عجایب خلقت؛ نگاهی به ۱۰ نمونه از جاندارانی که بدنی شفاف و بسیار عجیب دارند

عجایب خلقت؛ نگاهی به ۱۰ نمونه از جاندارانی که بدنی شفاف و بسیار عجیب دارند

طبیعت همواره با شگفتی ها و زیبایی هایش ما را تحت تاثیر قرار می دهد. بدون شک یکی از جذاب ترین مواردی که می توان به آن پرداخت، حیوانات هستند. تنوع گونه های آن ها شگفت انگیز است و هر کسی را به حیرت وا می دارد. از حیوانات وحشی و درنده گرفته تا گربه ها و سگ های خانگی، همه و همه زیبایی های خاص خود را دارند. اما برخی از آن ها از نظر ظاهری، به قدری عجیب و جالب هستند که به سختی می توان واقعی بودنشان را باور نمود.

احتمالا شما هم درباره ماهی های شفاف چیزهایی را شنیده باشید. جالب است بدانید که این ویژگی تنها به یک نوع ماهی اختصاص ندارد و برخی حیوانات خشکی نیز از آن بهره مند هستند. ما در این مقاله قصد داریم ۱۰ نمونه از آن ها را مورد بررسی قرار دهیم و به شما معرفی کنیم. تا پایان مطلب همراه باشید.

۱- پروانه بال شیشه ای

250

«گرِتا اتو» یا همان پروانه بال شیشه ای، از نوع فرچه پایان است. شفافیتی که در بال های این حشره دیده می شود، به خاطر این سه ویژگی است: اول به خاطر جذب پایین نور مرئی توسط ماده تشکیل دهنده بال ها، دوم به خاطر پراکندگی کم نور عبوری از بال ها و سوم به خاطر انعکاس کم نوری که با بال ها برخورد می کند.

آن ها معمولا در آمریکای مرکزی تا جنوبی و در کشورهایی مانند شیلی دیده می شوند. بال شیشه ای ها قادرند مسافت های زیاد را بپیمایند و به مکان های دور مانند مکزیک و تگزاس مهاجرت کنند.

۲- مرکب ماهی شفاف

251

مرکب ماهی شفاف که با نام علمی «Ancistrocheirus lesueurii» شناخته می شود، بدنی شیشه ای دارد که با نقطه هایی پر از سلول های دارای رنگ دانه پوشیده شده و زیر چشم های آن نیز دیگر اعضای شفاف قرار گرفته اند. این نوع مرکب ماهی ها معمولا در اقیانوس های گرمسیری و نیمه گرمسیر  و در عمق ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ متری یافت می شوند.

۳- جراح ماهی شفاف

252

جراح ماهی های شفاف در بسیاری از مناطق آبی مانند نیوزلند دیده می شوند. جالب است بدانید که والت دیزنی از این آب زی برای ساخت انیمیشن در جستجوی دوری/نمو استفاده کرده است. آن ها می توانند تا ۳۰ متر رشد کنند و برای آکواریوم ها زیاد به کار گرفته می شوند.

۴- شیشه سَر

253

شیشه سر با نام علمی «Macropinna Microstoma» شناخته می شود و به گونه های «چشم بشکه ای» تعلق دارد. این آب زی به خاطر دارا بودن سری شفاف و پر از مایع، شهرت بسیار زیادی دارد. شما می توانید به راحتی عدسی چشم های آن را ببینید.

شیشه سر از سال ۱۹۳۹ برای دانشمندان شناخته شده است، اما نخستین عکس آن در سال ۲۰۰۴ در معرض دید عموم قرار گرفت. نقاشی های قدیمی سر شفاف آن را نشان نمی دادند، زیرا هنگامی که ماهی به سطح می آمد، این اثر از بین می رفت.

۵- مورچه های فرعون نیمه شفاف

254

مورچه فرعون با نام علمی «Monomorium pharaonis» حشره ای دو میلیمتری به رنگ زرد و یا قهوه ای روشن است که تقریبا شفاف بوده و به خاطر ایجاد مزاحمت، نوعی آفت به شمار می رود. ریشه و خاستگاه مورچه های فرعون مشخص نیست. آن ها تقریبا در تمامی نقاط و قاره های دنیا شناخته شده هستند.

۶- سوسک لاک پشتی جواهر نشان

255

این حشرات زیبا به طور کامل شیشه ای نیستند، اما لاک آن ها تقریبا نامرئی است. این شفافیت برای دور کردن و گمراه نمودن مهاجمان کاربرد دارد و بر روی آن نشانه هایی به معنای هشدار ظاهر می گردد. سوسک های لاک پشتی انواع مختلفی دارند و محتویات زیر پوسته آن ها زیبا و بی نظیر است.

۷- مار ماهی اروپایی

256

مار ماهی های اروپایی در طول زندگی خود چندین بار تغییر رنگ می دهند. شفافیت آن ها هنگام گرفتن رنگ زرد مایل به قهوه ای در کناره ها و زیر شکمشان رخ می دهد. آن ها بعد از ۵ تا ۲۰ سال زندگی در آب های شور، چشم های بزرگتری پیدا نموده و پهلوهایشان نیز به رنگ نقره ای در آمده است. در حال حاضر، آن ها را با نام مار ماهی های نقره ای می شناسند.

۸- قورباغه شیشه ای

257

قورباغه شیشه ای یا «Hyperolius leucotaenius» در جمهوری کنگو یافت می شود. در سال ۲۰۱۱ هنگامی که تصور می شد نسل آن ها منقرض گشته، یکی از آن ها در کناره های رودخانه الیلا دیده شد. این ماجرا در طول یک اردو به رهبری «الی گرینبائوم» از طرف دانشگاه تگزاس رخ داد.

۹- اختاپوس شفاف

258

این آب زی تنها ۲ سانتیمتر عرض دارد و اعضای بدنش به واسطه وجود بدنی شیشه ای، کاملا مشخص هستند. تصویری که در بالا مشاهده می کنید، یکی از آن ها را در اعماق دریای تاهیتی نشان می دهد. اعضای بدن این جانور رنگ عوض کرده و به استتار اختاپوس کمک می کنند.

۱۰- پروانه شفاف

259

این حشره زیبا نیز مانند اولین حیوان این لیست، بال هایی شفاف دارد که باعث می شود پروانه زیبایی بی حد و حصری داشته باشد. رنگ صورتی موجود در بال نیز این زیبایی را دو چندان کرده است.

منبع: boredpanda
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۸ نظر

ورود