ویزای شنگن برای متقاضیان تحصیل در اروپا

تحصیل در خارج

ویزای شنگن برای متقاضیان تحصیل در اروپا

داوطلبان تحصیل در قاره سبز، علاوه بر مسائلی که در زمینه اخذ پذیرش تحصیلی با آن رو به رو هستند، با مقوله اخذ روادید که بر اساس قوانین معاهده شنگن بررسی می شود، مواجه خواهند بود. این گفتار تلاش دارد تا توصیه های مهمی درباره اخذ روادید شنگن در اختیار داوطلبان تحصیل در اروپا قرار دهد تا در این مسیر، موفق تر عمل کنند. با ما همراه باشید.

1-w900-h600

در سلسله مطالب  سرویس دانشگاه روزیاتو  تاکنون مطالب مختلفی را درباره بورسیه تحصیلی در دانشگاه ها مختلف و به طورکلی تحصیل درخارج از کشور ارائه کرد ه ایم  و البته این روند همچنان ادامه خواهد داشت .

 در گفتار امروز، به سراغ روادید شنگن رفته ایم. همان طور که می دانید، همه مردم ایران برای ورود به کشور های اروپایی به غیر از ایرلند و انگلستان، نیازمند اخذ روادید شنگن هستند. این روادید به گونه ای است که شما از هر کشور عضو پیمان شنگن، روادید دریافت کنید،  اجازه تردد سه ماهه به شما در محدود شنگن به هر تعداد باری که خواستید، می دهد. یعنی شما می توانید پذیرش تحصیلی از اسپانیا دریافت کرده و از این طریق، به مدت ۸۹ روز در فلان کشور اروپایی اقامت کنید یا مرتب بین کشورهای اروپایی بدون آن که نیاز به اخذ روادید خاصی باشید، تردد کنید.

به دلیل امکانی که این روادید برای تسهیل و تسریع تردد گردشگران و محققان و تاجران در اتحادیه اروپا فراهم کرده است، هر ساله میلیون ها نفر از سراسر جهان،‌ متقاضی این روادید خواهند بود. از ایران نیز، همه دانشجویان موظف به اخذ روادید شنگن هستند. اخذ این روادید، قوانین خاص خود را دارد  و شما باید مدارک مربوطه را جهت کسب روادید شنگن در اختیار داشته باشید تا شانس شما برای کسب آن افزایش یابد.

درباره روادید شنگن

روادید شنگن، یکی از روادید های مورد علاقه ایرانیان است. چرا که دریافت ان کمی سخت و با آن می توان به ۲۸ کشور اروپا سفر کرد. در واقع پیمان شنگن که در اواخر قرن بیستم میلادی برای تسریع و تسهیل تردد شهروندان غیر اروپایی در اتحادیه اروپا وضع شد، یکی از بزرگ ترین دستاورد های دیپلماسی در قرن بیستم بود. اگر چه حملات تروریستی در پاریس و بروکسل در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ میلادی، انتقاداتی را به حیات تهدید آفرین سیستم صدور روادید شنگن بر انگیخت، اما تا کنون هیچ تغییری در معاهده شنگن به وجود نیامده و بر اساس قوانین قبلی روند صدور آن ادامه دارد.

2-w900-h600

توافق نامهٔ شِنگن در سال ۱۹۸۵در لوکزامبورگ از سوی بلژیک، فرانسه، آلمان غربی، هلند و لوکزامبورگ به امضا رسید. تمام کشورهای اتحادیه اروپا بجز بریتانیا و ایرلند وارد این توافق‌نامه شده‌اند.

در حال حاضر ۲۶ کشور عضو این توافق‌نامه هستند. این ۲۶ کشور عبارت اند از: اتریش، بلژیک، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، مجارستان، ایسلند، ایتالیا، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا، سوئد، سوئیس.  ویزای شنگن نوع A و B و C دارد و ویزای نوع C به ویزای زیر ۳ ماه معروف هست که دارنده آن،تنها اجازه دارد ۸۹ روز در مرز های شنگن تردد کند و معمولا دانشجویان، ویزای NATIONAL VISA دریافت می کنند که امکانات روادید شنگن را دارد.

