیار تاریخی و جذاب هرمزگان، قطعاً پارک نوپک است که شما را با کروکودیل های پنجاه سانتی تا ۳ متری آشنا می کند و فضایی برایتان رقم می زند که شاید هیچ گاه در ایران نتوانید نمونه اش را مشاهده کنید.

k3

برای خیلی ها، دیدن کروکودیل از فاصله نیم متری، بسیار دلهره آور است، اما مژگان روستائی این فرصت را برای شما فراهم کرده است تا از پشت حصارهای که در اطراف محل حفاظت و نگهداری کروکودیل هایش کشیده، بتوانید در کمال آرامش کروکودیل ها و نحوه غذا خوردن و استراحتشان را تماشا کنید و حتی با کروکودیل های تاکسیدرمی شده، سلفی برای اینستاگرام بگیرید!

در این مزرعه پرورش کروکودیل ها و تحقیقات روی آنها انجام می شود. پارک کروکودیل نوپک پذیرای بازدیدکنندگان علاقمند به حیوانات است و علاوه بر آنها، حیوانات متنوع دیگری نیز در آنجا زندگی می کنند.

k4
(تصاویری از کروکودیل های مژگان روستائی)

نوپک با در اختیار داشتن نیروهای متخصص و با تجربه مهمترین مرکز خدمات مشاوره در خصوص نگهداری و پرورش کروکودیل ها در ایران و خاورمیانه محسوب می شود. تکثیر، خرید و فروش کروکودیل زنده از جمله فعالیت های این مجموعه است. کروکودیل های نوپک از نوع کروکودیل پروسوس موسوم به آب شور می باشند که به عنوان بزرگترین گونه کروکودیل در جهان شناخته می شوند.

این مزرعه دارای مجوز از سازمان های محیط زیست، شیلات و دامپزشکی ایران بوده و تحت قوانین کنوانسیون بین المللی حفظ حیوانات (سایتیس) اداره می شود. مزرعه کروکودیل نوپک در طی چند سال اول فعالیت خود پرورش کروکودیل ها و تکثیر موفق کروکودیل را داشته است.

پارک کروکودیل ها

k1

کروکودیل ها موجوداتی با قدمتی بیش از ۱۲۰ میلیون سال می باشند امروزه اثبات شده است آنها حدود ۶۵ میلیون سال است که تغییر نیافته اند و به همین شکل زندگی می کرده اند. این موجودات که از آن ها به عنوان باقیمانده زنده دایناسور ها یاد می شود موجوداتی با ویژگی جالب و شگفت انگیز هستند.

این موجودات خارق العاده که برخی آنها را سلطان زره پوش آب های آرام نیز می دانند، اگرچه به لحاظ ظاهری شباهت های بسیاری با هم دارند ولی در واقع در ۲۳ گونه مختلف و در قاره های آسیا، آفریقا و آمریکا زندگی می کنند.

k17
(نوزاد کروکودیل)

پارک کروکودیل نوپک محیطی دلپذیر و امن برای دیدن کروکودیل ها از نزدیک است. بازدید کنندگان در مسیر بازدید توسط راهنمایان مجرب همراهی شده و اطلاعات مربوط به نحوه زندگی حیوانات به آنها توضیح داده می شود. پارک کروکودیل نوپک مجموعه ای برای شناخت بهتر حیوانات و دوست داشتن آنهاست و البته در آن، گونه هایی از سوسمار ها، پرندگان و شتر مرغ هم دیده قرار دارد.

اینستاگردی کروکودیلی!

