۱۴ حقیقت جالب در مورد نقره که احتمالا از آن ها خبر ندارید

۱۴ حقیقت جالب در مورد نقره که احتمالا از آن ها خبر ندارید

همه ما می دانیم «نقره» چیست و تا حدی هم با کاربردهای آن در صنایع گوناگون آشنا هستیم. این فلز گران بها از یک واژه انگلیسی آنگلو ساکسونی موسوم به seolfor گرفته شده و در گذشته به عنوان «طلایِ فقرا» نیز شهرت داشته است.

از نقره نه تنها در جواهرسازی، بلکه در صنایع الکترونیک، داروسازی، نقاشی و عکاسی هم استفاده می شود. شمش های نقره، گزینه هایی امن برای سرمایه گذاری مالی نیز به شمار می روند.

فارغ از این تفاسیر، واقعیت های جالبی در مورد این فلز قیمتی وجود دارد که دانستنشان خالی از لطف نیست. مثلا اینکه می توانید با استفاده از نقره، باران طبیعی تولید کنید. برای آگاهی از این واقعیت ها، در ادامه با روزیاتو همراه باشید.

نقره می تواند باران تولید کند

1

یودید نقره وقتی روی ابرها می ریزد، فرایندی موسوم به «بذرپاشی» صورت می پذیرد و به دنبال آن، در مناطق خشک و کویری باران تولید شده و از ابرها می بارد.

افکت آینه ای ایجاد می کند

2

نقره بسیار بیشتر از دیگر فلزهای طبیعی، بازتاب و درخشندگی دارد. به همین منظور است که سطح آینه ها با نقره پوشانده می شود تا بهترین و با کیفیت ترین انعکاس را ارائه دهند. علاوه بر استفاده های روزمره از آینه، این محصول یکی از عناصر اصلی تشکیل دهنده تلسکوپ، میکروسکوپ و پنل خورشیدی را تشکیل می دهد.

از ارواح می ترسید، از جادوی نقره بهره بگیرید

3

گفته می شود که نقره می تواند شما را از شر نیروهای شیطانی و ارواح خبیثه محافظت کرده و انرژی های مثبت به شما منتقل کند.

نقره به افزایش بهداشت کمک می کند

نقره خاصیت ضدباکتری دارد. مقدار بسیار کم از این فلز می تواند موجب کشته شدن میکروب ها شود. این کار را نیز با ایجاد یک واکنش شیمیایی روی سلول های باکتری و در هم شکستن آن ها انجام می دهد.

پول و نقره تقریبا هم معنی هستند

4

در ۱۴ زبان زنده دنیا، دو واژه «نقره» و «پول» با هم برابر بوده و یک معنی دارند.

نقره موجب تغییر رنگ می شود

5

نقره در واکنش به سولفور در مجاورت هوا به رنگ مشکی تغییر رنگ می دهد. به همین خاطر است که گفته می شود درون ظروف نقره نباید تخم مرغ یا مایونز سرو شود زیرا موجب سیاه شدن ظرف خواهد شد.

با ارزش تر از طلا

جالب است بدانید که در یک دوره زمانی کوتاه، در کشور مصر، ارزش نقره بالاتر از طلا بود.

رقیب طلاست و در مقام پس از آن قرار دارد

بعد از طلا، نقره چکش خوارترین فلز طبیعی محسوب می شود که بسیار انعطاف پذیر بوده و می توان آن را به اشکال مختلف تغییر داد. یک اونس (۲۸.۳ گرم) نقره را می توان به یک سیم به بلندی ۲.۵ متر تبدیل کرد.

خدایان نقره

9

نلسون بانکر هانت و هربرت هانت در سال ۱۹۷۹ میلادی توانستند قیمت نقره را افزایش داده و آن را به ۴۹.۴۵ دلار برای هر اونس برسانند. این افزایش قیمت در زمان یاد شده، برابر با ۷۰۰ درصد رشد ناگهانی در یک روز بود. در حال حاضر گمانه زنی می گردد که حدود یک سوم نقره جهان در مالکیت این دو نفر قرار دارد.

پنج شنبه نقره ای

10

در روز ۵ شنبه در ۲۷ مارس سال ۱۹۸۰، قیمت نقره به ناگهان سقوط کرد و این نزول ارزش به حدی رسید که وحشت عمومی در میان سرمایه گذاران ایجاد کرده و این تغییر حتی در دیگر کالاها نیز تاثیر منفی گذاشت. به همین خاطر، این روز را در تاریخ به عنوان «۵ شنبه نقره ای» ثبت کرده اند.

استفاده از نقره در شیشه های ماشین

11

از آنجا که نقره یکی از بهترین فلزهای رسانای گرماست از آن برای خطوطی که در شیشه های عقب ماشین می بینید، استفاده می شود. نقش این خطوط گرم کردن شیشه در روزهای سرد زمستانی است تا از یخ زدن آن پیشگیری کند.

نقره از کجا به دست می آید؟

منبع اصلی و بزرگ استخراج نقره در کشور مکزیک و پرو واقع شده است. ایالت متحده آمریکا، کانادا، روسیه، چین و استرالیا نیز دیگر تولیدکننده های بزرگ نقره در جهان به شمار می روند.

نقره در غذا

13

نقره به صورت خالص برای بدن ضرری ندارد و می توان از آن برای تزئین غذاهای استفاده کرد. در کشور هند، برخی از غذاها با یک ورقه نازک از نقره که به «ورق» موسوم است، تزئین می شوند.

آیا می دانید فضانوردان چگونه آب خالص می نوشند؟

پس از انجام ۲۳ روش گوناگون برای تصفیه آب، ناسا، نقره را به عنوان عنصر اصلی تصفیه آب در ایستگاه فضایی برگزید.

دیجیاتو
۵ نظر

ورود

  • 3-aman so بهمن ۱۵, ۱۳۹۵

    مطلب جالبی بود ولی کاش این تیکه رو توش قرار نمیدادین
    از ارواح می ترسید، از جادوی نقره بهره بگیرید
    از کیفیت مطلب کم میکنه اینجور بخشهایی، ما نمیتونیم ی چیزیو ک ثابت نشده و قابل ثابت شدن هم نیس توی ی سایت عمومی قرار بدیم، هم باعث کاهش کیفیت مطلب میشه هم ب خرافات دامن زده میشه

    • darya بهمن ۲۶, ۱۳۹۵

      اصلا این طور نیست خیلی هم درست بود یه واقعیت

    • اصغر مهر ۸, ۱۳۹۸

      وقتی من هم اون قسمت رو خوندم به همین فکر کردم و با شما موافقم.

  • سروش بهمن ۲۰, ۱۳۹۵

    “از ارواح می ترسید، از جادوی نقره بهره بگیرید”
    کسایی که The Witcher بازی کردند به خوبی از این نکته آگاه اند!

  • darya بهمن ۲۶, ۱۳۹۵

    عالی و مفید بود