هر چند وقت یک بار بهتر است قند خون تان را با انجام آزمایش چک کنید؟

بیش از یک سوم مردم آمریکا در معرض ابتلا به دیابت

هر چند وقت یک بار بهتر است قند خون تان را با انجام آزمایش چک کنید؟

اگرچه چکاپ مداوم می تواند برای تشخیص به موقع برخی از بیماری ها مناسب باشد و تجدید دیداری هم با پزشک همیشگی مان باشد اما پژوهش های اخیر انجام داده شده نشان داده، انجام این کار ضرورتی هم ندارد.

مطالعات اخیر انجام گرفته در مرکز سلامت دانشگاه «دوک» نشان داده در میان افرادی با سنین کمتر از ۳۰ سال، هر دو یا سه سال یک بار، افراد بین ۳۰ تا ۴۰ سال، یک سال در میان و افراد ۵۰ سال به بالا هم سالی یک بار چکاپ پزشکی برای شان کفایت می کند اما شیوع بیماری های رایجی چون چاقی، دیابت نوع دوم، نشانه های بروز دیابت و سایر بیماری های مرتبط درمیان مردم آمریکا، نشان داده که شاید بهتر باشد در هر بار مراجعه به پزشک قند خون را چک کنند.

دیابت که نوعی بیماری است که در آن سطح قند خون در هنگام صبح و قبل از صرف صبحانه ۱۲۶ و یا بالاتر است، بیش از ۲۹ میلیون آمریکایی را دربرگرفته که از این میان ۸ میلیون آنها تحت درمان قرار ندارند.

متاسفانه چنین وضعیت مزمنی می تواند مخاطراتی را برای بدن به همراه داشته باشد که از آن جمله می توان به بیماری های قلبی و عروقی، آسیب به اعصاب بدن، آسیب کبد، اختلالات بینایی، آسیب های پوستی، اختلال شنوایی و آلزایمر اشاره کرد. همچینین می تواند سبب مرگ زودرس در افراد نیز بشود. تا آنجایی که آمار نشان داده هفتمین علت مرگ و میر در آمریکا همین بیماری دیابت است.

بنابراین بسیار طبیعی است که اگر به این بیماری مبتلا باشید، می خواهید که دائم آن را تحت کنترل داشته و از عواقب احتمالی آن جلوگیری به عمل آورید. عواملی چون اضافه وزن، تاریخچه ابتلای به این بیماری، نژاد، فشار خون بالا، ابتلا به سندرومی به نام PCOS از نشانه های بروز این بیماری هستند. بسیار خوب است که نشانه های این بیماری خاموش مورد توجه افراد قرار داشته باشد.

در نوع اول دیابت که عمدتا هم در سنین کودکی و نوجوانی نمودار می شود، سیستم ایمنی بدن، سلول های تولید کننده انسولین توسط غده پانکراس را از بین می برد و درنتیجه یا اندکی انسولین یا گاهی هیچ انسولینی باقی نمی گذارد. انسولین همان ماده ای است که به بدن اجازه می دهد از غذا برای تولید انرژی استفاده کند.

داده های بدست آمده از «کلینیک مایو» نشان می دهد افرادی که مبتلا به نوع اول دیابت هستند، لازم است بین ۴ تا ۸ بار در روز میزان قند خون خود را مورد بررسی قرار دهند. در برخی موارد این کار را قبل از وعده های اصلی یا میان وعده ها، انجام فعالیت های ورزشی و یا قبل از خواب و در مواردی هم در طول شب انجام می دهند.

یکی دیگر از وضعیت های مرتبط با قند خون که بسیار هم شیوع پیدا کرده مرحله پیش از ابتلا به این بیماری است یعنی مرحله ای که در آن قند خون افزایش می یابد اما کمتر از میزانی است که منجر به نوع دوم این دیابت شود.

این وضعیتی است که بیش از یک سوم مردم آمریکا با آن دست و پنجه نرم می کنند که باید از آن به عنوان وضعیت هشداردهنده سلامت یاد شود. رژیم های خاص غذایی و تمرین های ورزشی می تواند در این مرحله نقش بسیار پررنگی داشته باشد. در برخی از موارد هم نیاز به مصرف دارویی به نام «متافورمین» وجود دارد.

بر طبق نتایج بدست آمده از مطالعات انجام شده در دانشگاه فلوریدا و گفته های دکتر «آرچ مینوس» رئیس مرکز سلامت این دانشگاه، حدود ۹۰ درصد از افرادی که در چنین وضعیتی قرار دارند از آن آگاه نیستند. از این میان نیز حدود ۱۵ تا ۳۰ درصد پس از گذشت ۵ سال به دیابت مبتلا می شوند.

ممکن است شما هم همانند بسیاری از افراد دیگر علاقه چندانی به دادن آزمایش خون نداشته باشید اما با وجود آمار بدست آمده از آن می توانید با دادن یک آزمایش ساده، حتی درمواقعی جان خود را نجات دهید.

منبع: rd
بدون نظر

ورود