دلایلی که مزایای گرفتن دوش آب سرد صبحگاهی را از دیدگاه علمی توجیه می کنند

چربی سوزی با دوش آب سرد

دلایلی که مزایای گرفتن دوش آب سرد صبحگاهی را از دیدگاه علمی توجیه می کنند

اگر تصور می کنید که گرفتن دوش آب سرد احمقانه به نظر می رسد باید بدانید که بسیاری از متخصصان و محققان آن را برای سلامت جسمی و روحی توصیه می کنند.

برای آشنا شدن با مزایای گرفتن دوش آب سرد موارد ذیل را با هم مرور می کنیم:

کم شدن دفعات بیماری ها

1

آیا در گروه افرادی قرار دارید که دائم در فصول سرد سال سرما می خورید؟ اگر می خواهید سیستم ایمنی بدن خود را در مقابل عطسه های مداوم همکاران تان قوی تر کنید و یا زمانی که کودک تان ناخواسته در مقابل شما عطسه کرد، از طریق او سرما نخورید می توانید دوش آب سرد را هم امتحان کنید.

زمانی هم که پای جرم ها و میکروب ها به میان می آید، علم راهکاری جز دوش آب سرد ندارد. بر اساس مطالعات انجام شده که نتایج آن در مجله «پلاس وان» به انتشار رسید، نشان داده شد که اگر انتهای دوشی که می گیرید با آب سرد باشد تا ۳۰ درصد میزان ابتلا به بیماری ها در شما کاهش می یابد.

در میان افرادی که در ۳۰ تا ۹۰ ثانیه آخر دوش گرفتن آب سرد را باز می کردند نه تنها ابتلا به سرماخوردگی کاهش پیدا کرد بلکه میزان استرس و اضطراب و در کل احساس رضایت از زندگی در این گروه نیز افزایش یافت.

کم شدن میزان چربی های بدن

شاید این داستان کمی برای تان عجیب به نظر برسد اما صحت دارد. اگر می خواهید در داخل کت و شلوار یا لباس هایی که در فصل زمستان می پوشید، جذاب تر به نظر برسید اجازه دهید بدن برای سوخت و ساز به دمای پایین هم عادت کند.

با تنظیم حرارت آبی که با آن دوش می گیرید می توانید در کاهش آن چربی های زرد رنگ بی خاصیت در بدن تان موثر باشید چرا که آن را به چربی های قهوه ای فعال تبدیل خواهید کرد. پژوهش های انجمن ملی سلامت چنین نتایجی را به همراه داشته است.

به علاوه شما در سرما کالری بیشتری می سوزانید چرا که بدن برای باقی ماندن در سطح دمای ۹۸.۶ فارنهایت تلاش می کند و برای بدست آوردن این انرژی چربی های بدن تان را می سوزاند.

هنوز تحقیقات گسترده فراوانی بر روی حمام آب سرد در جهت درمان انجام نشده اما می تواند در کاهش وزن حداقل در مدت کوتاه بسیار موثر باشد. اینکه بخواهید با روش های سنتی و قدیمی وزن کم کنید بر عهده خودتان است.

داشتن انرژی کافی برای تمام طول روز 

3

زمانی که آخرین لحظات دوش گرفتن خود را با تنظیم آب سرد انجام می دهید، باعث خواهید شد که شُکی به سیستم بدن تان وارد شده و «اندورفین» را فعال سازد. این همان ماده شیمیایی خوبی است که از مغز ترشح می شود.

یکی از نخستین تاثیرات این ماده شیمیایی مفید این است که انرژی شما را به طرز ناباورانه ای افزایش می دهد. نتایج بدست آمده از مطالعاتی که در مجله «کارآیی رفتاری و مغزی» انجام پذیرفت نشان داده شد که گرفتن دوش آب سرد می تواند در درمان سندروم خستگی مزمن موثر باشد.

افزایش توانایی برای تحمل درد 

0

آیا با دردهای مزمن دست و پنجه نرم می کنید؟ یکی دیگر از تاثیرات ترشح اندورفین کاهش میزان درد است. نه تنها گرفتن دوش آب سرد در کاهش درد موثر است بلکه مطالعات انجام شده بر روی افراد که نتایج آن در مجله پزشکی آمریکای شمالی چاپ شد، نشان داده که دوش آب سرد می تواند در تحمل درد هم موثر واقع شود.

مفید برای اضطراب و افسردگی

5

ممکن است به نظر برسد گرفتن دوش آب سرد صبحگاهی نشانی از افسردگی باشد اما مطالعات انجام شده که نتیجه گزارش آن در «هایپاتیزس مدیکال» به انتشار رسیده نشان داده که برای افرادی که مبتلا به افسردگی های بالینی هستند، دوش گرفتن با آب سرد می تواند همچون شوکی در مقابل افسردگی مقابله کند.

همچنین دوش آب سرد می تواند خلق و خوی فرد را بهبود بخشیده و میزان استرس و اضطراب را کاهش دهد. با این حال هنوز هم لازم است که تحقیقات و پژوهش های بیشتری در این زمینه انجام شود.

افزایش سطح آگاهی 

6

گرفتن دوش آب سرد در هنگام صبح بدون آنکه اضطراب حاصل از مصرف کافئین را در فرد به وجود آورد می تواند همانند نوشیدن قهوه عمل کند و فرد را هوشیار و سرحال کند.

در پژوهشی که در سال ۲۰۱۴ میلادی انجام پذیرفت، نگاه علمی ای نیز به این نظریه افکنده شد. این کار می تواند سیستم اضطراری بدن را تحریک کرده و شما را در سطح بالایی از آگاهی قرار دهد. افرادی که با این نظریه موافق هستند می گویند که با گرفتن دوش آب سرد صبحگاهی، تمرکز بیشتری در هنگام کار کردن دارند و سرحال و هوشیارتر نیز هستند.

کاهش دردهای عضلانی پس از ورزش کردن 

7

برخی از ورزشکاران حرفه ای بر این باور هستند زمانی که بعد از انجام تمرین های ورزشی خود، دوش آب سرد می گیرند، در ماهیچه های شان احساس درد کمتری می کنند و یا دردهای عضلانی آنها زودتر بهبود می یابد.

پژوهش های انجام شده در این زمینه نیز نشان می دهد، گرفتن دوش آب سرد می تواند در گردش بیشتر خون در بدن موثر باشد و تورم را نیز کاهش دهد. البته در تحقیق دیگری این نتیجه بدست آمد که این کار هیچ تاثیری نمی تواند در وضعیت بدن بعد از ورزش کردن بگذارد.

افزایش قدرت اراده 

0

پژوهش ها نشان داده اند که حتی اگر گرفتن دوش آب سرد نتواند به سلامتی شما چیزی را اضافه کند اما همین که تلاش می کنید کاری دشوار را انجام دهید، به شما کمک خواهد کرد که از پس کارهای سخت در زندگی بهتر برآیید.

منبع: rd
بدون نظر

ورود