از دلمه ایرانی تا ماراتن کویر لوت با مجله گردشگری روزیاتو

آخرین اخبار گردشگری از سراسر ایران

از دلمه ایرانی تا ماراتن کویر لوت با مجله گردشگری روزیاتو

گردشگری ایران در بهار امسال که با بارش های بهاری و لطافت هوا و تسریع صدور روادید به گردشگران ۱۹۰ کشور دنیا همراه شد، رونق خوبی یافت و امیدواریم رونق صنعت گردشگری و صنایع دستی ایران، زمینه توسعه اشتغال پایدار در سالی که اقتصاد مقاومتی نام دارد، فراهم کند. گردشگری ایران همچنان با روزهای ایده آل فاصله دارد در حالی که یکی از پر پتانسیل ترین صنایع در کشور به شمار  می رود که می تواند ایران را از وضعیت رکود تورمی خارج کرده و بستر تعامل فرهنگی و اجتماعی و حتی اقتصادی ایران با سایر ملل جهان را سبب شود. گردشگری ایران در چند وقت اخیر با ماراتن کویر حال و هوای دیگری داشت. گردشگری داخلی در فصل بهار،  همچون سال های قبل با استقبال عاشقان ایران از داخل و خارج از کشور همراه شده بود که البته مدتی به واسطه ماه مبارک رمضان تا اواسط تیر ماه، از شدت آن کاسته خواهد شد.

تجربه موفق آموزش و پرورش در اسکان گردشگران نوروزی در سال نوروز ۹۵ نشان داد که می توان از این پتانسیل برای ماه های دیگر به خصوص تابستان نیز استفاده کرد. در کنار همه این خبرها، اخبار مربوط به طول کشیدن ثبت جهانی آثار ملی ایران در یونسکو ، جریان ظبط دلمه ایرانی به نام آذربایجانی ها!، هتل ۵ ستاره شدن عمارت مسعودیه و هم چنین کمبود منابع برای توسعه فعالیت موزه ها و مناطق گردشگری ایران، همچنان بجث داغ میان مجلس و دولت و رسانه ها است. با گشتی در دنیای اخبار گردشگری ایران با ما همراه باشید.

ثبت آثار ایرانی در یونسکو نیم قرن طول می کشد

2-w600-h600

خیلی عجول نباشد! ثبت آثار ایرانی در یونسکو حدود ۵۰ سال طول خواهید کشید. سرپرست کمیسیون ملی یونسکو در ایران با اشاره به محدودیت ثبت آثار در فهرست میراث جهانی یونسکو، گفت: آثار متعدد تاریخی و طبیعی ایران برای ثبت در فهرست یونسکو، برای چهل تا پنجاه سال آینده در نوبت هستند. تاکنون ۱۰ اثر میراث معنوی، ۱۹ اثر میراث مادی و ۱۲ اثر میراث طبیعی از کشورمان ثبت جهانی شده است. همچنین دو شهر خلاق، سه شهر معنوی و دو شهر علمی با هدف بازشناسی هویت ایران به جهان معرفی انجام شده است. تلاش دولت و سازمان گردشگری برای تسرسع روند ثبت آثار باستانی و تاریخی ایران که میراث جهانی هم محسوب می شود در آثار یونسکو، می تواند زمینه حفاظت  و صیانت آن را از جنبه بین المللی نیز  فراهم کند.

ابر ماراتن کویری ایران برگزار شد

3-w600-h600

یکی از رویدادهای جالب چند وقت اخیر که خیلی رسانه ملی به آن اشاره ای نداشت، ابر مارتن کویری در ایران بود که خیلی مسبوق به سابقه نبود. ابر مارتن کویری که در دشت لوت، گرم ترین نقطه کره زمین در اردیبهشت ماه برگزار شد، راه ابریشم ایران نام داشت و دوندگانی از ۱۰ کشور جهان به ویژه ایران در آن شرکت داشتند و دویست و شصت کیلومتر دیویدند.

تعداد چهل و سه دونده در این ماراتن حضور یافتند که دونده گانی از کشورهای ایران، ایتالیا، کانادا، انگلستان، آلمان، اتریش، نروژ، مراکش، هند و لبنان را شامل می شوند.

4-w600-h600

در این ماراتن پنج دونده خانم از کشورهای ایران، ایتالیا، کانادا و انگلستان حضور داشتند. افشین عزیزی، مجری ایرانی این ماراتن از حضور «محمد انسال» و «رشید المرابیتی» قهرمانان چندین دوره جهان و سریع‌ترین دوندگان ابرماراتن‌های جهان در اولترا ماراتن راه ابریشم به ایسنا خبر داد. درباره این ماراتن می توانید این ویدیو را تماشا کنید.

امیدواریم برگزاری  توریسم ورزشی در ایران با راه اندازی چنین رقابت هایی ، زمینه توسعه گردشگری روستایی ایران را نیز فراهم کند.

باکو: دلمه را ثبت جهانی میکنیم!