این مجموعه در اینستاگرام نیز صفحه ای دارد که چند هزار فالور داشته و آخرین خبرها از رویدادهای نخستین مزرعه پرورش کروکودیل را در آن منعکس می کنند.

k8
(پست اینستاگرامی مربوط به بازدید دانش آموزان از مزرعه)

کسانی که به پارک کروکودیل های مژگان روستائی می آیند، بعضاً سوژه لنز دوربین او هم شده و از برخی از آن ها عکس برداری کرده و در اینستاگرامشان به اشتراک می گذارند. نمونه اش دو تصویر زیر که یکی مربوط به یک مهمان کوچولو و دیگری، شیرین کاری های رییس مزرعه با یک کروکودیل البته خشک شده است!

k9

این زوج کارآفرین، چند ماه پیش به برنامه پر مخاطب پایش شبکه اول سیما نیز دعوت شده بودند که پست اینستاگرامی زیر، مربوط به حضورشان در این برنامه است.

k10
(پست اینستاگرامی مربوط به حضور در برنامه تلویزیونی پایش)

اینستاگرام مژگان روستائی، تخصصی ترین صفحه اینستاگرام ایرانی ها در این شبکه اجتماعی محبوب است که به مسایلی درباره کروکودیل به طور تخصصی می پردازد و برای همین، گهگاهی، مطالب آموزشی نیز توسط ایشان به اشتراک گذاشته می شود که در زیر، نمونه پرسش و پاسخ های مخاطبان ایشان در این عرصه جالب را مشاهده می کنید.

k11
(آموزش شناخت کروکودیل در اینستاگرام نخستین مزرعه پرورش کروکودیل در خاورمیانه)

مژگان روستائی علاقه زیادی دارد که از مهمان های کوچولوی خود، عکس های خاصی بگیرد که نمونه اش را در پست اینستاگرامی زیر مشاهده می کنید.

k12

در برخی از پست های این صفحه جالب، با تصاویری مواجه می شویم که جالب توجه است. مانند تصویر زیر.

k13
(دو مهمان خارجی مزرعه، مشغول آماده سازی و رها کردن کروکودیل در مزرعه هستند)

برخی ازتصاویر این صفحه اینستاگرامی هم، جذابیت خاص خود را دارد که در کارمنت مخاطبان صفحه نیز می توان انعکاسش را متوجه شد.

k14
(یکی از کروکودیل های سه متری مزرعه مژگان روستائی)

این پارک، مهمانان سرشناس بسیاری داشته است که یکی از آنها، سفیر ایتالیا در تهران بود که در تابستان، از این محل بازدید کرد و در پستی، حضور ایشان را در اینستاگرام اعلام کردند.

k16
(تصویر بازدید سفیر ایتالیا از پارک کروکودیل های قشم)

خبرهای جدید

اخیراً با خبر شدیم که طرح توسعه پارک کروکودیل قشم آماده بهره برداری است.

مدیر مزرعه پرورش کروکودیل و پارک نوپک قشم گفته که با بهره‌برداری از این طرح مساحت زمین‌های این پارک از ۳ هزار به ۱۰ هزار متر مربع افزایش می یابد. اجرای این طرح توسعه با هزینه ۲ میلیارد تومان از یک سال و نیم پیش آغاز شده بود.

در این مجموعه ۱۵۰ کروکودیل ۶ ماهه تا ۲۵ ساله و ۲۰ سانتی متری تا ۴ متری نگهداری می شود. قرار است با بهره‌برداری از این طرح ظرفیت نگهداری از کروکودیل در قشم به ۶۰۰ سر کروکودیل برسد.

سایت این مجموعه نیز نماد اعتماد الکترونیک را دریافت کرده و امکان خرید بلیط بازدید از مجموعه در آن فراهم شده است.

چگونه به پارک کروکودیل برویم؟

k23

برای رفتن به این پارک جذاب، باید به قشم سفر کرد که امکان پرواز هوایی به آن در طول هفته از تهران و مراکز استان ها وجود دارد. خرید اینترنتی و حضوری بلیط مجموعه هر دو فراهم است.

k24

همان طور که مشاهده می کنید، جزیره قشم  (بزرگ ترین دریاچه خلیج همیشه فارس) نزدیک تنگه هرمز و بندر عباس است و از بندر عباس تا جزیره قشم، ۲۲ کیلومتر است. پرواز مستقیم به قشم و بندر عباس از تهران در دسترس شما خواهد بود که یک ساعت و ۵۰ دقیقه به طول خواهد انجامید.

