سلفی های مرگبار برای عاشقان سلفی بازی

سلفی های مرگبار برای عاشقان سلفی بازی

آیا شما هم عاشق سلفی گرفتن و انتشار سلفی در شبکه های اجتماعی هستید؟ آیا با استیکر به پاساژ گردی و طبیعت گردی هفتگی می روید؟ آیا شما هم دوست دارید با حیوانات وحشی سلفی یواشکی بگیرید؟ آیا خود شیفته هستید؟ آیا می دانید در ایران و چهان، چند نفر به علت ۹ سلفی بازی بی محابا جان خود را از دست داده اند، این گفتار نکات جالبی برای شما دارد. با ما همراه باشید.

1-w900-h600

(در برخی از کشورهای دنیا،  منطقه سلفی ممنوع با تابلوهای ایمنی و هشدار دهنده تدارک شده است)

جنبش اجتماعی سلفی بازی، تاریخچه کهنی ندارد. مربوط به همین چند سال اخیر هست. جنبشی متولد از اینترنت و فضای مجازی که همچون چالش آب یخ و جنبش تسخیر وال استریت و هشتگ نویسی در اینترنت، به سرعت فراگیر شد و به بخشی جدایی ناپذیر از سبک زندگی دیجیتالی مردمان روزگار ما بدل شد. سلفی بازی، نیاز به بستر داشت و چه بستری بهتر از معجزه اینستاگرام که توانست، دنیای سلفی بازها را به هم پیوند داده و شیوه جدیدی از اطلاع رسانی را در فضای مجازی خلق کند. اطلاع رسانی عکس محور یا عکس پایه، جدیدترین رسانه ای که دنیای رسانه ها به خود دیده و به سرعت همه گیر شده است. بیش از نیم میلیارد کاربر، در سرزمین دیجیتالی اینستاگرام به تبادل اطلاعات و ارتباطات در بستر عکس و بعضا تصاویر سلفی مشغول هستند.

2-w900-h600

(دنیای سلفی بازها، به سمت سلفی های عجیب و خطرناک در حال شتاب گرفتن است)

برخی ها معتقدند که سلفی بازی، ناهنجاری هایی به دنبال دارد. مثلا حس خود شیفتگی را ترویج می کند.  هیجان موجود در سلفی بازی مانند لایک بازی و کامنت نویسی در فیس بوک، اعتیاد آور هست. در اکتبر ۲۰۱۵ میلادی، شبکه خبری فاکس نیوز آمریکا در گزارشی اعلام کرد که محققان دانشگاه اوهایو در مطالعاتی که انجام دادند به این نتیجه رسیدند که عکس سلفی زیاد گرفتن، مرتبط با حس خود شیفتگی در افراد هست و افراد در بسیاری از جاها، به جای آن که به خطرات طبیعی احتمالی مثل سقوط در دره و پرت شدن از بلندی و امثالهم توجه کنند، بر منافع شخصی تمرکز می کنند. البته تحقیقات بسیاری هم وجود دارند که چنین اعتقادی ندارد و رابطه مثبتی بین خود شیفتگی و سلفی گرفتن را تایید نمی کند.

3-w900-h600

(گزارش نشریه Alert از خطرات سلفی گرفتن که از حمله کوسه ها خطرناک تر است)

به هر حال، در علوم پزشکی و روان پزشکی آینده،جنون سلفی و ناهنجاری های مربوطه احتمالا در فهرست علایم اختلال روانی تقسیم بندی خواهد شد که مسائل  خاص خود را خواهد داشت و احتمالا یک سری متخصصان در آینده نزدیک بر روی این موضوع تحقیق بیشتر کرده و کلینیک هایی برای معتادان فیس بوک و سلفی بازی، راه اندازی خواهد شد. اگر جه هم اکنون در  برخی از کشورهای دنیا، کلینیک هایی برای معتادان اینترنت وجود دارد که در آلمان و چین، چنین کلینیک هایی بسیار مرسوم شده است.

آمارها نشان داده است که در سال ۲۰۱۵ میلادی بیش از ۱۲ نفر در دنیا به دلیل حوادث مربوط به سلفی گرفتن جان خود را از دست دادند در حالی که تنها ۸ نفر در دنیا به دلیل حمله کوسه ها جان باختند! به نظر می رسد باید سلفی گیری را به یکی از عوامل خطر آفرین برای انسان در طبیعت، اضافه کرد. در جولای ۲۰۱۵ میلادی، وزیر کشور روسیه نسبت به افزایش میزان مرگ و میر به دلایل سلفی گرفتن هشدار داد و به همین خاطر بروشورهایی برای اگاهی مردم درباره خطرات سلفی گرفتن توزیع شد.

4-w900-h600

(کمپین مقابله با خطرات سلفی و سلفی بازی در روسیه با انتشار بروشور آموزشی)

به نظر می رسد، افرادی که از هیکل و استایل بدنی خود و به قولی اهل شو آف هستند، بیش تر از دیگر کاربران، به گرفتن عکس روبروی آینه یا سلفی تمایل دارند و ان تصاویر را برای آگاهی دیگر کاربران در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند تا دیگران این تصاویر را ببیند و به قولی قربون صدقه آن ها بروند! قربون صدقه هایی که امروزه با لایک و فالوو، جایگزین قربون صدقه های سنتی شده است. البته این قربون صدقه های دیجیتالی سلفی مدار، بعضا طولانی مدت نیست و بسیاری به راحتی unfollow‌ می کنند. چرا که افراط گرایی در سلفی بازی، حتی نزدیک ترین دوستان و آشنایان را به تداوم قربون صدقه های دیجیتالی! سوق نخواهد داد.

البته، شاید افراد در دنیای امروزی با وجود حجم عظیمی از شبکه های اجتماعی و فناوری اطلاعات، به نسبت دنیای قرن بیستم، بیش تر تنها شده اند و این تنهایی، آنان را افسرده و متمایل به مکانی برای عرضه اندام کرده است. محیطی که به راحتی می توانند اندیشه ها، دیدگاه ها، تصاویر زندگی خصوصی و علایق خود را منتشر کرده و بدون خجالت و رودروایسی در جمع سنتی، به اشتراک بگذارند. فضای شبکه های اجتماعی، فضایی شده که حتی افراد، خصوصی ترین تصاویر خود و دیگران را نیز منتشر می کنند. امری که شاید هیچ گاه در فضای سنتی به این امر مبادرت نمی کردند. حال این که علت این رفتار چیست، مقوله ای هست که در حوزه روان شناسی سایبر بایدبه آن پرداخت.

سلفی گرفتن در کنار مجسمه ها، بناهای تاریخی و یادبود و هم چنین در کنار مناظر طبیعی و مقاصد گردشگری مشهور از برج ایفل پاریس و دیوار چین گرفته با ساعت بیگ بنگ در لندن، همواره بین سلفی بازها محبوب است. همین عامل سبب شد تا برخی از آژانس های گردشگری و موسسات خبری و اطلاع رسانی این عرصه، گردشگران را به سفر به مناطق خاص، جهت گرفتن سلفی، دعوت می کنند. مثلا عمارت مسعودیه تهران که یکی از مناطق دیدنی و تاریخی جنوب تهران (در منطقه بهارستان) قرار دارد، توسط یکی از خبرگزاری های کشور به عنوان محفل سلفی گیری نوروز ۹۵ معرفی شد. البته فقط در ایران نیست که معرفی مقصدهای گردشگری با ترغیب سلفی بازان صورت می گیرد، در بسیاری از نقاط جهان از رسانه سلفی به عنوان ابزاری برای تشویق گردشگران برای گرفتن سلفی های به یاد ماندنی یاد می شود. اما در واقع اگر به دنبال سلفی رویایی هستید، نیاز نیست کشور را ترک کنید. به کجا بروید؟

سوباتان، بهشت اردیبهشت ایران. مکانی رویایی برای سلفی های رویایی. سوباتان همین ایران هست.

البته سلفی بازی در برخی نقاط دنیا ممنوع شده است تا خطرات طبیعی برای انسان ها، دردسر آفرین نباشد. مثلا شهر بمبئی در یکی از پر رفت و آمد ترین مناطق توریستی هندوستان، ۱۵ منطقه را منطقه “سلفی ممنوع”  یا “No selfie Zoon” اعلام کرده است مانند ساحل مارین درایو و گرگوم چو تاون که از مشهروترین مقصدهای گردشگری هندوستان به شمار می رود. بله! سلفی به عنوان جنبش اجتماعی موثر در سبک زندگی دیجیتالی مردمان عصر دهکده جهانی، در کنار استقبالی که از آن شده است، در حال تبدیل شدن به معضلی فراگیر هست. نیمی از قربانیان سلفی بازی در سال ۲۰۱۵ میلادی، از کشور هند بودند که این مساله نشان می دهد تا چه حد سلفی بازی در میان مردم پر شور و هیجان هند، رونق دارد.

بعضی وقت ها، سلفی بازی می تواند دردسر سیاسی هم ایجاد کند. مثل سلفی اوباما با نخست وزیر انگلیس با وزیر خارجه دانمارک در جریان درگذشت نلسون ماندلا.

5-w900-h600

البته متاسفانه در ایران نیز، سلفی بازی ها، حادثه ساز بوده که در جدیدترین مورد، سلفی بازی جان دختر بچه سردشتی را در نوروز امسال گرفت. این دختر اهل روستای زله از توابع بخش وزینه سردشت،به همراه خانواده خود برای گردش به حاشیه این رودخانه رفته بود. به گفته شاهدان، این دختر با استفاده از دوربین تلفن همراه خود مشغول گرفتن عکس سلفی بود که تعادل خود را از دست داد و داخل رودخانه افتاد. تلاش حاضران در محل برای نجات وی به علت شدت جریان آب رودخانه بی نتیجه ماند و جنازه این دختر پس از طی مسافتی در داخل رودخانه پیدا شد.

6-w900-h600

(تصویر سلفی گرفتن در جریان مسابقات گاو بازی سالانه در اسپانیا)

نشریه تلگراف انگلیس اخیرا در مقاله ای به ۱۰ سلفی خطرناکی که تا کنون گرفته شده اشاره کرده است که جالب توجه است. گاردین نیز در مقاله ای ، سال ۲۰۱۵ میلادی را سال سلفی های خطرناک و پر حادثه اعلام کرد و نسبت به تداوم خطرات سلفی بازی در سال های آینده برای کاربران جامعه اطلاعاتی دنیا هشدار داد. یکی از سلفی های خطرناکی که بسیاری افراد در سال های اخیر گرفته اند، سلفی با حیوانات در حیات وحش و جنگل ها مانند سلفی با خرس بود.

7-w900-h600

(سلفی با خرس در طبیعت یکی از سلفی های خطرناک سال ۲۰۱۵ به نقل از گاردین

این که چرا مردم به خاطر سلفی های عجیب،  خود را در معرض بالاترین خطرات طبیعی قرار می دهند، جای تعجب دارد. آیا چند هزار لایک بخاطر یک سلفی عجیب، این قدر ارزش دارد که فردی جان خود یا بخشی از سلامتی خود را در این مسیر خرج کند؟ نشریه Mirror‌ا انگلیس چندی پیش گزارش داد که عکاس معروف، دیوید گنزالز در حالی که مشغول سلفی گرفتن در بالای  Villaseca de la Sagra در اسپانیا بود، جان خود را از دست داد.

توصیه هایی برای سلفی بازها

۱-مراقب باشید سلفی بازی، شما را با سندورم اعتیاد به اینترنت مبتلا نکند.

۲-در سلفی گرفتن، به حریم خصوصی افراد احترام بگذارید.

۳-سلفی روبروی آینه، برای سلفی باز ها خیلی مرسوم هست. به جای این روش، تلاش کنید تا از رسانه سلفی، برای نشان دادن روحیات و خلقیات و منش های خوب خود استفاده کنید. مثلا با گل سلفی بگیرید یا در زمان مشارکت در کارهای خیرخواهانه و نیکوکاری و به قولی انرژی مثبت، سلفی بگیرید تا سلفی شما، پیام های موثر تری داشته باشد.

۴-سلفی در بلندی ها، خطرناک است. حتی الامکان از این کار خودداری کنید و به دیگران نیز توصیه کنید که ایمنی را در هنگام سلفی گرفتن رعایت کنند.

۵-هیچ کس فکر نمی کرد که سلفی گرفتن، یک کار شاد و ساده و معمولی، این اندازه تلفات بدهد.

۶-انتشار بیش از حد تصاویر سلفی شما در شبکه های اجتماعی، پس از مدتی دوستان شما را خسته می کند. به فکر روش های جایگزین خلاقانه و موثری برای جلب نظر دوستان و تعامل بهتر و بلند مدت با آنان در شبکه های اجتماعی باشید. انتشار نوشته های خود و باز نشر گفته های بزرگان علم و ادب و هنر و طبیعت ایران در صفحات شما، میتواند جایگزین خوبی برای سلفی های بدون پیام و نکته باشد.

۷-اگر دوستان خود را در زمان به اشتراک گذاری تصاویر سلفی در اینترنت تگ گردید، قبلا از آن ها اجازه بگیرید.

۸- تمرکز بیش از حد به سلفی به جای توجه به پس زمینه تصاویر و اهمیت زاویه و نور پردازی و طراحی منظر در زمان سلفی گرفتن، ارزش رسانه ای تصاویر را کاهش می دهد. تلاش کنید تا هنر عکاسی را بیاموزید و عکس های بهتری از جاهای مختلف بگیرید تا ماندگار شود.

۹-سلفی با دوستان،  تاثیر بیشتری در روحیه و نشاط و تقویت انرژی مثبت به نسبت سلفی تکی دارد. به این موضوع توجه کنید.

۱۰-استفاده از استیکر سلفی، پهنای تصاویر را بیش  تر خواهد کرد. اما توجه کنید که بالا بردن بیش از حد استیکر، جذابیت تصویر را کاهش می دهد و تصویر را در ذهن مخاطب، مصنوعی جلوه می دهد و پس زمینه عکس را تحت الشعاع قرار می دهد. همواره به زاویه و فاصله قرار گیری استیکر و دوربین با خود در زمان سلفی گرفتن توجه کنید.

امیدواریم این مقاله کلی درباره خطرات سلفی و اعتیاد روز افزون جامعه به خصوص نسل جوان به جنبش سلفی بازی، نکات خوبی را برای کاربران سرویس سبک زندگی دیجیتالی پرتال روزیاتو به ارمغان آورده باشد.


 

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود