با ۱۰ غذایی آشنا شوید که چینی ها در روز سال نو و برای خوش شانسی می خورند

با ۱۰ غذایی آشنا شوید که چینی ها در روز سال نو و برای خوش شانسی می خورند

سال نوی چینی هر سال در ماه بهمن و به دنبال پدیدار شدن ماه در نخستین روز سال آغاز می شود و به همین خاطر به آن سال نوی قمری هم لقب داده اند.

جشن سال نوی مردم سرزمین اژدهای سرخ حدود ۱۵ روز ادامه داشته و در نهایت با جشن فانوس به پایان می رسد. همه خانواده های چینی در سال نو با انواع گوناگون غذا که هر کدام نماد باور خاصی است، دور هم جمع شده و فرارسیدن سال جدید را جشن می گیرند.

آداب و رسوم غذا خوردن در این مراسم با توجه به منطقه و فرهنگ، ممکن است با هم فرق داشته باشد. به طور مثال، چینی های پیرو دین بودا، در این روز از خوردن گوشت پرهیز می کنند. آن ها همچنین اعتقاد دارند که استفاده از چاقو یا روشن کردن آتش در روز اول سال نو، خوش یمن نیست.

از دیگر اعتقادات چینی ها در روز اول سال نو می توان به خوش یمن بودن برخی از غذاها و خوراکی ها اشاره کرد. به طور مثال، بنا به عقیده آن ها، هر کسی که در این روز نارنگی میل کند، طول عمر و کامیابی بیشتری خواهد داشت.

برای آشنائی با دیگر غذاها و اعتقادهای پنهان در پشت آن ها، پیشنهاد می کنیم ادامه مطلب را مطالعه کنید. همچنین باید یادآوری کنیم که امروز مصادف با سال نوی چینی در سال ۲۰۱۷ است.

Jai (جای)

1

«جای» از جمله خوراک های مرسوم سال نو چینی هاست که تماما از سبزیجات تهیه شده و در پخت آن از هیچ نوع گوشتی استفاده نمی شود. بودائی های چینی معتقد هستند که مصرف سبزیجات موجب تزکیه روح و پاکسازی جسم می شود. جالب است بدانید که جای از حداکثر ۱۶ گیاه و سبزیجات متنوع تشکیل شده.

دارابی (Pomelo)

2

مصرف این میوه در روز اول سال نو در بسیاری از خانواده های چینی ها مرسوم است. واژه پوملو شبیه عبارتی چینی به مفهوم «باید» است و نماد انجام کارهای جدید برای رسیدن به کامیابی و پیروزی به شمار می رود.

سینی دورهمی

3

«سینی دورهمی»، یک بشقاب بزرگ از مخلوط ۶ تا ۸ خوراکی (۶ برای خوشانسی، ۸ برای آینده روشن) است. این خوراکی ها عموما آجیل، میوه های خشک یا شیرینی ها کوچک هستند. محتوای این سینی بسته به فرهنگ یا وضعیت مالی خانواده با هم متفاوت است، اما همیشه حاوی خوراکی هایی است که اعتقاد دارند برایشان خوش شانسی می آورند.

نارنگی

4

نارنگی در فرهنگ چینی نماد خوشحالی و کامیابی است. در طول سال نوی چینی، بسیار رایج است که دوستان یا اعضای خانواده به یکدیگر نارنگی هدیه کنند. عموما هم سعی می کنند ساقه و برگ میوه به آن متصل باشد زیرا نماد طول عمر بیشتر محسوب می شود.

نودل افزایش دهنده عمر

5

هیچ سالی در چین بدون صرف نودل نو نمی شود. مردم چین معتقدند که این رشته های باریک و بلند نودل، نماد عمر انسان هستند و به همین خاطر، هنگام صرف این خوراکی سعی می کنند نودل ها را درسته و بدون قطع کردن میل کنند. برای همین هم هست که نودل را هُرت می کشند.

کیک خوش یمنی

6

در چین، کیکی به نام fa gao که از آرد برنج تهیه می شود، برای سال نو سرو می شود. نام این کیک نیز داستان دارد؛ به این صورت که Fa به مفهوم رونق و شکوفائی است و به همین خاطر به این کیک پف کرده، کیک رونق و کامکاری لقب داده اند. از آن جا که در طول پخت، روی کیک شکوفا می شود، هر چه میزان شکوفه ها بیشتر باشد، خوش شانسی، روزی و موفقیت شما در سال جدید بیشتر خواهد بود.

کیک تربچه

7

این کیک گیاهی در سال نو سرو شده و نماد خوش شانسی است. واژه تربچه در زبان چینی، آوائی شبیه «آینده روشن» دارد و به همین خاطر بسیاری از چینی ها در روز سال نو، این کیک که در تابه سرخ شده و بسیار نرم است را تهیه و میل می کنند.

توپ های کنجدی

8

این توپ های کنجدی و سرخ شده را تازه و داغ سرو می کنند. این خوراکی از خمیر لوبیای قرمز با پوشش کنجد تهیه می شود که در روغن سرخ می شوند. از آن جا که این توپی ها درون روغن پف کرده و بزرگ می شوند، مردم چین معتقد هستند که در صورت خوردن آن ها، زندگی شما نیز همانند آن ها شکوفا و پررونق خواهد شد.

Yau gok

9

«یائو گوک» نوعی پیراشکی شیرین است که داخل آن با آجیل، شکر، پودر نارگیل و دانه های کنجد پر شده. شکل این پیراشکی ها شبیه شمش های طلا و نقره (واحد پول قدیم چینی ها) است و به همین خاطر اعتقاد دارند که موجب افزایش روزی و داشتن آینده بهتر خواهند شد.

ماهی یا مرغ کامل

10

یکی از رسم های سال نوی چینی این است که ماهی یا مرغ به صورت کاملا درسته سرو شود. درسته بودن مرغ نماد اتحاد و دوستی بین اعضای خانواده است. ماهی درسته با چشم هایش نیز نماد نعمت و فراوانی است.

دیجیاتو
بدون نظر

ورود