مدارک اخذ روادید شنگن

اکنون از طریق پرتال اینترنتی کشور های اروپایی عضو پیمان شنگن، می توانید جدید ترین اطلاعات مربوط به اخذ روادید کشوری که پذیرش تحصیلی دریافت کرده اید را مطالعه و بر اساس راهنمای آن اقدام کنید. مثلا اگر از فرانسه پذیرش تحصیلی گرفته اید، با مراجعه به سایت سفارت فرانسه در تهران، اطلاعات فارسی، انگلیسی و فرانسوی درباره مدارکی که برای گرفتن ویزای دانشجویی و متعاقب آن روادید شنگن مورد نیاز هست،به تفصیل تشریح شده است و شما معمولا نیازی به دریافت اطلاعات اضافی نخواهید داشت.

اما نا گفته پیداست که برای دریافت رویاد شنگن، می بایست از سفارت خانه کشوری که پذیرش تحصیلی دریافت کرده اید، وقت مصاحبه دریافت کنید. این وقت، معمولا بین ۵۰ تا ۱۲۰ یورو برای شما هزینه در بر خواهد داشت اما برخی از کشور ها مانند سوئد و نروژ، معمولا برای متقاضیانی که پذیرش تحصیلی ۱ ساله از دانشگاه های خود دریافت کرده اند، بدون اخذ application fee و بدون نیاز به گرفتن وقت مصاحبه، خدمات ارائه می کنند.

اما به هر حال برای ارائه‌ی درخواست ویزای شینگن باید از سفارتخانه یا کنسولگری کشور مقصد وقت مصاحبه بگیرید و به خاطر داشته باشید که حتما باید مدارک موردنیاز برای درخواست ویزا را خودتان شخصا در این ملاقات تحویل بدهید. شما از وکیل نمی توانید برای ارائه درخواست و شرکت در روز مصاحبه درخواست کنید تا به جای شما در روز مصاحبه حضور داشته باشد. چون اکثر سفارت خانه هایی که روادید شنگن در تهران ارائه می کنند، نیاز به گرفتن عکس و دریافت اثر انگشت از هر دو دست شما هستند و این کار با حضور وکیل امکان پذیر نیست.

بنابراین اگر در تهران حضور ندارید، یک روز را باید برای این کار اختصاص دهید. همواره سفارت خانه ها به مسافران توریستی و تجاری توصیه می کنند که حداقل ۲ هفته پیش از سفر، نسبت به اقدام جهت مصاحبه و دریافت روادید اقدام کنند تا اگر مشکلی بود، در طول این مدت بر طرف شود. البته مواردی هم سراغ داریم که دانشجو، برای روادید ۳ هفته پیش از عزیمت اپلای کرده، اما به واسطه نقص مدارک، فرآیند صدور روادید تا ۱.۵ ماه به طور انجامیده است.

3-w900-h600

بنابراین توصیه می شود که دانشجویان بین ۱ تا ۲ ماه پیش از عزیمت، نسبت به دریافت روادید اقدام کنند تا از زمان آغاز ترم تحصیلی عقب نیفتند.

برای دریافت روادید، معمولا مدارک عمومی از متقاضیان خواسته می شود که عبارتند از :‌

۱. فرم درخواست ویزا که باید کامل و بدون نقص پر شده و همه‌ی محل‌های موردنظر امضاء شود. این فرم به صورت کاملا رایگان در پرتال کلیه سفارت خانه های اروپایی در تهران موجود و قابل دانلود است. شما برای دریافت این فرم چه به صورت الکترونیکی و چه به صورت کاغذی، نیاز به پرداخت هزینه ای نیستند و معمولا خود سفارت خانه ها نیز در صورت مراجعه حضوری، اصل فرم به همراه ضمایم اضافی جدید و راهنمای فارسی آن را در اختیار شما قرار می دهند. ترجیحا این فرم را تایپ کرده و امضا کنید.

۲. عکس فرم درخواست ویزا که مشخصاتی مشابه عکس پاسپورتی دارد و حتما باید تمام‌رخ، دارای پس‌زمینه‌ی روشن و جدید باشد. معمولا این عکس نباید خیلی متفاوت با عکس گذرنامه شما باشد. البته باید توجه کنید در صورت صدور روادید دانشجویی شنگن یا غیر شنگن، آن عکسی که روی روادید شما درج می شود، عکس پرسنلی هست که سیستم عکسبرداری داخل سفارت در روز مصاحبه از شما گرفته است. این عکس صرفا بر روی مدارک شما الصاق می شود.

۳. داشتن پاسپورت با ۳ ماه اعتبار بعد از تاریخ شروع سفر و حداقل دو صفحه‌ی خالی و همین‌طور کپی همه‌ی ویزاهای قبلی. این یک درخواست عمومی هست. اگر شما قصد تحصیل دارید، گذرنامه شما باید حداقل ۶ تا ۱ سال اعتبار داشته باشد. اگر گذرنامه شما کم تر از ۶ ماه اعتبار داشته باشد، در بهترین حالت روادید ۵ ماهه برای شما صادر خواهد شد که برای تمدید آن در کشور مقصد، نیازمند صرفه هزینه و وقت و مسائل جانبی خواهید بود.

پس توصیه می کنیم در صورتی که به عنوان دانشجو برای اخذ روادید کشورهای اروپایی اقدام می کنید، گذرنامه ای با حداقل ۱ سال اعتبار در اختیار داشته باشید. چون معمولا روادید دانشجویی به صورت یک ساله و قابل تمدید برای اساس شرایط خاص صادر می شود و گذرنامه باید اعتبار لازم را در اختیار داشته باشد.

4-w900-h600

۴. پرینت رزرو بلیت برگشت که در زمان ورود به کشور مقصد به مأموران گمرک ارائه می‌شود. خرید بلیت برگشت تا قبل از تائید ویزا توصیه نمی‌شود. برخی از سفارتخانه ها مانند سفارت پرتغال در تهران، از شما درخواست می کنند که بلیط رفت و برگشت confirm شده با کد الکترونیکی را به سفارت به همراه مدارک ارائه کنید که صدور چنین بلیطی، نیازمند پرداخت هزینه های مربوطه به آژانس های هواپیمایی هست. البته سایر سفارت خانه ها چنین سخت گیری ندارند و تنها پرینت رزرو بلیط با مهر آژانس کفایت می کند.

۵. بیمه‌ی درمانی مسافرتی با پوشش کامل خدمات درمانی از جمله معرفی بیمارستان‌های طرف قرارداد در کشور مقصد و تضمین برگرداندن شخص به وطن در صورت بروز فوریت پزشکی. شرکت بیمه‌ی طرف قرارداد باید هزینه‌های درمانی تا سقف ۳۰ هزار یورو را تقبل کند و همین‌طور مورد تائید همه‌ی کشورهای پیمان شینگن باشد. قرارداد بیمه مسافرتی باید قبل از دریافت ویزا منعقد شود ولی بهتر است محتوای آن به شکلی باشد که متقاضی در صورت عدم دریافت ویزا بتواند آن را لغو کند. این قضیه برای دانشجویانی که به صورت بلند مدت در کشور های اروپایی ساکن خواهند بود اهمیت خواهد داشت. اصلا این قضیه را دست کم نگیرید. البته دانشجویان در مدت تحصیل، بیمه دانشجویی دریافت می کنند.

۶. نامه پذیرش. در صورت دریافت پذیرش از دانشگاه مقصد، برگه ای تحت عنوان admission letter برای شما صادر خواهد شد که در این نامه اشاره شده که فلان متقاضی برای فلان ترم در فلان دانشگاه و فلان رشته به مدت فلان، به صورت رایگان یا با بورس یا با پرداخت شهریه، پذیرفته شده است. این نامه باید به مهر و امضای بالا ترین مقام دانشگاه برسد. اصل نامه و کپی ان باید به همراه مدارک ۵ گانه عمومی فوق الذکر به سفارت خانه ارائه شود.

توجه کنید که محتوای این نامه هر چه که باشد، از دانشگاه مقصد استعلام مکتوب خواهد شد و نباید خطایی در ان وجود داشته باشد که سفارت را ترغیب کند که به شما روادید ندهد. توجه داشته باشید که همه اطلاعات به زبان انگلیسی و یا به زبان سفارت خانه کشور مقصد، به طور شفاف و صحیح قید شده باشد. مثلا:

الف) اگر شما به عنوان دانشجوی پذیرفته شده، ملزم به پرداخت شهریه سالانه باشید، باید این قضیه در پذیرش ذکر بشود که این پرداخت چه گونه با شما حساب خواهد شد و شما چه تعهدی باید بابت پرداخت هزینه ها ارائه کنید.

ب) اگر شما معافیت در پرداخت شهریه دارید (tution waiver) این قضیه باید عینا در نامه پذیرش قید شود.

ج) اگر دانشگاه تحصیل همه ایرانی ها را رایگان کرده است (tuition free) این قضیه باید در نامه پذیرش ذکر شود.

د) در نامه پذیرش، باید نام شما با نام شما در گذرنامه تمام و کامل یکسان باشد.

۷. گواهی تمکن مالی. چه پذیرش شما با بورس باشد چه بدون بورس و چه دانشگاه رایگان باشد (مانند دانشگاه های فنلاند، نروژ و برخی از دانشگاه های اتریش و سوییس)، ارائه گواهی تمکن مالی برای دانشجویان ضروری هست و این برگه باید به همراه مدارک (application forms) به سفارت خانه ارائه شود. این گواهی به این دلیل درخواست می شود که سفارت خانه را قانع کند که شما در طو لمدت تحصیل در کشور مقصد، پول کافی برای پرداخت هزینه های خود دارید. برای دریافت این گواهی، از بانک خود در ایران درخواست کنید تا از طریق اداره بین الملل خود، بر اساس گردش حساب و موجودی روزانه حساب شما، گواهی Bank statement به زبان انگلیسی صادر کند. در این گواهی، تاریخ صدور حساب، میزان گردش و هم چنین موجودی به ریال و هم چنین به ارز کشوری که شما درخواست می کنید، قید می شود. چون واحد پول اکثر کشورهای عضو شنگن (به جز کشورهای اسکاندیناوی شامل سوئد، فنلاند، نروژ ودانمارک) یورو هست، گواهی تمکن را به EURO درخواست کنید.

حتی الامکان گواهی تمکن مالی شما به ازای هر ماه، ۱۰۰۰ هزار یورو را نشان بدهد. افرادی که با بورس تحصیلی درخواست روادید می دهند، معمولا از این شرط مستثنی هستند. اما برای قطعیت در صدور روادید خود،‌ این گواهی را ضمیمه مدارک بکنید. توجه داشته باشید که گواهی های تمکن مالی که توسط اداره بین الملل کلیه بانک های خصوصی و دولتی کشور صادر می شود، به زبان انگلیسی به همراه تاریخ و شماره و ممهور به مهر بانگ و هولوگرام کد دار هست. در گواهی که دریافت می کنید، به این نشانه ها توجه کنید.

چگونه اقامت غیر دانشجویی را اقامات دانشجویی تبدیل کنیم ؟

به این موضوع توجه کنید که افرادی که روادید آن‌ها با عناوینی به غیر از روادید  دانشجویی در کشورهای عضو شنگن (به طور نمونه برای گذراندن دوره‌های زبان و یا به عنوان توریست) صادر شده است، برای تحصیل در این کشور بایستی مجددا به ایران بازگردند و پس از دریافت پذیرش از دانشگاه‌های کشورهای عضو، برای اخذ روادید دانشجویی اقدام کنند.

در واقع،  شروع به تحصیل برای افرادی که با روادید غیر دانشجویی و برای مدت محدود در کشوری که ویزای شنگن گرفته اید ، ممکن نیست. تحصیل در یکی از کشورهای عضو شنگن با اقامت موقت از سایر کشورها شرایط ذکر شده برای دانشجویان ایرانی مقیم سایر کشورها که برای ادامه تحصیل قصد سفر به کشورهای عضو شنگن را دارند نیز صادق است.

یعنی دانشجویان ایرانی سایر کشورها در صورتی که اقامت دائم کشور محل سکونت‌شان را داشته باشند، قوانین تابعین همان کشور برای حضور آنان در کشورهای عضو شنگن صدق می‌کند. اما در صورتی که این دانشجویان در سایر کشورها با اقامت دانشجویی و با مدت زمان محدود به تحصیل مشغول هستند، برای ادامه تحصیل در کشورهای شنگن، بایستی مجددا به ایران بازگشته و از طریق سفارت خانه کشوری که قصد عزیمت و زندگی دارند، درخواست روادید در تهران بکنند.

به بیان دیگر، این دانشجویان حتی در صورت داشتن پذیرش از دانشگاه‌های عضور شنگن نمی‌توانند با اقامت دانشجویی کشور محل سکونت‌شان برای تحصیل در این کشور ها، به کشور خاصی سفر کنند. بلکه بایستی برای این علاقه‌مندان روادید دانشجویی صادر شود و همانند سایر داوطلبان با اقامت دانشجویی در اروپا به تحصیل مشغول شوند.

نکات مهم برای دریافت روادید دانشجویی

۱-حتما مدارک کامل به سفارت خانه کشور مقصد در تهران ارائه کنید.

۲-هیچ سفارت خانه اروپایی در تهران، شعبه یا نماینده حقیقی یا حقوقی ندارد.

۳-برای راهنمایی درباره شیوه پر کردن مدارک و اراائه مدرک به سفارت خانه، تنها از طریق پست الکترونیک سفارت خانه های اروپایی در تهران یا از طریق تماس تلفنی اقدام کنید و در دام کار چاق کن ها و افرادی که خود را نماینده فلان سفارت معرفی می کنند قرار نگیرید.

۴-اگر به هر دلیلی درخواست روادید شنگن یا دانشجویی شما رد شد، تا ۳ هفته فرصت اعتراض دارید. متن اعتراض خود را بر اساس ارائه ادله مستند و مستدل ارائه کنید.

۵-اگر قبلا روادید شنگن از یک سفارت خانه در تهران دریافت کردید، تضمینی بابت صدور مجدد روادید شنگن به شما وجود ندارد.

۶- به این نکته توجه داشته باشید که  اگر شما یکی از مقاطع تحصیلی خود را در کشوری غیر از ایران گذرانده و برای مقطع بالاتر، از یکی از کشورهای عضو شنگن پذیرش تحصیلی دریافت کرده اید، احتمال اینکه سفارتخانه کشوری که قصد عزیمت دارید، از شما درخواست گواهی عدم سو پیشینه بکند از کشوری که قبلا اقامت داشته اید، زیاد است. این قضیه برای درخواست روادید دانشجویی از کشور پرتغال محسوس است.  بنابراین پیش از ارائه مدارک برای دریافت روادید، نسبت به ضرورت تهیه این گواهی از سفارتخانه سوال کنید تا از اتلاف وقت جلوگیری کنید.

۷.بسیاری از افراد تصور میکنند که یک ویزا به معنی تضمین ورود به محدوده شنگن است. اما یک ویزای شنگن فقط به معنی تضمین رسیدن به یکی از مرزهای شنگن است, نه بیشتر. پس از آن مقامات مرزی شنگن تصمیم میگیرند که به شما اجازه ورود داده و یا به دلایلی از ورودتان به محدوده شنگن جلوگیری بعمل آورده و شما را به کشوری در خارج از شنگن که از آن آمده اید اخراج کنند. مقامات مرزی شنگن قانونا میتوانند حتی در صورت دارا بودن ویزای معتبر, از ورود شما به شنگن جلوگیری بعمل آورده و شما را به کشوری که از آن آمده اید اخراج کنند.

۸..مسافر ورودی به شنگن باید آماده باشد که در صورتی که در هر زمانی و به هر دلیلی مورد شک مقامات مرزهای ورودی شنگن قرار گیرد موارد زیر را توضیح دهد:

۱- هدف از مسافرت وی چیست و صحت آن را از طریق ارائه مدارک ثابت کند.

۲- آدرس محل اقامتش وی در شنگن (هتل یا نزد آشنایان) کجاست.

۳- از پس هزینه مدت اقامت خود در شنگن بر خواهد آمد یا خیر (پول به همراه دارد و یا اینکه شخص دیگری پرداخت مخارج وی را تقبل کرده است و در اینصورت نام, آدرس و شماره تلفن این شخص).

۴- بلیط ترک شنگن دارا باشد و یا اینکه پول کافی جهت خرید بلیط جهت ترک شنگن را دارا باشد.

موارد بالا بویژه هنگامی که با ویزای یک کشور شنگن که ویزا را صادر کرده است به کشور دیگر شنگن که ویزا را صادر نکرده است وارد میشوید اهمیت بیشتری دارد. ویزای شنگن جهت تردد به همه کشورهای عضو اعتبار دارد اما برای مثال چنانچه با استفاده از ویزای صادر شده توسط مثلا یونان از مرز اتریش وارد شنگن شوید, باید بتوانید در صورت درخواست به همه پرسشهای افسران مرزی از جمله چهار مورد بالا پاسخ دهید.

۹. اگر به طور مثال به فنلاند که تحصیل در آن برای ایرانیان رایگان هست سفر کنید، مقامات مرزی پلیس شنگن در فرودگاه هلسینگی حق دارند حتی بدون نیاز به حکم دادستان, هر مسافر ورودی در مرزهای فنلاند را تا ۶ ساعت جهت بازجویی در بازداشت نگاه دارند. جهت بازداشت بیشتر از ۶ ساعت دادستان تصمیم گیری خواهد نمود. این قوانین در دیگر مرزهای شنگن نیز تقریبا مشابه است. در ضمن اطلاعاتی که شما بهنگام درخواست ویزای شنگن به هر سفارتخانه شنگن ارائه داده اید قابل کنترل توسط مقامات مرزی همه کشورهای عضو است و در صورتی که با دلایلی که در مرز ورودی ارائه میدهید همخوانی نداشته باشد میتواند اساس و پایه جلوگیری از ورود فرد دارای ویزا به محدوده شنگن باشد

۱۰. به محض ورود به فرودگاه کشوری که روادید شنگن دریافت کرده اید، نامه پذیرش  خود را نیز به مامور بررسی مدارک در GATE‌ کنترل گذرنامه ارائه کنید تا شکی باقی نماند. بار ها مشاهده شده که از دانشجویان ایرانی، نامه پذیرش و نامه پرداخت شهریه و مسائلی از این دست درخواست شده است.

۱۱.صدور روادید دانشجویی شنگن یا غیر شنگن توسط سفارتخانه های کشورهای اروپایی در تهران، یک حق حاکمیتی محسوب می شود و تضمین یا الزامی برای صدور روادید به هیچ شهروند ایرانی وجود ندارد.

۱۲. مشاوره در تکمیل و آماده سازی مدارک برای اخذ ویزای شنگن دانشجویی و غیر دانشجویی از طریق افرادی که پیش تر، این روادید را دریافت کرده اند توصیه می شود.

درباره روادید دانشجویی و اخذ روادید شنگن، در صورتی که با پرسشی رو به رو هستید از طریق بخش ارتباطی و کانال های روزیاتو، موارد را مطرح کرده تا پس از بررسی به اطلاع شما برسانیم.

 

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود