راهکارهای اشتباه کاهش وزن که پزشکان در مورد آنها هشدار می دهند

سریع لاغر شدن و مخاطرات آن

راهکارهای اشتباه کاهش وزن که پزشکان در مورد آنها هشدار می دهند

هر روز رژیم غذایی جدیدی به فهرست رژیم های قبلی افزوده می شود. گاهی حذف کامل کربوهیدرات و گاهی هم رژیم پنج روز هر چه می خواهی بخور و دو روز در هفته روزی تنها ۵۰۰ کالری مصرف کن در میان مردم رواج پیدا می کند.

مهم ترین نکته در ارتباط با رژیم غذایی که از لاغر شدن هم بیشتر اهمیت دارد این است که سلامت بدن حفظ شود، چرا که اگر اندامی متناسب و ناسالم داشته باشید، به مراتب مخاطرات بیشتری را متحمل خواهید شد.

در ادامه این نوشته به روش های نادرست کم کردن وزن پرداخته خواهد شد که نگرانی هایی را از سوی جامعه پزشکی به همراه دارد چرا که برخی از این راهکارها، می توانند عواقب جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشند.

با هم این موارد را مرور می کنیم و اگر یک یا چند مورد از آنها را در دستور رژیم غذایی فعلی خود داریم، کنار خواهیم گذاشت.

در عرض چند روز، چند کیلو وزن کم کرد 

1

دکتر «چارلی سِلتزر» یکی از متخصصان کاهش وزن در فیلادلفیا، می گوید اینکه به رژیم های ۷ روزه یا ۴۸ ساله روی آورید نمی تواند در طولانی مدت شما را به هدف تان برساند. همان طور که در طول زمان وزن اضافه کرده اید باید به خود زمان داده و آرام آرام و تحت نظر یک متخصص وزن کم کنید.

وزن کم کردن تنها مصرف کالری کمتر است

2

بر خلاف تصور بسیاری از افراد که تصور می کنند، کالری و کم کردن میزان آن می تواند در لاغر شدن تاثیر داشته باشد اما این را هم باید درنظر داشت که کاهش وزن همراه با کاهش چربی و عضلات بدن است.

دکتر «اوساما حمدی» می گوید زمانی که بیش از اندازه وزن کم می کنید، ماهیچه و عضلات بدن را نیز از دست می دهید و همین امر سبب خواهد شد که دوباره و به راحتی وزن اضافه کنید. با خوردن پروتئین و ورزش های مخصوص ساختن عضله می توانید از این روند جلوگیری به عمل آورید.

باید کربوهیدرات را به طور کامل کنار گذاشت 

3

بسیاری از افراد تصور می کنند که حذف کربوهیدرات می تواند باعث کاهش سریع وزن شود. مثلا اگر به طور کامل خوردن نان و پاستا را کنار بگذارند، لاغر خواهند شد. کسانی که دوستدار «کوئینا» هستند، در این جریان، شانس بیشتری دارند.

در مطالعه ای در سال ۲۰۱۵ میلادی، نشان داده شد که کنترل مصرف چربی در طول ۶ روز می تواند تاثیر بیشتری در لاغر شدن در قیاس با حذف کامل کربوهیدرات داشته باشد.

البته این بدان معنا نیست که از خوردن آواکادو و کره بادام زمینی پرهیز کنید. بلکه بهترین راهکار این است که بر برنامه غذایی خود را کنترل بهتری داشته باشید و در سبک زندگی خود نیز تغییراتی را به وجود آورید. این کار به مراتب بهتر و بی خطرتر از حذف کامل کربوهیدرات است.

باید یک ساعت در روز ورزش کرد

4

اگر از دکتر حمدی بپرسید که آیا یک ساعت در روز ورزش کردن می تواند مفید باشد مسلما او پاسخ خواهد داد که این کار تنها تلف کردن وقت است. وی در این مورد می گوید در میان گروهی که توفیق بیشتری در کاهش وزن دارند عمدتا تنها ۱۰ دقیقه اما به طور مداوم در روز ورزش می کنند.

به عنوان مثال می توانید صبح ها و به مدت ۱۰ دقیقه، حرکات کششی انجام دهید یا در هنگام ناهار کمی پیاده روی سریع کنید. در هنگام تماشای تلویزیون هم وزنه بزنید.

برای تعطیلات آخر هفته نیز برنامه پیاده روی یا دوچرخه سواری بگذارید. اگر این کارها را بخشی از سبک زندگی خود قرار دهید آن وقت نیازی به فشار فراوان روزانه برای ورزش کردن نخواهید داشت.

باید گلوتن را به طور کامل حذف کرد

5

بسیاری از سلبریتی ها برای آنکه وزن مطلوب خود را حفظ کنند، خود را از خوردن نوعی پروتئین به نام گلوتن که در گندم وجود دارد، محروم می کنند. آنها نه تنها این کار را انجام می دهند بلکه در کل تمام غلات را از رژیم غذایی خود کنار می گذارند.

البته در برخی از افراد که به این مواد حساسیت دارند تصمیم هوشمندانه ای به شمار می آید و می توانند آن را با انواع دیگر کربوهیدرات جایگزین کنند. دکتر حمدی می گوید به عنوان مثال این افراد می توانند از پاستاهای بدون گلوتن استفاده کنند و یا چیپس سیب زمینی میل کنند.

بله احتمالا تعجب می کنید که می شنوید می توان از چیپس برای رژیم غذایی هم استفاده کرد چرا که این نوع کربوهیدرات فاقد گلوتن است. اگر دلایل پزشکی ای برای کنار گذاشتن گلوتن ندارید و تصور می کنید با این کار لاغر خواهید شد، سخت در اشتباه هستید.

خوراکی های کم چرب خریداری کرد

6

احتمالا شما هم همانند بسیاری از افراد دیگر این تصور را دارید که بسیاری از خوراکی های کم چرب، کالری کمتری دارند اما لازم بدانید که در پژوهشی که در سال گذشته انجام شد، نشان داده شد که نه همه بلکه ۶۰ درصد از خوراکی هایی که کم چرب هستند در مقایسه با نوع پرچرب آنها دارای کالری کمتری هستند.

در مورد خوراکی هایی همچون ماست بهتر است که نوع پر چرب آن را استفاده کنید چرا که ماست پرچرب باعث ایجاد سیری بیشتری در شما خواهد شد.

به دفعات میان وعده خورد

7

دکتر حمدی می گوید این موضوع بسیار خوب است که اجازه ندهید که برای رسیدن به وعده اصلی غذا آنقدر گرسنه شوید که حجم زیادی میل کنید اما بسیاری از افراد به دلیل خوردن میان وعده ها چاق می شوند.

ما از هر آنچه در داخل دهان خود می گذاریم آگاه نیستیم. اگر می خواهید میان وعده هایی را برای خود در نظر بگیرید لااقل این کار را آگاهانه و بافکر انجام دهید. به عنوان مثال با قرار دادن پروتئین در رژیم غذایی خود همچون تخم مرغ پخته و پنیر گزینه های بهتری را انتخاب کنید.

به ادعاهای مبنی بر سلامت روی بسته های مواد غذایی توجه کرد

8

ایده خوبی به نظر می رسد، مواد تشکیل دهنده روی خوراکی ها را ببینید و به آنها توجه کنید اما به توصیه های سلامتی که روی آنها نوشته شده توجه چندانی نکنید. به عنوان مثال افراد وقتی می بینند روی خوراکی ای نوشته شده که باعث کاهش چربی می شود بیش از اندازه از آن استفاده می کنند چرا که تصور می کنند، کالری موجود در آن خوراکی کمتر از میزان واقعی آن است.

آنچه برشمرده شده نتایج علمی پژوهش هایی بود که در مجله بین المللی «چاقی» به انتشار رسیده بود.

شب ها غذا نخورد 

9

دکتر سلتزر بر این باور است که اگرچه به دلیل فعالیت بدنی کمتر در هنگام غروب و شب، بهتر است حجم کمتری از مواد غذایی مصرف شود با این حال بدن نیازمند دریافت انرژی در تمام طول شبانه روز است و اگر در هنگام شب هیچ چیزی خورده نشود، باعث پرخوری در بقیه ساعات روز خواهد شد.

مکمل های دارویی باعث افزایش سوخت و ساز بدن می شوند 

10

دکتر حمدی بر این باور است که برای کم کردن وزن لازم است که ورزش کنید و هم غذاهای سالم و عادات روزمره سلامت تری را در روند زندگی خود به کار گیرید. بدون ترکیب این موارد نخواهید توانست وزن ایده آل خود را برای مدت طولانی حفظ کنید.

مکمل ها می توانند نقش میان بر را داشته باشند که بسیار پرخطر و در مواقعی بی فایده نیز هستند. همچنین دکتر حمدی معتقد است که هیچ مکملی وجود ندارد که بتواند باعث کاهش اشتها و یا سوزاندن چربی شود.

باید خوراکی های بدون کالری میل کرد

11

این تصور بسیار رایج است که به عنوان مثال کرفس و خیار کالری کمی دارند بنابراین می توانند باعث سوزاندن کالری های مضر شوند. دکتر حمدی می گوید اگر از کرفس متنفر هستید و تنها برای داشتن کالری بسیار کم آن را می خورید تنها در حال تلف کردن وقت خود هستید.

بله خوب است که سبزیجات میل کنید اما اگر آن را به عنوان وعده غذایی یا استراتژی برای لاغر شدن به کار می برید چندان کارآیی ندارد.

تا آنچه که امکان دارد میوه خورد 

12

درست است که به خوردن میوه و سبزیجات توصیه فراوان شده است اما خوردن بیش از اندازه موز به گفته دکتر سلتزر می تواند باعث افزایش میزان انسولین و تجمع چربی در بدن شود.

وی تاکید دارد که زیاده روی در خوردن هرچیزی حتی میوه می تواند باعث افزایش وزن شود.

از قانون ۳۵۰۰ کالری معادل نیم کیلو استفاده کرد

13

برخی تصور می کنند که چون ۳۵۰۰ کالری معادل حدود نیم کیلو وزن را اضافه می کند پس با راه رفتن یا دویدن و مصرف این مقدار کالری خواهند توانست، وزن کم کنند. مطالعات نشان داده اند که تنها در ۲۰ درصد موارد بدن می تواند با شرایط جدید سازگار شود.

وعده صبحانه را به طور کامل کنار گذاشت 

14

بسیاری تصور می کنند که نخوردن صبحانه می تواند سبب کاهش وزن شود این در حالی است که پژوهشی نشان داده که خوردن صبحانه کامل حتی می تواند سبب لاغر شدن هم بشود.

در مطالعه ای دو گروه از زنان چاق، روزانه ۱۴۰۰ کالری دریافت می کردند. آن گروهی که ۷۰۰ کالری از مجموع ۱۴۰۰ کالری را در وعده صبحانه دریافت می کردند، وزن بیشتری در قیاس با گروهی که تنها ۲۰۰ کالری صبحانه می خورند کم کردند. همچنین وضعیت تری گلیسرید آنها نیز بهبود یافت.

منبع: rd
بدون نظر

ورود