راهکارهایی که به کمک آنها دیگر مجبور نخواهید بود در انجام امور خود عجله کنید

راهکارهایی که به کمک آنها دیگر مجبور نخواهید بود در انجام امور خود عجله کنید

اگر در گروه افرادی قرار دارید که دائم وقت کم می آورند و مجبور هستند از کاری به کار دیگر، از جایی به جای دیگر دوان دوان، با عجله و اضطراب بروند، بد نیست بازنگری در سبک زندگی خود داشته باشید. بسیار بعید به نظر می رسد که ساعت ها در شبکه های مجازی حضور داشته باشید و همزمان بتوانید تمام کارهایی را که موظف به انجام آنها هستید را به درستی به پایان برسانید.

در ادامه این متن راهکارهایی در اختیارتان گذاشته خواهد شد که با به کارگیری آنها قادر خواهید بود مدیریت زمان بهتری و مهم تر از همه چیز آرامش بیشتری داشته باشید و از زندگی هم لذت ببرید.

توجه داشته باشید در چه زمان هایی دیرتان می شود

1

پروفسور «مارسدن» در این باره می گوید برای اینکه بتوانید با این روند متفکرانه برخورد کنید ابتدا باید بدانید که در چه زمان هایی عمدتا عجله دارید. آیا این زمان هنگام صبح و رفتن به سر کار است یا اینکه قبل از رفتن به ورزش اتفاق می افتد؟

اگر بدانید چه زمان هایی دقیقا این اتفاق می افتد می توانید بهتر به دلایل آن پی ببرید.

یاد بگیرید که نه بگویید

2

در مورد اینکه یک پروژه کی می تواند به انجام برسد واقع گرا باشید. این کار را پیش از آنکه به فردی پاسخ قطعی برای به انجام رساندن آن را بدهید، مشخص کنید و زمان و انرژی لازم برای به انجام رساندن آن را بررسی کنید.

اگر از لحاظ منطقی این امکان وجود ندارد که در زمان پیشنهادی آن را به پایان برسانید، به فرد مورد نظر در مورد انجام آن نه بگویید. اگر مسئولیت بیش از اندازه توانایی خود برعهده بگیرید باید دائم عجله داشته باشید.

دکتر مارسدن بر این باور است با تمرین نه گفتن می توانید شفافیت بیشتری به برنامه های کاری خود بدهید.

بین انجام کارها استراحت کنید

0

بر اساس مطالعات اخیر انجام شده در مرکز پژوهش های «کرنل» حتی ۵ دقیقه استراحت کردن در حین انجام کار می تواند باعث استراحت و شارژ دوباره مغز شود.

با یک استراحت کوتاه اگر روند پیشبرد کار از دست تان خارج شده باشد می توانید دوباره آن را باز گردانید.

قبل از اینکه دیر شود نگرانی آن را نداشته باشید

4

بیش از اندازه بر روی عواقب دیر رسیدن یا تاخیر تمرکز نکنید. دکتر «جنیفر گاتمن» که یک روانشناس است به مراجعین خود می گوید این جمله را در نظر داشته باشید «دیر نمی شود تا زمانی که دیر برسم».

وی در مورد اضطراب های افراد پیش از عملی شدن این رویداد خبر می دهد و می گوید: “به جای آنکه انرژی خود را صرف تمرکز بر دیر کردن کنید، از بابت آمادگی خود برای رسیدن به آن محل مطمئن شوید.”

وی پیشنهاد می دهد که ساعت را همیشه برای ۱۰ دقیقه زودتر تنظیم کرده و اندکی زودتر از خواب برخیزید. همچنین وی بر این باور است که اگر صبح را با اضطراب و عجله آغاز کنید، این امکان وجود دارد که بقیه روز هم همان طور پیش برود.

همچنین یادمان نرود که صبح زود بیدار شدن یکی از عادات افراد بسیار موفق است.

از لحاظ ذهنی هم آرام باشید

5

این کار واقعا می تواند برای افرادی که همیشه عجله دارند جوابگو باشد و به آنها در رسیدن به اهداف شان کمک کند. دکتر گاتمن در این باره می گوید: “عمدتا افرادی که همیشه عجله دارند هیچ کدام از کارهای شان را به خوبی به انجام نمی رسانند.

آنها خیلی سریع می خواهند به سراغ فعالیت بعدی بروند و از لحاظ تکنیکی تمام کارها را ناتمام باقی می گذارند.”

برای انجام کارها از تایمر استفاده کنید

6

اگر تصور می کنید که ممکن است طولانی تر در حمام بمانید برای خود تایمر بگذارید. دکتر گاتمن می گوید با این کار به خود یادآوری می کنید که مثلا جلسه مهمی دارید.

مهم است که به آن زنگ زدن متعهد باشیم و با شنیدن آن به سراغ کار بعدی برویم. به عنوان مثال برای اینکه در شبکه های اجتماعی گشتی بزنید برای خودتان زمان مشخص کنید و بلافاصله بعد از پایان یافتن آن زمان به سراغ کار دیگری بروید.

روی کاری که انجام می دهید تمرکز کنید

7

بسیاری از افراد بخشی از زمان روزانه خود را به رفتن به کلاس های یوگا اختصاص می  دهند و دائم هم دیر می رسند و برای انجام کارهای شان عجله دارند.

شاید بد نباشد که به جای ایجاد چنین فشردگی در برنامه کاری به همان کاری که انجام می دهند تمرکز داشته باشند و در همان لحظه زندگی کنند. به عنوان مثال به جای آنکه غذا بخورید و ایمیل خود را چک کنید، فقط غذا بخورید.

یکی از روان درمانگرهای بسیار متبحر در این باره بر این باور است، اگر راه می روید فقط راه بروید اگر دوش می گیرید فقط دوش بگیرید و اگر هم در کنار همسرتان هستید فقط در کنار او باشید.

با این کار آرامش بیشتری خواهید داشت و کارهای تان هم سریع تر انجام خواهد پذیرفت.

در یک زمان کارهای کمتری را انجام دهید

8

دکتر «دَو» در این باره می گوید بسیاری از افراد تصور می کنید که انجام چند کار همزمان می تواند برای شان زمان بیشتری را ذخیره کند. بله زمانی که دو کار ساده را انجام می دهید این تصور درست است مثلا در حال نگاه کردن تلویزیون هستید و دسته هایی کاغذ روی میزتان را هم مرتب می کنید.

اما پژوهش های انجام شده در مورد انجام چند کار به طور همزمان نشان داده که مغز برای این کار دائم باید به عقب و جلو برود و با تاخیر بیشتری عمل می کند. این جریان خصوصا زمانی که کارهای پیچیده ای را به طور همزمان انجام می دهید اتفاق می افتد.به عنوان مثال زمانی که در حال عوض کردن ملحفه هستید و یک مکالمه تلفنی مهم را پیش می برید.

دکتر «دَو» بر این باور است با انجام تنها یک کار در یک زمان در انتها زمان بیشتری را نیز ذخیره خواهید کرد. اگر هم برای خود زمان بیشتری ذخیره کنید، نیازی ندارید که عجله داشته باشید.

بین قرارهای کاری خود وقفه ای بیاندازید

9

یک روان درمانگر در این باره می گوید، زمانی که کار خود را تازه شروع کرده بودم به ۶ مراجعه کننده پشت سر هم نوبت می دادم و آنها مجبور بودند پشت در اتاق من صف بکشند.

خوشبختانه مرجوعین من آنقدر فهمیده بودند که حتی فرصت اینکه چیزی بخورم یا به سرویس بهداشتی سری بزنم را به من می دادند. از آن پس در بین مشاوره هایم زمانی را برای انجام این کارها در نظر گرفتم.

کارها را اولیت بندی کنید و برای دقیقه به دقیقه برنامه ریزی نکنید

10

این روان درمان می گوید بسیار خوب است که برای یک روز خود برنامه ریزی کنید اما نه برای تک تک دقایق. وی بر این باور است که داشتن یک تعداد مشخص کار در روز خوب است چرا که باعث می شود بهتر آن را پیش ببرید.

در میان فهرست کارهایی که قرار است انجام دهید، کارهای مهم تر در اولیت قرار دهید و اگر زمان اضافه داشتید به سایر کارها بپردازید.

برای اتفاقات غیرمترقبه هم برنامه ریزی کنید

11

حتی اگر شما همه برنامه ریزی ها را دقیق و به موقع انجام داده باشید گاهی سایرین همانند شما عمل نمی کنند و زمان بندی دقیقی ندارند و این می تواند اعصاب شما را به شدت خرد کند.

مثلا این اتفاق می تواند یک وسیله نقلیه عمومی باشد که به موقع نمی آید یا یک صف طولانی در داروخانه و یا سایر اتفاقات باشد. اگر با چنین حوادثی مواجه شدید برای آنکه کمتر اعصاب تان خرد شود و کلافه شوید با خود کتاب یا موزیک آرامبخشی به همراه داشته باشید.

منبع: rd
دیجیاتو
بدون نظر

ورود