امیدواریم فعالیت این بانوی خلاق و کارآفرین کشور در سال های آینده، گسترش پیدا کرده و رسانه ملی، معرفی این بانوان فعال ایرانی را همچون دیگر سوپراستارهای عرصه بازیگری، مدام در سال اقتصاد مقاومتی، به جعبه سیاه بیاورد تا باور کنیم که کارآفرینی، فقط کارآفرینی دیجیتالی نیست و می توان از کروکودیل هم نان آوری کرد!

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۲۲ نظر

ورود

  • فرهاد آذر ۲۳, ۱۳۹۵

    آفرین به خانم روستایی
    آفرین به روزیاتووووووو 🙂

  • میثم آذر ۲۳, ۱۳۹۵

    درود
    این خانم خیلی شجاع و پر اراده هستند. من سال پیش اونجا رو دیدم.
    سود خوبی داره پوست کروکودیل و حتی گوشتش برای صادرات. این از اون گارهای جدید هست مثل پرورش شترمرغ که بعدا خیلی ها میرن سر وقتش
    مرسی

  • arantouch آذر ۲۳, ۱۳۹۵

    چ کار خوبی

  • سمیعی آذر ۲۳, ۱۳۹۵

    وای خدای من
    این فوق العادس
    از این خبرها بزارید. عالین
    شوکه شدم به خدا اینرو دیدم. یعنی از جاهایی خبر میدین که ادم شک میکنه ایرانی هستا . والا خوب
    عجب درآمدی. عجب کاسبی . دمش گرم
    ما کجا اینا کجا. حیفه اینا نمیان تلویزیون. خو تا حالا من خبر نداشتم

  • پویا بختیاری آذر ۲۳, ۱۳۹۵

    به به
    مهندس احتمالا سرمایه گذاری کردی توشا 🙂
    خبر ندادی

  • راحله آذر ۲۳, ۱۳۹۵

    باعث افتخار همه بانوان ایرانی
    احسنت
    خیلی خوشحالم

  • لیلا آذر ۲۳, ۱۳۹۵

    باور کردنی نیست بغل کردن کروکودیل یک متری
    واقعا دست مریزاد خانم روستایی
    خوشمان آمد

  • فریبرز آذر ۲۴, ۱۳۹۵

    عاشقه بچه کروکودیل شدم . خیلی ناز بود 🙂

  • مژگان روستایی آذر ۲۴, ۱۳۹۵

    از مطلبی که در مورد ما نوشتین سپاسگذارم . نگارش بسیار زیبایی و ستودنی داره.

    • ریحانه تیر ۲۷, ۱۳۹۹

      اون بچه کرکودیل که عاشقش شدی توی این صنعت کثیف به طرز فجیحی پوستش کنده میشه

  • رضا ديباوند فروردین ۱۵, ۱۳۹۶

    سلام.میخواستم بدونم شما کلاسهای آموزشی هم برگزار میکنید

  • محمد آرمان نیا مهر ۲۲, ۱۳۹۶

    درود برشما آقا و خانم روستایی …لطفا یه تلفن برای تماس باهاتون برام بفرستید ? ممنون میشم

  • حمیدرضا خبیری بهمن ۲۸, ۱۳۹۷

    سلام عرض میکنم خدمت همه دوستان مخصوصاَ بانوی توانمند خانم روستایی، هم مطالب و هم این شغل نوپا عالیه. و اراده شما که در کشورمون پیشتاز این شغل شدید. من در منطقه شمال خراسان زندگی میکنم می خواستم بپرسم آیا پرورش کروکودیل در این منطقه توجیه داره یا نه با چه شرایطی؟ یک شماره تماس هم از خانم یا آقای روستایی برای ارتباط و راهنمایی می خواستم؟

    • علی زمانی بهمن ۲۸, ۱۳۹۷

      دباره پرورش کروکودیل در استان خراسان٬ بهتر است که از اداره کشاورزی استان سوال کنید.

  • فتحی تیر ۲۱, ۱۳۹۸

    درود بر شما بانویی از بانوان نمونه کشوری
    هر روز که بیشتر در مورد بانوان موفق و کارافرین کشورم میخونم بیشتر لذت میبرم و بیشتر به اینده ی عالی این کشور امیدوار میشم
    وقتی میبینم که هنوز افرادی هستند که با دل و جان و عاشقانه برای این مرز و بوم تلاش میکنند تا این دیار کهن بدرخشد و مکانی زیباتر برای زندگی باشد فوق العاده خوشحال میشوم
    بله اگر شما آموزش هم میدهید که چگونه این حرفه را میشود دنبال کرد سپاسگزار میشم که بدانم چگونه
    اگر راه ارتباطی هست قدردان میشوم که راهنمایی بفرمایید
    در همین صفحه یا در پیامی به ایمیل بنده
    بانو تبریک میگویم
    برایت ارزوی شادی سلامتی ثروت و سعادت در دنیا و آخرت رو میکنم
    امیدوارم هر لحظه بدرخشی

  • ریحانه تیر ۲۷, ۱۳۹۹

    پرورش حیوانات برای گوشت و خون و پوست به دست هر کسی برای اهدافی مانند پول کاری شرم آوره و کثیف و تهی از مهربانی ست

    • الیانا آذر ۱۴, ۱۴۰۰

      ??این زن حامی حقوق پول است که از حیوانات استفاده ابزاری میکنه

  • سجاد آبان ۹, ۱۳۹۹

    سلام و احترام،لطفا یک شماره ارتباط با خانم روستایی قرار بدین

  • حسن اردیبهشت ۱۸, ۱۴۰۰

    سلام من از طریق برنامه محاکات با این زوج موفق اشنا شدم وخیلی خوشحال شدم از اراده وسخت کوشی ایشان شاید نمونه بارزی از موفقیت در سایه تلاش واراده است که نیاز جامعه امروزی ماست .مخصوصا برای جوانان این کشور عزیز ایران با همه سنگ اندازی های اداری موجود .با ارزوی سلامتی ایشان ان شاالله در اولین سفر حتما بازدید میکنیم .

  • حامی حقوق حیوانات آذر ۱۴, ۱۴۰۰

    خیلی ممنون از روزیاتو بابت مقاله فقط یک حقیقت مهم درباره این خانم وجود دارد که خیلی مهم هست . ایشون به غیرانسانی ترین شکل ممکن گوشت ، پوست و خون این کروکودیل هارو صادر میکنه . ایشون از کروکودیل ها حمایت نمیکنه بلکه به اون ها آسیب میزنه . لطفا اگر حرف من رو باور نمیکنی در پیج اینستاگرام iran.ngo مشاهده کنید .??

  • ناشناس آذر ۱۴, ۱۴۰۰

    در اسلام پرورش تمساح نقض حقوق حیوانات بوده و ایشان اکنون به وحشتناک ترین و دردناک ترین شکل ممکن این حیوانات رو شکنجه و زنده زنده پوستشون رو میکنه و صادر میکنه. بعد میشوند کار آفرین . خانم روستایی ممنون بابت شکنجه گاه

  • سلام خانم روستایی خسته نباشید. ببخشید میشه ی شماره تماس برای مشاوره از شما داشته باشم. این شماره بنده هستش اگه لطف کنید ممنون میشم اسفند ۲۹, ۱۴۰۰

    لطف کنید درصورت امکان ب ایمیلم ارسال کنید ممنونم