اشتباهات رایج در طراحی داخلی اتاق نشیمن و راهکارهای برطرف کردن آنها

فاصله کف زمین تا وسط قاب باید ...

اشتباهات رایج در طراحی داخلی اتاق نشیمن و راهکارهای برطرف کردن آنها

زمانی که تصمیم می گیریم که سرو سامانی به وضعیت طراحی داخلی خانه مان بدهیم، بدون آنکه از اصول طراحی آگاهی داشته باشیم، تنها دلمان می خواهد چیزی را به لوازم خانه اضافه یا کم کنیم. به همین دلیل هم در بسیاری از مواقع، نتیجه تغییراتی را که به وجود می آوریم چندان تعریفی ندارد.

اکنون که در ماه های آخر سال قرار داریم، پیش از آنکه با صرف هزینه های گزاف، وسایل اشتباهی را از خانه کم یا به آن اضافه کنیم، با یکی دیگر از نمونه هایی که «برایت ساید» جمع آوری کرده آشنا خواهیم شد.

در این ۱۶ مورد، اشتباهات رایجی را که بسیاری در طراحی اتاق نشیمن خود انجام می دهند  و راهکارهای برطرف کردن آن را مرور خواهیم کرد. در تصویر اول، آن اشتباه به وضوح نمایان شده و در تصویری که در زیر آن قرار می گیرد، تصحیح شده آن طراحی برای تان به نمایش درخواهد آمد.

با هم این ۱۶ اشتباه رایج طراحی در اتاق نشیمن را مرور خواهیم کرد:

۱- تنها نوری که در اتاق نشمین وجود دارد نوری است که از سقف متساطع می شود.

1

نور می تواند فضای اتاق را تغییر بدهد. به جای آنکه در اتاق نشیمن تنها از نور سقفی استفاده شود بهتر است از چراغ های مطالعه یا انواع آباژوهای مناسب با سایر وسایل استفاده شود.

۲- عدم وجود فرش یا سایز اشتباه در انتخاب آن 

2

قالیچه های کوچک می توانند نوعی عدم تعادل را در اتاق به وجود آورد. حواس تان باشد که حتما اندازه فرشی که انتخاب می کنید متناسب با ابعاد اتاق نشیمن تان باشد. فرش بیش از اندازه بزرگ هم تمام فضای اتاق را اشغال خواهد کرد و دیگر جایی برای سایر وسایل باقی نمی گذارد.

۳- قرار گرفتن تلویزیون در جای نامناسب

3

بهترین مکان برای قرار دادن تلویزیون انتخاب یک دیوار خالی و بی استفاده است. از قرار دادن آن مقابل پنجره خودداری کنید چرا که به دیدتان آسیب خواهد رسانید و نمی توانید به خوبی تصاویر را ملاحظه کنید.

فاصله میان مبل راحتی مقابل تلویزیون با آن به اندازه صفحه تلویزیون وابسته است به همین دلیل هم بهتر است هنگام خرید تلویزیون به فضایی که دارید دقت کافی کنید.

۴- قدرت مبل راحتی در طراحی داخلی اتاق نشیمن را نادیده می گیرید. 

4

این مبل راحت می تواند فضای دنج و استراحت شما را فراهم آورد. زمانی که می خواهید آن را خریداری کنید حتما به جنس و رنگ پارچه آن توجه داشته باشید تا با سایر وسایل موجود در اتاق همخوانی داشته باشد.

به عنوان مثال اگر جنس سایر وسایل از ابریشم یا نمد است، کتان و لنین، گزینه مناسبی به شمار نمی آید.

برای مبلمان کوچک تر، هم کاناپه کوچک تری را انتخاب کنید. برای داشتن یک کاناپه بزرگ لازم است آن را با انبوهی از کوسن ها بپوشانید.

۵- کاناپه را به دیوار تکیه می دهید.

5

البته این قانون مختص اتاق های نشیمن بزرگ است. این بدان معناست که اگر فضای کافی دارید کاناپه را با فاصله از دیوار قرار دهید. با این کار فضا را بزرگ تر به نظر خواهید رسید و ایجاد راحتی بیشتری نیز می کنید. به این ترتیب اتاق را شبیه به یک استودیوی زیبا خواهید کرد.

۶- برای سقف های کوتاه از مبلمان تیره استفاده می کنید.

6

اگر برای اتاق نشیمنی که سقف کوتاهی دارد مبلمان تیره خریداری کنید با این کار، آن اتاق را در هم برهم تر و تنگ تر به نظر خواهید رسانید. از مبلمان و صندلی های جمع و جور استفاده کنید و میز وسط را پایه دار انتخاب کنید. از رنگ هایی با سایه های روشن تر در مبلمان خود استفاده کنید.

۷- مبلمان را تنها با سلیقه شخصی خود و بدون در نظر گرفتن اصول طراحی داخلی انتخاب می کنید. 

7

اینکه مبلمان زیبا و ظاهر خوبی داشته باشند برای مناسب بودن آن در منزل شما کافی نیست. از این موضوع نیز اطمینان حاصل کنید که روی آنها راحت هم باشید. حتما قبل از خریداری مبل روی آن بنشینید و اگر احساس راحتی کردید آن را خریداری کنید.

۸- مبلمانی که به هم بی ربط هستند برمی گزینید. 

8

مبلمان به روزی که از مد نیافتاده خریداری کنید. مثلا مبل های بسیار بزرگی که مبل های صندلی شکلی در کنار قرار دارند مدت هاست که از مد افتاده. حتی اگر از مبل های قدیمی در اتاق نشیمن خود استفاده می کنید لااقل رنگ های مدرنی برای آنها درنظر بگیرید.

۹- مکان نصب قاب عکس ها را اشتباه انتخاب می کنید.

9

بهترین ارتفاعی که برای نصب قاب عکس پیشنهاد می شود فاصله ۱۵۳ سانتیمتری از کف زمین تا وسط قاب است. اگر به جای یک قاب عکس از مجموعه ای از قاب ها استفاده می کنید، این گالری از قاب های خود را در گوشه ای کنار هم جمع آوری کنید.

۱۰- از مبلمان بزرگ استفاده می کنید. 

10

یکی از رایج ترین اشتباهاتی که افراد در خریداری لوازم منزل خود خصوصا در اتاق نشیمن می کنند این است که از لوازم بسیار بزرگ استفاده می کنند و این موضوع خصوصا در مورد اندازه مبل ها انتخاب مناسبی نیست.

این کار باعث می شود که اتاق نشیمن شما از اندازه واقعی آن کوچک تر به نظر برسد. برای یک اتاق نشیمن کوچک لازم نیست که از یک سِت کامل مبلمان استفاده شود بلکه یک کاناپه دونفره و دو عدد مبل تک کفایت می کند.

۱۱- کاربرد اتاق نشیمن را نادیده می گیرید.

11

اگر شکل این اتاق مستطیلی است می توانید از قفسه های مستطیلی شکل در آن استفاده کنید تا تعادل بهتری را در آن محیط به وجود آورید.

برخی از ایده های مفید و تفاوتهایی که در انتخاب اتاق های منزل باید انجام شود را با هم مرور می کنیم:

  • اتاق نشیمن و اتاق خواب – عمدتا در اتاق خواب تخت را به پنجره نزدیک تر قرار می دهید تا از در ورودی دورتر  باشد.
  • اتاق نشیمن و آشپرخانه – ترجیح بر این است که آشپزخانه در مکانی با نور بیشتر قرار گیرد تا بتوانید در زمان آشپزی از این نور استفاده کنید.
  • اتاق نشیمن و ناهارخوری- هر دوی اینها مکان هایی هستند که در آنها باید ایجاد فضای کافی کنید.
  • اتاق نشیمن و اتاق کار – اتاق نشیمن باید در جایی در گوشه خانه انتخاب شود. نکته اصلی در این اتاق داشتن نور کافی در آن است.

۱۲- تاکیدی در مرکز اتاق و ترکیبات نور و رنگ ایجاد نمی کنید.

12

یک اتاق نشیمن لازم است که از نور کافی برخوردار باشد. در چنین اتاقی می تواند شومینه، آثار هنری، آینه و کاغذ دیواری و یا هرچیز جذاب دیگری وجود داشته باشد. همچنین می توانید بقیه این فضا را نقطه کانونی در نظر گرفته و با تاکید بر کنتراست رنگ ها و ترکیب توناژهای متناسب آن را طراحی کنید.

۱۳- انتخاب گلدان های کوچک 

13

بهتر است به جای به کارگرفتن تعدادی گلدان کوچک از یک گلدان بزرگ در گوشه ای بهره بگیرید. با این کار اتاق بزرگ تر و راحت تر به نظر می رسد.

۱۴- مبل ها را با رومبلی های بسیار قدیمی می پوشانید. 

15

با برداشتن این رومبلی ها می توانید ظاهر مدرن تر و زیباتری به فضای اتاق بدهید. همچنین می توانید با تغییرات فصل، تصاویری را از آن اتاق کم یا به آن اضافه کنید.

۱۵- تنها از یک استایل در طراحی استفاده می کنید. 

16

با این کار و حفظ تنها یک استایل در لوازم، گرمی و حرارت اتاق را از آن خواهید گرفت. استایل مورد علاقه خود را با سایر استایل ها ترکیب کنید.

۱۶- پرده ها را به گونه ای نصب می کنید که فضای اتاق را کوچک تر به نظر می آورند. 

17

اگر به نحوه ای که در سمت چپ مشاهده می شود پرده را نصب کنید با این کار سقف اتاق را کوتاه تر و فضا را کوچک تر به نظر خواهید رسانید. توجه داشته باشید که رنگ پرده ها را روشن تر از سایر وسایل اتاق انتخاب کنید.

منبع: brightside
بدون نظر

ورود