تقویت حافظه و افزایش کارآیی مغز با ۱۵ راهکار علمی

درخت حافظه چیست؟

تقویت حافظه و افزایش کارآیی مغز با ۱۵ راهکار علمی

در برخی از مواقع عدم داشتن حافظه خوب برای به خاطر سپردن امور روزمره و خصوصا سرکار و در پیش بردن طرح های بسیار مهم کاری می تواند باعث ایجاد شرمندگی و خجالت در افراد شود.

در این نوشته بر آنیم که ۱۵ راهکار علمی پیشنهاد شده توسط «روانشناسی امروز» را برشمرده تا در داشتن حافظه بهتر به شما کمک کنند و در نتیجه از عواقب شرم آور این فراموشکاری ها خصوصا در محل کار بکاهد.

جالب است بدانیم برخی از این موارد، امور بسیار ساده ای هستند که ممکن است از تاثیر فراوان آن در به خاطر آوردن داده های روزمره غافل باشیم. از آن جمله می تواند به داشتن استرس فراوان یا غذایی که میل می کنید اشاره کرد. در مرور این موارد با ما همراه باشید:

بدانید که ذهن تان در مقابل آنچه گمان می کنید عادلانه است، تعصب دارد. این دقیقا همان چگونگی درک شما از جهان پیرامون است

1

تلاش نکنید که در جهت مطابقت کامل با گروه هایی برآیید که همانند خودتان می اندیشند چرا که خاطرات به جا مانده از اسلاف تان می توانند در این زمینه بر شما تاثیر فراوان داشته باشند

پروفسور «ویلیم کِلِم»،  استاد عصب شناسی علمی دانشگاه A&M تکزاس در این باره می گوید: “زمانی که افراد در گرده همایی و تجمع هایی چون، مهمانی های خانوادگی، گروه های اجتماعی یا جناح های سیاسی مورد علاقه شان جمع می شوند، ممکن است خاطراتی از اسلاف شان در میان این گروه ها تداعی شود که در برخی از مواقع اشتباه هم هستند.”

برای تصحیح چنین دیدگاه های گروهی، تمام وقت خود را با افرادی که همچون شما می اندیشند، نگذرانید. به عنوان مثال، شبکه تلویزیونی یا وب سایتی هایی را هم مطالعه کنید با تفاوت هایی به اندیشه های تان جهت دهی کند.

تا آنجا که می توانید میزان استرس خود را کنترل کنید چرا که باعث کاهش تمرکز می شود و با داشتن استرس بیشتر با احساسات نامطلوب دست و پنجه نرم خواهید کرد

3

پروفسور «سوزان کراس وایت بوررن» استاد روانشناسی دانشگاه ماساچوست، در یکی از نوشته های خود به نقش استرس در یادآوری امور اشاره کرده و آن را یکی از مهم ترین عوامل در عدم به خاطر آوردن موارد فراوانی می داند. وی به نقش خواب مفید در شب پیش از امتحان اشاره دارد که بر کاهش میزان اضطراب و افزایش توانایی فرد در پاسخگویی به سئوالات تاثیر دارد.

زمانی که می خواهید چیزی را به خاطر آورید چشم های تان را ببندید چرا که باز ماندن چشم ها تمرکزتان در یادآوری آن موضوع را با دیدن چیزهای مقابل تان پرت می کند

90

برای به خاطر آوردن نام افراد تلاش کنید به ویژگی چهره آنها تمرکز کنید و آنقدر با داستان هایی در ذهن خود در مورد آن فرد متمرکز شوید تا نام او را به خاطر آورید

5

برای به خاطر سپردن فهرست های طولانی تر، یک درخت خاطره در ذهن خود بسازید

6

این درست همان چیزی است که دکتر «آلکس لیکرمن» از دانشگاه شیکاگو پیشنهاد می کند. وی در این باره می گوید: “اگر قرار است که وقایع زیادی را به خاطر بسپارید، تلاش کنید با ساختن یک درخت خاطره در ذهن خود میان آن وقایع ارتباط برقرار کنید. برای آن درخت ابتدا شاخه و سپس برگ بسازید. هر کدام از این شاخ و برگ ها باید بتوانند برچسب هایی را داشته باشند تا در ذهن شما طبقه بندی و منظم شوند. این نظم نیز باید به صورت منطقی برقرار شده باشد.”

در مطالعات انجام پذیرفته علمی در سال ۱۹۵۰ میلادی نشان داده شدکه تجزیه کردن اطلاعات به داده های کوچک تر می تواند باعث یه خاطرسپردن بهتر آنها شود. به عنوان مثال برای به خاطر سپردن عدد ۴۶۷۸۹۰ بهتر است آن را به دو عدد ۴۶۷ و ۸۹۰ تجزیه کرده و به خاطر بسپارید.

در روند تکراری زندگی، ایجاد اندکی تغییر کنید 

7

«سث اسلاتر» از مربیان قدیمی نیروی دریایی که به دلفین ها آموزش می داد در یکی از مطالب خود می نویسد، برای از بین بردن برخی از راهکارهای قدیمی و تکراری بهتر است در آنها تغییراتی به وجود آورید. با این کار هم همان راه قدیمی آشنای خود را به طور کامل از دست نداده اید و هم توانسته اید تغییرات مفیدی در روند آن به وجود آورید.

خوب است که ایجاد تغییرات کوچک را را بیاموزید. خوبی این موضوع این است که اگر در آینده، اگر قرار باشد که تغییراتی در مسیر زندگی تان پیش بیاید، آن را ه بیک فاجعه تعبیر نخواهید کرد و تغییر ناگهانی در ذهن تان کوچک تر به نظر می رسد.

حسادت سبب می شود که به احساسات خود آسیب فراوانی وارد کنید اما با غبطه خوردن به دیگران و موفقیت های شان می توانید با ایجاد پشتکار ذهنی در یافتن دلایل آن پیشرفت ها، به بهبود وضعیت حافظه خود کمک هم کنید

8

اگر برای یافتن پاسخ هر سئوالی به صفحات اینترنتی رجوع کنید، تعهد ذهن خود برای به خاطر سپردن چیزها را کاهش می دهید

00

پروفسور «بتسی اسپرو» از دانشگاه کلمبیا در این باره بر این باور است که امروزه بیشتر افراد به جای به خاطر سپردن امور در ذهن شان از اطلاعات ذخیره شده در اینترنت استفاده می کنند. وی می گوید بخشی از مغز که مسئول، به خاطر سپردن داده هایی چون شماره تلفن است، با این کار تضعیف خواهد شد.

راه رفتن می تواند همچون یک خواب عمیق در به خاطر سپردن داده های جدید در ذهن کمک رسان باشد

10

خوردن غذاهایی حاوی «فلاونوئیدها» که در موادی چون، انگور، انواع بِری ها، برگ های چای و دانه های کاکائو یافت می شوند، می توانند باعث تقویت عصب های مغز در شکل دادن بهتر به اطلاعات و داده های جدید وارد شده در مغز باشند

11

پروفسور «گری وِنک» استاد روانشناسی دانشگاه «اوهیو» بر این باور است که چنین ترکیباتی، پروتئین ها و آنزیم هایی را به مغز می رسانند که سبب تولد عصب های جدید و افزایش گردش خون به مغز می شوند. وی همچنین به نقش موثر فلانوئیدها در کاهش سرعت از دست دادن حافظه که مرتبط با افزایش سن است نیز تاکید دارد.

مصرف شکر هم می تواند موثر باشد اما نه آن نوع مصرفی که ممکن است تصورش را داشته باشید

12

دکتر ونک در مورد مصرف شکر توضیح می دهد که این ماده می تواند در تولید مواد شیمیایی انتقال دهنده عصبی که از آنها به «استیل کولین» یاد می شود، کمک کرده  که باعث افزایش قدرت یادگیری می شود و یا به خاطر سپردن امور را تسهیل می کند. همچنین در تنظیم میزان توجه شما هم نقش مهمی دارد.

یکی از روش های دریافت این ماده مصرف «لسیتین» است که در محصولات نانوایی همچون دونات و کیک یزدی یافت می شود.

قرار دادن موانعی بر سر راه یادگیری، می تواند به تقویت دراز مدت حافظه کمک کند

13

دکتر «ادی جف» در وب سایت Addiction blog به راهکارهایی چون جدا کردن فصول فراگیری و آموزش، حل کردن پازل، تغییر فیزیکی محل یادگیری، عدم ایجاد نظم افراطی در یادگیری و به کار گرفتن فونت های کمی دشوارتر در هنگام یادگیری و برای افزایش تقویت حافظه اشاره کرده است.

یادگرفتن یک زبان دیگر با به تاخیر انداختن روند بیماری ای به نام «دیمنشیا» در تقویت دراز مدت حافظه بسیار موثر است

14

در مطالعه انجام شده در بیمارستان «سنت مایکل» در تورنتوی کانادا که توسط نویسنده این پژوهش «کریستینا هنسِن» در یکی از نوشته های او به چاپ رسید این نتیجه به دست آمد که در میان افرادی که دو زبان می دانستند، بیماری هایی چون آلزایمر شیوع کمتری داشت.

وی در این باره بر این باور است که دانستن یک زبان بیشتر به این معنا نیست که نشانه های فراموشی در این گروه ظاهر نمی شود بلکه می تواند آن را به تاخیر بیاندازد. برای یادگرفتن یک زبان دیگر هم لازم نیست که در آن زبان به تبحر دست یابید همین که بتوانید از آن استفاده کنید کفایت می کند.

مصرف برخی ویتامین ها همچون «ویتامین ب ۳» که در خوراکی هایی چون، ماهی، بیف، مرغ، هویج و برگ گیاهان سبز وجود دارند می توانید ابتلا به بیماری های مرتبط با حافظه از جمله «دیمنشیا» را به تاخیر بیاندازید

15

منبع: businessinsider
یک نظر

ورود

  • آکادمی حسینی اردیبهشت ۱۹, ۱۳۹۸

    مقاله ای که نوشته شد واقعا بی نظیر بود تشکر می کنم از شما