حقایق و باورهای نادرست در رابطه با تناسب اندام که سلامتی شما را به مخاطره می اندازند

حقایق و باورهای نادرست در رابطه با تناسب اندام که سلامتی شما را به مخاطره می اندازند

گاهی برای اینکه به تناسب اندام دست یابیم به هر ترفندی متوصل می شویم. هر آنچه می شنویم را به کار می گیریم و غافل از اینکه امکان دارد آنچه شنیده ایم پایه و اساس علمی نداشته باشد.

در ادامه این نوشته مواردی را بررسی قرار خواهیم کرد که به وضوح به ما خواهند گفت بسیاری از تصورات ذهنی و شنیده های ما در مورد کاهش وزن، سوزاندن چربی، دریافت کالری کمتر و انجام برخی از تمرین های ورزشی کاملا نادرست هستند.

شاید از شنیدن برخی از آنها متعجب هم شویم اما لازم است برای تغییر هرچه سریع تر آنها اقدام کنیم. این موارد را با هم مرور می کنیم:

زمانی که پای کم کردن وزن به میان می آید تنها انجام ورزش و فعالیت های بدنی کافی است. 

44

تصور غلط

پژوهش های فراوان انجام گرفته در این زمینه نشان داده که مهم ترین چیز در کم کردن وزن داشتن رژیم غذایی مناسب است.

«فیلیپ استنفورث» از دانشمندان دانشگاه تکزاس در این باره می گوید: “مطالعات فراوان نشان داده که رژیم غذایی بیش از هر کار دیگری می تواند در کاهش وزن تاثیر داشته باشد.”

وی ادامه می دهد: “ورزش و انجام تمرین های بدنی و ورزشی بیشتر برای حفظ وزن سلامت بدست آمده موثر است تا اینکه سبب لاغری شود.”

وزنه زدن باعث انتقال چربی به عضلات می شود.

2نه. این تصور اشتباهی است. متاسفانه چربی های بدن نمی توانند به عضله تبدیل شوند. کمکی که وزنه زدن می کند این است که باعث ساخته شدن عضله در سلول هایی که در زیر چربی ها قرار گرفته اند می شوند.

صبح زود تنها زمان مناسب برای ورزش کردن است.

99انجام مطالعات فراوان انجام شده در این زمینه نشان می دهد، بعد از ظهر و غروب هم می تواند زمان مناسبی برای ورزش کردن باشد.

اما برخی دیگر از مطالعات علمی نشان داده که ورزش در هنگام صبح می تواند سطح انرژی را بالاتر برده و بدن را برای سوزاندن چربی در تمام طول روز آماده نگه دارد.

به دلیل نور آفتاب که تازه سر برآورده و نیز ریتم و ساعت بیولوژیکی بدن، ورزش در هنگام صبح می تواند، سوخت و ساز بدن را افزایش دهد.

در پژوهشی نشان داده شد که افرادی که در هنگام طلوع خورشید ورزش می کنند، در مقایسه با افرادی که از نورهای غیرطبیعی برای انجام فعالیت های بدنی استفاده می کنند، بهتر وزن کم می کنند. در این مطالعه رژیم غذایی افراد مورد پژوهش قرار نگرفته بود.

زنان نباید وزنه بزنند چرا که عضلاتی شبیه به مردان پیدا می کنند.

4در مطالعه انجام شده در این ارتباط تنها ۱۳ درصد از زنان بر باور مشابهی هستند. درواقع وزنه زدن برای هر فردی می تواند مناسب باشد چرا که می تواند سبب قوی تر شدن عضلات شود.

در واقع آن عضلات حجیم که در باور نادرست بسیاری وجود دارد وابسته به میزان تستسترون موجود در بدن افراد دارد که مسلما در مردان در مقایسه با زنان نرمال بیشتر است.

اندکی تمرین بر روی تردمیل برای شروع چربی سوزی کفایت خواهد کرد.

5

برای آنکه فرد بتواند به چربی سوزی برسد باید روزانه ۳۵۰۰ کالری بسوزاند. در جمعیت بزرگسال آمریکا با انجام اندکی تمرین بر روی تردمیل تنها ۳۳۰ کالری سوزانده می شود که چیزی معادل ۲۰ دقیقه با سرعت متوسط روی تردمیل قرار گرفتن است.

یادداشت کردن آنچه که میل می کنید می تواند میزان خوردن شما را مدیریت کند.

000قطعا این طور نیست.

زمانی که این کار را انجام می دهید ممکن به آنچه انجام می دهید ارزش بیشتری بدهید. به عنوان مثال، افراد عمدتا انجام فعالیت های بدنی خود را دست بالا می گیرند و برعکس آنچه را که می خورند دست کم می گیرند. تحقیقات نشان می دهد که بسیاری از افراد این گونه عمل می کنند.

باید کربوهیدرات و قند را برای کاهش وزن به طور کامل از رژیم خود حذف کنید.

7چنین رژیم های نمی توانند در طولانی مدت پاسخگو باشند و اگر به دنبال رژیمی برای مدتی طولانی هستید، چنین تصوری را کنار بگذارید.

استنفورث در این باره می گوید هر از چند گاهی یک بار، نوع جدیدی از رژیم مُد می شود که جمعیتی فراوانی را به دنبال خود می کشاند اما باید با استفاده از روش های بنیادی تغییراتی ماندگار را به وجود آورد.

دوی ماراتون می تواند بهترین روش برای تناسب اندام باشد.

8شاید برای تان خبر خوبی باشد و عذاب وجوان تان را کمتر کند اگر بدانید که با دویدن معمولی هم می توانید کاری مشابه را انجام دهید.

دویدن به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه در روز می تواند مزایایی مشابه دویدن به مدت چند ساعت را برای تان به همراه داشته باشد. پژوهش ها نشان داده اند که افرادی که روزانه تنها چند دقیقه می دوند می توانند در سلامت عمومی و سلامت قلب خود نقش ایفا کنند. این پژوهش در مقایسه با افرادی انجام پذیرفته که بیش از چند ساعت در روز می دوند.

همچنین این مطالعات نشان داده است که این چند دقیقه دویدن می تواند لحظات شادی را نیز برای فرد فراهم آورد.

تنها یک یا دو روز ورزش و فعالیت بدنی در طول هفته برای داشتن اندامی مناسب کافی است. 

00اگر بدن کنونی شما از تناسب برخوردار است، تنها چند روز تمرین در هفته مزیت چندانی را برای تان به همراه نخواهد داشت.

مطالعات انجام شده در دانشگاه روتگرز نشان داده که حداقل سه روز ورزش می تواند برنامه مناسبی به شمار آید. اگر بخواهیم جریان را به صورت تکنیکی مورد مطالعه قرار دهیم باید بگوییم که این فعالیت بدنی باید هر روز انجام پذیرد.

هر نوع فعالیت بدنی ای که روزانه انجام می دهید در مقابل کار نشسته می تواند تمرین مناسبی به شمار آید.

نوشیدنی های مخصوص ورزش بهترین گزینه برای بعد از پایان تمرین ها هستند. 

10

شاید این خبر چندان خوبی برای علاقمندان به Gatorade نباشد اما آنچه میل می کنید ترکیبی از آب و شکر است.

بسیاری از متجربین تغذیه بر این باور هستند که بعد از انجام تمرین های ورزشی، مقادیر فراوانی آب و ۲۰ گرم پروتئین که نوع آن هم هیچ تفاوتی ندارد موثر است.

انجمن Nestle Nutritio بر این باور است که مصرف پروتئین بلافاصله بعد از انجام تمرین های ورزشی می تواند تاثیر فراوانی بر روی ماهیچه ها داشته و بهترین پاسخ به انجام آن تمرین ها باشد.

تنها چند هفته پس از پایان دادن به انجام تمرین های ورزشی، تناسب اندام خود را از دست خواهید داد. 

11خبر چندان خوبی نیست اما آن عضلات خوش تراشی که بعد از زمانی طولانی ورزش و تمرین های مداوم بدست آورده اید، می توانند تنها با گذشت چند روز و با عدم ادامه آن تمرین ها به وضعیت اولیه خود برگردند.

در بسیاری از افراد، بدون انجام تمرین های مداوم، عضلات شروع به آب شدن می کنند. در واقع اگر می خواهید این عضلات را حفظ کنید ناگزیر هستید که به ادامه فعالیت های ورزشی و روتین خود بپردازید.

منبع: rd
مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود