دلایل ظاهر شدن آکنه بر روی پوست صورت و روش های درمان آن

دلایل ظاهر شدن آکنه بر روی پوست صورت و روش های درمان آن

آکنه یکی از نشانه های رسیدن بلوغ به شمار می رود اما برای میلیون ها نفر این عارضه پوستی ربطی به دوران بلوغ پیدا نمی کند.

بیش از ۱۸ میلیون بریتانیایی و ۶۰ میلیون آمریکایی در طول دوران زندگی خود، از این اختلال پوستی و در شدت های متفاوتی رنج برده اند.

به دلایل گوناگونی همچون تغییرات جوی، تغییراتی در رژیم غذایی، محیط و میزان استرس شیوع آن افزایش نیز پیدا کرده است.

بدین ترتیب می توان گفت به غیر از تغییرات هورمونی که در دوران بلوغ اتفاق می افتد عوامل دیگری نیز در این روند تاثیرگذار هستند و سایر سنین را نیز دخیل می کند.

دکتر «دانیل گلاس» یکی از مخصصین پوست باتجربه تلاش کرده تا از حقایق پنهان در پشت این روند رمزگشایی کند. وی ترفندهایی را به شما معرفی خواهد کرد که با به کارگیری آنها خواهید توانست از دلایل اصلی به وجود آمدن این نوع از جوش ها پرهیز به عمل آورید.

۱- می تواند دلیل ژنتیکی داشته باشد

پژوهش های فراوانی ارتباط تنگاتنگ میان آکنه و ژنتیک را نشان داده. اما نمی توان گفت که ژنتیک به تنهایی می تواند در این روند مداخله کند بلکه سبک زندگی افراد نیز در بهبود وضعیت پوست شان تاثیرگذار است.

اخیرا نیز شواهدی مبنی بر رابطه تنگاتنگ میان پوست، محیط و سیستم ایمنی بدن بدست آمده است.

۲- سبک زندگی و محیط

در طول ۲۰۰ سال اخیر سبک زندگی بشر با تغییرات عدیده ای همراه بوده و رژیم غذایی و محیط نیز تغییرات بی شماری را داشته.

آلودگی هوا، ذرات شیمیایی زیان آور موجود در محصولات تمیزکننده، مواد غذایی و سایر عوامل مشابه توانسته تاثیراتی را بر روی بشر بگذارد.

زمانی که پای رژیم غذایی به میان می آید، شواهد فراوانی از همان کافه لاته ای یا بستنی شبانگاهی که میل می کنید می توانند تاثیرات خودشان را داشته باشند.

۳- مراقب وزن خود باشید

داشتن وزن مناسب نه تنها می تواند از درون سلامت را برای شما به ارمغان بیاورد بلکه از بیرون و در ظاهر هم تاثیرات خود را خواهد گذاشت.

مطالعات نشان داده که در مورد افرادی که اضافه وزن دارند، آکنه بیشتر دیده شده.

این جریان مستقیما با چربی و شکر موجود در غذاها در ارتباط است. در میان نوجوانانی هم که در رژیم غذایی آنها چربی و شیرینی بیشتری وجود دارد تورم های پوستی که برخی منجر به انواع آکنه می شوند به چشم می خورد.

برای پرهیز از این روند رژیم غذایی خود را به سمت رژیم سلامت تری ببرید.

۴- سیگار کشیدن را کنار بگذارید

همه ما خوب می دانیم که کشیدن سیگار می تواند تهدیدی جدی برای سلامتی افراد باشد.

خصوصا در میان زنان بالغ، کشیدن سیگار می تواند سبب به وجود جوش های سرسیاه و پوست خشک و چروکیده شود.

شاید اگر بدانید که کشیدن سیگار، روی سن تان تاثیر می گذارد آنگاه انگیزه بیشتری برای ترک آن پیدا کنید.

1

۵- می تواند به هورمون های تان مربوط باشد

به دلیل تغییرات هورمونی در دوران عادت ماهیانه و قبل از آن نیز ممکن است آکنه های روی پوست صورت ظاهر شود. با آگاهی از این موضوع می توان در جهت درمان اقدام بهتری انجام داد.

تستسترون های آزاد در جریان خون، سلول های چربی به نام سبوم را افزایش می دهند و این افزایش میزان چربی منجر به به وجود آمدن آکنه می شود.

استروژن موجود در قرص های ضدبارداری با کاهش میزان تستسترون می توانند در درمان این نوع از آکنه موثر باشند.

برخی از انواع قرص های ضدبارداری نیز به همین منظور تهیه می شوند که برای آگاهی بیشتر از آنها می توانید با متخصص پوست خود مشورت کنید.

۶- شاید زمان کاهش سطح استرس فرا رسیده باشد

استرس می تواند از جنبه های گوناگون سلامت افراد را تحت تاثیر قرار دهد که یکی از آنها تاثیر بر روی پوست است.

زندگی مدرن با خود استرس هایی را به همراه آورده است که به همراه این استرس ها هورمون های استرس نیز در خون به جریان در می آید و باعث بالا رفتن فشار خون و افزایش حجم رگ های خونی می شود.

در نهایت نیز سیستم دفاعی بدن را تحت تاثیر قرار می دهد و ایجاد تورم های پوستی می کند که از آن جمله می توان به «کهیر» و «پسوریازیس» اشاره کرد.

برای آنکه بتوانید از آکنه هایی بر اثر استرس روی صورت تان ظاهر شده، نجات پیدا کنید فعالیت، تمرین های ورزشی مداوم و بهبود وضعیت رژیم غذایی می توانند بسیار موثر باشند.

اگر با انجام این کارها این مسئله برطرف نشد حتما به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

۷- مراقب وسایل آرایشی که مصرف می کنید باشید

برخی از مواد شیمیایی که در برخی از لوازم آرایش نیز از آن استفاده می شود مانند «لانولین» و «وازلین» می توانند سبب ایجاد آکنه بر روی پوست شوند.

اگر از خارش های پوستی رنج می برید ممکن است بهتر باشد نگاهی هم به داخل کیف لوازم آرایش خود بیاندازید.

بهتر است لوازم آرایشی را خریداری کنید که روی آنها برچسب هایی چون ‘non-comedogenic’ و  ‘non-acnegenic’ وجود داشته باشند. اگر هم مطمئن نیستید که آکنه های روی صورت تان به دلیل لوازم آرایشی که مصرف می کنید باشد، بهتر است از یک متخصص پوست مشاوره بگیرید.

چه زمانی باید به یک متخصص مراجعه کرد؟ 

زمانی که سبک زندگی خود را تغییر دادید و به اندازه کافی فعالیت بدنی داشتید، رژیم غذایی مناسبی را نیز دنبال نمودید اما باز هم آکنه های روی پوست تان از خودشان مقاومت نشان دادند در این زمان بهتر است که به یک متخصص مراجعه کنید.

اجازه ندهید که وجود آکنه روی پوست صورتان بتواند زندگی شما را تحت کنترل خود درآورد.

مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود