دلایل کاهش ناگهانی وزن که مشکلاتی جدی را در سلامت افراد به وجود می آورند

ضعیف شدن ماهیچه ها یا sarcopenia چیست؟

دلایل کاهش ناگهانی وزن که مشکلاتی جدی را در سلامت افراد به وجود می آورند

درست است که کاهش وزن تقریبا خبر بسیار خوبی خصوصا برای بیشتر خانم هاست اما همیشه هم نمی توان آن را نشانه خوبی تلقی کرد.

آیا تا به حال برای تان پیش آمده که ناگهان با کاهش وزن چشمگیری مواجه شوید؟ پیش از آن که جشن شادی بگیرید و به پایکوبی بپردازید، بهتر است مطمئن شوید مشکلاتی را که در ادامه این نوشته برای تان برخواهیم شمرد را نداشته باشید.

اگرچه خوب است مثبت اندیش باشیم و تعبیر درست تری از نشانه ها داشته باشیم اما بد نیست که قبل از پیشرفت شدید یک بیماری احتمالی و مزمن در صدد درمان آن برآییم.

دلایلی که ممکن است باعث کاهش ناگهانی و چشمگیر وزن شما شوند، عبارتند از:

سوء تغذیه

1

بسیاری از ما تصور می کنیم که سوء تغذیه باید چیزی همانند آنچه باشد که در میان کودکان کشورهای بسیار فقیر جهان مشاهده می شود. اما سوء تغذیه می تواند به دلیل، عدم مصرف صحیح مواد غذایی آن هم در سراسر جهان و در هر سنی رخ دهد.

در واقع حدود ۵۰ درصد از بیمارانی که در بیمارستان ها بستری هستند و مواد غذایی لازم را دریافت نمی کنند، ممکن است در خطر ابتلا به این عارضه باشند.

دکتر «اَبی سوئر» متخصص تغذیه نیز بر این امر صحه می گذارد. وی بر این باور است که اگر سوء تغذیه برای مدت طولانی ادامه پیدا کند می تواند سلامت را به شدت مورد مخاطره قرار دهد و سبب کاهش وزن ناگهانی و چشمگیری در فرد شود.

بهترین راه درمان این عارضه، پیشگیری از پیشروی آن است. دکتر سوئر می گوید از وضعیت تغذیه خود اطمینان کامل حاصل کنید و از تمام مواد از جمله پروتئین، چربی و کربوهیدرات در رژیم غذایی خود استفاده کنید. اگر هم به هر دلیلی در بیمارستان بستری شدید در مورد وضع تغذیه در این دوران از پزشکان کمک بگیرید.

از دست دادن عضلات یا sarcopenia

2

اهمیت ندادن به عضلات یکی از دلایلی است که حدود ۴۵ درصد افراد بزرگسال با بالارفتن سن از دست دادن آن را تجربه می کنند. نام دیگر این ضعیف شدن ماهیچه ها sarcopenia است که می تواند، در سال های اول ۴۰ سالگی آغاز و کاهش وزن توصیف ناشدنی را در فرد سبب شود.

سوئر می گوید، در این عارضه فرد مبتلا قدرت و انرژی لازم برای تحرک عضلات خود را از دست می دهد. اگرچه تغییراتی در وضعیت هورمون ها می تواند این عارضه را سبب شود اما علت اصلی آن تغذیه نامناسب است.

«ویتامین دی» و پروتئین بیشتری را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. که با بالاتر رفتن سن، نیاز به مصرف پروتئین بیشتر هم می شود. با تمرین های مناسب ورزشی هم می توان این کار را انجام داد. نشانه های کمبود ویتامین دی را می توانید در این مقاله مطالعه کنید.

سرطان

3

سرطان یکی از دلایل عمومی کاهش ناگهانی وزن است اما انواع و اقسام گوناگونی از سرطان وجود دارد که از جمله آنها می توان به سرطان ریه، پانکراس، صفرا و روده بزرگ اشاره کرد. این انواع می توانند سبب کاهش ناگهانی وزن شوند.

دکتر «مایکا روسو» جراح عمومی مرکز درمانی «مموریال کِر» در این باره می گوید: “عملکرد نادرست بدن و افزایش سوخت و ساز آن سبب می شود که بدن از تمام ذخیره های خود استفاده کرده و سبب کاهش ناگهانی وزن شود.”