6-w600-h600

در یک اتفاق عجیب، خبر دار شدیم که یکی از غذاهای خوشمزه ایرانی به نام دلمه، مالک آذربایجانی پیدا کرده و مقامات باکو قصد دارند این غذای ایرانی را به ثبت جهانی برسانند! سال گذشته نیز در اتفاقی نادر و  در جریان نمایشگاه اکسپو میلان ۲۰۱۵، آذربایجانی ها، هنر ناب نگارگری ایرانیان( مینیاتور ایرانی) را به عنوان هنری آذربایجانی  معرفی کردند و شاهنامه فردوسی را اثری آذربایجانی نه پارسی منتشر کردند! امری که با مخالفت ایران رو به رو شد و این آثار از غرفه آذربایجانی ها جمع آوری شد.  جریان از این قرار بود که دولت باکو پیشنهاد کرده که سنت تهیه دلمه به عنوان خوراک متعلق به همه ملت های ترک در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت برسد و وزارت فرهنگ و گردشگری جمهوری آذربایجان در حال تهیه اسناد مربوطه است. دلمه یکی از قدیمی ترین غذاهای ایرانی از سده ها پیش از تشکیل بسیاری از کشورها از جمله ارمنستان و جمهوری آذربایجان بوده است.  امیدواریم وزارت فرهنگ و سازمان میراث فرهنگی و وزارت امور خارجه کشورمان برای مقابله با به یغما رفتن میراث های ملموس و ناملموس ایرانیان تلاش کند و این حرکت نیز ناکام بماند.

۶ هزار از ۳۰ هزار نمونه گویشی کشور در اطلس ملی زبان ایران

7-w600-h600

فاز دوم طرح اطلس ملی زبان ایرانیان که از سال ۱۳۵۰ آغاز شده بود، مراحل پایانی تدوین و انتشار را طی می کند. با خبر شدیم که مدیر گروه زبان و گویش رایج پژوهشکدهٔ زبان شناسی، کتیبه ها و متون؛ و از مدیران پروژهٔ طرح اطلس زبانی ایران، با اعلام این خبر، تصریح کرد که این طرح از سال ۱۳۸۰ تا کنون به همّت پژوهشگران پژوهشکدهٔ زبان شناسی، کتیبه ها و متون، در حال پیگیری است.

و آغاز اجرای این طرح را دههٔ ۱۳۵۰ اعلام کرد و گفت: در این طرح، بر اساس پرسش نامه ای متشکل از ۱۰۵ واژه و عبارت؛ و ۳۶ جملهٔ رایج در آبادی های بالای ده خانوار کشور، نمونه های زبانی با ضبط صدای گویشور گردآوری شده است . در ادامهٔ کار، از سال ۱۳۸۰ پژوهشگران اطلاعات گویشی را که عمدهٔ آن بر روی نوارهای کاست ضبط شده بود، بر حسب شهر و استان ساماندهی کردند. به گفتهٔ وی، این کار به منظور آماده سازی اطلاعات گویشی برای تدوین اطلس زبانی پویا (اطلسی رایانه ای که بتوان با آن نقشه های زبانی پویا ترسیم کرد) صورت گرفته است.امیدواریم این اطلس دارای سایت اینترنتی باشد و همگان بتوانند به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند.

کمک ۵۰ هزار دلاری ایتالیایی ها برای ترمیم کاخ کوروش

8-w600-h600

همکاری کاوشگران ایران و ایتالیا برای فصل جدید کاوش ها در منطقه باستانی و تاریخی پاسارگاد که ثبت بین المللی شده است، آغاز شد. مطلع شدیم که در قالب این فصل مشترک همکاری، ۲ درگاه کاخ اختصاصی کوروش که دارای نقوش برجسته هخامنشی هستند، پوشش دهی و حفاظت می شود. قابل ذکر است که  سقف حفاظتی که در دهه گذشته تا به امروز بر روی این ۲ درگاه اختصاصی کوروش بود کارایی لازم را ندارد و مشکلاتی را برای مجموعه ایجاد کرده که قرار شد با همکاری هیات ایتالیایی طرح جدیدی آماده و بر روی این ۲ درگاه نصب شود. هزینه ان عملیات فنی ترمیمی حدود ۵۰ هزار یورو اعلام شده است که توسط طرف اروپایی تامین اعتبار گردید. همان طور که می دانید، نام اصلی شهر پاسارگاد چیزی شبیه ‘ پَسَرگَد’ بوده و نام پاسارگاد از اسم قبیله شاهان پارسی یعنی قبیله ‘پاسارگاد’ گرفته شده که به معنای آنان که گُرز گران می کشند. سرزمین پارس، زادگاه هخامنشیان بود و خاندان پارس به رهبری کوروش دوم از سال ۵۲۹ تا ۵۵۹ پیش از میلاد بر ایران حکومت می کردند. خبرهای تکمیلی درباره کاوش ها و ترمیم ها در منطقه بین المللی پاسارگاد استان فارس در مجله گردشگری روزیاتو منعکس خواهد شد.

از مشکین شهری ها یاد بگیریم

9-w600-h600

اهالی با صفای مشکین شهر که شهرشان یکی از مقصد های گردشگری به شمار می رود، در ابتکاری جالب، با راه اندازی جنبش اجتماعی مشکین شهر ما، جاذبه های فرهنگی و گردشگری خود را بر روی دیوار معابر عمومی نقاشی کردند. «ایرج مؤذن زاده»، مدیر گروه مردم‌نهاد «مشکین شهر ما» اخیرا گفته که این تشکل یک گروه صرفا رنگ‌آمیزی یا یک گروه هنری صرف نیست، بلکه گروهی است که از اجتماع متخصصان و تحصیلکرده‌های رشته‌های گوناگون شکل گرفته و هدف عمده‌اش آسیب‌شناسی و رفع معایب و نابسامانی‌های شهری، جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، فرهنگی و اجتماعی در حوزه اختیارات شورا و شهرداری مشکین‌شهر است.  گروه نقاشی فقط زیر مجموعه‌ای از گروه اصلی بوده و به صورت اقتضایی و با توجه به آلودگی‌ها و دیوارنویسی‌های انبوه پس از انتخابات مجلس دهم تشکیل و با رنگ‌آمیزی و نقاشی‌های دیواری اقدام به پوشش این آلودگی‌ها کرده است.

10-w600-h600

(گزارش CNN از دیوار مهربانی ایرانیان)

راه اندازی دیوار مهربانی (wall of kindness) در ایران که بازتاب جهانی پیدا کرد نیز اقدامی برای تعامل مهربانانه با نیازمندان بود که به نظر می رسد این طرح نیز می تواند جهانی شده و ظرفیت های گردشگری و فرهنگی ایران را در شهرهای مختلف به هموطنان و گردشگران خارجی معرفی کند. گروه مردم نهاد «مشکین شهر ما» در بهمن ماه ۱۳۹۴ تشکیل شده و تاکنون بیش از ۸۰۰۰ متر مربع از دیوارهای شهر را بصورت زیبایی رنگ آمیزی کرده و بیش از هزار و سیصد متر مربع نقاشی دیواری داشته است.

عمارت مسعودیه همچنان خبر ساز است

11-w600-h600

عمارت مسعودیه که نزدیک میدان بهارستان تهران است اخیرا خبرهایی مبنی بر تغییر کاربری آن به هتل در محافل گردشگری کشور شنیده می شود. مرمت کار این مجموعه تاریخی قصد دارد تا بر اساس توافقی که با صندوق احیای آثار باستانی و تاریخی کشور  منعقد کرده است، این عمارت را پس از ترمیم به هتل ۵ ستاره سود آور تبدیل کند. به گزارش ایسنا،عمارت قاجاری «مسعودیه» دو داستان دارد، یکی داستانی تاریخی که آن را به وجود آورد و دیگری داستانی مرمت و بهره‌برداری از این بنا در چند سال گذشته؛ داستانی که حالا برخی از رسانه‌ها، دوستداران میراث فرهنگی و حتی کارشناسان معتقدند این شرکت در آن پروژه شکست خورده است. هرچند هیچ‌کدام از مسئولان اجرایی و مرمتی «مسعودیه» کلمه شکست را در این کار باور ندارند و معتقدند آن‌ها شکست نخورده‌اند، فقط زمان به نفع‌ سرمایه‌گذاران نیست و به آن‌ها آسیب می‌زند.

امیدواریم فرآیند کار در عمارت مسعودیه که در  نوروز امسال مخاطب زیادی هم کسب کرد، به گونه ای باشد که صیانت از میراث فرهنگی و تاریخی کشور رعایت شود و آثار باستانی و تاریخی کشور، جولانگاه سود جویان نشود.

از سازمان میراث فرهنگی چه خبر؟

سازمان میراث فرهنگی کشورمان که بازوی اصلی توسعه گردشگری و میراث فرهنگی در ایران هست در سال جدید بسیار فعال بوده است. در بخش خبری این سایت آمده است:

۱) تور ویژه عکاسان وخبرنگاران رسانه ها به مقصد شهرستان کلات نادی برگزار شد.

۲) درخواست میراث فرهنگی برای توقف عملیات عمرانی در تچه دشت بهشت

۳) تورهای مشترک خوزستان با صربستان برگزار می شود.

۴) محوطه تاریخی خانه خاکباز اراک تحویل بهره بردار خصوصی شد.

۵) افزایش میزان گردشگران فرانسوی برای بازدید از جاذبه های طبیعی خراسان جنوبی

۶) استاد سعیدی، استاد به نام نقاشی ایران از موزه هنرهای زیبای سعد آباد تهران بازدید کرد.

۷) تخریب بخشی از کتیبه شرقی دانشسرای اهواز.

۸) آخرین خبرهای این سازمان را در سایت اینترنتی آن به نشانی CHTN.IR‌دنبال کنید.

همراهان همیشگی مجله گردشگری روزیاتو

همچنان منتظر دریافت نظرات و تصاویر اختصاصی شما از ظرفیت های فرهنگی و گردشگری شهر محل اقامت تان هستیم تا در مجله گردشگری شنبه ها منعکس کنیم. دنیای گردشگری ایران و جهان را هر روز در سرویس گردشگری  مجله اینترنتی روزیاتو دنبال کنید.

مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود