شما خجالتی هستید یا درون‌گرا؟

معرفی 20 نشانه از روحیات و رفتارهای انسان‌های درون‌گرا

شما خجالتی هستید یا درون‌گرا؟

بسیاری از مردم تصور می‌کنند خجالتی و درون‌گرا بودن یکی است؛ اما بین این دو صفت اخلاقی تفاوت‌هایی وجود دارد. افراد خجالتی عموما از قرار گرفتن در جمع دوستان و آشنایان می ترسند و در جامعه احساس امنیت نمی‌کنند. اما برخی دیگر این‌گونه نیستند و فقط از اینکه برای مدت طولانی در جمع حضورداشته باشند، خسته شده و ترجیح می‌دهند به‌تنهایی و سکوت زندگی خود بازگردند. دسته دوم، افراد درون‌گرا هستند که در تنهایی‌های خود انرژی کسب می‌نمایند.

اگر شما جزو انسان‌های ساکتی هستید که تنهایی را به جمع‌های گوناگون ترجیح می‌دهد، شاید خودتان هم به‌درستی ندانید که به کدام دسته تعلق دارید؛ خجالتی یا درون‌گرا! برای آگاهی از این امر، ما در ادامه این مطلب بیش از ۲۰ نشانه از روحیات و رفتارهای انسان‌های درون‌گرا را نام‌برده‌ایم که بامطالعه این موارد می‌توانید بخشی از شخصیت درونی خود را کشف نمایید.

مکالمات کوتاه برایشان جذابیتی ندارد

افراد درون‌گرا ترجیح می‌دهند به‌جای صحبت در مورد مسائل سطحی، در مورد موضوعاتی حرف بزنند که مفاهیم عمیقی داشته و ایده‌هایی را در خود نهان دارند. به‌طور مثال، بیشتر مکالمات این افراد حول محور زندگی، تئوری‌های علمی یا اهداف بزرگ می‌چرخد. البته، جا دارد اشاره‌کنیم که آن‌ها شنونده‌های بسیار خوبی محسوب می‌گردند و در سکوت و توجه کامل، سخنان دوستان و اطرافیان خود را گوش می‌کنند. اما این امکان وجود دارد که در چنین مکالمه‌های شرکت نکنند.

نسبت به موبایل خود حسی از نفرت و علاقه (به‌طور هم‌زمان) دارند

افراد درون‌گرا به مکالمه‌های تلفنی علاقه ندارند و به همین جهت گزینه‌های مناسبی برای این ارتباط به شمار نمی‌روند. حتی ممکن است گاهی به تماس اعضای خانواده یا دوستان صمیمی خود نیز پاسخ ندهند زیرا این وسیله‌ی ارتباطی را نوعی مزاحم تصور می‌کنند. اما هنگامی‌که تصمیم می‌گیرند خودشان به کسی زنگ بزنند، خیلی خوب از عهده این کار برمی‌آیند.

پیش از پاسخ دادن به پیام‌های نوشتاری، صبر و فکر می‌کنند

افرادی که در مورد آن‌ها صحبت می‌کنیم، در پاسخ گوئی به پیام‌های خود نیز با طمأنینه رفتار می‌کنند. به این صورت که وقتی کاملا حواسشان جمع بود و کاری نداشتند، پیام را خوانده و آن را پاسخ می‌دهند.

حضور در جمع برایشان استرس‌آور است

حضور در مکان‌های شلوغ و جمع‌های بزرگ موجب ایجاد تشویش در دل این افراد می‌شود. درون‌گراها ترجیح می‌دهند در مکان‌های خلوت باشند یا حتی در خانه خود بمانند و بیرون نروند.

درون‌گراها جامعه هراس نیستند، بلکه گزینشی رفتار می‌کنند

ارتباط برقرار نمودن با افراد برای انسان‌های درون‌گرا کمی دشوار است به‌طوری‌که آغاز مکالمه با یک فرد جدید ممکن است دقایق طولانی یا حتی ساعت‌ها به طول بیانجامد. اما این مشکل را با کسانی که دوستشان دارند، نخواهد داشت و حتی از آن لذت هم خواهند برد.

جمع‌های کوچک را ترجیح می‌دهند

این افراد شاید بتوانند با گروه‌های بزرگ همراه باشند و مثلا با آن‌ها به کنسرت یا مهمانی بروند اما چندین روز یا هفته طول خواهد کشید تا دوباره به حالت عادی زندگی خود بازگشته و بتوانند خود را راضی کنند که دوباره در چنین مراسم‌های حضور به هم برسانند.

همیشه حواسشان به پیرامون خود هست

این افراد دقت و توجه بسیاری به افراد و مسائل اطراف خوددارند و همه جزئیات را به‌طور کامل دیده و تحت نظر دارند. به همین دلیل، دیگران هنگام ارتباط گرفتن با چنین شخصیت‌هایی، احساس راحتی خواهند داشت.

با عده کمی وارد رابطه صمیمی و نزدیک می‌شوند

افراد درون‌گرا در انتخاب دوستان خود وسواس بسیاری به خرج می‌دهند و ازاین‌رو هرکسی نمی‌تواند وارد حریم خصوصی آن‌ها بشود. هر زمانی هم که احساس کنند وجود یک فرد در زندگی‌شان خطرناک است، بدون شک آن را حذف خواهند کرد.

خلاق هستند

این افراد عموما قوه تخیل بالایی دارند و به‌خوبی می‌توانند اطلاعات لازم برای خیال‌پردازی خود را پیدا نمایند.

گوش شنوایِ خوبی هستند

افراد درون‌گرا شنونده‌های بسیار خوبی هستند. آن‌ها اصول خوب گوش سپردن را می‌دانند و به همین لحاظ دیگران می‌توانند به آن‌ها اعتماد نموده و درد دل‌های خود را با این تیپ افراد در میان بگذارند. یکی از اصول ارتباط‌های خوب میان انسان‌ها این است که هر دو طرف توان درک صحبت‌های یکدیگر را داشته باشند.

واقعا درون‌نگرا هستند

این افراد تمامی موقعیت‌ها را زیر ذره‌بین می‌برند و آن‌ها را مورد تحلیل قرار می‌دهند. ازاین‌رو درک موقعیت‌های گوناگون برای آن‌ها سخت‌تر از بقیه است و زمان بیشتری نیز برایش صرف می‌کنند. البته منظور این نیست که این افراد توان درک پایینی دارند، بلکه دوست دارند به عمق تمامی مسائل نفوذ کرده و آن را در نظر داشته باشند.

قبل از بحث و مشاجره، فکر می‌کنند

تیپ شخصیتی موردبحث بیشتر از بقیه مردم به فکر کردن نیاز دارد و پیش از انجام هر کاری یا بیان جمله‌ای، سعی می‌کند درست و کامل در مورد موقعیت پیش‌آمده فکر کند تا در مشاجره‌ها بتوان پاسخ درستی بدهد.

از تنهایی لذت می‌برند

این افراد در تنهایی خود بیشتر خوشحال هستند تا بودن در جمع. زمان‌هایی را که به خود و علاقه‌مندی‌های خود اختصاص می‌دهند، برایشان از ارزش و اعتبار بالاتری برخوردار است.

به‌ندرت کسل می‌شوند

این افراد ازآنجاکه به‌تنهایی خود عادت کرده‌اند، به‌ندرت حوصله‌شان سر رفته یا کسل می‌شوند زیرا به‌طور ذهنی با خودشان حرف زده و به تحلیل مسائل مختلف می‌پردازند.

به‌راحتی اعتماد نمی‌کنند

این افراد عموما دوستان محدودی دارند و نمی‌توانند به‌راحتی به اطرافیان اعتماد کنند.

به نوشتن علاقه‌مند هستند

شاید بتوان گفت حجم وسیعی از ارتباطات این افراد را نوشتن نامه، ایمیل یا ارسال پیام تشکیل می‌دهد زیرا تعامل نوشتاری برایشان راحت‌تر از ارتباط کلامی است. حتی در نوشتن مطالب و داستان هم‌دستی بر آتش دارند. به دلیل قوی بودن قوه تخیل قادر هستند موقعیت‌های گوناگونی را به تصویر بکشند.

دوستان وفاداری به‌شمار می‌روند

این افراد در دوستی‌های خود کم نمی‌گذارند و به مفهوم واقعی همراه و وفادار هستند. البته جا دارد اشاره‌کنیم که در بیشتر مواقع بسیار ساکت هستند و بیشتر نقش شنونده یا بیننده را بازی خواهند کرد، اما بدون شک در زمان‌های لازم هم خودنمایی می‌کنند.

منبع: lifehack
دیجیاتو
۵ نظر

ورود

  • حمید تیر ۲۲, ۱۳۹۵

    این یکی از بهترین مقاله‌ها درباره درون‌گرایی بود که خوندم، دقیقا توصیف خیلی خوبی درباره شخصیت خودم بود…
    متاسفانه روانشناس‌های ما چندان اطلاعاتشونو آپدیت نمی‌کنند، عموی بنده روانشناس هست یک بار درباره درونگراها ازش سوال پرسیدم گفت درونگراها باید درمان بشن و یک شخص سالم حتما باید در حد اعتدال باشه یعنی نه کامل برون‌گرا باشه نه کامل درون‌گرا!

  • مریم گلی تیر ۲۲, ۱۳۹۵

    مطلب بسیار فوق العاده ای بود… کلیه مشخصات در مورد خود من که یک درونگرا هستم صدق می کنند. سپاسگزار

  • p آذر ۵, ۱۳۹۵

    خیلی درست بود. مرسی

  • ali تیر ۱۲, ۱۳۹۸

    درونگرا ها بیاید همو پیدا کنیم?

  • صبا بهمن ۱۵, ۱۳۹۸

    همشون درست بودن واقعا…..ممنونم……من عاشق اینم که تنها باشم و از حرف زدن بدم میاد ولی این که همش به من میگن چرا انقدر خودتو میگیری و حرف نمیزنی و …. خیلی اعصابمو خورد میکنه!!!