همچنین درمان های مربوط به سرطان نیز با کاهش وزن همراه هستند. پرتو درمانی و شیمی درمانی اغلب باعث کاهش اشتها می شوند و می تواند اثرات جانبی ای چون حالت تهوع، سوزش گلو و عدم تمایل به خوردن غذا را نیز به همراه داشته باشد.

پرکاری تیروئید یا Hyperthyroidism

4

یکی از دلایل کاهش ناگهانی وزن می تواند پرکاری غده تیروئید باشد. زمانی که این غده پرکار تر می شود، هورمون های بیشتری را تولید می کند که سوخت و ساز بدن را افزایش می دهند.

دکتر «شری راس» در این مورد می گوید: “از دلایل پرکاری تیروئید می توان به عواملی چون Hashimoto’s thyroiditis، داروهایی چون لیتیوم، پرتو درمانی، جراحی تیروئید، بارداری و کمبود ید اشاره کرد.”

برای آگاهی از چگونگی کارکرد غده تیروئید می توانید با یک آزمایش ساده خون از آن آگاه شوید.

ایدز یا ویروس HIV

5

یکی از عواملی که باعث کاهش ایمنی بدن می شود، ویروس بیماری ایدز یعنی  HIV است. این ویروس سد جذب مواد غذایی به بدن می شود که خود سبب سوء تغذیه می شود و می تواند باعث کاهش اشتها نیز بشود.

تا کنون درمان کاملی برای این بیماری پیشنهاد نشده اما راهکارهایی برای کاهش پیشرفت این بیماری و داشتن یک زندگی نرمال در نظر گرفته شده است.

افسردگی

7

احتمالا همگی ما با بیماری افسردگی آشنایی داریم. این نوع اختلال رفتاری که سبب احساس نارحتی و از دست دادن علاقه به انجام بسیاری از کارهایی است که فرد در گذشته از آن لذت می برده.

همچنین احتمال دارد که شنیده باشید که افزایش وزن هم می تواند، یکی از دلایل افسردگی باشد. در واقع در افراد گوناگون تفاوت دارد. میان گروهی با کاهش و میان گروه دیگر با افزایش همراه است.

دکتر «اش وایل» در این باره می گوید: “متاسفانه یکی از نشانه های افسردگی می تواند کاهش اشتها باشد که منجر به کاهش وزن می شود.” هنوز دلیل کاملا مشخصی برای این بیماری وجود ندارد اما با دارو درمانی و جلسات مشاوره می تواند درمان شود. البته برخی از داروهای ضدافسردگی هم به خودی خود می توانند سبب کاهش وزن شوند.

نارسایی های قلبی

8

این بیماری مرگ آور سبب می شود که قلب نتواند به خوبی خون و اکسیژن را به بقیه اندام های بدن پمپ کند. این بیماری بیش از پنج میلیون آمریکایی را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

یکی از نشانه های مهم این بیماری یا در کل خوب کار نکردن قلب می تواند کاهش ناگهانی و سریع وزن باشد. (منظور از این کاهش وزن، کاهش ۷.۵ درصد از وزن بدن در طول ۶ ماه است.) این وضع به نام cardiac cachexia شناخته می شود.

دکتر یودیم در این باره می گوید: “از آنجایی که روده ها مانند سایر اندام های بدن، برای انجام فعالیت درست خود، به جریان صحیح خون وابسته هستند و این جریان خون با کاهش مواجه شده ممکن است سیستم گوارشی و قلب را دچار مخاطراتی کند.”

وی تاکید دارد اگر فردی با کاهش ناگهانی وزن به همراه نشانه هایی چون تنفس بریده، سرفه های مداوم و حالت تهوع مواجه شد حتما سریع به پزشک مراجعه کند.

دیابت

9

تصور بیشتر ما این است که دیابت عمدتا با افزایش وزن و چاقی همراه است اما با کمال تعجب می تواند با کاهش وزن هم همراه باشد. زمانی که بدن توانایی تولید به اندازه کافی انسولین را نداشته باشد، گلوکز، به اندازه کافی و برای تولید انرژی مورد نیاز بدن در اختیار جریان خون قرار نمی گیرد.

بنابراین بدن شروع به سوزاندن چربی و انرژی عضلات می کند که با کاهش وزن همراه خواهد بود.

منبع: rd
مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود