با جنگل گیسوم، بهشت شمال ایران آشنا شوید

گیلان گردی های روزیاتو در پارک جنگلی گیسوم

با جنگل گیسوم، بهشت شمال ایران آشنا شوید

حرفه ای های گردشگری، برخی از مناطق کشور را در فصول مختلف سال مورد بازدید قرار می دهند تا لذت بیشتری از سرزمین چهار فصل رنگارنگ ایران تجربه کنند. جاده اسالم به خلخال، جاده نور به چمستان و برخی از گردنه های کشور مانند حیران، جشنواره رنگ و زیبایی و شگفتی را برای گردشگران داخلی و خارجی به ارمغان می آورد.

در گیلان و مازندران که از سرسبزترین نقاط کشور و خاورمیانه به شمار می روند، مناطقی داریم که همچون جنگل ابر سه میلیون ساله سمنانی ها، سوباتان، مازیچال، فیلبند و حتی جیرفت کرمانی ها، در دنیا کم نظیر است. نقاطی که حتی برای برخی از هموطنان ساکن در نقاط شمالی کشور نیز بعضاً شناخته شده نیست چه برسد به دیگر هموطنان که حتی نامی از آن ها نیز به گوششان نخورده است.

یکی از جاهای کمتر شناخته شده در ظرفیت های گردشگری ایران همچون سوباتان و مازیچال، پارک جنگلی گیسوم در استان سرسبز گیلان است.

دالان زیبایی به سمت تونلی جنگلی

a5
(جاده زیبای جنگل گیسوم گیلان در فصل بهار)

عاشقان طبیعت، وقتی به سمت تالش حرکت کنند، با چشم انداز هایی روبرو می شوند که قلم و زبان و کلام، در وصف زیبایی های آن، عاجز است. نقاش طبیعت، به غمزه ای، جشنواره رنگ و جذابیت های طبیعی را در تونلی جنگلی در جاده گیسوم به تصویر کشیده است و هر رهگذری را عاشق افسون سرو و بید مجنون و دیگر پوشش های گیاهی این منطقه می کند.

جاده تالش، شما را در دالانی از زیبایی به سمت بهشت شمال هدایت می کند. جنگل گیسوم، جایی است که جنگل و دریا به هم می رسند و این سحر طبیعت است که هیجان گیسوم گردی را صد چندان می کند.

a6

تالش، یکی از نقاط کمتر شناخته شده خطه شمال است که آنجا را باید بی شک، یکی از مقصدهای فوق العاده و بکر گردشگری ایران دانست. درختان زیبا و سر به فلک کشیده پارک جنگلی گیسوم، تونلی را برای شما در جاده خلق می کند که حتی در روزهای آخر پاییز و اوایل زمستان نیز، لوکیشن های بی نظیر برخی از فیلم های نوستالژیک را به ذهن می آورد.

در جنگل گیسوم، پوشش گیاهی متنوعی از ۷۶ گونه که متعلق به ۶۶ جنس و ۴۴ خانواده است در منطقه ای جلگه ای و سرسبز شاهد هستیم که ۲۱ گونه آن چوبی و ما بقی را گونه های علفی تشکیل می دهند که نمونه هایش را در تالاب انزلی می توان مشاهده کرد.

یکی از نکات مهمی که در جنگل گردی گیسوم باید به آن توجه داشت، انبوه گونه های گیاهی به خصوص درختان انجیری است که چشم انداز رویایی شگفت انگیری را روبروی دیدگان گردشگران و رهگذران قرار می دهد.

a7

جنگل های گیسوم، با مساحتی بالغ بر ۸۰ هکتار، انبوه گیاهان را در خوی جای داده و چشم اندازهای بسیاری زیبایی دارد.

اگر از رشت به سمت آستارا حرکت کنید، از منطقه ای به نام پره سر عبور خواهید کرد و که شما را به یکی از زیباترین مناطق جنگلی ایران راهنمایی می کند. جایی که پیوند دریا و جنگل، شما را از دالانی سرسبز به خزر می رساند.

یکی دیگر از جذابیت های جنگل گیسوم، ساحل شنی آن است که زیبایی های فراوانی برای ساحل گردها و عاشقان شنا دارد. قدم زدن در ساحل شنی گیسوم و که شن های نرمی دارد، هیجان انگیر بوده و البته ورزش های دریایی مانند جت اسکی نیز، بر این جذابیت ها می افزاید.

a9
(قایق سواری در ساحل گیسوم)

به هر حال، علاوه بر جنگل گردی در گیسوم، در ساحل آن می توان قایق سواری و جت اسکی را تجربه کرد که از اواخر امسال، دوباره رونق می گیرد. البته برای کسانی که عاشق دوچرخه سواری در روزهای پایانی پاییز هستند، گیسوم، انتخاب فوق العاده رمانتیکی خواهد بود.

a8
(جاده جنگی گیسوم در زمستان)

کسانی که دوست دارند کمپ بزنند و عاشق آفرودهای جنگلی هستند، جنگل گیسوم یک مقصد دیدنی خواهد بود. مشاهده کسانی که به لذت تماشای آسمان زیبای شب گیسوم در آنجا کمپ زده اند، جالب توجه است که در همه ایام سال، چنین گردشگرانی در گیسوم پیدا می شود.

در ساحل گیسوم، طرحی برای ساماندهی و رفاه گردشگران اجرا می شود و به همین خاطر، امنیت و بهداشت خوبی در انجا حکمفرماست.

a12
(بازارچه های محلی در اطراف پارک جنگی گیسوم)

در اطراف پارک جنگلی گیسوم، خانه های ویلایی بسیار یافت می شود که فرصت خوبی برای اقامت در مناطق روستایی اطراف تالش است. البته در منطقه گیسوم، امکانات متنوعی وجود دارد که سبب می شود تا جنگل گردی های پاییزی شما، خیلی دلپذیر و راحت شود.

اقامت در گیسوم

اگر قصد گردش در جنگل گیسوم را دارید، می توانید از دفتر مرکزی طرح ساحل گیسوم، اطلاعات اقامتی و سیاحتی منطقه را بدست آورید. استفاده از خانه های محلی در روستای کتگسر که از قابلیت های خوب اقامتی و رفاهی برخوردار است، یکی از انتخاب های همیشگی گردشگران به گیسوم ایران به شمار می رود.

a11
(تصویری از محل های اقامت مسافران جنگل گیسوم)

در این روستای زیبا، اهالی مهمان دوست و خونگرمش همچون دیگر مناطق مهمان نواز شمال ایران، خانه های خود را به مهمان پذیر تبدیل کرده و پذیرای گردشگران از سراسر ایران هستند.

a10
(تصویر برخی از خانه های ویلایی قابل کرایه در گیسوم)

به این نکته توجه کنید که بهترین فصل سفر به گیسوم در نیمه نخست سال است اما در پاییز و زمستان نیز، مخاطبان گیسوم گردی بسیار است.

a13
(ساحل شنی تمیز و زیبای گیسوم)
a14
(تصویر پاییز پارک جنگلی گیسوم و آلاچیق های بین راه)

 چگونه به گیسوم برویم؟

a1
(تصویر نقشه جغرافیایی پارک جنگلی گیسوم در مسیر جاده رشت به آستارا)

گیسوم، نگین شمال ایران است و تقریبا در همه فصل سال، حتی اواخر پاییز و در فصل سفید رنگ زمستان، جذابیت های دلفریبی دارد. برای مشاهده گیسوان طبیعت ایران در گیسوم، باید به تالش رفت. این پارک در ۱۸ کیلومتری جاده تالش به انزلی قرار دارد. در جنوب این پارک زیبا، رضوانشهر بوده که فاصله ۱۴ کیلومتری از آن قرار دارد.

شمال گیسوم، هشت پر است که با گیسوم فقط ۲۰ دقیقه رانندگی فاصله دارد.

a2
(تصویر جاده ساحلی که در وسط پارک جنگلی گیسوم قرار دارد)

همان طور که در تصویر فوق مشاهده می کنید، جاده ساحلی گیسوم، درست از وسط این پارک جنگلی می گذرد و با چند دقیقه رانندگی شما از تونلی جنگلی گذر کرده و به دریای خزر می رسید. این جاده زیبا، یکی از رمانتیک ترین جاده های جنگلی در کشور است که اگر گذرتان به آنجا افتاد، تصاویر زیبا را فراموش نکنید.

a3
(تصویر نقشه ماهواره ای گوگل از پارک جنگلی گیسوم ایران)

همانطور که در نقشه ماهواره ای پارک جنگلی مشاهده می کنید، گتگسر و لاهارود، در بالا و پایین این پارک زیبا قرار دارد که خود می تواند بخشی از برنامه سفر جنگل گردی شما در این منطقه سرسبز و خوش آب و هوا باشد.

توجه داشته باشید که فاصله بین تهران تا کرج، حدود ۳۵ کیلومتر و فاصله بین کرج تا پارک جنگی گیسوم حدود ۳۶۰ کیلومتر است. یعنی شما با حدود چهار تا چهار ساعت و نیم رانندگی از مرکز پایتخت می توانید به این منطقه رویایی برسید. فاصله بین تهران تا تالش، حدود ۴۰۰ کیلومتر است.

a4
(تابلوهایی در پارک جنگی گیسوم که فاصله تا خلخال را نشان می دهد)

توصیه های گیسوم گردی

۱- جنگل گیسوم، میراث طبیعی ایران برای نسل های آینده است، در حفظ آن بکوشیم.

۲- گیسوم، مناظر فوق العاده ای برای عکاسی دارد که شاید نمونه آن را در جنگل ابر بتوان مشاهده کرد. عاشقان سلفی و شکار مناظر طبیعت،  این طبیعت گردی هیجانی را مجهز به دوربین هایی با لنز قوی بروند.

۳- در بهار ۹۶،، یکی از مقصد های دیدنی ایران که می تواند در دستور کار شما قرار بگیرد، گیسوم گیلان است.

۴-اگر از سمت تالش به سمت گیسوم می روید،قبل از ورودی گیسوم، جنگل دنجی وجود دارد که بازدید از آن نیز خالی از لطف نخواهد بود.

a16

(جایی در مسیر پارک جنگلی)

۵- کسانی که به گیسوم می روند، خرید ماهی قزل آلا و کباب کردن آن در جنگل و اطراف ساحل را همیشه دوست دارند. مراقبت از طبیعت بکر این منطقه دلفریب را در گردشگری غذایی خود فراموش نکنید.

۶- رستوران های جنگی گیسوم، همیشه مملو از مشتری است. قبل از خرید و استفاده از گوشت های کبابی، سلامت و صحت و مجوز مربوطه را در صورت امکان بررسی کنید. گرسنه بودن، همیشه بهتر از مسموم شدن است.

۷- در منطقه پره سر، آبشار زیبایی وجود دارد که ویسادار نام دارد.

۸- عاشقان قلعه رودخان، مسیرشان حتما به گیسوم می افتد. این منطقه را نیز در ذهن داشته باشید.

۹- جاده رویایی اسالم به خلخال، فقط ۱۰ کیلومتر با بهشت شمال ایران فاصله دارد.

۱۰-اگر به پارک جنگلی گیسوم رفتید، سورتمه سواری در تالش را فراموش نکنید.

a15

پیش از حرکت به سمت پارک جنگلی گیسوم، فرصت های گردشگری منطقه و اقلیم اطراف آن را از طریق تماس با اداره کل گردشگری استان گیلان که در این نشانی اینترنتی در دسترس است، بدست آورید. برای آگاهی از ظرفیت های گردشگری و اقامتی نیز، پرتال هایی مانند ساحل گیسوم را بررسی کنید.

اگر دوست دارید درباره این جنگل از زبان گردشگران داخلی و خارجی که به آنجا سفر کرده اند نیز  مطالبی دریافت کنید تا در مسیر، از آن توصیه ها بهره مند شوید، به برترین پرتال گردشگری دنیا یعنی تریپ ادوایزر مراجعه کنید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۶ نظر

ورود

  • محراب دی ۶, ۱۳۹۵

    واقعا بهشته
    حیف که الان سرده
    خبر از سورتمه سواری نداشتم
    جالب بود 🙂

  • ریحانه دی ۶, ۱۳۹۵

    خیلی خوشگله
    بهشته
    لینکها خوبن

  • فرناز دی ۶, ۱۳۹۵

    عشق من اسالم به خلخال
    رویایی ترین جاده است که تا حالا دیدم. اما گیسوم هم فوق العادس. مخصوصا تابستان

  • Farzad.M دی ۸, ۱۳۹۵

    متاسفانه تا حالا اسمش رو هم نشنیده بودم واقعا جای تاسف داره. چنین قطعه ای از بهشت واقعا دیدن داره نمیشه حسش رو بیان کرد فقط باید رفت ودید و دید و دید و…

  • پویا دی ۹, ۱۳۹۵

    حیف که مردم آشغال میریزن… 🙁

  • علیرضا آذر ۱۸, ۱۳۹۶

    سلام. اینو هم بنویسید که یکی از محلی ها هم اونجا وایساده و از هر ماشین که وارد ساحل گیسوم میشه ۵هزار تومان پول زور میگیره.