تصاویری که تغییرات جوی و اثرات مخرب آن بر روی کره زمین، در سال ۲۰۱۶ را نشان می دهند

از آنتارکیتا تا زیمباوه

تصاویری که تغییرات جوی و اثرات مخرب آن بر روی کره زمین، در سال ۲۰۱۶ را نشان می دهند

با تمام خطرات حاصل از آلودگی هوا و تخریب محیط زیست، کشور ما هم در فهرست سرزمین های در معرض خطر قرار دارد و مردم روزانه و خصوصا در فصول سردتر سال هشدارهای فراوانی را دریافت می کنند. تصورمان مان هم این است که تنها با چند روزی طرح های ترافیکی زوج و فرد خواهیم توانست این بحران را حل کنیم.

شاخص آلودگی هوا که در این فصل هم به کرات اعلام می شود، نه تنها معضل کشور ما بلکه بسیاری از مناطق دیگر از جمله چین و هند نیز است. گاهی این شاخص تا اندازه ای افزایش پیدا می کند که تنفس برای انسان و سایر جانداران دشوار شده و زندگی آنها را نیز به خطر می اندازد.

آنچه ما انسان ها برای بقا به آن نیاز داریم، آب، هوای سالم و مواد غذایی و مسکن است که نیازهای اولیه هر انسانی برای بقاء به شمار می روند اما با حرکت رو به جلو و از بین رفتن هوای پاک، آب و به دنبال آنها مواد غذایی، زندگی مان به مخاطره خواهد افتاد.

با خواندن ادامه این نوشته و دیدن تصاویری که چهره زمین را دگرگون کرده به عمق این فاجعه زیست محیطی پی برده و شاید در حد وسع اندک خود، هر کدام از ما حتی اگر قادر به بهبود وضعیت نیستیم از بدتر شدن آن جلوگیری کنیم.

با هم این تصاویر را از کشورهای مختلف جهان که متاسفانه کشور ما هم در این فهرست قرار دارد را مرور خواهیم کرد:

آنتارکیتا

1

مطالعات اخیر ناسا و دانشگاه کالفیرنیا نشان داده که یخچال های منطقه غرب آنتارکیتا در حال ذوب شدن بوده و سطح آب دریا در این منطقه نیز در حال افزایش است که وضعیت غیر قابل بازگشتی را در این منطقه رقم خواهد زد.

آرژانتین/پاراگوئه

2

در دو دهه اخیر بخشی از رودخانه Pilcomayo یعنی مرز جداکننده پاراگوئه و آرژانتین تا حد قابل توجهی خشک کرده است. کلاغ هایی که روی شاخه های درختان این منطقه دیده می شوند و تمساح هایی مرده و به گِل نشسته در این رودخانه، گواهی بر وضعیت کنونی آن هستند.

استرالیا 

3

آمار و ارقام بدست آمده از یافته های دانشمندان نشان می دهد که در سال گذشته حدود ۹۳ درصد از مرجان های منطقه Great Barrier Reef بر اثر پدیده ای به نام mass bleaching، که بر اثر گرم شدن دمای دریاها به وجود می آیند، تحت تاثیر قرار گرفته اند.

اتریش

4

موسسه مطالعاتی Interdisciplinary Mountain Research در اتریش از آب شدن یخچال های طبیعی کوه آلپ در این کشور خبر می دهد. در یخچال های طبیعی Outer Mullwitzkees، این اتفاق در عمق بیشتری روی داده. این موسسه تخمین می زند که آب شدن این یخچال ها هر سال به ۱.۵ متر برسد.

بولیوی

5

بولیوی نیز از بدترین نوع خشکی ای را که در طول ۲۵ سال اخیر تجربه کرده خبر می دهد. یخچال های طبیعی به سرعت در حال آب شدن هستند و سد Ajuan Khota  هم خشک شده است.

کامبوج 

100

پدیده «اِل نینو» در سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ میلادی، بسیاری از مناطق روستایی کامبوج از جمله استان Kandal را که مردم در آن کشاورزی و ماهیگیری می کردند را تحت تاثیر قرار داده است. علاوه بر کم آبی در این منطقه، دانشمندان پیش بینی کرده اند که ممکن است در فصول کاشت در این منطقه طوفان های سهمگینی جاری شود.

کانادا

6

وجود یخچال های طبیعی در مناطق مختلف آرکتیک عامل بقایای خرس های قطبی این منطقه است اما دانشمندان بر آن باورند که وجود برف در فصول سرد سال در این منطقه بازه زمانی کوتاه تری در مقایسه با گذشته دارد. در طول ۳۰ سال اخیر، تعداد این گونه از خرس ها در Hudson Bay در حدود ۲۰ درصد کاهش داشته است.

چین 

7

در پکن در ماه دسامبر (ماه اخیر) شاخص آلودگی هوا با عدد ۲۶۰ یعنی ۵ برابر آلوده تر از شاخص سلامت هوا، طرح هایی برای محدود کردن ترافیک شکل گرفت و بسیاری از مدارس نیز تعطیل شدند.

اتیوپی

8

در طول ۵۰ سال گذشته، اتیوپی با شدیدترین نوع کم آبی روبرو بود که برای این کشور زیان های فراوانی از جمله از دست رفتن بسیاری از حیواناتی بود که غذای اصلی مردم این کشور تلقی می شدند.

فرانسه

9

هاله ای از مه دود که پاریس را فرا می گیرد، بدترین نوع آلودگی هوا را برای ساکنان این کشور و در طول دهه اخیر رقم زده است.

هوندوراس 

10

بررسی شاخص آلودگی هوا که توسط Germanwatch’s Global Climate Risk Index انجام پذیرفته، این کشور را یکی از نقاط اصلی و متاثر از آلودگی هوا تشخیص داده است. از نشانه های بارز این آلودگی، از بین رفتن توت فرنگی های منطقه La Tigra بر اثر نوعی قارچ است.

هند

11

بررسی شاخص آلودگی هوا در هند، در ماه نوامبر (آبان و آذر ماه) عدد ۹۹۹ را نشان داد و در همان روز نیز به عنوان آلوده ترین منطقه جهان نیز شناسایی شد. در وقع این شاخص در عدد ۵۰۰ در خطرناک ترین حالت آن قرار دارد.

ایران

12

ایران به عنوان دومین کشور تولید کننده پسته به علت آلودگی هوا، زرد شدن برگ ها و آب پر از نمک در بدترین وضعیت خود قرار گرفته است. کرمان که از قرن ۱۷ ام میلادی تولید کننده بیشترین میزان پسته در جهان بوده اکنون بسیاری از کشاورزان این محصول، مزارع خود را ترک کرده اند.

کیریباتی

13

یکی از آسیب پذیرترین مناطق حال حاضر جهان ملیت های منطقه اقیانوس آرام هستند. سرزمینی که کمتر از ۲ متر بالاتر از سطح دریا قرار گرفته و مطالعات World Bank study نشان داده که طغیان رودخانه و فرسایش ساحلی، این مناطق واقع درعمق کم را تا سال ۲۰۵۰ میلادی از بین خواهد برد.

موریتانی

14

کارگران در منطقه Nouakchott با استفاده از ریگ های روان در صدد محافظت از این منطقه هستند. دولت نیز سرمایه گذاری هایی برای حفظ ساختارهای ساحلی کرده با این حال پیش بینی شده که ۸۰ درصد از این شهر در کمتر از یک دهه از بین خواهد رفت.

نپال

15

یخچال های طبیعی منطقه Khumbu در کوه های اورست، در سال های اخیر با کاهش چشمگیری همراه بوده اند. رودخانه هایی که بر اثر آب شدن این یخچال ها جاری شده اند، اکنون کمپ های اصلی بلندترین کوه جهان را شکل داده اند. پایین ترین کمپی که در این یخچال ها وجود دارند در طول کمتر از ۵۰ سال به ۱۲ متر کاهش پیدا کرده است.

نیکاراگوئه 

16

در عکسی که در این تصویر نشان داده شده و در سال ۲۰۰۸ میلادی گرفته شده، دقیقا همین منطقه Tisma Lagoon Natural Reserve از رودخانه Oswaldo را نشان می دهد که اکنون کاملا خشک شده است.

نروژ

17

دمای هوای تابستان در طول ۳۰ سال اخیر، در منطقه Ny-Alesund با افزایش ۱۱ درجه ای روبرو بوده و همین امر سبب شده تا یخچال های طبیعی Blomstrand تحت تاثیر فراوانی قرار بگیرند.

روسیه

18

بارش باران شدید بر روی برف های سیبری، جمعیت گوزن های این منطقه را تحت تاثیر قرار داده است. در سال ۲۰۱۳ میلای، ۶۱.۰۰۰ گوزن بر اثر از دست دادن مواد غذایی مورد نیازشان جان دادند. این پیش بینی می شود که وضعیت از این هم بدتر شود.

سومالی 

19

مردم سومالی که وابستگی اصلی شان برای تهیه آب و غذا به رودخانه Shabelle است، با خشکسالی سال اخیر، این امید را از دست دادند.

آفریقای جنوبی 

101

دریاچه St Lucia که در شمال شرقی دوربان واقع است، تقریبا خشک شده. سازمان غذای جهانی در مورد قحطی و وابستگی مردم این منطقه به آب و محصولات غذایی که ۵۰ میلیون نفر را تحت تاثیر قرار می دهد، در جنوب آفریقا هشدار داده است.

سوئیس 

20

یخچال های طبیعی Aletsch در سوئیس، که بزرگ ترین یخچال های این کشور تقلی می شود، عرض آن در حدود ۲۳ کیلومتر و به بلندی ۹۰۰ متر است. اما به سرعت در حال آب شدن است. تخمین های نشان داده که تا ۹۰ درصد از این یخچال در طول قرن آینده از بین خواهند رفت.

تایلند

21

بسیاری از استان های این کشور نیز با خشکسالی مواجه هستند. آنچه این کشور تنها کمتر از یک دهه تجربه کرده است. در میان افرادی که بیشترین زیان را کرده اند می توان از کشاورزانی یاد کرد که با کمبود آب برای آبیاری محصولات شان مواجه هستند.

ایالات متحده آمریکا 

102

یخچال های طبیعی Mendenhall  که یکی از مناطق پرطرفدار در گردشگری آلاسکا به شمار می آیند، در طول ۱۰ سال اخیر ۳۰ متر عقب نشینی کرده است. تخمین ها نشان داده که تبدیل شدن این منطقه به عنوان مکانی برای بازدید گردشگران و عکاسی آنها در ۶۰ سال اخیر این آسیب را افزایش داده است.

ویتنام 

23

صنعت کشاورزی Mekong Delta که تقریبا نیمی از محصولاتی از جمله برنج در ویتنام را پوشش می دهد بعد از یک دوره خشکسالی به شدت آسیب دیده. این روند تنها در صد سال رخ داده است.

زیمباوه 

24

سال اخیر بر اثر پدیده «اِل نینو» زیمباوه خسارات فراوانی را متحمل شده است. برنامه توسعه سازمان ملل تخمین زده است که تا سال آینده بسیاری از مناطق روستایی این کشور نیازمند کمک باشند.

منبع: buzzfeed
دیجیاتو
بدون نظر

ورود