خوراکی هایی که بهتر است از خوردن آنها در هنگام کم کردن وزن پرهیز شود

خوراکی هایی که بهتر است از خوردن آنها در هنگام کم کردن وزن پرهیز شود

برخی از مواد غذایی و خوراکی ها هستند که خودتان به خوبی می دانید که مصرف بیش از اندازه آنها سبب افزایش وزن تان خواهند شد. از میان این خوراکی ها می توان به دونات، پاستا و سیب زمینی سرخ کرده اشاره کرد.

اما زمانی که پای نوشیدنی ها و یا غذاهای فریز شده و نیمه آماده به میان می آید چطور؟ همه ما شنیده ایم که مصرف غذاها، میوه جات و سبزیجات تازه می توانند بسیار مفید باشند اما شاید تا به حال نمی دانستیم رعایت این نکته بتواند در کاهش وزن ما هم موثر واقع شود.

در ادامه این نوشته به بررسی علمی مواردی خواهیم پرداخت که اگر بنا باشد وزن مان را کاهش دهیم بهتر از خوردن آنها پرهیز کنیم. در مرور این موارد با ما همراه باشید:

گرانولا (تکه های شیرینی یا شکلات محتوی مغز)

1

بر اساس داده های بدست آمده از بخش کشاورزی آمریکا، نیم فنجان گرانولا می تواند بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ کالری، مابین ۱۲ تا ۱۶ گرم شکر و نزدیک به ۴۰ گرم کربوهیدرات داشته باشد. میزان چربی آن هم بسته به نوعی دارد که مصرف می شود.

به علاوه عموما گرانولاها با ماست و میوه نیز ترکیب می شوند که می تواند کالری نهایی آن را افزایش هم بدهد. «توبی امیدور» از متخصصین مجرب تغذیه در این باره می گوید: “اگرچه ممکن است تصور کنید که شروع روز با یک کاسه گرانولا می تواند گزینه مناسبی به شمار آید اما باید بدانید که این میزان کالری در وعده صبحانه ای که دریافت می کنید ممکن است تا ۶۰۰ کالری هم افزایش پیدا کند.”

غذاهای فریز شده ای که آنها را از سوپرمارکت ها تهیه می کنید

2

بله درست است که این غذاها خصوصا در زمانی که برای بیرون رفتن از خانه عجله دارید، گزینه های بسیار مناسبی هستند و تنها چند دقیقه طول می کشد که آماده شود.

اما بسیاری از آنها برای اینکه بتوانند مدت بیشتری نگهداری شوند حاوی مقادیر فراوانی سدیم و افزودنی های مصنوعی هستند. در بسیاری از مواقع تمام سدیمی را که در طول یک روز و با تمام وعده های غذایی باید به بدن رسانده شوند تنها در یک وعده از این غذاها جای گرفته اند.

این میزان سدیم سبب جذب آب بیشتری در بدن خواهد شد و زمانی که شما احساس تشنگی می کنید نیاز به خوردن نوشیدنی های پرشکر خواهید کرد و در نتیجه کالری فراوانی را به بدن خواهید رساند.

یکی دیگر از مشکلاتی که خوردن این نوع غذاها به وجود می آورند، کمبود فیبر موجود در آنهاست که می تواند سبب سیر نگه داشتن شما شود بنابراین بعد از خوردن این نوع غذاها عمدتا سریع گرسنه خواهید شد.

اگر چاره ای به جز مصرف آنها ندارید برای جلوگیری از موارد اشاره شده اندکی سبزیجات فریز شده نیز به آن اضافه کنید تا بتوانید میزان فیبر را افزایش دهید و سدیم موجود در آن را کمی رقیق کنید.

آبمیوه هایی که خارج از منزل میل می کنید 

4

درست کردن یک نوشیدنی حاوی میوه را سفارش دادن با درست کردن آن در منزل تفاوت فراوانی دارد.

زمانی که خودتان در منزل این آبمیوه ها را تهیه می کنید می توانید میزان میوه ای را که در داخل آن می ریزید را تنظیم کنید و برای رقیق کردن آن می توانید از آب یا شیر نارگیل استفاده کنید و از افزودن شکر به آن نیز پرهیز کنید.

اما بسیاری از انواع آماده این آبمیوه ها به طور متوسط بین ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ کالری انرژی دارند و محتوی مقادیر قابل توجهی شکر نیز هستند.

«امیدور» می گوید زنانی که قد متوسطی دارند لازم است که چیزی بین ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ کالری انرژی را به طور روزانه از خوراکی ها دریافت کنند. زمانی که یک نوشیدنی ۱۰۰۰ کالری میل کنید، می تواند در کنار خوردن سایر خوراکی هایی که در طول آن روز می خورید تمام تلاش های شما برای لاغر شدن را از بین ببرد.”

کلوچه و کیک های سبوس داری که از بیرون تهیه می کنید

5

به نظر می رسد که شیرینی هایی که محتوی کلسترول کم و سبوس هستند می توانند وعده مناسبی برای صبحانه به شمار آیند اما آنچه که از سوپر مارکت ها تهیه می کنید و ادعا می شود که تازه هستند واقعا این طور نیستند و اندازه های آنها هم بزرگ و حدود ۳۰۰ کالری انرژی دارند.

این مقدار انرژی معادل مصرف یک دونات خامه ای است. به علاوه بسیاری از آنها با چربی های اشباع شده همچون روغن و کره اشباع شده درست شده اند و حاوی ۶۰۰ گرم سدیم نیز هستند.

زمانی که می خواهید خودتان را لاغر کنید تهیه انوع خانگی آن می تواند بسیار مفید باشد. البته که دشوارتر از تهیه نوع آماده آن است اما لاغر شدن هم زحمت خاص خودش را دارد.

چیپس سبزیجات

6

زمانی که روی ماده غذایی نوشته شده باشد «سبزیجات» لزوما به معنای سالم بودن آن ماده غذایی نیست. بسیاری از مواد غذایی آن طور که ادعا می کنند و روی آنها نوشته شده، سالم نیستند. یکی از این موارد هم چیپس های سبزیجات هستند.

بهتر است از انواع تازه آن به جای نمونه های فرآوری شده و مصنوعی استفاده کنید. ضمن اینکه به جای تهیه کردن آماده آنها می تواند انواع و اقسام سبزیجات را در منزل و با روغن زیتون تفت دهید و سپس آن را داخل فر قرار دهید و چیپس سبزیجات سبزی مورد علاقه تان را در منزل تهیه کنید.

Acai (یکی از انواع بری هاست که بیشتر در نواحی آمازون یافت می شود و شبیه دانه های انگور است)

7

میوه این گیاه که بسیار هم لذیذ است در برخی از آبمیوه ها ریخته شده و به همراه مغز آجیل، بلغور جو و میوه های تازه به صورت یک نوشیدنی غلیظ سرو می شود. این میوه نسبت به سایر انواع بری ها گران تر است.

«امیدور» بر این باور است که برخی می گویند این میوه در کاهش وزن موثر است اما این احتمال وجود دارد که باعث افزایش وزن شود که هنوز شواهد کافی ای در این مورد در دست نیست. این میوه در کشور ما رواج چندانی ندارد بنابراین به راحتی می تواند با سایر بری ها جایگزین شود.

آب آلوورا

8

در مورد این آبمیوه که اخیرا با آب میوه های چون نارگیل جایگزین شده فرضیه های متفاوتی وجود دارد. برخی بر این باورند که این خوراکی می تواند در کاهش وزن موثر باشد و به عنوان یک آنتی اکسیدان به کار گرفته شود.

اما این ماده کمی تلخ می تواند باعث از بین بردن پتاسیم موجود در بدن شود که مصرف بیش از اندازه آن نیز به همین دلیل می تواند بسیار مضر باشد.

پاپ کورن هایی که در ماکروویو تهیه می شوند

9

پاپ کورن تماما غلات است بنابراین می تواند گزینه مناسبی برای یک میان وعده سبک باشد. اما انواع آنها که برای آماده شدن در ماکرو تهیه شده اند حاوی مواد مصنوعی، سدیم، کره و مقادیر فراوانی کالری هستند.

البته این بدان معنا نیست که دیگر آن را میل نکنید بلکه می توانید جایگزین های بهتری برایش بیابید. پاپ کورن های سنتی که در فضای باز تهیه می شوند در هر یک فنجان تنها ۳۰ کالری دارند و می توانید آنها را به راحتی تهیه و میل کنید.

منبع: rd
بدون نظر

ورود